سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

غذایی سرشار از پروتئین ‌گیاهی




غذایی سرشار از پروتئین ‌گیاهی

 

مواد لازم : برای 2 نفر

 

نخود

یك‌دوم پیمانه

روغن زیتون

2 قاشق غذاخوری

پیاز (خرد شده)‌

یك عدد كوچك

سیر (خردشده)

2 عدد

پودر آویشن

یك‌سوم قاشق چایخوری

جعفری تازه

چند برگ

فلفل دلمه‌ای قرمز (خرد شده)‌

یك‌سوم پیمانه

گوجه‌فرنگی (خرد شده)

دوسوم پیمانه

نمك و فلفل

به مقدار لازم

كلم‌پیچ (خرد شده)‌

یك‌دوم پیمانه

 

 

طرز تهیه:

 

بهتر است نخود را از شب قبل خیس كنید؛ چراكه این كار باعث كاهش اثر نفاخی آن می‌شود. نخود را درون یك ظرف بریزید، به آن آب اضافه كنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد سپس شعله را كم كنید و بگذارید نخود تا حدود یك ساعت بپزد، سپس آن را آبكشی كنید و كنار بگذارید. در مرحله بعد، درون یك تابه روغن بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. پیاز را به روغن اضافه كنید. حدود 5 دقیقه پیاز را تفت دهید تا نرم شود و سیر، جعفری، پودر آویشن، فلفل دلمه‌ای قرمز را به آن اضافه كنید. مواد را خوب با هم مخلوط كنید، سپس گوجه‌فرنگی‌ها را اضافه كنید و در ظرف را بگذارید تا حدود 20 دقیقه كاملا بپزد و گوجه‌ها حالت سس مانند پیدا كند. حالا نخود را به مواد درون ظرف اضافه كنید و ادویه غذا را اندازه كنید.

اگر آب غذا كم است بهتر است از آب نخودها كه آبكشی كرده‌اید، استفاده كنید. حالا كلم‌پیچ را نیز به مواد اضافه كنید. شعله را كم كنید و بگذارید تا تمام مواد حدود 30 دقیقه تا یك ساعت كاملا بپزد و تمام مواد و سبزیجات نرم شود. وقتی غذا كاملا پخت و جا افتاد آن را درون ظرف دلخواه خود بریزید. می‌توانید آن را با نان سرو كنید.

هر 100 گرم نخود حاوی 164 كیلوكالری، 42‌/‌27 گرم كربوهیدرات، 59‌/‌2 گرم چربی، 86‌/‌8 گرم پروتئین و 6‌/‌7 گرم فیبر است. در ضمن این پروتئین گیاهی منبع بسیار خوبی از یك عنصر ضروری به نام مولیبدن است. علاوه بر آن فیبر، فولیك اسید و منیزیم به مقدار كافی در نخود یافت می‌شود. فیبر موجود در نخود با اتصال به اسیدهای صفراوی در روده كوچك، مانع جذب مجدد آنها در كبد می‌شود و از این طریق به كاهش سطح كلسترول خون كمك می‌كند. مصرف منظم نخود به كاهش خطر بیماری عروق كرونر قلب و دیابت نیز كمك می‌كند و به همین دلیل استفاده از آن به بیماران قلبی توصیه می‌شود.

نخود منبع خوبی از پروتئین و آهن است و این خصوصیات آن را جایگزین خوبی برای گوشت قرمز كرده است. بنابراین افرادی كه از رژیم‌های بدون گوشت قرمز استفاده می‌كنند، می‌توانند از جایگزین‌هایی مانند نخود استفاده كنند. منیزیم موجود در نخود به سلامت دستگاه‌ قلبی عروقی و بهبود گردش خون در رگ‌ها كمك می‌كند. دقت داشته باشید كه نخود حاوی اگزالات است و به همین دلیل افرادی كه سابقه سنگ كلیه اگزالاتی دارند باید مصرف نخود را محدود كنند.

 

منبع : jamejamonline

 


ویدیو مرتبط :
5 ماده ی غذایی سرشار از پروتئین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

غذایی سرشار از پروتئین برای مادر باردار



غذای مناسب بارداری,غذاهای پروتئین دار زمان بارداری

 

این یک غذای فوق العاده برای خانم باردار و نوزاد در حال رشد او است. این غذا سرشار از پروتئین، ویتامین های آ و ث و منیزیوم است.


مواد لازم :

تخم مرغ 2 عدد
شیر 3 قاشق چایخوری
 اسفناج 1 پیمانه
 گوجه فرنگی 1 عددد متوسط
پنیر سوئیسی 2 قطعه خرد شده
روغن زیتون 1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل به میزان لازم


طرز تهیه:
تخم مرغها را در داخل یک ظرف می شکنیم. سپس شیر را به آنها اضافه کرده و پس از آن اسفناج و گوجه فرنگی خورد شده را به سایر مواد اضافه کرده و مخلوط می کنیم. برای خوش طعم شدن این غذا نمک و فلفل را نیز به آن اضافه می کنیم.

در یک ماهیتابه نچسب، روغن زیتون را با حرارت پایین داغ می کنیم. مواد مخلوط شده را داخل ماهیتابه ریخته و آنها را در کف ماهیتابه پهن می کنیم. مدت 2 دقیقه زمان لازم است تا تخم مرغهای داخل مواد پخته شود.

قطعات پنیر را در یک سمت املت قرار می دهیم، سپس سمت دیگر املت را روی پنیرها برمی گردانیم. به آرامی روی آن را فشار دهید و به مدت 1 دقیقه نگه دارید تا پنیر داخل آن آب شود. غذا را از ماهیتابه خارج کرده و آن را میل کنید

به خاطر داشته باشید که به جای پنیر سوئیسی می توانید از پنیرهای دیگر که برای بارداری بی خطر باشند نیز استفاده کنید.

 

منبع : ninisite.com