سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

سلاحی طلایی در برابر پیری



سلاحی طلایی در برابر پیری

 

مبارزه با پیری و برخی بیماری ها امکان پذیر است. بهترین شیوه برای پیشگیری از پیری و بیماری ها ، تقویت سلاح های طبیعی بدن ماست.

چگونه با کمک آنتی اکسیدان ها به نبرد با پیری و رادیکال های آزاد برویم؟

 

برای این کار، کافیست تولید رادیکال های آزاد را محدود کنید و مقدار آنتی اکسیدان ها را افزایش دهید. آنچه در این مقاله می خوانیم:

 

تمام واکنش های شیمیایی که در بدن ما اتفاق می افتند (دائماً میلیون ها واکنش از این دست در بدن ما در جریان اند) از اکسیژنی که تنفس می کنیم، استفاده می کنند. حال آنکه واکنش های شیمیایی، از اکسیژن، رادیکال های آزاد تولید می کنند، که مقدار بیش از حد آن خطر سمی شدن بدن را به همراه دارد.

 

بنابراین، سیستم دفاعی بدن ما مولکول هایی تشکیل شده از آنتی اکسیدان ها را در اختیار دارد، که این مولکول هایِ آنتی اکسیدان وظیفه دارند رادیکال های آزاد اضافی را از بین ببرند. این سیستم دفاعی دائماً در یک حالت تعادل قرار دارد، از یک سو رادیکال های آزاد تولید می کند و از سوی دیگر این رادیکال های آزاد را توسط آنتی اکسیدان ها از بین می برد.

 

هر گونه نابهنجاری در این زمینه، مانند وجود رادیکال های آزاد بیش از اندازه یا نبودن آنتی اکسیدان به مقدار کافی اختلال های زیان آوری برای بدن به همراه خواهد داشت. این نابهنجاری می تواند بر اثر برخی بیماری ها، پیری و حتی یک تغذیۀ نامتعادل به وجود آید.

 

 

آیا استرس را می توان اکسیداتیو دانست؟

 

استرس اکسیداتیو (عامل اکسید شدن) همان پیروزی رادیکال های آزاد بر دفاع آنتی اکسیدانی بدن ماست، و به نوعی از حمله های بیولوژیک به اُرگانیسم بدن تعبیر می شود. به بیان دیگر، استرس اکسیداتیو به عنوان عامل برهم زنندۀ تعادل میان تولید رادیکال های آزاد و دفاع های آنتی اکسیدانی تعریف می شود.

 

می توانید میزان تأثیر استرس اکسیداتیو را با محاسبه و سپس مقایسۀ عوامل حملۀ رادیکالی (استرس، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، مواد غذایی حاوی اکسید کننده ها، الکل قوی، خوراکی و نوشیدنی های شیرین، مشروب سفید، کباب ها، تنباکو، آلودگی هوا، خستگی، بیماری، ورزش های شدید، پیری، اضافه وزن...) و آنتی اکسیدان هایی که در دسترس تان قرار دارد (میوه ها و سبزیجات خام، سبزیجات خشک، دانه های روغنی، غلات کامل، محصولات دریایی، جانوران سخت پوست، ماهی، دل و جگر، چای سبز، شراب قرمز...) ارزیابی کنید.

 

 

توجه، نترسید!

 

این نوع محاسبات فقط خطر را نشان می هد. در عوض، می تواند شما را ترغیب کند که برخی عادات و رفتارهای تان را اصلاح کنید تا تعادل مجدداً به سمت مطلوب بازگردد. در واقع، اگر خوب فهمیده باشیم، استرس، دخانیات، قرار گرفتن در معرض آفتاب، بعضی از انواع غذاها و شیوۀ آماده سازی شان بیشتر از بقیه اکسیداتیو هستند، همچنین عواملی از محیط خارج نیز وجود دارند که تأثیر می گذارند: و مهم تر از همۀ آنها، تغذیه خصوصاً مصرف میوه ها و سبزیجات است.

 

 

منابع ویتامین های آنتی اکسیدان

 

ویتامین A

منابع حیوانی: جگر حیوانات، روغن جگر ماهی، ماهی تن قرمز، کره، خامه، پنیر، تخم مرغ، همۀ لبنیات.

 

منابع گیاهی: میوه ها و سبزیجات با گوشت نارنجی یا قرمز، سبزی های برگ دار و بقیۀ سبزی جات سبز رنگ.

 

منابع غنی تر: هویج، اسفناج، کلم چینی، شاهی آبی، سُمنه، فلفل دلمه ای قرمز، انبه، خربزه، زرد آلو، ازگیل، پاپایا، گوجه فرنگی، نارنگی، هلو، شلیل، کلم، کلم بروکلی، لوبیا سبز، تره فرنگی، کاهو...

 

ویتامین C

میوه ها خصوصاً مرکبات و میوه های غیربومی، میوه های قرمز رنگ، سبزیجات خصوصاً خانوادۀ کلم ها و سبزی های برگ دار حاوی ویتامین C هستند.

 

منابع غنی تر: جعفری، انگور فرنگی سیاه، فلفل دلمه ای، کیوی، پاپایا، لیمو، پرتقال، نارنگی، توت فرنگی، انبه، شاهی آبی، ترشک، کلم قرمز، کلم بروکلی، گل کلم، گریپ فروت، انگور فرنگی، سُمنه، گل قاصدک، تمشک، خربزه، ترب، گوجه فرنگی، کلم سبز، نخود فرنگی، شلغم، سیب زمینی.

 

ویتامین E

روغن های گیاهی، روغن دانه های روغنی، روغن جانوران سخت پوست مانند: روغن: دانۀ گندم، آفتابگردان، ذرت، دانۀ انگور، بادام، بادام زمینی، میگو، خرچنگ و برخی سبزیجات مانند: زردک، کلم بروکلی، اسفناج، اَوکَدو و مارچوبه حاوی ویتامین E هستند.

 

 

منابع عناصر آنتی اکسیدان


سلنیوم

محصولات دریایی (خصوصاً صدف ها)، ماهی ها (خصوصاً شاه ماهی و ماهی تن)، جگر حیوانات، گوشت، تخم مرغ، غلات کامل، برخی دانه های روغنی (گردو، گردوی برزیلی)، برخی سبزی ها (سیر، ترشک، اسفناج، کاسنی فرنگی، قارچ، تره فرنگی)

 

روی

در محصولات دریایی (صدف ها و جانوران صدف دار)، دل و جگر، گوشت، پنیر، غلات کامل، دانه های روغنی، سبزیجات خشک، تخم مرغ، برخی سبزی ها (نخود فرنگی، سیر، کلم) و مخمر آب جو روی موجود است.

 

همچنین عناصر دیگری هم وجود دارند که فعالیت آنتی اکسیدان ها را تسهیل می کنند، این عناصر در یک تغذیۀ متنوع پیدا می شود:

 

کوفاکتورهای آنتی اکسیدان ها: مس، منگنز، گوگرد و منیزیم

 

هورمون های آنتی اکسیدانی: ایزوفلاون، لینیانس

منبع:سیمرغ


ویدیو مرتبط :
شجریان . پیری و معرکه گیری .. عشق پیری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۵ قانون طلایی ضد پیری پوست



پیری پوست,ضد پیری پوست, پوست صورت

به کار گیری یک رژیم خوب و استفاده ی مرتب از داروها یا لوازم آرایشی و بهداشتی می تواند روند پیری پوست را تا ۱۰ سال به تاخیر اندازد.

۱ . نوشیدن آب را فراموش نکنید: زیرا نوشیدن آب کافی حداقل ۸ لیوان در روز تاثیر بسیار بزرگی روی جلوگیری از پیری پوست دارد و همچنین باعث طراوت پوست می شود.

۲ . اجتناب از رژیم های غذایی نادرست : رژیم های غذایی خودسرانه و نادرست باعث چاق و لاغر شدن بدن شما می شود و علاوه بر شل شدن و افتادگی پوست بدن به پوست صورتتان نیز آسیب می رساند و باعث چروک شدن پوست صورتتان می شود بنابراین برای جلوگیری از این آسیب ها شما حتما برای کاهش وزن نیز تحت نظر یک پزشک متخصص باشید.

۳ . از آفتاب اجتناب کنید: زیرا تاثیر بزرگی روی پیری پوست می گذارد و اگر ناچار به بیرون رفتن شدید ضد آفتاب را فراموش نکنید.

۴ . میوه ها و سبزی های تازه را جایگزین فست فودها و غذاهای پر کالری کنید: زیرا ویتامین های موجود در میوه ها و سبزی ها تاثیر زیادی روی جلوگیری از افتادگی و چین و چروک پوست می گذارند.

۵ . از استعمال دخانیات اجتناب کنید: که مهم ترین و بزرگ ترین دلیل پیری پوست می باشد.

منبع: آرایشیک