سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

رهایی از پرونده های نیمه باز ذهنی


گاهی این پرونده ها آرزوها و خیال پردازی های ذهن هستند که هیچ گاه جرأت عمل و رسیدگی به آنها را نداشته ایم یا ارتباطی با حوادث گذشته دارند.





مجله موفقیت - شیرین کرمی: گاهی آنقدر افکار مختلف به مغزم هجوم می آورند که کلافه و عصبی می شوم و به محض اینکه می خواهم از دست یکی از آنها خلاص شوم، دیگری به سراغم می آید. هجوم این افکار، موجب شده است تا در کارهایم تمرکز کافی نداشته باشم؛ در واقع بسیاری از اشتباهاتی که در کارهایم مرتکب می شوم، به دلیل همین افکار هستند.

می گویند مشکل اصلی من پرونده های نیمه باز ذهنی ام هستنهد. من نمی دانم چطور باید پرونده این افکار مزاحم را در ذهنم ببندم.

در گفتگویی که با دکتر علی بابایی زاده داشتم، کمی بیشتر با پرونده های نیمه باز ذهنی و راه رهایی از آنها آشنا شدم. اگر شما هم مشکلی مشابه مشکل من دارید، توصیه می کنم این گفتگو را بخوانید:

رهایی از پرونده های نیمه باز ذهنی

پرونده های نیمه باز ذهنی کدامند؟


انگیزش، تمایلی درونی توأم با هیجانات مربوط به آن است که می تواند در سطح فکر، هیجان و رفتار با ایجاد تمایل یا گریز، فرد را به سمتی سوق دهد یا از آن دور کند. انگیزش های فرد اگر رسیدنی باشند، در فرد هدفی ایجاد می کنند. رسیدن به اهداف مسلما کامیابی می آورد و کامیابی هم میل به پیشبرد را تامین می کند اما ناکامی خشم می آورد و همین انرژی حاصل ا زاحساس خشم در حالت طبیعی فرد را به سمت قاطعیت بیشتر برای آنچه که همیشه دلش می خواست، سوق می دهد.

افراد ناکامی که با این ناکامی، همچون پدیده ای ایستا و غیرقابل تغییر یا با حداقل پذیرش رفتار می کنند، همان افرادی هستند که ناکامی ها را به صورت پرونده هایی نیمه باز در ذهن شان نگه می دارند.

این پرنده ها می توانند صرفا انگیزشی و بدون اقدام نسبت به حال و آینده بوده یا پرونده هایی انگیزشی همراه با اقدامی شکست خورده باشند.

گاهی این پرونده ها آرزوها و خیال پردازی های ذهن هستند که هیچ گاه جرأت عمل و رسیدگی به آنها را نداشته ایم یا ارتباطی با حوادث گذشته دارند. در واقع پرونده های نیمه باز درگیری های ذهنی در مقابل پذیرش ناکامی هستند که در سطح عمل به اهداف، انگیزش ها و خیالپردازی ها معنا پیدا می کنند.

رهایی از پرونده های نیمه باز ذهنی

این وضعیت چه مشکلاتی را در زندگی ایجاد می کند؟


جالب است بدانید ناکامی پذیرفته شده، موفقیت می آورد؛ چون فرد برای رسیدن و کامیاب شدن به گونه ای دیگر تلاش می کند یا در طرف دیگر موضوع متوجه می شود که با توجه به استعدادها و توانایی هایش نمی تواند در موضوعی خاص برنده و کامیاب شود.

این نوع پذیرش و شکست و ناکامی، خود مقدمه کامیابی بزرگتری است؛ زیرا باعث می شود فرد انرژی روانی اش را در جایی سرمایه گذاری کند که به بهبود و حرکت و کحامیابی نزدیکتر شود؛ پس ماندن در وضعیت های ناتمام و داشتن پرونده های باز (unfinished situations) آنگونه که «ترز» در گشتالت درمانی مطرح می کند، باعث می شود فرد در مورد آنها دچار دلمشغولی شود و حالتی ناسالم را به سمت عصبانی شدن طی کند؛ تا جایی که وقت و انرژی خود را در جایی که می تواند موفق شود، هدر می دهد و حرکت مفیدی انجام نمی دهد.

پرونده های باز، گاهی مربوط به ارتباطات فرد هستند که در این صورت ارتباطی ناکام، عشقی بی فرجام یا مرگی زودهنگام فرد را در آن فضای ناکام نگه می دارد. اگر فرد برای کامیابی انگیزشی داشته باشد، دیگر آن موضوع، پرونده باز محسوب نمی شود ولی افرادی که دارای پرونده باز هستند بدون انجام هیچ اقدام مفیدی که دچار نشخوار فکری، بیش گذاری انرژی روانی و هیجانات نامطلوب نسبت به آن هستند، درجا می زنند و اینگونه زندگی خود را تلف می کنند؛ بنابراین اتلاف وقت و انرژی ناکامی های پیاپی می تواند از علائم پرونده های باز در درون ذهن فرد باشد؛ به طوری که این اتلاف انرژی توان هدف گذاری مطلوب را از فرد می گیرد و او را در اتاق بسته ای به نام ناکامی با دیوارهای پرونده باز نگه می دارد.

چرا افراد برای فرار از پرونده های نیمه بازشان به چیزهایی مثل مواد مخدر پناه می برند؟


پرونده های نیمه باز به محض اینکه در ذهن فرد یادآوری شوند، در او احساس ناخوشایندی ایجاد می کنند. این فرد ممکن است این احساس بد را به خود و آنچه که هست یا به عملکردش نسبت دهد یا احساس نارضایتی و تفکر ناکارآمد را بیرونی کرده و نسبت به دیگران احساس ناخوشایندش را فرافکنی کند و ناامید و منزجر باقی بماند.

رهایی از پرونده های نیمه باز ذهنی

احساس ناخوب نسبت به خوددر طول زمان، استرس می آفریند و به تدریج به اضطرابی فرساینده غالبا در سطح ناخودآگاه ذهن تبدیل می شود. در این مرحله است که فرد امکان دارد رفتارهای وسواس گونه ای را انجام دهد و مکانیزم های دفاعی او فعال شود تا با اضطراب های درونی اش مواجه نشود.

اعتیاد به کار، اعتیاد به خوردن، اعتیاد به خرید کردن، اعتیاد به فکر کردن و اعتیاد به مواد مخدر انواع مختلف راه های دفاعی هستند تا بلکه بتوانند فرد را از برخورد با اضطراب های درونی و غالبا ناخودآگاهش دور کنند.

چگونه ذهن مرتبی داشته باشیم و اطلاعات را دسته بندی کنیم؟


تشخیص اینکه کدام یک از پرونده ها در این مرحله زندگی که هستیم قابل پیگیری و هدف گذاری اند و کدام یک از پرونده ها نیاز به پذیرش و بسته شدن دارند، اولین گام است. گام بعدی ایجاد اهدافی بلندمدت و کوتاه مدت برای رسیدن به آنچه می خواستیم، است.

چه زمانی پرونده های ذهن مان را مختومه اعلام کنیم؟!


بسیاری از ما در برهه هایی از زندگی احساس ضعف کرده ایم. گاهی حتی بدون دلیل خودمان را محکوم هم کرده ایم. خیلی از مواقع با همین درگیری های ذهنی بزرگ شده ایم، به جامعه ورود پیدا کرده ایم و موانع بسیاری را تجربه کرده ایم.

رهایی از پرونده های نیمه باز ذهنی

بسیاری از دغدغه های ما با ورود به بخش ناخودآگاه ذهن، درونمان را آزرده می کند؛ چنان که هنوز هم پس از سالیان سال حضورشان را احساس می کنیم. پرونده های نیمه باز ذهنی، از آن دست درگیری های ذهنی هستند که باید حل شوند که اگر حل نشوند، در آینده صدمات جبران ناپذیری را به ما تحمیل خواهند کرد. اتاقی را در یک شرکت تصور کنید که کلی پرونده نیمه تمام در آن وجود دارد که هر روز هم به این تعداد اضافه می شود و کارمندان هم ترتیب اثری به پرونده ها نمی دهند، چقدر ناخوشایند است؟ حال فرض کنید ذهن شما هم پر از این پرونده های نیمه تمام ذهنی است. راه حل چیست و چه کار باید کرد؟

در این مقاله اصلی ترین سوال ما این بود که «گام اول برای رهایی از این پرونده های نیمه باز چیست؟» پاسخش ساده است، گام اول برای رفع این پرونده ها، پذیرش وجود آنهاست. در گام بعدی به جای مقابله ناآگاهانه، باید با ایجاد اهدافی بلندمدت و کوتاه مدت برای رسیدن به آنچه می خواستیم، تلاش کنیم...


ویدیو مرتبط :
سه دسته هستند که پرونده اعمالشان باز است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گافی که دوباره پرونده شکایت دایی از فدراسیون فوتبال را باز کرد



گافی که دوباره پرونده شکایت دایی از فدراسیون فوتبال را باز کرد

 

با این که نزدیک به ۵ ماه از اعلام رای کمیته استیناف در خصوص شکایت علی دایی از فدراسیون فوتبال می گذرد، این پرونده به نتیجه نرسیده است.

 

فعلا بزرگ ترین مشکلی که پرونده علی دایی دارد، پارادوکس بزرگ این پرونده است؛ تاریخ صدور حکم استیناف و حکم کمیته انضباطی. در رایی که یک نسخه از آن دراختیار علی دایی قرار گرفته تاریخ صدور رای استیناف ۲۳/۵/۸۹ قید شده و تاریخ صدور حکم کمیته انضباطی ۲۵/۶/۸۹ که چنین چیزی امکان پذیر نیست چراکه رای کمیته انضباطی باید پیش از رای شورای استیناف صادر شده باشد. در اصل آرای کمیته انضباطی که مورد اعتراض قرار می گیرند به شورای استیناف می روند و عملا شورای استیناف نمی تواند پیش از کمیته انضباطی، رای خود را اعلام کند.

البته علیرضا صالحی رئیس شورای استیناف این موضوع را تنها اشتباه تایپی می داند و می گوید: «مجموعه انضباطی و استیناف در یک دفتر کارهای خود را انجام می دهند و تمامی پرونده هایی که بررسی می شوند اگر مشکل تایپی داشته باشند توسط آقایان آرویی و رحیمی اصلاح می شوند و پس از برطرف شدن نواقص به طرفین پرونده ابلاغ می شوند که متاسفانه در این پرونده قبل از اصلاح به آقای دایی تحویل داده شده است و ما بعدا آن را اصلاح کردیم.»

صالحی در مورد احتمال تغییر رای در صورت اعاده دادرسی توسط وکیل دایی در استیناف می گوید: «عدله اثبات دعوا ۵ مورد است که شامل: اقرار، سند، شهادت، اماره و قسم است و فیلم اعتراف آقای تاج در برنامه نود از نوع شهادت حساب می شود که در صورت اعاده دادرسی قابل بررسی خواهد بود.» اما عسگری پیش وکیل علی دایی در این مورد می گوید: «هر چند ما با آقایان اختلاف اساسی داریم، ولی این اعلام جدید یک نوع چراغ سبز به شمار می رود که قطعا چون می خواهیم این موضوع در داخل کشور حل شود از آن استقبال می کنیم. ما در حال تدارک شکایت به فیفا هستیم و باید با آقای دایی مذاکره کنم تا با توجه به اعلام آمادگی کمیته استیناف اعاده دادرسی مجدد با فیلم برنامه نود و اقرار مهدی تاج انجام دهیم.»

نکته دیگری که در این ماجرا وجود دارد و دایی هم مدام در مورد آن صحبت می کند بیانیه معروف فدراسیون فوتبال است. فدراسیون در بند اول بدون رد نمونه های ذکر شده عدم حمایت از تیم ملی توسط دایی در برنامه نود، مدعی حمایت همه جانبه از سرمربی وقت شده و اعلام کرده: «از تمامی برنامه های دایی به طور همه جانبه و در حد بضاعت حمایت کرده ایم.»

اما در بند آخر قبل از رسیدگی رأی فدراسیون را صادر و چنین قضاوت کرده است: «مردم شریف خوب می دانند دایی وجهی را از بیت المال مطالبه می کند که در قبال آن عملکردی نداشته و اصرار بر موضوع را به مصلحت دایی و جامعه قهرمانان نیست.»

علی دایی در برنامه نود که در تاریخ ۲۸/۵/۸۹ روی آنتن رفت حرف هایی زد که افکار عمومی را تا حدودی همراه خود کرد. اما بی توجهی مسئولان و رفتارها و گفتارهای آنها دایی را آزرده خاطر کرده تا جایی که او در برنامه زنده تلویزیونی که از شبکه ۴ سیما پخش می شد بیشتر از آن که به ممنوع المصاحبه شدنش اعتراض داشته باشد که بحث اصلی برنامه با حضور شریفی بود، به بیانیه فدراسیون که در خصوصش صادر شده بود و بی توجهی کمیته استیناف به اعتراف نایب رئیس اول فدراسیون اعتراض کرد.

علیرضا صالحی، رئیس کمیته استیناف در همان برنامه نود که دایی مهمان بود و پنجشنبه شب هم روی آنتن رفت صراحتا اعلام کرد چون دایی و فدراسیون برای همکاری در سال های دوم و سوم قراردادشان به توافق مالی نرسیده اند رای به فسخ قرار داد و صدور حکم به نفع فدراسیون فوتبال کرده است. اما دوشنبه ۱۵/۶/۸۹ مهدی تاج، رئیس وقت کمیته تیم های ملی که برای تکذیب خبر قرار داد ۵۰ میلیون تومانی با پاداش ۷۵۰ میلیون تومانی فدراسیون با دایی که توسط ابراهیمی مطرح شده بود روی خط آمد، تایید کرد قبل از بازی با عربستان بین دایی و فدراسیون برای همکاری در سال دوم به صورت شفاهی توافق شده بود تا او با همان مبلغ سال اول (۶۰۰ میلیون تومان) روی نیمکت تیم ملی ایران بنشیند.

صالحی در خصوص اعتراف نایب رئیس اول فدراسیون می گوید: «یک قاضی وقتی می خواهد پرونده ای را بررسی کند به مدارکی که در اختیار دارد استناد می کند و ما در آن زمان مدرکی دال بر توافق طرفین برای همکاری در اختیار نداشتیم و بر اساس مستندات آن رای را صادر کردیم و گفت وگوی آقای تاج با برنامه نود ۲۱ روز بعد از آن برنامه که ما روی خط آمدیم انجام شد و در جریان دادرسی هیچ گونه ارجاعی به شاهد که همان تاج است توسط دایی و وکیلش انجام نگرفت.»

اما چرا با وجود اعتراف تاج کمیته استیناف در رای خود تجدید نظر نکرد؟ صالحی در پاسخ به این سوال می گوید: «ما که رای خود را داده ایم و اگر آقای دایی شاهدی برای ادعای خود مبنی بر توافق شفاهی با فدراسیون پیدا کرده می تواند طبق قانون که در آیین نامه انضباطی آمده است اعاده دادرسی کند تا موضوع را پیگیری کنیم.».../خبر آنلاین