سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

قواعد ترکِ کار


بازار نقل و انتقالات کارکنان و کارمندان نهاد های دولتی و شرکت های خصوصی همیشه در روزهای پایانی سال بسیار داغ می شود. در این گزارش برخی از قواعد ترک کار و همچنین مباحث حقوقی آن را مطرح می کنیم.

بانکی: بازار نقل و انتقالات کارکنان و کارمندان نهاد های دولتی و شرکت های خصوصی همیشه در روزهای پایانی سال بسیار داغ می شود. برخی کارفرما ها کارکنانشان را تغییر  می دهند تا روح تازه ای به محیط دمیده شود و در مقابل برخی کارمندان و کارکنان نهاد و شرکت ها هم به فکر تغییر کار و بهتر شدن وضعیتشان برمی آیند.

به گزارش بانکی دات آی آر، اما ترک کار هم مثل سایر امور زندگی اجتماعی برای خودش قاعده و قانونی دارد نمی شود یک روز صبح دیگر سرکار نروید بدون اینکه به رئیستان چیزی گفته باشید در این گزارش برخی از قواعد ترک کار و همچنین مباحث حقوقی آن را مطرح می کنیم.

سیاستمداری را "درایت و مهارت در برخورد با مردم" معنا کرده اند. داشتن سیاستی صحیح در برخورد با مسائل خصوصی و کاری همواره مفید بوده است اما مهمترین کاربرد یک برخورد سیاستمدارانه، هنگامی است که شما کارتان را ترک میکنید.
دنیا بسیار کوچکتر از آن است که ما تصور میکنیم. شما هرگز نمیتوانید پیش بینی کنید که در مسیر زندگیتان چه زمانی و چگونه مجددا با کسی همراه خواهید شد، به خصوص در این بازار کار سیالی که همه در آن همه جا هستند.



هنگامی که قصد دارید کارتان را به هر دلیلی ترک کنید، نباید تمام پلهای پشت سرتان را خراب کنید. شما هنوز مسیر درازی برای طی کردن دارید و هرگز نمیدانید کسی که قرار است برای شغل دلخواهتان با شما مصاحبه کند کیست و یا در آینده هم اتاق چه کسی خواهید شد.

همه چیز درباره قانون ترک کار

باید حرفه ای بودن و نزاکت را در اعلام اینکه قصد دارید کارتان را ترک کنید، رعایت نمایید. ابتدا به مدیر یا ارشد مستقیم خود اطلاع دهیدو پس از آن موضوع را به همکاران و بعد به باقی کارکنان بگویید. نباید این کار را در آخرین لحظه انجام دهید.


به کارفرمای خود زمان کافی بدهید تا جانشینی برای شما پیدا کند. معمولا باید دو تا چهار هفته قبل از زمانی که قصد دارید به کارتان خاتمه دهید باید موضوع را اعلام کنید. با کارفرمای فعلی و کارفرمای آینده خود صحبت کنید تا در زمانی که برای هردو مناسب تر است برنامه ریزی کنید.
باید یک نامه رسمی برای استعفای خود بنویسید. احتیاجی به توضیحات بلند بالا هم ندارید، میتوانید به سادگی اظهار کنید که از شغل خود استعفا میدهید تا به حرفه مورد علاقه خود بپردازید یا از یک فرصت استثنایی استفاده کنید. اینکه شما کار یا کارفرمای خود را دوست دارید یا از آن متنفرید، تاثیری در متن نامه ندارد. نامه باید کوتاه، محترمانه و واضح باشد.

 

مباحث حقوق تر ک کار از نظرقانون کار


الف – مفهوم اصطلاحی ترك كار

در خصوص تعریف حقوقی ترك كار  وآثار وتبعات آن بر روابط كارگر و كارفرما، بین كارشناسان و مراجع حل اختلاف واحدهای كار و امور اجتماعی در سطح كشور اختلاف نظر وجود دارد ، كه در نتیجه این امر  موجب ایجاد رویه متفاوت گردیده است،و با موضوع عدالت و نظم حقوقی سازگار نیست.

عبارت ترك كار در قانون كار 1369 و آیین نامه های اجرایی آن به صریح بیان نشده است.
ولی  ماده 25 ق.ك. اشعار می دارد: « هرگاه قرارداد كار برای مدت موقت و یا برای انجام كار معین منعقد شده باشد، هیچ یك از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارد.»  تبصره همین ماده قانونی می گوید: « رسیدگی به اختلاف ناشی از نوع این قراردادها در صلاحیت هیات های تشخیص و حل اختلاف است.» با توجه به مفاد این ماده قانونی ، چنانچه كارگر بدون رعایت مقررات قانون كار ، قرارداد كاری خود را كه هنوز موعد آن منقضی نشده است به طوریكجانبه و بدون توجیه قانونی فسخ نماید، عملاَ اقدام به ترك كار كرده است. در این رابطه كارفرما حق دارد علیه چنین كارگری در مراجع حل اختلاف طرح دعوی نماید.

وزارت كار و اموراجتمایی در بند (1) دستورالعمل شماره 17 مورخ 16/03/1390 راجع به تعریف ترك كار چنین بیان داشته است : « ترك كار عبارت است از فسخ یكجانبه قرارداد كار از طرف كارگر بدون مجوز قانونی ، برای محقق شدن ترك كار كاگر می بایست قصد و نیت انجام چنین عمل حقوقی را داشته باشد. بنابر این در صورتیكه قصد و نیت فسخ قرارداد  وجود نداشته باشد عمل انجام شده (عدم حضوردر كارگاه) ترك كار محسوب نمی شود.»

ب – بار اثبات و احراز ترك كار عهده چه كسی است؟

چنانچه كارگری ترك كار كرده باشد، بار اثبات آن بر عهده كدام یك از اصحاب دعوا می باشد؟ باتوجه قاعده حقوقی  «البینه للمدعی» بار اثبات ترك كار با مدعی و خواهان ترك كار  می باشد. به تعبیر دیگر كارفرما می تواند طی دادخواستی علیه كارگر ،به خواسته اثبات ترك كار، در مراجع حل اختلاف طرح دعوا نماید. همچنین كارفرما می تواند در مراجع مزبور در مقام دفاع ، ادعای ترك كار خواهان (كارگر) را بنماید. بنابر این كارفرما در هر دو فرض  می بایست این عمل حقوقی را به وسیله ادله اثبات دعوا اثبات نماید.دستورالعمل اخیر وزارت كار در بند (2) به همین موضوع اشاره كرده است.

ج - تفاوت غیبت با ترك كار

بعضا كارگرانی هستند كه به دلایل گوناگونی چند روزی سر كار خود حاضر نبوده و مرتكب غیبت می شوند و كارفرمای مربوطه غیبت آنان را ترك كار تلقی كرده و اقدام به اخراج آنان مینماید. كارگر اخراج شده علیه كارفرما طرح دعوا نموده و مدعی است كه به دلیل مشكلات شخصی یا خانوادگی داشته ، غیبت نموده است. در فرض مسئله و دیگر مسائل مشابه به دلیل اینكه تا كنون عناصر بارزی  برای احراز قصور كارگر و یا ترك كار وی از سوی مراجع قانونی معین و ابلاغ نشده بود ، اكثریت اعضای محترم مراجع حل اختلاف ، اینگونه غیبت ها را ترك كار تلقی می نمودند، و در نتیجه مزایای پایان كار كارگر تضییع می گردید.

وزارت كار و امور اجتماعی در بند (3)دستورالعمل شماره 17 ابلاغی خود این دو عنوان را شناسایی كرده و برای عمل ترك كار عنصر « قصد و نیت برای فسخ قرارداد ازجانب كارگر » معین نموده است. بند (3) دستورالعمل میگوید: « تفاوت غیبت با ترك كار در این است كه در غیبت  قصد فسخ قرارداد وجود ندارد، بنابراین از نظر زمان عدم حضور در كارگاه ملاك مشخصی نمی توان ارائه نمود. زیرا امكان دارد یك روز یا كمتر از یك روز ، عدم حضور در كارگاه به قصد ترك كار باشد. اما حتی ده روز یا بیشتر، عدم حضور در كارگاه غیبت محسوب شود(نه ترك كار)و كارگر قصد فسخ یكجانبه قرارداد را نداشته باشد. البته هر چه زمان عدم حضور در كارگاه بیشتر باشد می تواند ظاهراّ، اماره و قرینه ای به همراه قراین دیگ،  ترك كار محسوب شود.»

آثار مالی ترك كار

در این قسمت از بحث می توان این سئوال را مطرح كرد كه آیا قانونگذار برای ترك كار مزایای سنوات خدمت در نظر گرفته است؟ قانونگذار درموارد متعددی ،در قانون كار ازجمله مواد 11،20 و تبصره آن، 24، 27، 31، 32و 165 به مزایای پایان كار كارگر و خاتمه قرارداد او اشاره نموده است. قبل از ابلاغ دستورالعمل شماره 17 وزارت كار ، آرای متفاوتی از سوی مراجع  حل اختلاف  صادر می شد. برخی به عدم استحقاق  پایان  خدمت كارگر، حتی در سالهای قبل از ترك كار  او نظر می دادند. ولی برخی دیگر به عدم استحقاق سنوات خدمت كارگر ، فقط  برای سالی كه ترك كار او محرز شده است اظهار عقیده كرده و رای مقتضی صادر می كردند.

خوشبختانه وزارت كار با ابلاغ دستورالعمل اخیر تصویب به آرای متشتت هیات های محترم حل اختلاف پایان داد و در این خصوص در بندهای 4 و 5  آن دستورالعمل چنین بیان می كند:

بند 4- « با توجه به اینكه قانونگذار برای ترك كار مزای پایان كار در نظر نگرفته است، چنانچه كارگر دارای قرارداد دائم باشد(غیر موقت) و مبادرت به ترك كار نماید، مزایای پایان كار (فقط حق سنوات) به وی تعلق نخواهد گرفت.»

بند 5 – « چنانچه كارگر دارای قرارداد كار مدت موقت باشد و مبادرت به ترك كار نماید ،در صورتی كه مزایای پایان كار قراردادهای سابق را در هنگام اتمام هر قرارداد دریافت نموده باشد ، یا آن مزایا به حساب او منظور شده باشد، صرفاّ مزایای پایان كار آخرین قرارداد به وی تعلق    نمی گیرد. لیكن چنانچه قراردادهای قبلی با كارگر تسویه حساب نشده باشد، مستحق مزایای پایان كار كل مدت كاركرد خود نخواهد بود.»  

در توضیح بند 5 می توان گفت، چنانچه كارگری  با كارفرمای خود قراردادی برای مدت موقت مثلاّ یك ساله منعقد نماید ودر پایان قرارداد تمامی حقوق و مزایای قانونی او را بپردازد ولی حق سنوات او درحساب مالی كارفرما نگه داشته شود و به دلایلی پرداخت نگردد، مجدداّ  برای سال دوم  نیز قرارداد موقت یك ساله با كارگر  منعقد گردد، و این كار به طور مثال تا 7 سال تكرار شود . در این  فرض  ، برداشت حقوقی این است كه حق سنوات كارگر مزبور با تنفیذ او در حساب مالی كارفرما  به طورامانت  نگه داشته شده است، زیرا انعقاد  قرارداد جدید به منزله تسویه و خاتمه قرارداد قبلی است. در نتیجه هرگاه این كارگر در آخرین سال خدمت خود مرتكب ترك كار شود، مستفاد از بند 5 دستورالعمل شماره 17 وزارت كار ، كارفرما فقط میتواند حق سنوات او را در آخرین سال خدمت او پرداخت ننماید.


ویدیو مرتبط :
آموزش کار با قواعد ( Rules ) در Outlook 2013

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دوست دارید بدانید زردچوبه چه کار میکند؟



 

زرد چوبه

 

زردچوبه سلول هاي سرطاني را مي كشد،دانشمندان نشان داده اند كه ماده اي شيميايي در ادويه زردچوبه وجود دارد كه مي تواند سلول هاي سرطاني را نابود كند.

 

از ديرباز تصور مي شد كه اين ماده موسوم به "كركامين" خواص شفابخش دارد و هم اكنون آزمايش هايي به روي آن به عنوان دارويي براي معالجه آرتروز و حتي فراموشي درحال انجام است.

 

آزمايش هاي تازه توسط تيمي در "مركز تحقيقات سرطان كورك" نشان مي دهد كه اين ماده مي تواند سلول هاي سرطان مري را در آزمايشگاه نابود كند.

 

متخصصان سرطان گفتند كه اين يافته ها كه در نشريه "ژورنال سرطان بريتانيا" تشريح شده است مي تواند در يافتن معالجات تازه به پزشكان كمك كند.

 

دكتر شارون مكنا و تيم تحت سرپرستي او دريافتند كه كركامين ظرف 48 ساعت پس از ورود به بدن شروع به كشتن سلول هاي سرطاني مي كند.

 

كركامين باعث ارسال علائم مرگبار سلولي شد و سلول ها شروع به هضم خود كردند.

 

دكتر مكنا گفت: "دانشمندان از مدت ها قبل مي دانستند كه تركيب هاي طبيعي به طور بالقوه توان معالجه سلول هاي معيوبي كه سرطاني شده اند را دارند و ما بو برده بوديم كه كركامين ممكن است خاصيت درماني داشته باشد."

 

دكتر لسلي واكر، مدير اطلاعات سرطان در موسسه تحقيقات سرطان بريتانيا گفت: "اين يك تحقيق جالب است كه اين امكان را ايجاد مي كند كه شايد بتوان مواد شيميايي طبيعي موجود در زردچوبه را به دارويي جديد براي معالجه سرطان مري تبديل كرد."

 

او افزود: "ميزان ابتلا به سرطان مري از دهه 70 تاكنون بيش از 50 درصد بالا رفته است و تصور مي شود كه اين وضع به افزايش ميزان چاقي، مصرف الكل و بيماري ترش كردن مربوط باشد، بنابراين يافتن راه هايي براي جلوگيري از اين بيماري نيز مهم است."

 

هر سال ابتلاي حدود 7800 نفر در بريتانيا به سرطان مري تشخيص داده مي شود. اين سرطان ششمين عامل مرگ ناشي از سرطان است كه حدود پنج درصد قربانيان سرطان در بريتانيا را در بر مي گيرد.