سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

صدمات عینك آفتابی تقلبی


این اشعه ماورای بنفشی كه این روزها حسابی به جان همه افتاده بدجوری خطرناك است؛ برای این‌كه به‌صورت و پوست آسیب نزند می‌شود از كرم‌های ضد‌آفتاب، دستكش و كلاه‌هایی با لبه‌های بزرگ استفاده كرد اما چشم‌ها و پوست اطراف‌شان جزو حساس‌ترین قسمت‌هایی هستند كه اشعه ماورای بنفش می‌تواند به‌راحتی به آن‌ها آسیب بزند.





این اشعه ماورای بنفشی كه این روزها حسابی به جان همه افتاده بدجوری خطرناك است؛ برای این‌كه به‌صورت و پوست آسیب نزند می‌شود از كرم‌های ضد‌آفتاب، دستكش و كلاه‌هایی با لبه‌های بزرگ استفاده كرد اما چشم‌ها و پوست اطراف‌شان جزو حساس‌ترین قسمت‌هایی هستند كه اشعه ماورای بنفش می‌تواند به‌راحتی به آن‌ها آسیب بزند؛ آسیب‌هایی كه كمترین‌شان چروك دور چشم است و بیشترین شان آب مروارید.  حالا كه اوضاع خطرناك شده برای چشم‌ها هیچ كاری نمی‌شود كرد به جز اینكه یك عینك آفتابی خوب را به آنها هدیه بدهید. عینك آفتابی از آن وسایلی است كه باید برایش پول خوبی خرج كنید چون مستقیما با سلامت شما در تماس است، پس لطفا خسیس نباشید.



به جنگ ماورای بنفش‌بروید

 «افزایش خطرناك میزان اشعه ماورای بنفش در تهران.» همین یك جمله برای همه ما كافی بود تا سریعا همه اخبار مربوطه را دنبال كنیم و ببینیم راه‌چاره چیست.  ماورای بنفش این روزها به دشمن درجه یك تهرانی‌ها تبدیل شده، تهرانی‌ها با سلاح‌های مختلفی به جنگ این مهمان ناخوانده رفته‌اند تا بلكه بتوانند خودشان را از شرآن خلاص كنند. 

برای پوست صورت همچنان كرم‌های ضد‌آفتاب بیشتر از قبل توصیه می‌شوند و باید هر 4 ساعت یك بار تمدید شوند. برای محكم كاری، استفاده از كلاه‌های آفتابی با لبه‌های بزرگ انتخاب دیگری است كه پیش روی تهرانی‌ها گذاشته شده. از طرف دیگر باید از دستكش هم استفاده كنیم چون هر چه باشد دست‌ها هم در معرض سوختگی قرار دارند. به خانم‌ها هم توصیه می‌شود در این هوا آرایش كمتری داشته باشند اما یك گزینه دیگر هم هست كه باید توجه خیلی ویژه‌ای به آن داشت؛ عینك آفتابی! چون از قرار معلوم این میزان ماورای بنفش می‌تواند به‌راحتی به چشم‌ها آسیب برساند، دورشان را چروك كند و از آن بدتر باعث آب مروارید شود.  ممكن است خیلی از شما عینك آفتابی داشته باشید و خیلی‌های دیگرتان هم به‌دنبال خرید آن باشید. جزو هر كدام از این 2 دسته كه هستید بد نیست این مطلب را بخوانید. در این مطلب علاوه بر اینكه طبق روال معمول پیشنهادهایی برای داشتن ظاهری زیبا و آراسته برای‌تان داریم، نكاتی هم راجع به استاندارد بودن عینك‌ها و انتخاب فریمی مناسب برای صورت‌تان خواهید خواند و برای تكمیل كردن این پرونده با جدیدترین و محبوب‌ترین فریم‌های ری- بن آشنا می‌شوید.

یادتان باشد شاید قیمت عینك‌های مارك‌دار و شناخته شده بالاتر باشد اما در عوض خیال‌تان راحت است كه یك عینك مناسب و استاندارد را برای یك مدت طولانی انتخاب كرده‌اید. در نهایت برای تهیه این عینك‌ها حتما به سراغ مراكز شناخته شده بروید. ساعت 10صبح تا 2بعدازظهر ساعات اوج وجود ماورای بنفش در هواست! با عینك آفتابی جدیدتان خوش بگذرد!



یو وی 400 یعنی چه؟

یك عینك آفتابی خوب و استاندارد باید اصطلاحا یو وی 400 باشد یعنی بتواند 99درصد اشعه‌های ماورای بنفش را بگیرد و بلوكه كند. پس اگر قصد دارید به خرید عینك آفتابی بروید حتما این نكته را درنظر بگیرید. روی بعضی از عینك‌های آفتابی این عدد نوشته شده است اما گول نخورید! چون لزوما نوشته شدن این عدد روی دسته‌های عینك به معنی واقعی بودنش نیست. چاره راه انتخاب یك فروشگاه خوب و مجهز به دستگاه تست‌كننده ماورای بنفش است.



پیشنهادهایی برای فصل تابستان

  •   تابستان امسال از آن تابستان‌هایی است كه آدم می‌ماند از فرط گرما به كجا پناه ببرد! از آن‌هایی كه به راحتی می‌تواند آدم را گرمازده و خانه‌نشین كند. می‌گویند در شهرهای جنوبی كشور، زندگی شب‌ها شروع می‌شود؛ از بس كه در روز هیچ كس نمی‌تواند پایش را از خانه بیرون بگذارد.  زندگی شب ها شروع می‌شودامسال وضع بقیه نقاط ایران هم دست كمی از آنها ندارد!
  •    انتخاب لباس مناسب برای این فصل سوزان احتیاج به دقت ویژه‌ای دارد و باید دور لباس‌هایی كه در ساخت پارچه‌های‌شان از الیاف مصنوعی استفاده شده است را خط بكشید؛ این الیاف نه تنها باعث می‌شوند تعریق بدن‌تان به‌خوبی انجام نشود بلكه می‌توانند باعث آسیب‌های پوستی هم بشوند. ساده‌ترین‌شان اصطلاح عرق سوز شدن است كه این روزها زیاد می‌شنویم.
  •    سعی كنید تا جایی كه می‌توانید از پارچه‌های طبیعی استفاده كنید. لباس‌های نخی بپوشید، از كتان استفاده كنید و برای پایین نگه داشتن دمای بدن‌تان تا جایی كه می‌توانید آب بنوشید. در این شماره برای خانم‌های سایز بزرگ پیراهن‌هایی را به‌عنوان پیشنهاد معرفی می‌كنیم كه در عین بزرگ بودن و پوشیدگی بسیار خنك و راحت هستند. در این پیشنهادها نكاتی كه برای افراد سایز بزرگ ضروری است را هم گنجانده‌ایم.
  •   برای خانم‌هایی كه به زیورآلات علاقه خاصی دارند هم طی چند شماره پیشنهادهای خوبی داریم؛ پیشنهادهایی كه هم زیبا هستند و هم به‌دلیل سنگ‌هایی كه در ساخت‌شان به كار رفته شده، خواص درمانی دارند؛ به عبارت دیگر یك تیر و 2 نشان هستند.
  •    همان‌طور كه پوشش درون خانه خیلی مهم است، پوشش بیرون از منزل هم اهمیت اهمیتش در این فصل گرم بیشتر هم می‌شود. برای همین لباس‌هایی كه در شماره‌های تابستانه سیب سبز معرفی می‌شوند پیشنهادهایی هستند كه برای این فصل مناسبند. دراین شماره مانتوهای متنوعی را پیشنهاد داده‌ایم و سعی كرده‌ایم رنگ‌های روشن‌تر را بین آن‌ها قرار دهیم تا مانع جذب نور خورشید و گرمای آن‌ شوند و در عین حال جنس پارچه‌ها هم خنك و راحت باشد. امیدواریم كه دوست داشته باشید.





 استاندارد باشید

با اینكه بعضی از فروشگاه‌ها به دستگاه‌های تست‌كننده ماورای بنفش مجهز هستند اما به جز فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده ممكن است بقیه فروشگاه‌ها استاندارد را رعایت نكنند. بعد از اینكه به فروشگاه معتبری رفتید، زمان تست عینك خودتان كنار فروشنده بایستید و از او بخواهید تمام قسمت‌های شیشه را مورد آزمایش قرار دهد. این نكته را فراموش نكنید كه تمام قسمت‌های عینك آفتابی باید به یك میزان جلوی اشعه ماورای بنفش را بگیرند؛ نه اینكه یك قسمت شیشه 50 درصد را بلوكه كند و یك قسمتش 90 درصد را.



   وقتی چشم می‌سوزد؟

مدل‌های تقلبی زیادی در بازار هست چون خیلی‌ها حاضر نیستند برای عینك‌شان پول خرج كنند. چینی‌ها هم وارد عرضه كردن محصولاتی با ظاهر زیبا اما غیراستاندارد شده‌اند.

خیلی از افرادی كه اطلاعات زیادی ندارند هم جذب خرید این نمونه‌ها می‌شوند. مثال بارزش همین دستفروش‌هایی است كه عینك‌های رنگارنگ و زیبا را با قیمت‌هایی حول و حوش 7 تا 12 هزار تومان می‌فروشند. محض سلامت خودتان هم كه شده گول این مدل‌ها را نخورید! لطفا!



   شیشه پولاریزه‌ یعنی چی؟

یك عینك آفتابی استاندارد علاوه بر اینكه باید یو وی 400 داشته باشد بهتر است از زیر ابروها تا نزدیك گونه‌ها را بپوشاند. از طرف دیگر خوب است كه عینك شما شیشه‌هایی پولاریزه داشته باشد؛ پولاریزه بودن شیشه‌ها باعث می‌شود جلوی تابش مستقیم آفتاب گرفته شود. مثل این می‌ماند كه خطوطی افقی روی سطح شیشه هجوم خطوط مستقیم اشعه ماورای بنفش را بشكند.



 عینك تقلبی چه صدماتی به شما می‌زند؟

یادتان می‌آید یك آزمایش خیلی ساده داشتیم كه می‌گفت در نور زیاد مردمك چشم‌ها تنگ می‌شوند و در نور كم مردمك‌ها گشاد می‌شوند؟ دقیقا در مورد عینك دودی هم این موارد صدق می‌كند.  حالا فكرش را بكنید به جای یك عینك استاندارد، نمونه تقلبی‌اش را خریداری كرده باشید؛ شیشه‌هایش هم مشكی و تیره باشند. در این حالت مردمك‌های چشم‌های‌تان باز باز می‌شوند و آماده برای ورود اشعه ماورای بنفش! آن هم در بدترین شكل ممكن. این مورد یكی از حالت‌هایی است كه آسیب‌های جبران ناپذیری به چشم‌ها وارد می‌كند. پس مواظب باشید.



  چگونه عینك تقلبی را بشناسید؟

همه عینك‌های تقلبی را كه نمی‌شود با قیمت پایین‌شان تشخیص داد. خیلی از این عینك‌ها با قیمتی معادل قیمت اصل‌شان فروخته می‌شوند اما بدون خواص اصل!  رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران نحوه تشخیص مدل غیراستاندارد را این طور توضیح می‌دهد كه اگر انگشت خود را روی شیشه عینك آفتابی بكشیم و در این حال شیشه به داخل فرو برود، متوجه خواهیم شد كه عینك آفتابی غیراستاندارد است البته غیراستاندارد بودن عینك آفتابی علائم دیگری هم دارد كه متاسفانه بیشترشان بعد از خرید مشخص می‌شوند. علائمی مثل سوزش، خارش، سردرد، خشكی چشم و پستی و بلندی دید علامت‌های خطر هستند.





 اگر صورت گرد دارید...

دو  نكته درباره صورت‌های گرد صادق است؛ اولی این‌كه اگر پیشانی كشیده‌ای دارید و گردی صورت‌تان با چاقی آن همراه نشده استفاده از فریم‌های گرد، بزرگ و پهن گزینه مناسبی برای شما به حساب می‌آید اما در غیراین صورت بهتر است دور فریم‌های گرد را خط بكشید. نكته دوم اینكه اگر دوست دارید شكل كلی صورت‌تان را از حالت گرد بودن در بیاورید باید حواس بیننده را با استفاده از یك فریم مستطیل شكل پرت كنید. معمولا فریم‌های مستطیل شكل برای صورت‌های گرد مناسب هستند. نكته‌ای كه باید در اینجا درنظر داشته باشید این است كه اندازه شیشه‌های عینك دودی‌تان نباید كوچك باشد چون در آن صورت تمام نقشه‌های‌تان نقش بر آب می‌شود!



  چه مدل‌هایی بخریم؟

فریم عینك‌تان را چه آفتابی باشد و چه طبی با توجه به فرم كلی صورت‌تان انتخاب خواهید كرد. صورت‌ها شكل‌های مختلفی دارند، بعضی‌ها به شكل قلب هستند، بعضی‌ها گرد و بعضی‌ها كشیده، البته این‌ها شكل‌های معمول هستند. معمولا فرم ایده‌آل یك صورت به شكل قلب است، البته برای خانم‌ها. برای آقایان داشتن صورتی استخوانی با فكی كه به نسبت كل صورت بزرگ‌تر باشد ملاك زیبایی محسوب می‌شود. بنابراین خیلی مهم است كه شما مدلی را انتخاب كنید كه به‌صورت‌تان بیاید و آن را به شكل ایده‌آل نزدیك‌تر بكند.



 اگر صورت كشیده دارید...

فریم‌های مثلث شكل برای صورت‌هایی كه گونه دارند و استخوانی به حساب می‌آیند ،فریم‌های مناسبی هستند. البته آقایانی كه چانه‌های كوچكی دارند بهتر است به سراغ این مدل‌ها نروند. در كل این نوع فریم‌ها نوعی ابهت و زیبایی به چهره می‌دهند و به خاطر گوشه‌دار بودن‌شان، به شخصیت استفاده‌كننده آن‌ها نظم و قدرت می‌دهند.





 چه رنگ پوستی، چه فریمی؟

این كه پوست صورت‌تان چه رنگی است تاثیر زیادی بر انتخاب رنگ شیشه و قاب آن دارد. معمولا برای افرادی كه رنگ پوست‌شان روشن است بهتر این است كه دور فریم مشكی و شیشه مشكی را كلا خط بكشند! بر عكس برای آنها استفاده از قاب‌های روشن و شیشه‌های متمایل به بنفش و قهوه‌ای توصیه می‌شود. افراد با هر رنگ پوستی كه دارند خوب است بدانند اگر می‌خواهند عینكی بخرند كه بتوانند در تمام فصل‌های سال از آن استفاده كنند بهتر است به سراغ رنگ سفید نروند. سفید از آن رنگ‌هایی است كه اگر چه در فصل تابستان جلوه خوبی دارد اما در بقیه فصل‌ها كمتر قابل استفاده است.



  چه زمانی شیشه فتوكرومیك‌ بزنید؟

خیلی از افرادی كه از عینك طبی استفاده می‌كنند، برای محافظت از چشم‌های شان در برابر نور‌خورشید عینك‌های فتوكرومیك را ترجیح می‌دهند. عینك فتوكرومیك در برابر نور خورشید تیره می‌شود و نمی‌گذارد اشعه ماورای بنفش به چشم‌های فرد استفاده‌كننده برسد. این‌كه درصد تیرگی عینك شما چقدر باشد، بستگی به محیط كار یا فضایی دارد كه بیشتر اوقات‌تان را در آن می‌گذرانید. اگر در محل كارتان میزان نور خورشید زیاد است به این معناست كه باید شیشه تیره‌تری را انتخاب كنید. البته نه سر خود! بلكه با مشورت چشم پزشك‌تان.





  خطر آستیگمات شما را تهدید می‌كند!

گفتیم كه وقتی از شیشه عینك‌ دودی‌تان به منظره‌ای نگاه می‌كنید نباید آن پستی و بلندی داشته باشد. دلیلش هم این است كه اگر با عینك آفتابی‌تان فضا را ناهموار می‌ببینید به این معناست كه شیشه عینك شما تراش مناسبی نخورده است و خیلی از عینك‌های غیراستاندارد اینگونه هستند. تراش نامناسب شیشه باعث شده، چشم آستیگمات شود و در حالت حاد منجر به انحراف چشم‌تان موقع نگاه كردن به اطراف می‌شود. برای اطمینان از استاندارد بودن می‌توانید، عینك آفتابی‌تان را پیش یك متخصص چشم ببرید و از او بخواهید با دستگاه لنزومتر لنز عینك را چك كند.



  هنگام خرید عینك لبخند بزنید

بهترین پیشنهادی كه برای تمام فصل‌ها قابل استفاده است، شیشه‌های قهوه‌ای است. فریم این عینك می‌تواند به رنگ خودش باشد یا رنگ‌هایی مثل قرمز و زرشكی.

معمولا فریم‌های تیره برای صورت‌هایی كه رنگ‌شان تیره است مناسب‌تر هستند. می‌توانید در انتخاب عینك‌تان به سراغ تضاد بروید، یعنی رنگ فریم و قاب را طوری انتخاب كنید كه در مجموعه رنگ‌های متضاد قرار بگیرند. برای مثال شیشه‌ای كه به بادنجانی متمایل باشد و قابی كه مشكی باشد تركیبی زیبا را ایجاد می‌كنند. شیشه مشكی و قاب نقره‌ای یا حتی طلایی هم گزینه مناسبی محسوب می‌شود. موقع امتحان فریم عینك حتما با آن بخندید چون بالا رفتن گونه‌ها می‌تواند بعضی از فریم‌ها را روی صورت‌تان جا به جا كند. نكته آخر درمورد جنس دسته و قاب فریم‌هاست؛ در مجموع جنس فلز برای قاب یك عینك آفتابی نوعی حالت مجلل و رسمی بودن به آن می‌دهد اما سایر جنس‌ها این حالت رسمیت را از آن می‌گیرند و مدل عینك را به مدلی تبدیل می‌كنند كه در عین زیبایی و شیك بودن این قابلیت را دارد كه در همه جا از آن استفاده شود. به همین دلیل بهتر است جوان‌ها به سراغ گزینه دوم بروند.



برای كودكان چه عینكی بخرید؟

بچه‌ها به‌خصوص در فصل تابستان عاشق بیرون رفتن و بازی كردن بیرون از محوطه خانه هستند. ممكن است خیلی‌های شان را در كلاس‌های تابستانی ثبت نام كرده باشید و همین مسئله باعث می‌شود آن‌ها در معرض نور خورشید قرار گیرند. همان قدر كه استفاده از عینك آفتابی برای بزرگ‌ترها واجب است، برای بچه‌ها هم اهمیت دارد. حتی اهمیتش بیشتر می‌شود وقتی كه بدانید قرنیه چشم بچه‌ها شفاف‌تر از بزرگسالان است و به همین‌دلیل اشعه‌های مضر را خیلی سریع‌تر و راحت‌تر از بزرگسالان عبور می‌دهد. هر چقدر هم كه اصرار كردند، نگذارید از عینك‌های فانتزی با شیشه‌های نامناسب استفاده كنند. از چشم پزشك كودك‌تان بخواهید، جایی مناسب برای تهیه عینك آفتابی كودكان به شما معرفی كند و هر چه زودتر برای خرید به آن جا بروید.



چه رنگ چشم‌هایی عینك می‌خواهند؟

حتما شما هم چیزهایی درباره تاثیر رنگ چشم در میزان‌عبور نورشنیده‌اید. واقعیت این است كه رنگ چشم‌های روشن در معرض نور آفتاب به نسبت رنگ‌های تیره بیشتر آسیب می‌بیند. چون شفافیت بیشتری دارد و میزان بیشتری از اشعه‌های مضر را از خود عبور می‌دهد. بنابراین اگر رنگ چشم‌های‌تان آبی، سبز، عسلی یا هر كدام از زیرمجموعه‌های رنگ‌های روشن است، نیاز شما به استفاده از عینك دودی مناسب خیلی بیشتر از سایران است. تا جایی كه می‌توانید سعی كنید، در ساعات اوج وجود ماورای بنفش در معرض آفتاب قرار نداشته باشید. یعنی از ساعت 10 صبح تا4  بعد‌از‌ظهر!


ویدیو مرتبط :
تشخیص عینک آفتابی آرمانی اصل و تقلبی(www.DiDOptic.com)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مناسب‌ترین رنگ برای عینك‌ آفتابی



 

 

قهوه‌ای و دودی مناسب‌ترین رنگ برای عینك‌ آفتابی

 

 

شدت نور خورشید برای چشم آسیب‌رسان است و ورود اشعه ماوراءبنفش به چشم نیز موجب آب‌مروارید می‌شود، در نتیجه استفاده از عینك آفتابی مناسب و جاذب UV در تابستان ضروری است.

 

نور خورشید از دو جهت می‌تواند به چشم آسیب برساند. شدت نور خورشید و وجود اشعه ماوراءبنفش دو پارامتر آسیب‌رسان به چشم‌ها هستند و با استفاده از عینك آفتابی مناسب می‌توان از آسیب به چشم پیش‌گیری كرد.

 

وی افزود: در فصل تابستان شدت نور خورشید افزایش می‌یابد و در نتیجه استفاده از عینك آفتابی در این فصل ضروری است.

 

اشعه ماوراء بنفش با طول موج ۳۲۰ تا ۴۰۰ نانومتر برای چشم آسیب‌رسان است و موجب آب مروارید می‌شود. انتخاب و استفاده از عینك آفتابی ۴۰۰UV می‌تواند مانع ورود اشعه مضر ماوراءبنفش به چشم شود.

 

این اپتومتریست خاطر نشان كرد: به افرادی كه از عینك طبی استفاده می‌كنند نیز توصیه می‌شود شیشه عینك خود را فتوكرومیك كنند. عینك‌های فتوكرومیك در تماس با نور خورشید تیره‌رنگ می‌شوند و علاوه بر كاهش شدت نور وارد شده به چشم مانع ورود UV نیز می‌شوند.

 

استفاده از عینك آفتابی بدون قابلیت جذب اشعه UV بسیار مضر است زیرا تیره بودن عینك موجب می‌شود مردمك چشم باز شده و اشعه بیشتری وارد چشم‌ها شود.

 

وی درباره رنگ شیشه عینك آفتابی نیز گفت: قهوه‌ای و دودی مناسب‌ترین رنگ برای استفاده معمول از عینك آفتابی است.

 

این اپتومتریست افزود: با توجه به این‌كه نظارت خاصی بر فروشندگان دوره گرد عینك آفتابی وجود ندارد توصیه می‌شود تا حد امكان عینك آفتابی از مراكز معتبر تهیه شود.

 

شیشه‌ای و یا پلاستیكی بودن عینك آفتابی نیز تفاوتی در كارایی ندارد ولی با توجه به این‌كه احتمال شكستن عینك با شیشه پلاستیكی كمتر است، احتمال آسیب به چشم نیز كاهش می‌یابد.

 

وی خاطرنشان كرد: دستگاه‌های UVسنج كه در عینك فروشی‌ها وجود دارد قابل اطمینان هستند و امكان دست‌كاری آنها وجود ندارد. شهروندان پیش از خرید عینك از فروشنده بخواهند میزان جذب UV را تست كند.