سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

لیزر موهای زائد در خانه



موهای زائد ,لیزر موهای زائد

 

دستگاه‌های لیزر موهای زائد خانگی که به تازگی وارد بازار ایران شده‌اند، کاری شبیه به لیزر برای از بین بردن موهای اضافی بدن می‌کنند. در این دستگاه‌ها از فناوری IPL استفاده شده است. IPL فناوری جدیدی در از بین بردن موهای زائد است که در بیشتر سالن‌های زیبایی هم از آن استفاده می‌شود...

این دستگاه‌ها، پالس‌های نوری را به ریشه موها می‌تابانند و باعث از بین رفتن آنها و كندشدن رشدشان می‌شوند. انواعی از لیزرهای خانگی موجود در بازار برای از بین بردن موی صورت مناسب نیستند و برخی از آنها برای اصلاح موی ناحیه تناسلی طراحی نشده‌اند بنابراین باید هنگام خرید، نیاز خود را از چنین وسیله‌ای در نظر بگیرید. در مورد این دستگاه‌های تازه‌وارد که قیمتشان هم بالاست (بین یک تا سه میلیون تومان)، حرف‌وحدیث‌های بسیاری وجود دارد. به همین دلیل به سراغ دکتر رضا رباطی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رفتیم تا بدانیم که خرید لیزر موهای زائد خانگی به درد چه کسانی می‌خورد و به درد چه کسانی نمی‌خورد.

 

روش كار دستگاه‌های لیزر موهای زائد خانگی با انواع کلینیکی‌شان تفاوت زیادی دارد؟

روش کار دستگاه‌های لیزر موهای زائد خانگی شبیه دستگاه‌های لیزر موهای زائد کلینیکی است با این تفاوت که طوری طراحی شده‌اند كه خطر کمتری برای استفاده خانگی داشته باشند و بتوان به سادگی از آنها استفاده كرد. متاسفانه انواع نامرغوبی از این دستگاه‌ها هم در بازار وجود دارد که به هیچ‌وجه شبیه لیزر عمل نمی‌کنند بنابراین اگر قصد خرید چنین محصولی دارید، حتما از میان مارک و نشان‌های معتبر جهانی انتخاب کنید.

 

آیا استفاده از این دستگاه‌ها برای خانم‌های باردار یا شیرده می‌تواند خطرناك باشد؟

تا به حال از نظر تئوری ثابت نشده نور لیزر یا این دستگاه‌های خانگی اثر منفی چشمگیری بر جنین یا مادر شیرده داشته باشد. البته لیزردرمانی برای رفع موهای زائد، چه در خانه و چه در کلینیک، درمانی است و ممکن است باعث ایجاد استرس و اضطراب در افراد مختلف شود. به همین دلیل و از آنجا که لیزر موهای زائد، نوعی درمان اختیاری محسوب می‌شود، بهتر است مادران باردار و شیرده برای پیشگیری از ایجاد مشکل احتمالی، از انجام چنین کاری صرف‌نظر کنند. اگر خانمی اصرار به این کار دارد، بهتر است با پزشك معالجش مشورت كند.

 

آیا می‌توان از این دستگاه‌ها برای از بین بردن موی زائد تمام نقاط بدن استفاده كرد؟

این به نوع دستگاه لیزر خانگی بستگی دارد و اگر در دفترچه دستگاه تاکید شده آن را مثلا برای صورت، سینه یا ناحیه تناسلی استفاده نکنید، حتما این توصیه را جدی بگیرید چون ممکن است پالس‌های نوری آن دستگاه برای این نواحی بدن مناسب نباشند اما اگر محدودیت مصرفی در دفترچه ذکر نشده بود،‌ می‌توان از آن برای از بین بردن موهای زائد تمام قسمت‌های بدن کمک گرفت.

 

استفاده از عینک مخصوص یا دستکش هنگام استفاده از لیزرهای خانگی لازم است؟

به نوع دستگاه بستگی دارد. اگر لزومی به انجام این کار وجود داشته باشد، حتما کارخانه تولیدکننده، یک عینک یا دستکش همراه محصولش ارائه می‌دهد و روش استفاده از آنها را در دفترچه یا سی‌دی آموزشی‌اش عنوان می‌کند. اگر عینکی همراه محصول وجود داشت، حتما باید از آن هنگام کار با دستگاه استفاده كرد تا عارضه چشمی پیش نیاید.

 

آیا امکان سوختن پوست با استفاده از این دستگاه‌ها وجود دارد؟

بله، یکی از شایع‌ترین عارضه‌های پوستی لیزر، سوختگی است. اگر در استفاده از لیزرهای کلینیکی یا خانگی دقت‌ نشود، ممکن است پوست فرد دچار سوختگی شود. به همین دلیل قبل از استفاده حتما باید به دقت برنامه‌های سی‌دی آموزشی دستگاه را دید یا روش کار آن را در دفترچه‌ راهنما مطالعه كرد.

 

آیا خود افراد هم می‌توانند شخصا از دستگاه‌های لیزر خانگی استفاده کنند یا فرد دیگری باید این کار را برایشان انجام دهد؟

این دستگاه‌ها برای استفاده فردی مناسب هستند. یعنی هرکسی می‌تواند به تنهایی و بدون کمک دیگران در خانه از آنها استفاده کند.

 

میزان اثربخشی این لیزرهای خانگی با انواع کلینیکی‌شان برابری می‌کند؟

لیزردرمانی کلینیکی روشی برای از بین بردن تقریبا دائمی موهای زائد است یعنی می‌توان ادعا کرد این موها در روش کلینیکی لیزر هم صددرصد از بین می‌روند. البته می‌توان مطمئن بود که با لیزر موهای زائد، سرعت رشد و تعداد آنها به مراتب کمتر از قبل می‌شود. در مورد لیزرهای خانگی هم هدف همین کم کردن نیاز به اصلاح موهای زائد است. از آنجا که لیزرهای خانگی سابقه چندانی ندارد، هنوز کمی برای اظهارنظر قطعی یا جبهه‌گیری مثبت و منفی در مورد آنها زود است. باید افراد مختلفی با جنس و نوع مو و پوست‌های متفاوت تجربه استفاده از این دستگاه را بیان کنند تا بتوان گفت می‌توان اثربخشی آنها را دقیقا برابر با لیزرهای کلینیکی دانست یا خیر.

 

آیا شما خرید این لیزرهای خانگی را به تمام خانم‌ها توصیه می‌کنید یا نه؟

خرید این دستگاه‌ها کاملا انتخابی است. اگر خانمی موهای زائد بسیار زیادی در ناحیه صورت، دست‌ها یا پاهای خود دارد، لیزر خانگی از وسایل اصلاح قدیمی‌تر برای او مناسب‌تر است اما تهیه این محصول برای افراد کم‌مو یا آنهایی که حداکثر سالی 2بار برای لیزر موهای زائد خود به کلینیک مراجعه می‌کنند، ضرورتی ندارد. ضمن اینکه این دستگاه‌ها به تازگی وارد کشور شده‌اند و بهتر است تا اطمینان از عملکرد و اثربخشی آنها، برای خریدشان عجله نكرد.

 

آیا نكته خاصی وجود دارد که رعایت آن قبل یا بعد از لیزر مو با این دستگاه‌های خانگی ضروری باشد؟

بهتر است قبل از لیزر، حتما پوست تمیز، خشک و عاری از هرگونه لوازم آرایشی یا کرم باشد. بعد از لیزر هم باید تا چند ساعت یا یک روز، ‌البته در صورت امکان، پوست را در معرض نور آفتاب یا مواد آرایشی قرار نداد و آن را خشک و تمیز نگه داشت.

منبع: هفته نامه سلامت


ویدیو مرتبط :
لیزر خانگی موهای زائد تریا از زبان پزشکان پوست و لیزر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لیزر موهای زائد در خانه!


تا به‌حال چیزی در مورد لیزرهای خانگی شنیده‌اید؟دستگاه‌هایی که به گونه‌ای ساخته‌شده‌اند که بتوانند تا حدی عملکردی شبیه لیزرهای کلینیکی داشته‌باشند تا بتوانند به ریشه موهای زائد حمله کرده و برای مدت طولانی شما را از شر آنها خلاص کنند.

مجله سیب سبز:  تا به‌حال چیزی در مورد لیزرهای خانگی شنیده‌اید؟دستگاه‌هایی که به گونه‌ای ساخته‌شده‌اند که بتوانند تا حدی عملکردی شبیه لیزرهای کلینیکی داشته‌باشند تا بتوانند به ریشه موهای زائد حمله کرده و برای مدت طولانی شما را از شر آنها خلاص کنند.هیجان انگیز است که بتوان در خانه با تنها یکبار هزینه کردن برای همیشه موهای زائد را از بین برد؟ اما آیا واقعا می‌توان چنین انتظاری داشت؟ در اینجا سعی کرده‌ ایم تمام جوانب مختلف این دستگاه‌ها را بررسی کنیم، از روش کار آنها تا نظر پزشکان مختلف و....

راهنمای خرید دستگاه‌ لیزرخانگی موهای زائد

تکنولوژی لیزرهای خانگی چیست؟

در این دستگاه‌های لیزر خانگی از تکنولوژی به نام آی پی ال (intense pulse light) یعنی سیستم های نور شدید پالسی استفاده می‌کنند. این تکنولوژی لیزر نیست بلکه فلش لامپ‌های زنون است که نور چند طول موجی ایجاد می کند که قادر است اثرات گوناگون روی ساختارهای مختلف پوست داشته باشد، دستگاه IPLبا پالس نوری شدید جهت حذف موهای صورت، پاها، پشت و پوبیس به‌صورت آرام و بی خطر استفاده می شود. پالس های نوری با تمرکز روی فولیکول موها موجب ایجاد گرما و تخریب آنها بدون سوختگی  یا آسیب به پوست می شود. دستگاه حذف موی IPL سریع وکاملا بدون درد است. عوارض جانبی کم است ولی می تواند شامل قرمزی و تورم در محل درمان باشد که به سرعت برطرف می شود.

آیا لیزر موهای زائد دردناک است ؟

مثل لیزرهای کلینیک‌ها، معمولا این دستگاه‌های نیازی به مواد بی‌حس کننده ندارند فقط برخی از آنها دارای  ژل خاصی است که به خنک کردن پوست کمک می‌کند.زمانی که اشعه لیزر به پوست تابیده می شود تنها سوزش مختصری احساس می شود که آن هم توسط همان ژل های خنک کننده یا دستگاه‌های خنک کننده مخصوص به حداقل می رسد.

آیا برای تمام بدن قابل استفاده‌ است؟

این به نوع دستگاه لیزر خانگی بستگی دارد و اگر در دفترچه دستگاه تاکید شده آن را مثلا برای صورت، سینه یا ناحیه تناسلی استفاده نکنید، حتما این توصیه را جدی بگیرید چون ممکن است پالس‌های نوری آن دستگاه برای این نواحی بدن مناسب نباشد اما اگر محدودیت مصرفی در دفترچه ذکر نشده بود،‌ می‌توان از آن برای از بین بردن موهای زائد تمام قسمت‌های بدن کمک گرفت.همچنین حواستان باشد که یکی از شایع‌ترین عارضه‌های پوستی لیزر، سوختگی است. به خصوص اگر در استفاده از آن دقت‌ نکنید، ممکن است پوست فرد دچار سوختگی شود.

هیچ روش دائمی وجود ندارد!

نمی‌توان برای همیشه موهای زائد را از بین برد بله تنها می‌توان برای مدتی طولانی از شر آنها خلاص شد؛ این مطلب را به این دلیل می‌گوییم که تا به حال نه IPL  و نه لیزر از طرف سازمان FDA به عنوان یک روش دائمی شناخته نشده‌اند. یعنی تا به‌ حال شواهد کافی برای اثبات این موضوع به دست نیامده‌ است.

چه کسانی می‌توانند از دستگاه‌های لیزر خانگی استفاده کنند؟

راهنمای خرید دستگاه‌ لیزرخانگی موهای زائد

مقایسه‌ای کلی بین روش‌های مختلف از بین بردن موهای زائد

راهنمای خرید دستگاه‌ لیزرخانگی موهای زائد

این دستگاه‌ها لیزر واقعی نیستند!

 امتیاز این دستگاه‌ها این است که از لیزر ارزان‌تر بوده و یکی از آنها فقط با تعویض عدسی می‌تواند جای چند دستگاه لیزر متفاوت کار کند اما به طور کلی نسبت به دستگاه‌های لیزر ضعیف‌تر است و در نتیجه به جلسات بیشتری برای درمان نیاز است، البته برخی از پزشکان عقیده دارند این دستگاه‌ها با تولید نور تنها موها را به حالت خواب یا تلوژن می‌برد و در نتیجه رشد موها کند می‌شود و موها بعد از مدتی دوباره رشد خواهد کرد.

چطور موها از بین می‌روند؟

نور لیزر از سطح پوست عبورکرده و جذب رنگدانه‌های مشکی تنه مو در زیر پوست می‌شود. انرژی جذب شده تبدیل به حرارت می‌شود و این حرارت سلول‌های زاینده مو را که در تحتانی‌ترین قسمت مو یا در محل اتصال عضله مو به ساقه مو قرار دارند از بین می‌برد.

تنها سراغ مارک‌های معتبر بروید

روش کار دستگاه‌های لیزر موهای زائد خانگی شبیه دستگاه‌های لیزر موهای زائد کلینیکی است با این تفاوت که طوری طراحی شده‌اند كه خطر کمتری برای استفاده خانگی داشته باشند و بتوان به سادگی از آنها استفاده كرد. متاسفانه انواع نامرغوبی از این دستگاه‌ها هم در بازار وجود دارد که به هیچ‌وجه شبیه لیزر عمل نمی‌کنند؛ بنابراین اگر قصد خرید چنین محصولی را دارید، حتما از میان مارک و نشان‌های معتبر جهانی انتخاب کنید.

بهتر است قبل از لیزر، حتما پوست تمیز، خشک و عاری از هرگونه لوازم آرایشی یا کرم باشد. بعد از لیزر هم باید تا چند ساعت یا یک روز، ‌البته در صورت امکان، پوست را در معرض نور آفتاب یا مواد آرایشی قرار نداد و آن را خشک و تمیز نگه داشت.

نباید از لیزرهای خانگی خیلی انتظار بالایی داشت و متوقع بود که بتوانند موها را کامل از بین ببرند؛ درضمن کسانی که پوست تیره و سبزه دارند هنگام کار با این دستگاه‌ها باید توجه و دقت بیشتری کنند، چرا که ممکن است به راحتی پوستشان دچار سوختگی شود.

پوست‌های سبزه دقت بیشتری کنند


وقتی در کلینیک‌های پزشکی از لیزرهای خیلی قوی با انرژی‌های بالا استفاده می‌کنند، باید مراحل درمان را چندین بار تکرار کنند تا بتوانند حجم موها را کاهش دهند ،حالا اگر بخواهیم همین لیزرها را با لیزرهای خانگی که قدرتی به مراتب ضعیف‌تر دارند مقایسه کنیم می‌توانیم به خوبی متوجه اثربخشی پایین این دستگاه‌ها بشویم و اینکه نباید از آنها خیلی انتظار بالایی داشت و متوقع بود که بتوانند موها را کامل از بین ببرند. از طرف دیگر کسانی که پوست تیره و سبزه دارند هنگام کار با این دستگاه‌ها باید توجه و دقت بیشتری کنند، چرا که ممکن است به راحتی پوستشان دچار سوختگی شود.

به دنبال علت موهای زائد باشید

درست است که لیزر درمانی باعث کاهش حجم موهای زائد می شود اما اگر بیمار مشکل هورمونی داشته باشد باید در کنار لیزر دارو نیز مصرف کند تا عامل اصلی موهای زائد رفع شود. از علل مهم رشد موی زائد، تخمدان پلی کیستیک یا PCO است، یعنی تخمدان های چند کیستی هورمون مردانه تولید می کند و این افزایش هورمون مردانه در خانم ها باعث پر مویی از نوع مردانه، ریزش موی مردانه، جوش شدید و بی نظمی قاعدگی می شود. علاوه بر این پرکاری غدد فوق کلیوی، مصرف یک سری داروها و زمینه های ژنتیک به علاوه پرمویی با دلیل ناشناخته قسمت عمده ای از علل پرمویی را به خود اختصاص می دهند.بنابراین اگر به فکر از بین بردن دراز مدت موهای زائد هستید باید اول از لحاظ هورمونی، مصرف دارو، سابقه خانوادگی، نظم عادت ماهانه و ریزش مو بررسی شوید و درصورت کشف علت باید در صدد رفع آن باشید و در کنار این درمان‌ها به دنبال راه‌های رفع موها باشید.
هر روش چه ویژگی‌هایی دارد
درمان‌های غیر دارویی به 2 روش الکترولیز و لیزر تقسیم می‌شود ،در الکترولیز با کمک جریان برق و سوزن ظریفی فولیکول مو سوزانده می شود ، این روش باید چند بار انجام شود و بسیار وقت گیر و دردناک است و ممکن به پوست صدمه وارد کند اما در چند سال اخیر با استفاده از لیزرهای خاص موهای زائد درمان می شود.از طرف دیگر دو گونه دستگاه از نوع لیزر برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد؛ گونه اول دستگاه‌های لیزری است و گونه دیگر دستگاه‌های غیرلیزری یا نوری که دستگاه‌های خانگی جزو این دسته آخر قرار می‌گیرد، اما در مورد این سیستم‌های لیزر خانگی باید گفت اثر بخشی چندانی ندارند و چندان توصیه نمی‌شوند؛ تنها کاری که می‌توانند انجام دهند این است که همانند اپیلاسیون مدت رشد موها را طولانی‌تر می‌کنند و در نتیجه می‌توان گفت خیلی کوتاه‌مدت اثر می‌گذارند و به طور موقت موها را کم می‌کنند.اما ناگفته نماند که تا به حال هیچ عوارضی از چنین دستگاه‌‌هایی دیده‌ نشده‌ است.

راهنمای خرید دستگاه‌ لیزرخانگی موهای زائد
چند لیزر خانگی موجود در بازار

PHILIPS  LUMEA

سازندگان این دستگاه مدعی هستند که لومیا با اعمال پالس‌های آرام نوری به ریشه مو ، باعث ریزش طبیعی موها بدون امکان رویش مجدد می‌شود و مطالعات بالینی نشان می دهد در صورت 4 تا 5 بار استفاده با فاصله های زمانی 2 هفته ای ، کاهش قابل ملاحظه ای در موهای زائد بدن قابل مشاهده خواهد بود.یکی دیگر از مزیت‌های این دستگاه این است که دارای 5درجه تنظیم شدت نور برای استفاده مناسب در هر نقطه از بدن است.

راهنمای خرید دستگاه‌ لیزرخانگی موهای زائد
از دستگاه‌های قدیمی لیزر خانگی

REMINGTON


این سیستم از بین برنده موهای زائد I-light شامل یک دستگاه تامین انرژی به همراه ماشین لیزر با چراغ کارت ریج است، همچنین می‌توان قدرت فلش آن را تنظیم کرد تا با توجه به نقطه‌ای که می‌خواهید استفاده کنید به کار برید مثلا برای نواحی وسیع‌تر فلش‌های متعدد به کار برید و برای استفاده در یک نقطه بدن فلش تک استفاده کنید.