سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

طرز تهیه خمير مايه سنتي نان




 

طرز تهیه خميرمايه سنتي

 

 

مواد لازم:

 

 

آب
1/2 ليتر
آرد سفید
1 کيلو و صد گرم (تقريبآ 12 دسي ليتر)
مايه ي خمير (يا پودر آن، مايه ي خمير بهتر است)
50 گرم
نمک
3 قاشق چايخوري
روغن (روغن زيتون بهتر است) 6 قاشق سوپخوري

 

 

طرز تهيه:

 

 

آب را تا 37 درجه سانتيگراد گرم نموده آن را داخل ظرف مخلوط کن بريزيد.

 

مايه خمير را خورد کرده به آن اضافه کنيد.

 

روغن و نمک را به آب اضافه کرده، مخلوط کن را بکار بيندازيد و آرد را کم کم به مايه اضافه کنيد، اين کار را ادامه دهيد تا خمير تقريبآ از حالت چسبندگي خارج شود مخلوط کردن خمير معمولآ 10 تا 15 دقيقه وقت لازم دارد، خمير بايد خوب ورز داده شود.

 

پارچه تميزي را بر روي ظرف مخلوط کن پهن کرده آن را 45 دقيقه به حال خود در مکاني که تقريبآ 37 درجه سانتي گراد حرارت دارد نگه‌داري کنيد. همان گونه که مي‌بينيد خمير نان بازاري تقريبآ مثل خمير نان بربري است فقط کمي بيشتر آرد مصرف شده و همچنين نمک آن يک قاشق بيشتر است دليل‌اش اين است که هرچه خمير نمک‌اش بيشتر باشد نازک کردن نان راحت‌تر خواهد بود.


مقداري آرد را بر روي ميز آشپزخانه پخش کنيد، خمير را از ظرف مخلوط کن خارج کرده روي آرد(ميز) بريزيد. دست خود را به آرد آغشته کرده خمير را 10 قسمت کنيد و هر قسمت را بصورت توپ گردي درآورده به روي آرد (ميز) بگذاريد. پارچه تميزي را بر روي آن قرار داده و آن را 15 دقيقه بحالت خود رها کنيد.فر خود را روشن کنيد. حرارت را روي 300 درجه سانتي گراد تنظيم کنيد (بالا ترين درجه ممکن) . حتمآ فقط از شعله بالايي فر براي حرارت فر استفاده کنيد و شعله‌هاي پاييني فر را خاموش کنيد، با اينکار فر بصورت يک تنور عمل خواهد کرد.10قطعه خمير را يکي يکي با غلتک نان پزي پهن کرده کمي آرد براي اينکار استفاده کنيد تا خمير به ميز نچسبد. آنها را بشکل دايره يا بيضي به اندازه‌اي پهن کنيد.

 

که ضخامت آنها تقريبا 3 ميليمتر بشود. اگر قادر به اين کار نبوديد کمي ضخيم تر آنها را آماده کنيد. بوسيله چنگال سوراخهايي را بر روي نان درست کنيد سپس خمير پهن شده را با احتياط برداشته بر روي سيني فر قرار دهيد و آنرا در بالاترين نقطه فر قرار دهيد. بخاطر نزديکي نان به شعله‌ها بايد مدام نان را زير نظر داشته باشيد.

 

 


ویدیو مرتبط :
طرز تهیه نان دومینوس گارلیک - نان دومینوی سیری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرز تهیه نان شیرمال



 

 

 

نان شیرمال

 

 

مواد لازم:


تخم مرغ
۲ عدد
شکر
۴/۱ لیوان
ماست
۱ لیوان
جوش شیرین
۴/۱ قاشق مرباخوری
بکینگ پودر ۲ قاشق مرباخوری
آرد به حدی که خمیر به دست نچسبد
وانیل کمی
روغن ۴/۳ لیوان

 

 

چگونگی تهیه

 

شکر را همراه با تخم مرغ و وانیل با همزن می زنیم تا کاملاً مخلوط شود. روغن را اضافه کرده دوباره هم می زنیم. ماست و بکینگ پودر و جوش شیرین را اضافه کرده آرد را کم کم می ریزیم و با دست مخلوط می کنیم تا خمیر درست شود آرد را درحدی می ریزیم که خمیر به دست نچسبد این خمیر را در ظرفی قرار داده و روی آن را نایلون می کشیم روی آن علامت می زنیم خمیر باید حجمش دوبرابر شود.

 

سپس از خمیر گلوله برداشته روی میز آرد پاشیده و به شکل بیضی پهن می کنیم با وردنه به ضخامت نیم سانت در سینی چرب شده قرار می دهیم رویش را زرده تخم مرغ همراه با کمی زعفران می مالیم کنجد پاشیده و در فر با حرارت ۳۵۰ درجه به مدت نیم ساعت قرار می دهیم تا سطح نان طلایی شود.