سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

نكات لازم برای طبخ پلو و چلو



 

طبخ چلو , فرق چلو و پلو

 

یكی از اصلی ترین غذاهای ایرانی پلو و چلو است كه باید در پخت آن دقت زیادی به كار برد.

 

اولین نكته مهم،  تهیه وانتخاب برنج خوب است ، خصوصیاتی كه باید یك برنج خوب و مرغوب داشته باشد خوش عطر،  بدون خرده ، باریك، بلند یكدست و رنگ آن كمی زرد و زیر دندان سفت و محكم باشد . شكننده هم نباشد . مسلما این نوع برنج گرانتر بوده ولی ارزش كار پخت را می افزاید . نكته بعدی طرز شستن و خیس كردن برنج است .

 

برنج را پاك كرده و با آب ولرم چند بار بدون اینكه آن را چنگ بزنید، بشویید. بعد نمك سنگی را در پارچه و یا كیسه مخصوص قرار داده و در وسط برنج  جای بدهید و روی برنج آن قدری آب ولرم بریزید كه به اندازه 4 انگشت روی آن را آب بگیرد. در صورتی كه اطمینان دارید برنج به اصطلاح كهنه است بهتر است ، آن را شب قبل شسته و خیس بگذارید. در غیر این صورت می توانید 4 تا 5 ساعت قبل هم برنج را بشویید.

 

1- سعی كنید همیشه برنج را در ظرف بزرگتر از حجم خود شسته و خیس بگذارید .

 

2- برای یك كیلو برنج نیم كیلو سنگ نمك كافی است و در صورتی كه نمك سنگی در اختیار ندارید، می توانید 6 – 7 قاشق سوپخوری نمك معمولی را در كیسه كوچك ریخته و لای برنج بگذارید . گذاردن نمك در كیسه برای جلوگیری از نفوذ رسوب نمك در برنج است .

 

3- اگر مقداری برنج در خانه دارید ، كه در آن خرده برنج وجود دارد ، بهتر است آن را غربال كرده و خرده برنج باقی مانده را برای تهیه  آش ، شله زرد ، كوفته، شیر برنج ، دلمه و... مورد مصرف قرار دهید.

 

4- برای پخت برنج بهتراست از قابلمه بزرگ استفاده كنید كه برنج روی هم انباشته و له نشود و برنج بهتر بجوشد .

 

در قابلمه بزرگی، نصف آن را آب ریخته و بگذارید جوش بیاید و سپس آب نمك برنج را صاف كنید و در آب جوش بریزید و یكبار آن را با كفگیر به آرامی به هم بزنید (با حرارت یكنواخت) وقتی به جوش آمد ، برنج را امتحان كنید كه مغز آن زیاد نرم نشود و سپس آن را داخل آبكش ریخته و روی برنج مقداری آب ولرم بپاشید تا لعاب و نمك اضافه آن خارج شود . در ته قابلمه كمی روغن ریخته و برنج را اضافه كنید و بعد 2 قاشق سوپخوری روغن را با یك فنجان آب داغ روی برنج بدهید و در قابلمه را بگذارید تا برنج بخار كند. در این مرحله روی برنج دم كنی قرار داده و شعله را ملایم كرده و بگذارید برنج كاملا دم بكشد. برای دم كشیدن این برنج نیم ساعت وقت كافیست

 

چند نكته ضروری :

 

1-برای خوشرنگ شدن زعفران در ابتدا آن را كاملا نرم  كنید و یك قاشق چایخوری زعفران ساییده را  در نصف استكان آبجوش بریزید ویك ساعت آن را روی بخار كتری قرار دهید .

 

2- در صورتی كه بخواهید ته دیگ خوبی تهیه كنید بهتر است برای سبزی پلو از برگ كاهو و برای شیرین پلو و مرصع پلو و زرشك پلو با مرغ از لواش و برای ته چین از مخلوط زرده تخم مرغ و ماست و زعفران و برای طبخ ماكارونی از حلقه های سیب زمینی استفاده كنید.

 

3- برای تهیه زرشك پلو، چون زرشك لطیف بوده و سریع می سوزد بهتراست پس از داغ شدن روغن، زرشك را كمی تفت داده و بلافاصله شكرو كمی آب را به آن اضافه كنید تا زرشك حالت مربایی به خود بگیرد .

 

4- خلال بادام را شسته همرا ه با برنج بگذارید نرم شود ، اما خلال پسته را ده دقیقه قبل از دم كشیدن و آماده شدن  به برنج اضافه كنید تا رنگ پسته تغییر نكند .

 

 

منبع : tebyan


ویدیو مرتبط :
گوجه پلو آموزش پختن طبخ آشپزی آسان+توضیح+فیلم کلیپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نكات لازم و مهم در مورد تردمیل



 

 

نکات لازم ومهم درمورد تردمیل

 

همه ما از محاسن و فواید پیاده روی و دویدن آگاه هستیم. پرداختن به این ورزش‌های مفید و ساده بهترین راه برای گرم کردن بدن قبل از انجام حرکات ورزشی دیگر مانند ایروبیک، بدن‌سازی، ورزش‌های گروهی و غیره می‌باشد.

 

تردمیل می‌تواند برای هر شیوه زندگی مناسب باشد برای آدم‌های گرفتار و برای آنهایی که به هر دلیل موجه یا ناموجهی دلشان نمی‌خواهد اول صبح یا آخرشب توی پارک‌ها بدوند یا پیاده روی کنند. با داشتن ابزار ورزشی تردمیل شما می‌توانید بدون ترک کردن محیط راحت خانه به بهترین و کم خطرترین ورزش بپردازید.



آشنایی با تردمیل

 

تردمیل یک وسیله ورزشی است که این روزها می‌توانید در بیشتر باشگاه‌های ورزشی آن را در کنار سایر انواع دستگاه‌های ورزشی ببینید. تردمیل یک تسمه دارد که چرخش آن باعث به حرکت درآمدن صفحه این دستگاه می‌شود. به این ترتیب شما می‌توانید روی آن راه بروید یاحتی بدوید. تردمیل ممکن است موتوردار یا بدون موتور باشد. اگر نوع بدون موتور را انتخاب کرده‌اید، در واقع نیروی وزن و فشار پاهای شما است که باعث به حرکت درآوردن صفحه تردمیل می‌شود. این نوع تردمیل، دستگاهی سبک است و اگر هزینه مختصری برای خرید این دستگاه در نظرگرفته باشید، می‌توانید همین نوع را برای ورزش درمنزل خودتان انتخاب کنید. (البته استفاده به مدت زیاد از این نوع باعث آسیب به زانوها می‌شود). اما نوع موتوردار تردمیل، تکنولوژی پیشرفته‌تری دارد و موتوری که در آن کار گذاشته شده است به کمک عضلات شما می‌آید و به این ترتیب، شرایط گوناگونی برای دویدن یا راه رفتن برای شما به وجود می‌آورد. در این دستگاه، موتور تردمیل است که باعث چرخش تسمه و حرکت صفحه تردمیل می‌شود. شما می‌توانید سرعت و شیب آن را تنظیم نمایید و حالتی را به وجود آورید مثل این که دارید در یک مسیر سربالایی راه می‌روید یا می‌دوید. این تردمیل‌ها معمولا یک مانیتور کامپیوتری دارند که با یا بدون سیم‌های مخصوصی که به بدن وصل می‌شوند ضربان قلب را نشان دهند تا ورزشکار متوجه شود که آیا شدت حرکت‌هایش روی تردمیل کافی است و موجب کاهش وزنش می‌شود یا نه. اگر به صفحه مانیتور این تردمیل‌ها نگاه کنید، برنامه‌های از پیش تعیین شده‌ای را خواهید یافت که به کمک آن‌ها می‌توانید الگوی راه رفتن یا دویدن خودتان را روی تردمیل تنظیم کنید.



نكاتی برای حداکثر استفاده از تردمیل

 

ورزش کردن روی تردمیل، شیوه خاصی دارد. برای این که درحین راه رفتن یا دویدن روی دستگاه، دچار آسیب‌های عضلانی اسکلتی نشوید، بهتر است همیشه به این نكات توجه کنید:

 

* اولین قدم در استفاده ازتردمیل، پوشیدن كفش ورزشی مناسب می‌باشد.

 

* مرحله بعدی روی تردمیل، وضعیت بدنی مناسب می‌باشد؛ یعنی سرتان را بالا بگیرید، عضلات گردنتان را کاملا شل کنید و آرام باشید و ترجیحا مستقیم به جلو نگاه کنید. اگر قرار است هنگام استفاده از تردمیل به تلویزیون نگاه کنید، این تلویزیون باید در ارتفاعی نصب شده باشد که شما مجبور نباشید گردنتان را برای مدت طولانی با زاویه نگه دارید.

 

* دست‌هایتان را آرام آرام مشت کنید، البته نه تا حدی که دست هایتان کاملاً منقبض شود. سعی کنید هنگامی که روی تردمیل راه می‌روید یا می‌دوید، بازوهایتان از کنار بدنتان به سمت جلو و عقب حرکت کنند و در واقع، یک جور حرکت آونگی داشته باشند.

 

* توصیه می‌شود هنگام ورزش کردن، عضلات شکم را منقبض نمایید.

 

* راه رفتن روی تردمیل، نیاز به گام‌های خیلی کوتاه یا خیلی بلند ندارد. توصیه می‌شود روی تردمیل، همان طوری قدم بردارید که برای شما آسان و معمول است نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند.

 

* توصیه می‌شود روی نفس‌های خود و نوع تنفس نمودن تمرکز داشته باشید. سعی کنید به صورت طبیعی نفس بکشید و گهگاهی که می‌توانید، نفس عمیق بکشید.

 

* بهترین برنامه ورزشی با تردمیل آن است که به‌صورت یک عادت روزانه مانند مسواک زدن، از آن استفاده کنید. در صورتی که این کار را هر روز و به ‌طور منظم انجام دهید، سوخت و ساز بدن شما افزایش خواهد یافت و برای سوزاندن چربی‌های بیشتر مؤثرتر عمل خواهد کرد.

منبع:csa.mui.ac.ir