سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

مشکلات ناشی از مواد آرایشی



 

 

مشکلات ناشی ازمواد آرایشی

 

به طور معمول مواد آرایشی صورت باید غیر حساسیت زا، ضد آكنه و ضد كومدو(جوش سر سیاه) باشد كه محصول را كمتر حساسیت زا كند.

 

استفاده از مواد آرایشی و محصولات مراقبتی پوست بخشی از عادات روزانه ی بیشتر مردم است. در كشورهای غربی افراد بزرگسال به طور متوسط حداقل هفت محصول مراقبتی پوست را هر روز استفاده می‌ كنند كه شامل عطرها، مرطوب كننده‌ها، ضد آفتاب‌ها، پاك كننده‌های پوست، محصولات مراقبت مو، دئودورانت‌ها، ضدعرق‌ها، محصولات آرایشی مو، محصولات آرایشی رنگی و محصولات آرایشی ناخن می ‌شود.

 

بیشتر مردم مشكلات كمی از این محصولات را تجربه می‌ كنند، اگر چه مشكلات می‌ تواند با اولین استفاده ی اندك یا بعد از سال‌ها رخ دهد. همچنین بسیاری از مردم معمولاً می ‌دانند كدام محصولات باعث بروز مشكل می ‌شوند، اما عكس‌العمل‌های كشنده و شدید ممكن است نیازمند تشخیص مهارت‌های یك پزشک متخصص پوست باشد.

 


مشكلات ناشی از استفاده ی محصولات آرایشی و محصولات مراقبتی پوست

 

واقعیت این است كه عكس‌العمل نسبت به محصولات مراقبتی پوست می ‌تواند شامل مشكلات ساده باشد و این بستگی به شرایط پوست یا پاسخ ایمنی فرد دارد.

 


درماتیت(التهاب پوستی) تماسی آلرژیك

 

درماتیت(التهاب پوستی) تماسی آلرژیك، یك مشكل معمول است كه با مواد آرایشی و محصولات مراقبتی پوست دیده می‌ شود. بعضی مردم نسبت به یك ماده ی خاص یا مواد موثره ی یك محصول حساس هستند. آنها هر زمانی كه در تماس با این ماده قرار گیرند، واكنش نشان می ‌دهند. اگر چه ممكن است چندین روز طول بكشد تا علائم ظاهر شود و علائم می تواند شامل قرمزی (تورم)، خارش و تاول‌های حاوی مایع باشد.

 

 

درماتیت تماسی تحریكی

 

اما درماتیت تماسی تحریكی هم داریم. پوست سالم یك سد دفاعی عالی برای بیشتر موادی است كه در لوازم آرایشی یافت می‌ شوند. اگر پوست خیلی خشك یا زخمی باشد، شكاف (محل باز زخم) این سد دفاعی را كمتر موثر می ‌سازد.

 

سوختگی، خارش و قرمزی ممكن است علائم ناشی از تخریب یك محصول باشد. مواد شوینده، صابون‌های حمام، ضد عرق‌ها، مواد آرایشی چشمی، مرطوب كننده‌ها، محلول فر دائمی مو و شامپوها بیشترین تخریب كننده‌های پوستی هستند. حتی آب می ‌تواند برای پوست خشك مخرب باشد.

 

عطرها، نگهدارنده‌ها، تركیباتی كه معمولاً در محصولات مراقبتی پوست و لوازم آرایشی یافت می‌ شوند، علل واكنش‌های حساسیتی به مواد آرایشی هستند.

 

عطرها بیشتر از سایر تركیبات، باعث درماتیت تماسی آلرژیك می ‌شوند. بیش از 5 هزار نوع عطر مختلف در مواد آرایشی محصولات مراقبتی پوست استفاده می‌ شوند.عطرهایی با حساسیت‌زایی كمتر، برای كمتر كردن این مشكل ایجاد شده‌اند.

 

به خاطر داشته باشید كه محصولی كه با عنوان unscented (بدون عطر) بر چسب شده است، ممكن است واقعاً حاوی عطر باشد كه به وسیله ی بقیه مواد معطر شیمیایی از بین رفته باشد.

 

یك محصول باید با عنوان fragrance free(بدون ماده معطر) یا without perfume (بدون عطر) باشد كه نشان دهد هیچ ماده ای برای ایجاد بوی خوش به آن اضافه نشده است.

 

بعضی حساسیت‌ها به ماده ی معطر ممكن است، زمانی رخ دهد كه پوست در مجاورت نور خورشید قرار گیرد.

 

مشکلات ناشی ازمواد آرایشی

 

نگهدارنده‌ها در مواد آرایشی

 

نگهدارنده‌ها در مواد آرایشی دومین دلیل رایج مشكلات پوستی هستند. نگهدارنده‌ها از رشد قارچ‌ها و باكتری‌ها كه باعث عفونت پوستی می ‌شوند، جلوگیری می ‌كنند و محصولات را از اكسیژن و تخریب‌های نوری محافظت می‌ نمایند. مواد آرایشی حاوی آب باید دارای بعضی از انواع نگهدارنده‌ها باشد. مصرف كنندگانی كه به یك نوع ماده ی نگهدارنده واكنش نشان می ‌دهند، لزوماً به بقیه ی مواد حساسیت ندارند.

 

 

محصولات مراقبت کننده از پوست كدامند؟

 

محصولات مراقبت کننده از پوست برای سالم نگه داشتن پوست طراحی شده‌اند و شامل پاك‌كننده‌ها، مرطوب كننده‌ها و ضد آفتاب‌ها هستند.

 


پاك كننده‌ها

 

پاك كننده‌ها، روغن و بقایای صابون را از روی پوست پاك می‌ كنند. آنها معمولاً خشك كننده و حاوی آب ، الكل، پروپیلین گلیكول و سالیسیلیك اسید می‌ باشند. اینها ممكن است باعث خارش و سوختگی در افرادی با پوست خشك و حساس شوند.

 


مرطوب كننده‌ها

 

مرطوب كننده‌ها مانع از دست دادن آب می ‌شوند و این عمل را به وسیله ی پوشاندن پوست با مواد چرب كه باعث نگه داشتن آب می ‌شود و به وسیله ی جذب آب از لایه ی داخلی پوست به لایه ی خارجی انجام می‌ دهند.

 

پوست خشك باعث ترك و چروك‌های ریز می ‌شود و سبب كاهش تأثیر این سد دفاعی، خارش و درد می‌ گردد.

 

موادی كه از دست رفتن آب را كاهش می ‌دهند یا متوقف می‌ سازند، حاوی پروترولاتوم و روغن‌های معدنی و لانولین می ‌باشند.

 

موادی كه سبب جذب آب در پوست می ‌شوند شامل گلیسرول، پروپیلن گلیكول، پروتئین‌ها و بعضی ویتامین‌ها می ‌باشند. این تركیبات ممكن است باعث واكنش حساسیت‌زایی شوند.



ضد آفتاب‌ها

 

ضد آفتاب‌ها هم شامل مواد شیمیایی‌اند كه نور را جذب یا منعكس یا پراكنده می ‌سازند. مواد شیمیایی جاذب نور شامل : استرهای PABA، avobenzone، cinnamatce هستند كه می‌ توانند باعث واكنش‌های حساسیت‌زا شوند.

 

ضد آفتاب‌های فیزیكی حاوی ذرات بسیار ریز اكسید روی و دی‌اكسید تیتانیوم هستد كه نور را پراكنده ساخته و یا منعكس می‌ كند. هیچ نوع حساسیت به ضد آفتاب‌های فیزیكی شناخته نشده است.

دکتر نیلفروش زاده- متخصص پوست، مو و زیبایی


ویدیو مرتبط :
داستان مواد آرایشی(دوبله)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مواد آرایشی ناخن



مواد آرایشیناخن برای رنگ کردن ناخن، افزایش طول ناخن به طور مصنوعی و یا افزایش مقاومت ناخن به کار می روند.

ناخن

لاک ناخن باعث درماتیت تماسی آلرژیک می شود. شخصی که به لاک ناخن حساسیت دارد ممکن است در انگشتان و پلک، صورت و گردن و جاهایی که لاک ناخن زمانی که در حال خشک شدن بوده تماس داشته دچار حساسیت شود. فرمالدئید یک ترکیب آلرژی زا می باشد. افرادی با حساسیت به لاک ناخن می توانند لاک های hypoallergenic را که بدون فرمالدئید هستند استفاده کنند. لاک های قرمز رنگ ممکن است باعث زرد رنگ شدن و یا بی رنگ شدن ناخن شوند.

ناخن

کوتیکول از عفونت ناخن جلوگیری کرده و سلول های مولد ناخن را محافظت می کند پس بهتر است چیده یا کوتاه نشود.

افزایش طول ناخن ها ممکن است به وسیله ناخن های پلاستیکی که کل ناخن یا انتهای ناخن را می پوشاند انجام شود. ناخن های مصنوعی با چسب هایی چسبانده می شوند که حاوی methacrylate هستند که یک ماده حساسیت زا می باشد. چسب های بدون Methacrylate ممکن است باعث شکاف و ترک ناخن شوند. جعبه های مخصوص ترمیم ناخن هم از این چسب ها استفاده می کنند.

ناخن

استفاده طولانی مدت از ناخن های کاشته شده از آماده مصرف گرفته تا ناخن های کاشته شده برای استفاده طولانی مدت می تواند باعث واکنش های دردناک و شدید شامل عفونت پوست اطراف ناخن ها، شل شدن ناخن ها و درماتیت شود. خانم هایی که از ناخن های مصنوعی و کاشته شده استفاده می کنند برای زمان طولانی ممکن است مشاهده کنند که ناخن های طبیعی آن ها نازک تر و مات تر شده است. متخصصان پوست پیشنهاد می کنند ناخن های مصنوعی هم 3 ماه یک بار برداشته شوند و اجازه داده شود تا ناخن های طبیعی استراحت کنند.

منبع: رامیز