سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

مام-آیا مام ها برای پوست ضرر دارند؟



 

 

 مام,مام ها,فواید مام,مضرات مام,

مضرات مام ها

 

مام ها برای پوست ضرر دارند؟     

مام ها از محصول هایی هستند که فروش آنها در تابستان بیشتر می شود. دکتر محمدجواد ناظمی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره این محصول های بهداشتی( مام ،دئودورانت و ...)، توضیح های جالبی دارند که خواندنش خالی از لطف نیست.....

▪ آقای دکتر! دئودورانت ها و ضدعرق ها و به خصوص مام ها در تابستان زیاد استفاده می شوند. چگونه این مواد قادرند از ایجاد بوی بد پیشگیری کنند؟

ـ همه انسان های سالم به درجه های متفاوتی عرق می کنند؛ چرا که ترشح عرق ضمن تنظیم درجه حرارت بدن، خواص مفید دیگری هم دارد. بنابراین تقریبا همه ما به این محصول های بهداشتی نیاز داریم

▪ و بعضی هایمان بیشتر؟

ـ بله، بعضی ها بیشتر.چون بعضی هایمان بیشتر عرق می کنیم. لفظ هیپرهیدروز به مواردی اطلاق می شود که مقدار ترشح عرق بیش از حد طبیعی است که گاهی نه تنها موجب آزار جسمی بلکه موجب صدمه های روحی و حتی شرمساری اجتماعی می شود. هیپرهیدروز اغلب به طور اتفاقی در مراجعه بیماران به کلینیک ها برای بیماری های دیگر توسط پزشک معالج تشخیص داده می شود.

▪ حالا کدام یک از این محصول ها بهترند: ضدعر ق های محلول یا مام ها؟

ـ دئودورانت ها و ضدعرق ها به صورت فوم ها و فرمول های فراوان وجود دارند؛ مثل رول ها، ژل ها، حالت های چسب مانند، صابون و... که بسیاری از این محصول ها برای مصرف زیربغل هستند. اگر چه دئودورانت ها و ضدعرق ها دسته بزرگی از محصول های بهداشتی ـ آرایشی را در آمریکا تشکیل می دهند ولی تاثیر زیادی در بیماران با هیپرهیدروز (تعریق شدید) نداشته و اثر آنها نیز موقتی است.

 

▪ اینکه عرق بعضی ها بدبوتر است، آیا به این خاطر نیست که آنها از مام استفاده نمی کنند؟

ـ نه! ممکن است این افراد زیادتر از حالت عادی عرق کنندولی به علت تعداد کم افراد مبتلا به هیپرهیدروز (تعریق شدید) در جامعه، به نظر می رسد بعضی غذاها و نیز تعدادی از داروها می توانند موجب بوی بد بدن شوند.

 

▪ برای این افراد مام ها جوابگو هستند؟

ـ نه؛مام تاثیر زیادی برای آنها ندارد و آنها باید دنبال درمان باشند. برای درمان تعریق شدید (هیپرهیدروز) راه های مختلفی وجود دارند ؛ مثلا آلومینیوم و سایر نمک های متالیک (فلزی) مثل زیرکونیوم که به علت انسداد مکانیکی غدد عرق موجب کاهش ترشح عرق می شوند.

▪ درمان تزریقی هم وجود دارد؟

ـ بله، یکی از راه های فیزیکی در درمان تعریق شدید این است که آب معمولی و جریان الکتریکی برای تعویض یون های داخل غدد عرق و جدار آنها استفاده می شود.تزریق بوتولینوم نیز به علت کاهش ترشح غدد عرق از راه های کنترل است. استفاده از ترکیب های موضعی آنتی کولینرژیک که موجب کاهش ترشح می شوند نیز کمک درمانی است.جراحی و قطع اعصاب سمپاتیک تنه ای نیز از دیگر راه های درمانی است.

▪ داروهای خوراکی چطور؟

ـ درمان های سیستمیک و استفاده از بعضی داروها مانند تعدادی از داروهای ضدافسردگی (سه حلقه ای ها) و آنتی کولینرژیک های خوراکی و حتی روان درمانی نیز هر کدام ضمن کنترل و کاهش غدد عرق عوارض دیگری دارند که گاهی مصرف آن در بیماران با مشکل هایی همراه است.

 

 مام,مام ها,فواید مام,مضرات مام,

مضرات مام ها

 

▪ حالا اگر کسی نتوانست با مام ها جلوی عرق کردن را بگیرد، چه مشکلاتی پیدا می کند؟

 

ـ هیپرهیدروز ضمن ایجاد مشکل های اجتماعی، موجب کاهش اعتماد به نفس و ناتوانی شغلی و حتی به علت صدمه به کفش ها و البسه، موجب ضرر مالی نیز می شود.

 

▪ آیا این واقعیت که می گویند بوی معطر مام نمی تواند بوی بد عرق بعضی ها را از بین ببرد، صحیح است؟

ـ بله؛عرق این افراد بسیار بد بو است و مبتلا به برم هیدروز و بوی عرقشان با مام از بین نمی رود هستند. برم هیدروز نیز شبیه هیپرهیدروز بوده ولی در این حالت غدد عرق بوی بدی داشته و نواحی گرفتار اغلب زیربغل و پاها هستند. اگر چه گرفتاری دو ناحیه مزبور از نظر ابتلای نوع غدد عرق متفاوت هستند، ولی در صورت ابتلای ثانوی به میکروب یا قارچ موجب بوی بد نواحی فوق می شوند. اگر چه قابل ذکر است که غدد عرق تنها عامل بوی بدن نیست و موارد دیگری چون سبوم (غدد چربی داخل پوست) و پوست سر عامل بوی بدن هستند.

 

▪ برای خرید یک مام چه ویژگی هایی را باید در نظر بگیریم؟

ـ مصرف دئودورانت ها و ضدعرق ها ، مام ها و ...به عنوان یک محصول آرایشی ـ بهداشتی در جامعه رواج داشته و افراد بالغ به خصوص خانم ها به طور فراوان و وسیع از این ترکیب ها استفاده می کنند که به صورت فرمول ها و مارک های مختلف و با رایحه های خوشبو و متفاوت در بازار موجود هستند. تهیه چنین محصول هایی راحت بوده و احتیاج به هیچ گونه نسخه ای نداشته و محدودیتی نیز برای مصرف آنها به عنوان محصول های آرایشی بهداشتی وضع نشده است. ترکیب ها و فرمولاسیون این محصول ها عمدتا شامل املاح آلومینیوم یا زیرکونیوم است که با غلظت های مختلف در کارخانه های مختلف تولید می شوند و نیز جهت از بین بردن میکروب ها آنتی بیوتیک های مختلفی به آنها اضافه می شوند و هر کدام دارای ترکیبات نگهدارنده ای هستند که از میکروبی شدن یا قارچی شدن یا فساد آنها در کوتاه مدت یا مدت تعیین شده جلوگیری می کنند و نیز هر مارکی اسانس و رایحه ای برای خوشبو شدن مام ها به این محصول ها اضافه می کنند.

 

▪ ممکن است کسی با استفاده مام در زیر بغلش دچار حساسیت و خارش شود؟

ـ خب، از آنجا که درجه حساسیت افراد متفاوت است، امکان چنین حساسیتی با هر ترکیبی وجود دارد و لازمه درمان این مشکل، قطع مصرف مام و درمان اختصاصی است. شایع ترین عارضه ای که ممکن است در اثر مصرف مام ایجاد شود درماتیت های (التهاب های) موضعی ناشی از تحریک این مواد است که این مورد بیشتر در ارتباط با نمک های آلومینیوم یا آلومینیوم است که در نواحی زیربغل و گاه دست ها و پاها (محل های مصرف) ایجاد می شود. با کاهش دفعه های مصرف یا استفاده در ترکیبات ملایم تر از مارک دیگر و نیز استفاده از مام در پوست خشک شده و به خصوص شب ها که عرق کردن کمتر است ضمن اینکه موجب اثر بیشتر مام و عوارض کمتر می شود، آسیب کمتری نیز به البسه وارد می کند. در صورت بروز چنین التهابی استفاده از کِرِم های موضعی استرویید برای رفع مشکل و قطع محصول کمک می کند. پس لازم است از مصرف مام و چنین محصول هایی به دفعات مکرر و زیاد و نیز در سطح وسیع و گسترده و عرق کرده پرهیز کرد.

 

▪ گاهی با مصرف مام ها یک ضایعه گلوله ای شکل در زیر بغل ایجاد می شود که بعضی ها آن را با سرطان اشتباه می گیرند و نمی دانند ضایعه از کجا ناشی می شود. چرا؟

ـ ببینید؛ یک ترکیب که اغلب در دئودورانت ها وجود دارد زیرکونیوم است که ممکن است موجب این واکنش (گرانولوم زیرکونیوم) شود که به صورت یک ضایعه التهابی نسبتا سفت سلولی و تقریبا گرد و به اندازه چند میلی متر یا بزرگ تر بوده که در توده پوست زیر بغل به وجود می آید.این ضایعه ناشی از حساسیت تاخیری به ترکیب زیرکونیوم بوده و درصورت حدس چنین تشخیصی نمونه برداری (بیوپسی) از پوست توصیه می شود و در صورت اثبات بیماری احتیاج به درمان اختصاصی دارد ولی می توان اظهار کرد که باوجود مصرف بسیار زیاد مام عوارض خیلی جدی تاکنون گزارش نشده و تعدادی نیز به صورت تئوری بوده است.

 

بهتر است چند ساعت پس از مالیدن مام روی پوست، محل مام را با آب و صابون بشویید با این روش مواد شیمیایی مام از روی پوستتان پاك شده و فرصت پیدا نمی‌كنند وارد منافذ پوستی شما شده و ایجاد حساسیت پوستی ‌كنند. شما سپس می‌توانید لایه‌ای جدید از مام را روی پوست خود بمالید. انواعی از این محصولات را تهیه كنید كه حاوی مقدار كمی از مواد باكتری‌كش مثل آلومینیوم، روی و زیوكونیوم باشد. شما می‌توانید از پودر بچه برای خشك نگه داشتن پوست بدن در نواحی كشاله ران و یا زیر بغل استفاده كنید. پودرها عرق را به خود جذب كرده و علاوه بر آنكه سطح پوست را خشك نگه می‌دارند از عرق‌سوز شدن پوست شما هم پیشگیری می‌كنند.

منبع:www.salamat.ir


ویدیو مرتبط :
مام وطن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مام ها برای پوست ضرر دارند؟



 

 

مام ها برای پوست ضرر دارند

 

تعریق فرآیندی برای تنظیم دمای بدن است. زمانی که این عرق، محیطی برای تکثیر باکتری ها شود، ایجاد  بوی بد و ناخوشایند می کند. بهترین روش برای مبارزه با بوی بدن پیشگیری از وقوع آن است و برای بسیاری از افراد رعایت صحیح بهداشت، یعنی شستشوی مرتب بدن و استفاده از مواد ضد تعریق، کفایت می کند.

 

بهترین زمان برای استفاده از مواد خوشبوکننده و ضد تعریق در زیر بغل، بعد از استحمام است، زیرا این مواد مجاری غدد را می بندند و موجب کاهش تعریق در طول روز می شوند. استفاده از این مواد برای افرادی که بوی عرق آنها زیاد است مشکلی ایجاد نمی کند.

 

اسپری یا مام های خوشبوکننده باید روی پوست سالم استفاده شوند و اگر قسمتی از پوست بدن دارای زخم یا خراشیدگی است، نباید این مواد را در آن قسمت ها به کار برد.

 

استفاده از مواد خوشبوکننده برای بچه ها اصلا توصیه نمی شود، چرا که در کودکان غدد تعریق بسته است و کودکان اصلا عرق نمی کنند. به همین دلیل استفاده از مام و اسپری خوشبو کننده برای کودکان لزومی ندارد.

 

«حنا» به دلیل ویژگی قابض بودن و به دلیل این که غدد عرق را کم می کند و چربی پوست را کاهش می دهد، خاصیت ضد تعریق دارد و افراد می توانند برای کاهش بوی بد بدن از آن استفاده کنند.

 

دکتر محمدجواد ناظمی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره این محصول های بهداشتی، توضیح های جالبی دارند که خواندنش خالی از لطف نیست.


آقای دکتر! دئودورانت ها و ضدعرق ها و به خصوص مام ها در تابستان زیاد استفاده می شوند. چگونه این مواد قادرند از ایجاد بوی بد پیشگیری کنند؟

 

همه انسان های سالم به میزان های متفاوتی عرق می کنند، چرا که ترشح عرق ضمن تنظیم درجه حرارت بدن، خواص مفید دیگری هم دارد. بنابراین تقریبا همه ما به این محصول های بهداشتی نیاز داریم.

 

البته بعضی ها بیشتر عرق می کنند. لفظ هیپرهیدروز به مواردی اطلاق می شود که مقدار ترشح عرق بیش از حد طبیعی است که گاهی نه تنها موجب آزار جسمی، بلکه موجب صدمه های روحی و حتی شرمساری فرد می شود. هیپرهیدروز اغلب به طور اتفاقی در مراجعه بیماران به کلینیک ها برای بیماری های دیگر توسط پزشک معالج تشخیص داده می شود.

 

استفاده از مام در افرادی که خیلی عرق می کنند کافی نیست و باید دنبال درمان پزشکی باشند

 

▪ حالا کدام یک از این محصول ها بهترند: ضدعر ق های محلول یا مام های جامد؟

 

دئودورانت ها و ضدعرق ها به شکل های مختلفی وجود دارند؛ مثل رول ها، ژل ها، حالت های چسب مانند، صابون و... که بسیاری از این محصول ها برای مصرف زیر بغل هستند. ولی این مواد، تاثیر زیادی در بیماران هیپرهیدروز ندارد و اثر آنها موقتی است.

 

▪ این که عرق بعضی ها بدبوتر است، آیا به این خاطر نیست که آنها از مام استفاده نمی کنند؟

 

نه! ممکن است این افراد زیادتر از حالت عادی عرق کنند، ولی به علت تعداد کم افراد مبتلا به هیپرهیدروز (تعریق شدید) در جامعه، به نظر می رسد بعضی غذاها و نیز تعدادی از داروها می توانند موجب بوی بد بدن شوند.

 

▪ برای این افراد مام ها جوابگو هستند؟

 

نه؛ آنها باید دنبال درمان پزشکی باشند. برای درمان تعریق شدید (هیپرهیدروز) توسط پزشک، راه های مختلفی وجود دارند، مثل استفاده از آلومینیوم و سایر نمک های متالیک (فلزی) مثل زیرکونیوم که به علت انسداد مکانیکی غدد عرق موجب کاهش ترشح عرق می شوند.

 

▪ درمان تزریقی هم وجود دارد؟

 

بله، یکی از راه های فیزیکی در درمان تعریق شدید این است که آب معمولی و جریان الکتریکی برای تعویض یون های داخل غدد عرق و جدار آنها استفاده می شود. تزریق بوتولینوم توسط پزشک متخصص نیز به علت کاهش ترشح غدد عرق، یکی دیگر از راه های کنترل است. استفاده از ترکیب های موضعی آنتی کولینرژیک که موجب کاهش ترشح عرق می شوند نیز کمک درمانی است. جراحی و قطع اعصاب سمپاتیک تنه ای نیز از دیگر راه های درمانی است.

 

▪ داروهای خوراکی چطور؟

 

درمان های سیستمیک و استفاده از بعضی داروها مانند تعدادی از داروهای ضدافسردگی (سه حلقه ای ها) و آنتی کولینرژیک های خوراکی و حتی روان درمانی نیز هر کدام ضمن کنترل و کاهش ترشح عرق عوارض دیگری دارند که گاهی مصرف آن در بیماران با مشکل هایی همراه است.

 

▪ حالا اگر کسی نتوانست با مام ها جلوی عرق کردن را بگیرد، چه مشکلاتی پیدا می کند؟

 

هیپرهیدروز ضمن ایجاد مشکل های اجتماعی، موجب کاهش اعتماد به نفس و ناتوانی شغلی و حتی به علت صدمه به کفش ها و البسه، موجب ضرر مالی نیز می شود.

 

▪ آیا این واقعیت که می گویند بوی معطر مام نمی تواند بوی بد عرق بعضی ها را از بین ببرد، صحیح است؟

 

بله؛عرق این افراد بسیار بد بو است و مبتلا به برم هیدروز هستند. برم هیدروز نیز شبیه هیپرهیدروز است، ولی در این حالت غدد عرق بوی بدی داشته و نواحی گرفتار اغلب زیربغل و پاها هستند. اگر چه گرفتاری دو ناحیه مزبور از نظر ابتلای نوع غدد عرق متفاوت است، ولی در صورت ابتلای ثانوی به میکروب یا قارچ موجب بوی بد نواحی فوق می شود. غدد عرق تنها عامل بوی بدن نیستند و موارد دیگری چون سبوم (غدد چربی داخل پوست) و پوست سر نیز عامل بوی بدن هستند.

 

شایع ترین عارضه ای که ممکن است در اثر مواد ضد تعریق ایجاد شود، درماتیت های موضعی ناشی از تحریک پوستی توسط این مواد است، ولی به طور کلی می توان گفت که با وجود مصرف بسیار زیاد چنین محصول هایی، عوارض خیلی جدی تا کنون گزارش نشده و تعدادی نیز به صورت تئوری بوده است.

 

مواد تشکیل دهنده مام ها چیست؟

 

تهیه چنین محصول هایی راحت بوده و احتیاج به هیچ گونه نسخه ای ندارد و محدودیتی نیز برای مصرف آنها به عنوان محصول های آرایشی بهداشتی وضع نشده است. ترکیب ها و فرمولاسیون این محصول ها عمدتا شامل املاح آلومینیوم یا زیرکونیوم است که با غلظت های مختلف در کارخانه ها تولید می شوند و نیز جهت از بین بردن میکروب ها، آنتی بیوتیک های مختلفی به آنها اضافه می شوند و هر کدام دارای ترکیبات نگهدارنده ای هستند که از میکروبی شدن یا قارچی شدن یا فساد آنها در کوتاه مدت یا مدت تعیین شده جلوگیری می کنند و نیز اسانس و رایحه ای برای خوشبو شدن آنها به این محصول ها اضافه می کنند.

 

▪ ممکن است کسی با استفاده مام در زیر بغلش دچار حساسیت و خارش شود؟

 

خب، از آنجا که درجه حساسیت افراد متفاوت است، امکان بروز چنین حساسیتی با هر ترکیبی وجود دارد و لازمه درمان این مشکل، قطع مصرف محصول و درمان اختصاصی است. شایع ترین عارضه ای که ممکن است ایجاد شود، درماتیت های (التهاب های) موضعی ناشی از تحریک پوستی توسط این مواد است که این مورد بیشتر در ارتباط با نمک های آلومینیوم یا آلومینیوم است که در نواحی زیربغل و گاه دست ها و پاها (محل های مصرف) ایجاد می شود. با کاهش دفعات مصرف یا استفاده از ترکیبات ملایم تر و نیز استفاده از آن در پوست بدون عرق و به خصوص شب ها که عرق کردن کمتر است، ضمن این که موجب اثر بیشتر و عوارض کمتر می شود، آسیب کمتری نیز به البسه وارد می کند. در صورت بروز چنین التهابی استفاده از کِرِم های موضعی استرویید برای رفع مشکل کمک می کند. پس لازم است از مصرف چنین محصول هایی به دفعات مکرر و زیاد و نیز در سطح وسیع و عرق کرده پرهیز کرد.

 

▪ گاهی با مصرف مام ها یک ضایعه گلوله ای شکل در زیر بغل ایجاد می شود که بعضی ها آن را با سرطان اشتباه می گیرند. چرا؟

 

ببینید؛ یک ترکیبی که اغلب در دئودورانت ها وجود دارد زیرکونیوم است که ممکن است موجب این واکنش (گرانولوم زیرکونیوم) شود که به صورت یک ضایعه التهابی نسبتا سفت سلولی و تقریبا گرد و به اندازه چند میلی متر یا بزرگ تر است که در پوست زیر بغل به وجود می آید. این ضایعه ناشی از حساسیت تاخیری به ترکیب زیرکونیوم بوده و در صورت چنین تشخیصی، نمونه برداری (بیوپسی) از پوست توصیه می شود و در صورت اثبات بیماری احتیاج به درمان اختصاصی دارد. ولی می توان گفت که با وجود مصرف بسیار زیاد چنین محصول هایی، عوارض خیلی جدی تا کنون گزارش نشده و تعدادی نیز به صورت تئوری بوده است.

منبع: tebyan.net