سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

سرگذشت قهوه از دیروز تا امروز


جهان عرب مخترعان و اختراعات بسیاری را به دنیا عرضه کرده که قهوه یکی از آنها است. بهترین دانه قهوه هنوز به نام "عربیکا" شناخته می‌شود. ولی قهوه، از زمان عرفای مسلمان تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای امروز، راه درازی را طی کرده است.

 
 
 

صبح بخیر: جان مک هوگو یکی از نویسنده های مجله بی‌بی‌سی، در مورد سرگذشت قهوه نوشته است: جهان عرب مخترعان و اختراعات بسیاری را به دنیا عرضه کرده که قهوه یکی از آنها است. بهترین دانه قهوه هنوز به نام "عربیکا" شناخته می‌شود. ولی قهوه، از زمان عرفای مسلمان تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای امروز، راه درازی را طی کرده است.

وقتی به قهوه فکر می‌کنید، احتمالا به یاد اسپرسوی ایتالیایی، کافه لاته فرانسوی یا گرانده لاته دوبل دارچین‌دار آمریکایی می‌افتید.

احتمالا شنیده‌اید که ایالات متحده هنگامی به ملتی قهوه-نوش بدل شد که شاه جورج مالیاتی غیرمستقیم برای چای تصویب کرد. کافه‌های زنجیره‌ای امروز، مانند استارباکس، کافه نرو و کوستا، در هر فرودگاه بین‌المللی وجود دارند و پس از نسکافه، به نمادی از جهانی شدن بدل شده‌اند.

قهوه در آب و هوای گرم، مانند آمریکای لاتین، آفریقای سیاه، ویتنام و اندونزی، تولید می‌شود. قابل درک است که فکر کنید قهوه هم، مانند تنباکو و شکلات از تولیدات قاره آمریکا است. به هر حال هر سه این‌ها تقریبا در یک زمان در اروپا به محبوبیت رسیدند: قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی.

سرگذشت قهوه از دیروز تا امروز

ولی قهوه در‌ واقع از کشورهای جنوب دریای سرخ – یمن و اتیوپی – پا به اروپا گذاشت.

هرچند به نظر می‌رسد که اولین نوشیدنی تهیه شده از گیاه وحشی قهوه توسط یک چوپان افسانه‌ای در اتیوپی نوشیده شده باشد، قهوه برای اولین بار در یمن کشت شد و یمنی‌ها این نام عربی را بر آن گذاشتند که coffee و cafe  بعدها از آن مشتق شد.

قهوه را عرفای صوفی در یمن را برای کمک به تمرکز و یا حتی تخدیر معنوی در هنگام ذکر نام خدا مصرف می‌کردند.

در سال ۱۴۱۴ میلادی قهوه در مکه شناخته شده بود و در ابتدای قرن شانزدهم میلادی از طریق بندر مُخا در یمن، به مصر صادر می‌شد. قهوه همچنان مرتبط با صوفی‌ها دانسته می‌شد و تعدادی قهوه خانه در اطراف دانشگاه دینی الازهر سر برآوردند. قهوه‌خانه‌هایی هم در سوریه، به‌خصوص در شهر پرجمعیت حلب، و در سال ۱۵۵۴ در استانبول، پایتخت امپراتوری بزرگ عثمانی، به راه افتاد.

قهوه‌خانه‌ نهادی جدید بود که مردان در آن جمع می‌شدند و به صحبت کردن، شعرخوانی و بازی‌هایی مانند تخته نرد و شطرنج می پرداختند.

قهوه از دو مسیر به اروپا راه یافت: از طریق امپراتوری عثمانی و از طریق دریا، از بندر مُخا.

هر دو کمپانی بریتانیایی و هلندی «هند شرقی» از خریداران عمده قهوه در مخا در ابتدای قرن هفدهم بودند و محموله‌های آن‌ها از طریق دماغه امید نیک به این کشورها می‌رسید و یا به هندوستان و دیگر مناطق صادر می‌شد. هرچند به نظر می‌رسد که این تنها بخش کوچکی از قهوه تولید شده در یمن بوده باشد و باقی تولید، به دیگر مناطق خاورمیانه صادر می‌شده است.

قهوه همچنین از طریق تجارت از فراسوی دریای مدیترانه و بوسیله ارتش عثمانی در طی فتوحاتش در مسیر دانوب وارد اروپا می‌شد. در اروپا هم مانند خاورمیانه، قهوه خانه‌ها به مکانی برای معاشرت، مطالعه و تبادل نظر درباره موضوعات روز بدل شد.

یک شباهت دیگر، امکان تبدیل آن‌ها به مکانی برای اجتماع عناصر نامطلوب و خرابکاران بود. چارلز دوم انگلستان قهوه خانه‌ها را «مکانی برای ملاقات خائنان و نشر شایعات سخیف درباره اعلیحضرت و وزیرانش» معرفی می‌کرد.

سرگذشت قهوه از دیروز تا امروز

یک قرن پس از آن، قهوه‌خانه معروف پاریس، کافه پروکوپ، مشتریان ثابتی همچون مارا، دانتون و روبسپیر داشت که در طول انقلاب فرانسه در آنجا برای انقلاب طرح ریزی می‌کردند.

در ابتدا در اروپا به قهوه، به عنوان نوشیدنی مسلمانان، با دیده شک نگریسته می‌شد، ولی گفته می‌شود که در حدود سال ۱۶۰۰، پاپ کلمنت هشتم چنان از یک فنجان قهوه لذت برد که انحصار آن در دست مسلمانان را خطایی بزرگ دانست و خواستار «تعمید دادن» آن شد.

گفته می‌شود که نوشیدن قهوه در اتریش، پس از شکست حصر وین در سال ۱۶۸۳ و مصادره ذخیره بزرگی از قهوه از ترک های شکست خورده، افزایش شدیدی یافت.

شاید به همین دلیل باشد که در وین تا به امروز هم، قهوه به همراه یک لیوان آب سِرو می‌شود: درست مانند فنجان های کوچک قهوه ترک قوی با رسوب غلیظ در استانبول، دمشق یا قاهره. آیا این تنها یک تصادف است، یا یک وامگیری فرهنگی فراموش شده؟

«قهوه ترک» در‌واقع یک نامگذاری اشتباه است، چرا که ترکیه تنها یکی از چندین کشوری است که این نوشیدنی در آن نوشیده می‌شود. در یونان به آن «قهوه یونانی» می‌گویند، در حالی که مصری ها، لبنانی ها، سوری‌ها، فلسطینی ها، اردنی ها و دیگران، به نظر چندان به نام این نوشیدنی اهمیتی نمی‌دهند.

سنت‌های قهوه-نوشی دیگری هم در جهان عرب وجود دارد. قهوه محلی خلیج فارس معمولا تلخ است و با ترکیب هل یا ادویه‌های دیگر تهیه می‌شود.

سرگذشت قهوه از دیروز تا امروز

معمولا آن را یک بار با اندکی تأخیر، پس از ورود مهمان‌ها سرو می‌کنند – زود سرو کردن آن می‌تواند نشانه بی ادبی و عجله باشد – و یک بار پیش از خروج آن‌ها.

بسیاری اوقات آن را درست پیش یا پس از نوشیدن یک فنجان کوچک چای شیرین می نوشند. ترتیب سرو کردن این نوشیدنی متفاوت است و به نظر از اهمیت خاصی برخوردار نیست. نکته قابل توجه برای یک ناظر غربی لزوم نوشیده شدن این دو نوشیدنی بسیار متفاوت در یک فاصله زمانی کوتاه است.

یمن در سال ۲۰۱۱، با وجود تلاش‌ها برای احیای بهترین قهوه دنیا در موطن اصلی‌اش، تنها ۲۵۰۰ تن قهوه صادر کرد. امروزه هیچکدام از کشورهای عرب در میان تولیدکنندگان عمده قهوه در جهان جای ندارند.


ویدیو مرتبط :
قهوه لتس بی لوته بی همتا در جهان در چهار طعم متفاوت و جذاب قهوه تلخ، قهوه ملایم، قهوه سیاه و کاپوچینو ارائه شده است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قهوه ازسرطان پوست جلوگيري مي كند!!



سرطان

قهوه از سرطان پوست جلوگيري مي كند


اضافه كردن يك فنجان قهوه به رژيم غذايي روزانه پس از هر نوبت ورزش روزانه ممكن است مانع از ابتلا به سرطان پوست شود.

دكتر سيامك روشن، متخصص پوست و مو به باشگاه خبرنگاران گفت: تلفيقي از ورزش روزانه به علاوه كافئين موجود در يك فنجان قهوه باعث نابودي سلول هاي سرطاني مي شود كه بر اثر اشعه ماورا بنفش خورشيد در طول مدت ورزش روزانه آسيب ديده اند كه همين امر مانع از ابتلا به سرطان پوست مي شود.

وي افزود: بر خلاف سلول هاي معمولي كه توانايي تنظيم اكسيژن را دارند سلول هاي سرطاني در تنظيم اكسيژن خود، دچار مشكل هستند كه با مصرف قهوه مي توان اين عارضه را برطرف كرد.


در زمستان نیاز بدن به ویتامین Dبیشتر می‌شود


با رسیدن فصل سرما، کوتاه تر شدن روزها و کاهش طول مدت تابش نور خورشید نیاز بدن به ویتامین D بیشتر می شود.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه کریتون اعلام کرده اند که ویتامین D یکی از بهترین مواد برای مبارزه و جلوگیری از بروز بسیاری بیماریها از جمله سرطان به شمار می رود که اصلی ترین و طبیعی ترین منبع آن نور خورشید است.

بررسی ها نشان داده افرادی که به میزان کافی از ویتامین D استفاده می کنند 60 درصد کمتر از بقیه دچار انواع بیماریهای سخت و سرطان می شوند.

و به دلیل اینکه در فصل سرما و زمستان مدت زمان تابش خورشید به زمین کاهش می یابد بهتر است برای مصرف کافی از این ویتامین استفاده از انواع ماهی و روغن ماهی را افزایش دهیم. حتی در مواردی با مشورت پزشک می توان در این فصول به ویژه در مکانهایی که آسمان ابری تری دارند از مکمل های ویتامین D استفاده کرد.

البته لازم به ذکر است که مقدار مناسب این ویتامین روزانه 200 تا 400 واحد است. همین مقدار به منظور جلوگیری از بسیاری بیماریها کافی بوده و استفاده بیشتر آن جایز نیست. زیرا به واسطه اینکه ویتامین D محلول در چربی است مانند ویتامینهای محلول در آب از بدن دفع نمی شود و مازاد آن باقی می ماند.

اما برای زنان باردار و افرادی که مشکلات خاص دارند بنا به تجویز پزشک استفاده از این ویتامین حداکثر تا روزی 1000 واحد افزایش می یابد.

ویتامینd

موهای من خشک شده. .. چرا ؟


خشکی مو یکی از عارضه های مو می باشد که اسباب ناراحتی افرادی که دارای این نوع مو می باشد، گردیده است.

به گزارش سلامت نیوز، مهم ترین شایعات خشکی مو، شوره ی سر و موخوره می باشد. از عواملی که منجر به خشکی مو می گردد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عوامل ارثی، عوامل هورمونی، فصل زمستان، نوع شامپو، کمبود ویتامین، تغذیه نامناسب، سشوار با حرارت بالا، رنگ کردن مو، در معرض گردو غبار بودن، شانه های نامناسب و ..


پزشکان جهت درمان خشکی مو، موارد ذیل را توصیه می کنند:


- کم کردن دفعات شست و شوی مو

- شست و شوی ساقه های مو با با نرم کننده های حاوی پروتیئن و ویتامین

- استفاده از کرم های مو

- ماساژ دادن پوست سر با روغن های گیاهی ( بادام شیرین و. .. )

- استفاده از شامپو های مخصوص موی خشک و شامپوهای حاوی پروتئین، انواع ویتامین، گلسیرین، عسل، رویال ژل، انواع روغن های گیاهی و. ..