سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

علل پیری پوست و راههای درمان آن



علل پیری پوست

یکی از عوامل پیر شدن زودرس پوست ، نور خورشید است

 

شاید دیده باشید آدم‌هایی را که سن ‌شان به‌ نظر خیلی بیشتر یا کمتر از سن شناسنامه‌ ای ‌شان به‌ نظر می ‌رسد. آن ها خیلی جوان ‌تر یا خیلی ‌مسن ‌تر از سن واقعی ‌شان به‌ نظر می ‌رسند. هیچ فکر کرده‌اید که رمز این جوان ماندن یا پیر شدن بی‌ حساب ‌و کتاب در چیست؟

عوامل پیری پوست کدامند؟

 

1- انقباض عضلات ناحیه مربوطه:
گرچه معمولا این چروکهـا با افزایش سن و تغییر در تراکم و ترکیب ملکولهـای کلاژن و الاستین لایه هـای زیرین پوست که مسوول قوام و ارتجاع پذیری پوست است متظاهـر می شوند ولی گاهـی می توان این را در سنین پائین تر نیز مشاهـده نمود.

2- نور خورشید:
یکی از عوامل پیر شدن زودرس پوست ، نور خورشید است. دانشمندان پس از بررسی هزاران دوقلو که در جاهای مختلف زندگی می کردند به این نتیجه رسیده‌اند که آفتاب دردسرهای زیادی را در پوست و چهره ایجاد می ‌کند و باعث پیر شدن پوست می شود.


٣- استفاده از دخانیات:
نیكوتین موجود در دخانیات، از علل عمده چروكهای صورت میباشد كه معمولا به شكل تشدید سایر چروكها و نیز ایجاد چروكهایی به صورت شعاعی در اطراف دهان و معمولا به همراه تیرگی لبها و اطراف چشمها به دلیل كاهش اكسیژن خون متظاهر میشود.

3- استرس:
حتما شما هم شنیده‌اید که فلانی پس از طلاق، خیلی پیر شده است البته دانشمندان هم با مردم عادی هم‌عقیده‌  هستند. آن ها می‌ گویند استرس و فشار روحی در زندگی مثل طلاق و یا مرگ همسر و مشکلات مالی در خانواده می ‌تواند انسان‌ ها را زودتر پیر ‌کند. استرس می‌ تواند باعث چروک خوردن پوست و به وجود آمدن حلقه‌ های سیاه اطراف چشم شود. استرس و انقباض دایمی عضلات حالت ‌دهنده ی صورت باعث کشیده شدن بیش از حد پوست شما می ‌شود و این کشیدگی دایمی پوست باعث چین و چروک خوردن پوست ‌می گردد. کسانی که دچار سردردهای میگرنی هستند و یا دایم عصبی هستند و اخم می‌ کنند صورت ‌شان معمولا بیش از هم‌ سن و سال‌ های‌ شان چین و چروک دارد و پیرتر به نظر می ‌رسند.

4- نیروی جاذبه زمین:
علت اصلی چروكهای دو طرف لب بالا ( Nasolabial) كه بین دو طرف بینی و حاشیه لبها قرار گرفته اند، اثر كششی نیروی جاذبه زمین بر روی گونه ها است، ضمن اینكه افتادگی ابروها و پلكهای بالایی و پایینی، غبغب و سایر نواحی بدن نیز بواسطه نیروی جاذبه میباشند كه البته پس از تغییرات بافتهای زیر پوست بواسطه افزایش سن خود را نشان میدهند.

پیشگیری از پیری پوست

روش های پیشگیری ، پیر شدن پوست را کندتر می کند

 

راه های پیشگیری از پیری پوست
- ضدآفتاب ها را هر 2-3 ساعت تکرار کنید.

- در هر بار مصرف یک بند انگشت ضد آفتاب را روی پوست خود پخش کنید.

- برخی ضد آفتاب ها قابل استفاده برای زیر چشم نیستند، دراین مورد ازراهنمایی پزشک متخصص پوست بهره بگیرید.

- در دوران حاملگی و کودکان کم سن بهتر است از ضدآفتاب های معمولی استفاده نشود در این موارد نیز برای انتخاب ضد آفتاب مناسب حتما از راهنمایی متخصص پوست کمک بگیرید.
- روی لبها نیز از ضد آفتاب مخصوص لبها استفاده کنید.

- قبل از غذا خوردن حتما ضدآفتاب را از پوست لب خود بشویید.
- در روزهای نیمه آفتابی نیز از ضدآفتاب استفاده کنید ومخصوصا در روزهای برفی که تابش نور خورشید توسط برف رفلکس می شود اثر آفتاب بیشتر از معمول است.
- اگر پوست چرب جوش دار دارید حتما از ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنید.
-نگهداری وزن مناسب بدن
-افزایش مصرف روزانه سبزی و میوه وعدم مصرف غذاهای پرچرب
-مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب در طول روز
-دوری از استرس و ناراحتی فکری
-جلوگیری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید
-ماساژ روزانه عضلات صورت
-جلوگیری از اخم کردن و سعی در آزاد نگهداشتن ماهیچه های پیشانی
-مرطوب نگه داشتن پوست

درمان پیری پوست

متخصص پوست می‌تواند پیری پوست را با بسیاری از روش‌های درمانی بهبود بخشد

 

توصیه‌های پزشکی و درمان پیری پوست
بااینکه تغییر تخریب‌های درازمدت آفتاب مقدور نیست اما متخصص پوست می‌تواند ظاهر پوست شما را با بسیاری روش‌های درمانی از جمله موارد زیر بهبود بخشد:
•    لایه بردار آلفا هیدروکسی اسید  (alpha hydroxyl acid)
•    کرم‌ها و ژل‌های تریتینوئین (Tretonoin)
•    تازاروتین (tazarotene)
•    رتینول (retinol)
•    لایه‌بردارهای شیمیایی
•    جراحی لیزر
•    پُرکننده‌های پوست

تحقیقات علمی زیادی هر روزه در زمینه ضدپیری پوست برای ساخت درمان‌های جدیدتر و قوی‌تر در حال انجام است. متخصص پوستتان می‌تواند بهترین راهکار درمانی را به شما پیشنهاد دهد.
گردآوری:بخش آرایش وزیبایی صبح بخیر

منابع:
tebyan.net
persiandiet.com

mardoman.net

 


ویدیو مرتبط :
درمان پیری زودرس پوست و سرما خوردگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علل تیره شدن پوست و راههای درمان آن



تیره شدن پوست

روشهای درمانی متعددی برای درمان تیرگی پوست وجود دارد

 

از عوامل مهم تامین‌کننده رنگ مطلوب پوست، رسیدن مقادیر کافی خون با غلظت و کیفیت مناسب به عروق ریز پوست نواحی مختلف است.

تغییرات رنگ پوست باعث ایجاد مشکلات روحی و اجتماعی در افراد شده و به خصوص در کسانی که به دلیل نوع شغل خود تماس چهره به چهره و مستمر دارند میتواند موجب افسردگی یا تاثیر گذاری بر فعالیت فرد شود.از این رو شناخت علل این اختلالات رنگدانه ای و درمان صحیح آنها بسیار مهم است و گاه درمانهای ناصحیح میتواند مشکل بیمار را زیادتر کند.

مهم‌ترین عواملی که می‌تواند موجب بدرنگی پوست شود، بیماری‌های مزمن، غم، ترس، ناامیدی، نفرت، حسد، زیاده‌روی در نزدیکی با همسر و استفاده بیش از حد از مسهل‌هاست.یکی از کارهایی که به‌تازگی شایع شده خوردن سرکه سیب و عرق زیره برای کاهش وزن است. این افراد باید بدانند، مداومت بر مصرف سرکه علاوه بر آثار سوء‌ بر معده می‌تواند باعث بدرنگی پوست و میل آن به تیره شدن و بروز لکه‌های پوستی شود.در ضمن، عرق زیره نیز با مداومت در مصرف، آثار سوئی بر باروری دارد و باعث زرد شدن و بدرنگی پوست می‌شود. حتی زیاد بوییدن زیره نیز می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر رنگ پوست صورت داشته باشد.

از دیگر عواملی که  می تواند روی میزان و کیفیت رنگدانه ها و سلولهای رنگدانه ساز تاثیر گذاشته و باعث تغییر رنگ پوست و ایجاد لک های تیره صورت شوند که عبارتند از :بیماریها و اختلالات ارثی و ژنتیکی، بیماریهای سوخت و ساز سلولی ،بیماریهای هورمونی ،بیماریهای التهابی،عفونت های موضعی پوست ، عوامل شیمیا یی، دارو ها ،علل تغذیه ای شامل کمبود ویتامین ها و سوء تغذیه و بالا خره بدخیمی های پوستی.

رنگ طبیعی پوست به سه عامل ،هموگلبین ،کاروتنوئید و پیگمان ملانین بستگی دارد ،که عامل سوم عامل اصلی تعیین کننده رنگ پوست است و اختلافات نژادی و جغرافیایی در رنگ پوست مربوط به این رنگدانه است .

علل متفرقه که ملانیسم یا لک ارثی منتشر بدن و لک اطراف دهان یا لک پوست اطراف چشم و لکهای کوچک قهوه ای که در نقاط مختلف بدن ممکن است همراه یا بدون علایم دیگر باشند از علل دیگر لک تیره پوست هستند.


استفاده از عطرها و ادوکلن ها که حاوی ۵- متوکسی پورالن و برگاموت هستند اگر پس از استعمال روی پوست در معرض نور آفتاب قرار گیرند باعث لکهای تیره در پشت گوش، گردن و صورت میشوند.لک های شغلی نیز در اثر تماس با ترکیبات حاوی تار مانند آسفالت و روغن های معدنی و تماس با نور آفتاب بوجود می آیند.


علل بسیار زیاد دیگری برای ایجاد لک روی صورت بدن وجود دارند که به دلیل نادر بودن ذکرآنها در این نوشته ضروری نیست ولی حتما بایستی توسط پزشک در موقع مراجعه مد نظر قرار گیرد.

علل تیره شدن پوست

از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر سلامت پوست ، داشتن خواب کافی و به وقت است

 

تغییرات رنگ پوست در افراد به دو صورت است:
1- رنگ پوست ذاتی كه عبارتست از میزانی از پیگمانتاسیون ملانین كه به صورت ژنتیكی تعیین شده و در غیاب هرگونه تماس با نور خورشید یا تاثیرات دیگر وجود دارد.

2- رنگ پوست اكتسابی که به علت تماس با نور آفتاب یا هورمونال (همانند حاملگی ) به وجود می آید. در بعضی بیماری ها نیز مثل ملاسما (لک صورت) و آدیسون در اثر هر دو عامل، یعنی تداخل بین عوامل هورمونال و نور آفتاب به وجود می آید.

خوب است بدانید از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر سلامت پوست داشتن خواب کافی و به وقت است. کم‌خوابی، پرخوابی، به وقت نخوابیدن، کم‌نوشی و بدخوری تاثیرات سوئی بر سلامت پوست و زیبایی دارد.

روشهای درمانی متعددی برای درمان لک صورت وجود دارد که پزشک پس از بررسی های اولیه جهت بیمار انجام می دهد. استفاده از داروهای موضعی مثل هیدروکسین،تره سنیونین،اسیدهای الفا هیدروکسی،اسید کوجیک،اسید آزلاتیک و کراترکسی ها مثل اسید سا سبک ،اسید لاکتیک و اقدامات درمانی مانند پلیگیک های شیمیایی مثل tca ، فنل ،محلول جستر و پا ارم بریزن ، کوتر کرایو و بکار گیری لیزر های اربیوم یاک، لیزرC۲۰و لیزر روبی مواردی هستند که پزشک با توجه به وضعیت بیمار،نوع لک و علت آن در درمان از آن استفاده می کنند. 


گردآوری:بخش آرایش و زیبایی صبح بخیر

منابع:
tebyan.net

vista.ir