سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

فوت‌و‌فن های كدبانو شدن


یكی از اولین نكته‌هایی كه هر خانم خانه‌دار باید بداند روش‌های اصولی نگهداری از غذاهاست. شما به عنوان یك خانم خانه دار باید با اصول اولیه تغذیه در آشپزخانه آشنا باشید.





چه غذایی، چه روشی؟

  •    هوای فریزر به گوشت نخورد
 این مواد را فقط چند روز می‌توانید در یخچال نگه‌دارید. برای نگهداری بلند مدت باید آن‌ها را در فریزر و در کیسه فریزر بگذارید. هوای کیسه را کاملا خالی کنید و در آن را محکم ببندید. اگر هوای فریزر به گوشت بخورد، به اصطلاح آن‌را می‌سوزاند و خراب می‌کند. دمای فریزر برای نگهداری گوشت باید منفی 81 درجه سانتی‌گراد باشد. در این دما می‌توانید تا 6 ماه گوشت را نگه‌دارید. البته هر چقدر این زمان کمتر باشد به نفع شماست.

  •   شیر را در بطری پلاستیكی نگه ندارید
لبنیات را با توجه به تاریخ انقضای آن‌ها در یخچال نگه‌دارید. فقط توجه کنید که ظرف شیر را بیشتر از یک بار عوض نکنید چون باعث فاسد شدن آن می‌شود. هیچ‌وقت شیر را در بطری‌های پلاستیکی نگه ندارید. سعی کنید در ظرفی که ماده لبنی در آن است، بسته باشد. پنیر را به همان مقداری که مصرف می‌شود بردارید و بقیه را کاملا در پلاستیک بپیچید تا تازه بماند.

  •   گازی كه سبزی‌ها تولید می‌كنند
میوه‌ها و سبزی‌ها گازهای مختلفی تولید می‌کنند. این گازها می‌توانند روی میوه‌های مختلف تاثیرات مختلفی داشته باشند پس به جای اینکه همه آن‌ها را در کشوی مخصوص بریزید، آن‌ها را جدا بسته بندی کنید و در یخچال بگذارید. میوه‌ها را قبل از گذاشتن در یخچال نشویید چون رطوبت، آن‌ها را سریع‌تر خراب می‌کند. اگر می‌خواهید این کار را بکنید باید اجازه دهید تا میوه‌ها کاملا خشک شوند و بعد آن‌ها را در یخچال نگه‌دارید. آن‌ها را در یک کیسه كاملا دربسته نگذارید. بهتر است از کیسه‌هایی استفاده کنید که سوراخ کوچکی داشته و میوه‌ها در آن‌ها با هوای بیرون تبادل کمی داشته باشند.

  •   با غذاهای باقیمانده چه كنید؟
باقیمانده غذاها را در ظروف کوچک دربسته بریزید تا هم زود سرد شوند و هم با هوای یخچال در تماس نباشند. سرد شدن سریع باعث می‌شود باکتری‌های مضر اجازه فعالیت نداشته باشند. فقط مواظب باشید ظرف داغ را در یخچال نگذارید چون امکان دارد یخچال‌تان را خراب کند. سعی کنید برنج و خورش را جداگانه در یخچال بگذارید. زمان گرم کردن این دو با هم یکی نیست و هنگام گرم کردن به مشکل برخواهید خورد و برنج‌تان موقع گرم کردن خمیر خواهد شد. علاوه بر همه این‌ها یادتان باشد که یخچال را بیش‌از اندازه پر نکنید. پر بودن یخچال باعث می‌شود هوا به راحتی در آن حرکت نکند و یخچال شما بازدهی لازم را برای خنک نگهداشتن مواد غذایی نداشته باشد.





 چربی‌های خانه را تفكیك كنید

وقتی صحبت از چربی و نحوه مصرف آن در رژیم غذایی می‌شود بدون شك شما به عنوان مصرف‌كننده گیج می‌شوید و نمی‌دانید چه باید بخورید. موضوعی كه ابتدا باید بدانید این است كه چربی در مقایسه با پروتئین و كربوهیدرات كالری بیشتری دارد. بنابراین اگر اعضای خانواده كمی چاق هستند و می‌خواهید وزن آن‌ها را كم كنید باید میزان مصرف چربی را محدود كنید. البته همه چربی‌ها به یك میزان بدن را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهند و در این میان اسیدهای چرب اشباع نشده تك‌حلقوی و چند‌حلقوی چربی‌های خوبی هستند كه در مغزها و روغن‌های سبزی‌ها و روغن ماهی وجود دارند. این چربی‌ها سطح كلسترول خون را بالا نمی‌برند و ریسك بیماری‌های قلبی را كاهش می‌دهند. براساس تحقیقات انجام شده خوردن غذاهای دریایی حاوی اسیدهای چرب امگا3 مانند ماهی، دوبار در هفته خطر مشكلات قلبی را كاهش می‌دهد. اسیدهای چرب ترانس به‌عنوان چربی‌های بد شناخته می‌شوند كه در لبنیات، روغن خرما و نارگیل وجود دارند. هر چه بیشتر از آن‌ها میل كنید بیشتر در خطر بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرید. همچنین چربی‌های ترانس در چیپس و بسیاری از این قبیل محصولات یافت می‌شوند. سعی كنید در غذاهایی كه می‌پزید بیشتر از چربی‌های خوب استفاده كنید.



یك مادر كدبانو شوید!

شما به عنوان یك خانم خانه دار باید با اصول اولیه تغذیه در آشپزخانه آشنا باشید.

تغذیه سالم اعضای خانواده یكی از وظایف مادر خانه است. در زندگی ما عواملی كه باعث می‌شوند درست غذا نخوریم و غذاهایی كه می‌خوریم به اندازه كافی در رشد و سلامت به ما كمك نكنند، زیاد هستند. فست‌فود‌ها، برنامه نامناسب غذایی و حذف سبزی و میوه از رژیم‌های غذایی، سلامت ما و خانواده مان را تهدید می‌كنند. كنترل این عوامل مضر كار زیاد سختی نیست. شما به‌عنوان مادر خانواده می‌توانید با شناخت روش‌های درست تغذیه‌ای، برنامه‌ریزی غذایی خانواده را كمی تغییر دهید. اگر این نكات را بدانید می‌توانید با رعایت آنها خانواده سالم‌تری داشته باشید.



از این قانون چشم پوشی كنید

برای بعضی از خانم‌های خانه‌دار پخت غذا هنری است كه برای آن وقت می‌گذارند، در عوض برای برخی دیگر وسیله‌ای مانند مایكروفر یك نجات‌دهنده محسوب می‌شود چون وقت كافی برای تهیه غذا ندارند. نكته مهم اینجاست كه شما باید سلامت‌ترین راه تهیه غذا را پیدا كرده و بعد دست به كار شوید. اگر شما از آن دسته افرادی هستید كه دوست دارید شام را سر صبر میل كنید و عجله‌ای برای اتمام سریع وعده غذایی‌تان ندارید از قانونی كه می‌گوید: «بهتر است تعداد وعده‌های غذایی‌تان را زیاد و مقدارش را كم كنید»، چشم‌پوشی كنید. اگر قرار است موقع شام خوردن حسابی از خجالت شكم‌تان دربیایید، بی‌خیال اسنك‌ها در طول روز شوید. اگر خانواده‌تان را خوب می‌شناسید و می‌دانید سركار یا مدرسه ولع زیادی برای خوردن شیرینی دارند، بهتر است یك اغذیه سالم با آن‌ها همراه كنید. یك ساندویچ كوچك پنیر و خیار، یك ظرف كوچك كوكتل میوه یا بیسكویت‌های خانگی كم‌شیرین كه دستور آنها را بارها در صفحات آشپزی همین مجله دیده‌اید، می‌تواند جایگزین خوبی برای اسنك‌های مضر آماده باشد. یادتان باشد اگر نمی‌توانید در برابر غذاهای آماده و فست‌فود مقاومت كنید، مستقیم سراغ پرس كامل غذا نروید؛ بهتر است كمی از غذا را برداشته و از محل دور شوید! پروفسور برایان ونسیك، استاد تغذیه دانشگاه كورنل می‌گوید: «تغییرات كوچك مطمئنا شما را ناراحت نمی‌كند اما حتما بر حال و روز سلامت تغذیه‌ای شما تاثیر می‌گذارد. خوردن 200 كالری كمتر در روز به معنی كاستن 10 كیلوگرم از وزن در سال است.»





چگونه کمتر گوشت بخورید ؟

در رژیم غذایی سالم باید به مغزها، دانه‌های حبوبات و البته میوه و سبزی بیشتر توجه كنید تا گوشت. ما ایرانی‌ها عادت كرده‌ایم بیشتر از هر ماده دیگر گوشت و هیدرات‌كربن مثل نان و برنج مصرف كنیم. تمامی مغزها حاوی فیبر فراوانی هستند كه به دستگاه گوارش كمك می‌كنند و به این ترتیب شما احساس سیری بیشتری می‌كنید. این مغزها ویتامین B زیادی هم دارند كه انرژی را زیاد كرده و به متابولیسم كمك می‌كنند. مغزها و دانه‌ها حاوی مواد مغذی همچون ویتامین E هستند كه در تخم آفتابگردان و بادام وجود دارد. بنشن‌ها شامل لوبیا، عدس و بادام زمینی هم فیبر، پروتئین، آهن، فولات و سایر مواد مغذی را تولید می‌كنند. جایگزین كردن گوشت با بنشن به‌عنوان منبع پروتئین استراتژی بسیار خوبی برای كاستن از جذب چربی‌های اشباع است. گنجاندن این غذاها در رژیم روزانه ساده‌تر از آن است كه فكرش را بكنید. یك قوطی لوبیا یا نخود را باز كنید و به سوپ، چیلی یا پاستا اضافه كنید. سعی كنید یك كاسه غله برای صبحانه تهیه كنید، 50 گرم دانه تخم آفتابگردان روی سالاد بریزید یا 60 گرم بادام برای صبحانه تهیه كنید. در این صورت شما جزو معدود خانواده‌هایی خواهید بود كه ویتامین E مورد نیاز روزانه‌شان را دریافت می‌كنند. نگران نباشید، شما اگر هر روز گوشت نخورید بیمار نخواهید شد. با این تغییر كوچك در رژیم غذایی می‌توانید غذاهای متنوع‌تری درست كنید.





با این دستور العمل میوه و سبزی بخورید

راحت‌ترین جمله‌ای كه می‌توان گفت این است كه «بیشتر سبزی بخورید» اما نكته اینجاست كه اعضای خانواده چندان علاقه‌ای به اسفناج و كلم بروكلی و سبزی‌های دیگر ندارند. این‌جا هنر شما باید خودش را نشان دهد. با كمی توجه در تهیه غذا و صرف كمی وقت و سلیقه می‌توان خوراكی‌های خوشمزه‌ای با سبزی‌ها درست كرد یا سبزی‌ها را در تركیب غذاهای مورد علاقه خانواده گنجاند، مثلا حتما فرزندان شما بدون اینكه بهانه بگیرند، با خوشحالی یك پیتزای بزرگ سبزی‌ها كه شما در خانه درست كرده‌اید را خواهند خورد. سعی كنید هفته‌ای 2بار برای شام یك بشقاب  ازسبزی‌های پخته آماده كنید. برای لذیذ درست كردن این غذا باید كمی وقت بگذارید. حتی می‌توانید سبزی‌های پخته را لای ساندویچ بگذارید و با این روش‌ها به برنامه غذایی خانواده اضافه كنید. مارگو ووتن، مدیر یك مركز تغذیه می‌گوید: «مردم وقتی می‌خواهند آشپزی كنند به دستور پخت توجه خاصی نشان می‌دهند و سعی می‌كنند غذای خوشمزه‌ای تهیه كنند اما هنگام سرو غذا طبق معمول همیشه یك دسته كلم بروكلی بخار پز كنار ظرف غذا می‌گذارند و آن را سرو می‌كنند كه این واقعا اشتها را كور می‌كند. درصورتی كه شما باید به تمام سبزی‌ها توجه یكسان داشته باشید. مثلا می‌توانید كلم بروكلی را آغشته به خردل كنید یا اسفناج پخته را با سس و پودر سیر و ادویه سرو كنید.»

شما می‌توانید از باقی مانده سبزی وعده‌های غذایی، غذاهای دیگری برای وعده‌های بعدی تهیه كنید. به‌عنوان مثال می‌توانید سبزی‌‌هایی كه شب گذشته كنار غذا گذاشته‌اید و مصرف نشده را برای درست كردن املت صبحانه استفاده كنید یا آن را با روغن زیتون در ساندویچ بریزید و به‌عنوان پیش غذا میل كنید. مزیت دیگر توجه به سبزی‌ها این است كه می‌توانید در عین حال كه كالری‌ دریافتی‌تان را ثابت نگه می‌دارید، حجم وعده غذایی‌تان را افزایش دهید. مردم در طول روز بیشتر تمایل به خوردن غذاهایی با حجم یكسان دارند نه كالری یكسان. با اضافه كردن سبزی‌ها و میوه‌های آبدار و جانشین كردن آن در دستور غذایی، می‌توانید با كالری كمتر وعده غذایی سالم‌تری داشته باشید. ضمن آنكه با این كار فكر می‌كنید كه به اندازه معمول همیشه غذا خورده‌اید.



    برچسب غذاهای آماده را بخوانید

بیشتر متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند، زمانی كه برای خرید به فروشگاه‌ها می‌روید، بهتر است بیشتر از سبزی، میوه و ماهی تازه استفاده كنید تا غذاهای آماده‌ای كه به‌صورت بسته‌بندی به فروش می‌رسند. به یاد داشته باشید سه‌چهارم سدیم و بیشتر چربی‌های بد و قندها از همین غذاها به بدن منتقل می‌شوند.

 بهتر است چشمان‌تان را به روی حقه‌هایی كه روی این برچسب‌ها مبنی‌بر كم‌چربی و كم‌قند بودن آنهاست، ببندید. به جای آن اول به كالری دقت كنید و بعد به چربی اشباع، چربی ترانس و البته سدیم. اگر اعداد به‌نظرتان معقول نیامد حتما به سراغ یك محصول سالم‌تر بروید.





    كالری را بخورید، ننوشید

مایعات به اندازه غذا شما را سیر نمی‌كنند. بیشتر مایعات، مواد مغذی مورد‌نیاز را ندارند. در حقیقت تمام چیزی كه شما لازم دارید آب است. پس نوشابه و آبمیوه‌های غیرطبیعی نخرید. این مواد پر از قند و افزودنی‌های غیرمجاز هستند. علاوه‌بر این اگر این نوشیدنی‌ها در یخچال باشند خانواده شما به اندازه كافی آب نمی‌خورند.





معایب صرف غذا در رستوران

درحالی‌كه سعی می‌كنید غذاهایی را كه متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند مصرف كنید، به مقدار كلی تغذیه‌تان هم توجه كنید. برایان ونسك، استاد دانشگاه كورنل توضیح می‌دهد، افراد 3 اندازه سیری دارند كه یكی از آن‌ها گرسنگی شدید است كه در آن می‌توانیم به مقدار زیاد بخوریم تا كاملا سیر شویم. بیشتر اوقات ما در حد میانه قرار داریم یعنی نه گرسنه هستیم و نه سیر ولی اگر چیزی به ما تعارف شود آن را می‌خوریم. به‌خصوص وقتی با خانواده جلوی تلویزیون نشسته‌ایم دوست داریم چیزی بخوریم. برای این میان‌وعده‌ها و رفع این تمایل به غذا باید همیشه در خانه میوه داشته باشید. یك ظرف میوه وسط میز هال همیشه جواب نخواهد داد. یك ربع وقت بگذارید و میوه‌ها را پوست بكنید و خرد كنید. خانواده شما با میل بیشتری این میوه‌ها را خواهند خورد و تمایل كمتری به خوردن چیپس و پفك نشان خواهند داد. اگر عادت به رستوران رفتن دارید می‌توانید تعداد غذاهای كمتری برای نفرات خانواده سفارش دهید و غذای‌تان را با یك نفر دیگر شریك شوید. زیرا پرس‌های غذایی پرحجمی در رستوران‌ها سرو می‌شود كه سرشار از چربی و سدیم است. ووتن می‌گوید: «صرف غذا در رستوران باعث می‌شود یك سوم از كالری‌های لازم را نسوزانید.»


ویدیو مرتبط :
فوت و فن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فوت و فن های مرتب کردن كمد


كمدها از عناصر مهم و زیربنایی هرخانه به شمار می‌آیند. برای اینكه بتوانید از فضای بالقوه كمدها در منزل به بهترین نحو استفاده برید، باید سازماندهی مناسبی در داخل كمدها انجام دهید.