سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

روش هایی برای از بین بردن لكه از روی پارچه



پاک کردن لکه ها,شستشوی انواع لکه

برای از بین بردن لکه ها ابتدا علت و نوع لكه را كه از چه موادی است را پیدا كنید


به محض آن كه لكه روی پارچه پیدا شود برای از بین بردن آن باید دستورات ذیل را اجرا كرد.
* ابتدا علت و نوع لكه را كه از چه موادی است پیدا كنید.
* نوع پارچه را به خصوص از لحاظ قابل شستشو بودن تعیین كنید.


* در جنس و رنگ پارچه و همچنین نوع ماده ای كه برای رنگ كردن آن به كار رفته است دقت كنید.


* طرحی را كه برای رفع لكه در نظر دارید قبلاً‌ تعیین كنید.
* هر نوع ماده ی شیمیایی را كه می خواهید به كار ببرید، روی تكه ای از پارچه امتحان كنید و اگر می خواهید پارچه را بشویید لكه را قبل از شستن از بین ببرید.


* به خاطر داشته باشید كه آب داغ بعضی لكه ها را ثابت می كند، مانند:‌ لكه ی تخم مرغ و خون و نیز لكه های چای، قهوه، عصاره ی بسیاری از میوه ها.


روش از بین بردن انواع لكه روی پارچه های قابل شستشو و غیر قابل شستشو:


الف) از بین بردن لكه ها روی پارچه های غیرقابل شستشو
به طور كلی سه روش اساسی برای پاک كردن انواع لكه از روی این گونه پارچه ها وجود دارد.


1- پاك كردن لكه به وسیله ی محلول هایی مانند تتراكلروركربن یا بنزین با استفاده از ابر یا برس.
2- بی رنگ كردن لكه به وسیله ی آب اكسیژنه و اسید اگزالیك (جوهر ترشك) یا آب ژاول.
3- تمیز كردن لكه به صورت خشک به وسیله ی خمیری از پودرهای جذب كننده مانند گچ فرانسوی یا پورد تالک

ب) از بین بردن انواع لكه روی پارچه های قابل شستشو:
برای برطرف كردن لكه ی خون و چسب و هر گونه لكه ای كه دارای مواد قندی باشد،‌ اگر پارچه رنگی است، ابتدا محل لكه را به وسیله ی اسفنج با تتراكلروكربن شسته، سپس با آب سرد تمیز كنید. پس از آن محل لكه را با آب صابون نیم گرم بشوئید تا لكه كاملاً پاك شود. چنانچه این گونه لكه ها روی پارچه های نخی و كتانی سفید اثر بگذارد، ابتدا محل لكه را در آب سرد فرو برده و بشوئید؛ سپس با آب گرم و صابون لكه را كاملاً‌ از بین ببرید. اگر لكه كاملاً پاك نشد می توانید از محلول نمك (4/5 واحد نمك، 2 واحد آب) استفاده كنید.

برطرف كردن لكه ی شمع:
اگر فقط روی پارچه های نخی و كتانی سفید ریخته باشد ابتدا موم اضافی را بردارید، سپس قسمت لكه شده را بین كاغذ خشك بگذارید و یا با اتوی داغ فشار دهید؛ سپس با تتراكلروكربن و به وسیله ی اسفنج بشوئید. التبه می توانید به جای تتراكلروكربن از بنزین سفید استفاده نمایید. چنانچه لكه شمع روی هر نوع پارچه رنگی قابل شستشو ریخته باشد، جهت پاك كردن عیناً به همان طریقه ای برای پارچه های نخی و كتانی بكار گرفته اید عمل كنید.

برطرف كردن لكه ی سقز (آدامس):
طرف دیگر پارچه را یخ بمالید و سپس سقز را از بین ببرید. اگر لكه باقی ماند آن را به وسیله اسفنج و تتراكلروكربن بشوئید.

برطرف كردن لكه ی شكلات و كاكائو:
چنانچه لكه روی پارچه های سفید باشد، محل آن را با آب گرم و صابون بشوئید. سپس لكه را به وسیله ی تتراكلروكربن بشوئید و با آب گرم و اسفنج لكه را كاملاً از بین ببرید.

برطرف كردن لكه ی چربی و روغن:
محل لكه را به وسیله ی اسفنج یا تتراكلروكربن بشوئید؛ سپس با آب نیم گرم و صابون لكه را كاملاً از بین ببرید. چنانچه لكه كهنه باشد آن را با آب اكسیژنه ی بی رنگ و سپس با آب، خوب بشوئید.

برطرف كردن لكه چای یا قهوه:
برای برطرف كردن این گونه لكه ها روی پارچه های رنگی، محل لكه را با اسفنج و آب گرم بشوئید. چنان چه لكه باقی ماند، گلیسیرین گرم به كار ببرید و بگذارید نیم ساعت روی لكه بماند. سپس با آب، خوب شستشو داده و با آب گرم و صابون بشوئید. اگر لكه روی پارچه ی سفید و نخی بود، آب جوش را روی لكه بریزید و این كار را از طرف پشت پارچه تكرار كنید. اگر لكه از بین نرفت، با آب اكسیژنه و سپس با آب شستشو دهید. برای از بین بردن این گونه لكه ها اول از آب صابون استفاده نكنید؛ زیرا ممكن است لكه را ثابت كند.

برطرف كردن لكه ی كره،‌ خامه و بستنی:
محل لكه را در آب سرد خیس كنید و با آب گرم و صابون بشوئید.

برای برطرف كردن لكه ی ترشی:
می توان با كمی آمونیاک محلول در آب از بین برد.

برای برطرف كردن لكه ی تخم مرغ و گوشت:
محل لكه را با آب سرد بشوئید. سپس لكه را با آب نیم گرم و صابون رفع كنید. اگر لكه روی پارچه های سفید از بین نرفت می توانید از تتراكلروكربن استفاده كرد.

برای برطرف كردن میوه یا آب میوه:
پارچه را با آب سرد به وسیله ی اسفنج بشوئید. اگر لكه باقی ماند گلیسیرین به كار ببرید و بگذارید چند ساعتی بماند. سپس با آب گرم و صابون بشوئید.

 

از بین بردن لکه ها,از بین بردن انواع لکه ها

برای از بین بردن لکه ها ابتدا علت و نوع لكه را كه از چه موادی است را پیدا كنید


برطرف كردن لكه علف:
محل لكه را با آب صابون نیم گرم بشوئید؛ سپس به وسیله ی اسفنج با الكل یا آب اكسیژنه، لكه را كاملاً از بین برده و با آب بشوئید. چنانچه پارچه، سفید نخی و كتانی بود محل لكه را با دنبه یا روغن مالش دهید، سپس با آب صابون گرم بشوئید. باقی مانده ی لكه را با آب اكسیژنه از بین ببرید.

برطرف كردن لكه ی جوهر:
برای برطرف كردن آن می توان از خمیر پودرهای جذب كننده استفاده كرد. در مورد پارچه های نخی و كتانی، لكه را می توان به وسیله ی گلیسیرین از بین برد.

برطرف كردن لكه ی زنگ آهن:
چنانچه این لكه روی پارچه های نخی و كتانی سفید باشد، محل لكه را در محلول اسید اگزالیك خیس كنید. به محض از بین رفتن لكه، پارچه را در محلول رقیق آمونیاك بزنید و خوب بشوئید. همچنین در این مورد می توان از آب لیمو و نمك برای برطرف كردن لكه استفاده كرد و سپس لكه را در آفتاب خشك كرد.

برطرف كردن لكه ی مداد:
ابتدا محل لكه را كلروفرم یا الكل زده، سپس پارچه ی نرمی روی آن بكشید. چنان چه پارچه ی شما سفید بود، لكه را با مداد پاك كن پاك كنید؛ سپس با صابون بشوئید.

برطرف كردن لكه ی رنگ:
رنگ تازه را پاك كنید و با آب گرم و صابون بشوئید. اگر لكه خشك شده بود آن را با روغن یا وازلین پاك كنید؛ سپس آن را به وسیله ی اسفنج با آب گرم و صابون بشوئید.

برطرف كردن لكه ی سوختگی:
لكه ی سوختگی به ندرت ممكن است پاك شود؛ اما اگر پارچه پشمی بود از كاغذ سمباده ی نرم استفاده كنید. چنانچه پارچه كتانی و نخی و سفید بود، ابتدا پارچه را در آب خیس كنید و در آفتاب قرار دهید. این عمل را چندین بار تكرار كنید. اگر لكه باقی ماند، با آب اكسیژنه رنگ آن را ببرید و بعد خوب بشوئید.

برطرف كردن لكه ی توتون:
به وسیله ی اسفنج و الكل صنعتی لكه را از بین ببرید. در مورد پارچه های كتانی سفید محل لكه را با آب سرد بشوئید، گلیسیرین به آن بزنید و بگذارید نیم ساعت بماند بعد با صابون و آب بشوئید.

برطرف كردن لكه های سبزی:
اگر لكه های سبزی گیاهان و كلروفیل تازه باشد، برای برطرف كردن آن ها محلول آب و الكل و یا آب واتر به كار می رود؛ ولی اگر كهنه باشد باید پربرات دوسود با آب اكسیژنه و یا آمونیاك مصرف كرد.

برطرف كردن لكه ی مركب فرنگی معمولی:
چون این مركب تركیبات آهن دارد، باید با محلول جوهر ترشك و آب داغ غلیظ مالش داده شود و سپس از آب و صابون استفاده كنیم.

لكه ی مركب سیاه یا آبی:
محلول رقیقی از 5 درصد پرمنگنات دوپتاس و آب تهیه كنید. لكه را در آن مدتی خیس كنید تا رنگ قهوه ای پیدا كند و سپس بیرون آورده، در محلول بی سولفیت دوسود كه قدری سركه در آن ریخته اند بگذارید؛ سپس از این محلول هم بیرون آورده این عمل را تكرار كنید. هر دفعه بعد از این كه از بی سولفیت بیرون آوردید با آب زیاد بشوئید و دوباره در پرمنگنات بگذارید.

برطرف كردن لكه ی جوهر معمولی از روی قالی:
با ریختن ماست ترش روی آن به طوری كه چند مرتبه ماست را برداشته و عوض كنید برطرف می شود.

برطرف كردن لكه ی مركب چین:
این لكه به زحمت پاك می شود و بهتر است آن را با تتراكلروكربن پاك كنید.

برطرف كردن لكه ی كپک:
كپک بعضی از اوقات روی پارچه هایی كه آن ها را به صورت خشك نشده در قفسه گذاشته اید پیدا می شود. پارچه مزبور را یك ساعت در محلول نیم گرم پربرات دو سود بگذارید و سپس در آب ژاول گذاشته، با آب زیاد بشوئید.

كردن لكه ی لاک ناخن:
در صورت طبیعی بودن جنس پارچه می توان از تینر و استون استفاده نمود. ولی در پارچه های مصنوعی به جای استون و تینر حتماً از تتراكلروكربن استفاده نمائید.


توجه: پاک كردن لكه های روغنی و جوهر از روی پارچه ی ساتن:
لكه ی روغنی روی پارچه ی ساتن را می توان به وسیله ی پودر تالك از بین برد. برای این كار پودر را بر روی لكه پاشیده و به آرامی آن را مالش دهید و چند دقیقه آن را به همان صورت گذاشته، سپس به وسیله ی برس نرمی با ملایمت آن را برس بكشید و تمیز كنید.

 

لكه های خودكار و جوهر را می توان با شیر گرم و الكل متلیك برطرف كرد و سپس در آب ولرم كاملاً شست تا اثر شیر و الكل از میان برود. پرمنگنات داروی خوبی برای برطرف كردن لكه هاست؛ مخصوصاً لكه های رنگی را از روی پارچه سفید به خوبی می زداید. اگر لكه كهنه باشد باید آن را به همین طریق پاك كرد. لكه های میوه های رنگی مانند شاه توت، آلبالو، انار، هندوانه، و غیره با محلول 10 درصد هیدورسولفیت دوسود به خوبی از بین می رود.


منبع: نشریه بانو شماره 32 - rasekhoon.net


ویدیو مرتبط :
روش درست کردن پارچه آتشزنه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روش از بین بردن غبغب با ورزش



 

 

روش از بین بردن غبغب با ورزش

 

همه می‌دانند که برای خلاصی از چربی اضافه (در هر ناحیه از بدن که باشد) باید فعالیت چربی‌سوز بیشتری انجام شود.

 

آب کردن چربی اضافی زیر چانه یا همان غبغب خودمان هم در این مورد استثنا نیست. البته داشتن غبغب برای افرادی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند، امری طبیعی است، اما گاهی این اتفاق می‌افتد که فرد با وجود طبیعی بودن وزن بدنش، با معضل غبغب دست به گریبان می ‌شود و البته نباید فراموش کنید که وجود غبغب، تاثیر زیادی بر چهره فرد دارد و اصولا باعث می ‌شود سن افراد، بیشتر به نظر برسد.

 

جراحی پلاستیک یکی از راه‌های از بین بردن سریع غبغب است، اما یک ‌راه درمانی مفید بدون درد و خون ریزی نیز برای از بین بردن این مشکل زیر‌ چانه‌ای وجود دارد؛ ورزش دادن عضله این ناحیه که صد البته بهتر از عمل جراحی است!

 

برای کشیدن عضله این ناحیه، چندین ورزش راحت وجود دارد که به تعدادی از آنها در این قسمت می‌پردازیم:

 

1- کف دست‌ها را برای 10 ثانیه به پیشانی‌تان فشار دهید. این فشار را در جهت عکس گردن و سر وارد کنید. باید حس کنید که گردن و چانه‌تان سفت شده‌اند. این حرکت را، البته این بار با قرار دادن دست در پشت سر، تکرار کنید.

همین حرکت را در دو طرف سر نیز تکرار کنید. در این حالت، دست خود را به شکل پیاله کرده و آن را روی گوش خود قرار دهید و ورزش مذکور را انجام بدهید.

 

2- در ورزش دیگری که برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنیم، باید به این ترتیب عمل کنید: چانه‌تان را بالا بگیرید و دهان خود را باز و بسته کنید؛ انگار که آدامس می‌جوید. در این ورزش، باید حس کنید که عضلات آرواره تا گردن شما سخت شده‌اند.

 

3- دهان خود را باز کنید، خیلی آهسته سر خود را به عقب خم کنید و در همین حال بمانید. حالا لب پایین را تا روی لب بالای خود حرکت دهید و این حرکت را چند بار انجام دهید.

 

4- همان‌طور که سرتان در حالت طبیعی قرار دارد(بدون خم کردن آن به هر جهتی)، سعی کنید لب پایین خود را به بینی‌تان بزنید! البته این اتفاق تقریبا غیر ممکن است، اما تلاش برای انجام چنین کاری، برای هدف شما مفید خواهد بود.

 

5- بیرون آوردن زبان از دهان، آن هم به طور مداوم و پشت سر هم، عضلات دهان و صورت را تقویت می‌کند و در از بین بردن غبغب نیز مؤثر خواهد بود.

 

توصیه می‌کنیم این ورزش‌ها را روزی 2 بار انجام دهید.

forum.p30pedia.com