سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

سفر حج زنان ایرانی در 140 سال پیش


در تهران قدیم ماه حج و مراسم حج که می‌رسید زنان به غیر از آماده شدن برای این ماه و گرفتن روزه و تکالیف شرعی برای خود تفریحاتی داشتند.


ویدیو مرتبط :
سفر حج بازیگران ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایرانی ها ۱۵ سال زودتر دیابت می گیرند/ دیابت در زنان بیشتر از مردان



دیابت,بیماری دیابت

ایرانی ها ۱۵ سال زودتر دیابت می گیرند/ دیابت در زنان بیشتر از مردان

رییس اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت نسبت به کاهش سن ابتلا به دیابت به دلیل سبک زندگی ناسالم هشدار داد.

دکتر محمد علوی‌نیا با اشاره به راه‌اندازی و فعالیت واحد دیابت در 22 دانشگاه علوم پزشکی کشور، گفت: برنامه‌های گسترده‌ای برای آموزش آنلاین پزشکان در رابطه با بیماری دیابت در نظر گرفته شده است. آموزش آنلاین پزشکان از ابتدای سال 91 آغاز شد و به صورت مولتی‌مدیا، فیلم و نهایتا نیز گرفتن آزمون انجام می‌شود. یک سری از آموزش‌ها نیز به صورت پرسش و پاسخ از راه دور توسط متخصصان مربوطه انجام می‌شود.

آموزش اجباری دیابت برای پزشکان خانواده
وی همچنین مشکلات اعتباری برای آموزش پزشکان در رابطه با دیابت را مورد اشاره قرار داد و افزود: آموزش درباره دیابت برای تمام پزشکان خانواده اجباری است. به این ترتیب تمام دانشگاه‌هایی که برنامه پزشک خانواده را در مناطق تحت پوشش خود اجرا خواهند کرد باید نسبت به آموزش پزشکان عمومی حاضر در این برنامه اقدام کنند.

سن شروع دیابت از 30 سالگی است
علوی‌نیا با اشاره به برنامه غربالگری دیابت گفت: از آنجا که سن شروع دیابت نوع 2 تقریبا از 30 سالگی است، غربالگری این بیماری نیز برای سنین 30 سال به بالا انجام می‌شود. البته شیوع اصلی این نوع از دیابت از 45 سالگی به بالاست.

وی از الگوی تغذیه‌ای نامناسب، فعالیت فیزیکی ناکافی، چاقی و استعمال دخانیات به عنوان شایع‌ترین ریسک فاکتورهای ابتلا به دیابت یاد کرد و افزود: به دلیل کم تحرکی، چاقی و تغذیه نامناسب سن ابتلا به دیابت در حال کاهش است.

علوی‌نیا در مقایسه بروز دیابت در روستاییان با ساکنین شهرها گفت: میزان بروز این بیماری در جمعیت بالای 30 سال کلانشهرها حدود 10 تا 12 درصد است؛ البته میزان ابتلا به این بیماری در روستاها کمتر از شهرها و بر اساس مطالعات اولیه، حدود 8 درصد است. هرچند امروزه مقداری تعادل شهر و روستا برهم خورده است اما در مجموع در روستاها هنوز سبک زندگی روستایی حاکم است.

وی با بیان این که میزان بروز دیابت در زنان مقداری بیشتر از مردان است، درباره میزان بروز این بیماری در پایتخت نیز گفت: میزان بروز دیابت در تهران نیز مانند دیگر کلانشهرهاست./ایسنا