سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

راه های کنترل حشرات در منزل



 

هر چه هوا رو به گرمی می رود، دوباره سر و كله موجودات موذی همچون پشه، مگس، سوسك و مورچه پیدا شده و گاهی وجود آنها در داخل خانه به قدری آزاردهنده است كه نه تنها سبب سلب آسایش افراد ساكن در آن محیط می شود بلكه برخی از آنها مانند بید، سوسك و موریانه به لوازم و وسایل شخصی و خانه نیز آسیب می رسانند. البته برای مبارزه با همه آنها راهكارهایی وجود دارد كه اگر درست و بجا مورد استفاده قرار گیرند دیگر اثری از این مزاحمان ریزجثه خانگی در داخل خانه باقی نخواهد ماند كه در اینجا به برخی از آنها اشاره می كنیم.

 

راه های کنترل حشرات در منزل

 

پشه:


پس از تجهیز پنجره ها به توری به عنوان مهمترین اقدام برای ورود این حشره و همچنین دیگر موجودات موذی مانند آن از بیرون از خانه، همه انواع حشره كش ها برای از بین بردن پشه ها مناسب هستند ولی اگر در شرایطی قرار گرفتید كه هیچ یك از امكانات فوق وجود نداشت، نگران نباشید روش های خانگی متعددی برای رهایی هر چند موقتی از این حشره وجود دارد:

 


۱ _ می گویند پشه از بوی پیاز و پرتقال متنفر است. بنابراین چند عدد پیاز را پوست كنده و به صورت قاچ شده در گوشه ای از اتاق قرار دهید یا اینكه به جای آن مقداری پوست و یا خود پرتقال را جایگزین كنید.در ضمن مالیدن پوست پرتقال و یا آب آن و یا پیاز بر روی پوست نقاطی از بدن كه بدون پوشش لباس بوده و احتمال گزیدگی پشه وجود دارد، به خصوص به هنگام خواب، از جمله راهكارهای جلوگیری از پشه گزیدگی است.


۲ _ پشه ها به نور علاقه مندند. بنابراین اگر وزوز پشه ای در اتاق خوابتان مانع به خواب رفتن شما شده و تمام سعی شما برای كشتن آن نیز بی نتیجه مانده است، چراغ اتاق خواب را خاموش كرده و به جای آن چراغ فضای خارج از اتاق را روشن كنید. به این ترتیب پشه به دنبال روشنایی از محل خواب شما خارج می شود. حال در را بسته و كشتن پشه را به فردا صبح موكول كنید.


۳ _ استفاده از جاروبرقی برای پشه های در حال پرواز نیز روش دیگری برای رهایی از این حشره موذی است.

 


نكته: اگر با توجه به تمام تمهیدات فوق دچار پشه گزیدگی شدید، چند عدد برگ ریحان تازه را له كرده و آن را بر روی محل نیش زدگی قرار دهید. به این ترتیب سوزش و خارش آن التیام می یابد.

 

 

سوسک های خانگی :


این سوسك ها در دو نوع ریز و درشت در خانه ها یافت می شوند. آنها گذشته از ظاهر نازیبایشان به جهت آنكه در فاضلاب و چاه ها زاد و ولد می كنند، از جمله آلوده ترین حشرات خانگی نیز به شمار می آیند. بنابراین مبارزه با سوسك های خانگی به خصوص در فصل بهار كه زمان تخم ریزی همه حشرات است، از جمله اقدامات بسیار ضروری در خانه محسوب می شود. البته در همین راستا كارخانجات تولید مواد شیمیایی انواع حشره كش ها و ضدسوسك های مختلفی را تولید كرده اند كه در قالب مایع، اسپری و گچ در دسترس مصرف كنندگان قرار گرفته و بسیار مفید و موثر هستند ولی علاوه بر آنها مواد دیگری وجود دارند كه تاثیر آنها را نمی توان نادیده گرفت. از این جمله به پودر اسیدبوریك و همچنین نفت می توان اشاره كرد. كاربرد نفت یكی از قدیمی ترین و موثرترین راه های نابود كردن انواع سوسك های خانگی است. برای این منظور می بایست در تمام چاهك ها، فاضلاب ها و به طور كلی هرگونه راه خروجی از این قبیل مقداری نفت ریخته و بر روی دریچه آن درپوش بگذارید. این كار را در پایان شب انجام دهید تا نفت مدت زمان بیشتری در مسیر و آب داخل آن باقی بماند.

 

 

نكته: در صورتی كه از میان روش های مبارزه با حشرات خانگی، كاربرد پودرهای سمی را انتخاب كرده اید، مراقب بچه های كوچك نیز باشید. به این معنا كه مكان هایی را به این روش سم پاشی اختصاص دهید كه دور از دسترس بچه ها باشند. در ضمن از آنجا كه برخی از سم ها امكان تركیب با آب دارند، شما می توانید با خیالی راحت تر از محلول همان سم برای سم پاشی استفاده كنید. به این ترتیب كاربرد آنها مشكلات كمتری را نسبت به پودرها خواهد داشت.

 

 

مورچه:


مورچه ها اگر چه حشرات به ظاهر بی آزاری به نظر می آیند ولی هنگامی كه در گوشه ای از خانه لانه كنند، با دردسرهای بسیاری مواجه می شوید. به همین جهت لاجرم مجبور خواهید بود یكی از روش های زیر را به كار ببرید:

 

 

۱ _ كمی فلفل سفید را در نقاطی از خانه كه محل عبور و مرور مورچه ها هستند، بپاشید.


۲ _ اگرچه این ادعا عجیب به نظر می آید ولی بعضی ها عقیده دارند برای آنكه در جهت عبور و مرور مورچه ها محدودیتی ایجاد كنید، دور فضای مورد نظر بر روی زمین یا دیوار را با گچ خط بكشید می گویند مورچه ها از روی خط گچی عبور نمی كنند برخی دیگر به جای گچ پودر تالك را پیشنهاد می كنند.


۳ _ گفته می شود سیب دارای اسیدی است كه ملكه و سربازان آن را از بین می برد. بنابراین مقداری پوست سیب یا تكه هایی از خود آن و یا حتی هسته های داخل آن را در ورودی لانه مورچه قرار دهید.


۴ _ مخلوطی از عسل و پودر اسید بوریك را بر روی تكه كاغذی ریخته و در مكانی نزدیك لانه مورچه ها قرار دهید. با حمل این تركیب به ظاهر خوشمزه توسط مورچه های رهگذر، مورچه های داخل لانه نیز از بین می روند. البته بعضی از مورچه ها به مواد چربی بیشتر از مواد شیرینی تمایل دارند لذا شما می توانید به جای عسل كره را جایگزین كنید.

 


منبع : روزنامه شرق


ویدیو مرتبط :
سمپاشی آسایش,سمپاشی,سمپاشی حشرات,کنترل حشرات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جلوگیری از انتقال آفات و حشرات همراه گلدان به داخل منزل



گلهای آپارتمانی,گیاهان آپارتمانی,آفات گیاهی

گیاهان آپارتمانی

 

جلوگیری از انتقال آفات و حشرات همراه گلدان به داخل منزل
تابستان به سر آمد و هوای سرد پاییزی و باد و باران به شما هشدار می دهد پیش از این که دما بیشتر از این افت کند و به گیاهان حساستان آسیب بزند، آنها را به داخل منزل بیاورید. اما پیش از نقل و انتقال گیاهان به داخل باید چند اقدام احتیاطی انجام دهید تا همراه با گیاه، آفتها را نیز به خانه نیاورید و گرنه به سختی میتوانید آنها را مهار کنید.

 

اقدامات لازم برای انتقال گیاهان به داخل منزل
با چند راهکار ساده میتوانید حشرات را از گیاهانی که میخواهید به داخل منزل بیاورید، دور کنید و خیالتان راحت باشد که گیاهان عزیزتان در تمام طول زمستان راحت و آسوده خواهند بود.

- تفتیش گیاه
هر گیاه را کاملا با چشم بررسی و تفتیش کنید. زیر برگها را فراموش نکنید، برخی آفتها در زیر برگها تخم میگذارند. به تغییر رنگ و سوراخ شدگی برگها دقت کنید. در صورتی که یک یا دو حشره دیدید، با دست آنها را از گیاه بردارید و در ظرف حاوی آب گرم و صابون بیندازید. در صورتی که بیشتر از دو حشره مشاهده کردید، شستشوی کامل با صابون آفت کش باید انجام دهید.

 

گلهای آپارتمانی,گیاهان آپارتمانی,آفات گیاهی

در صورت مشاهده حشره، گیاه را با صابون آفت کش بشوئید

 

فراموش نکنید گیاهانی را که از قبل داخل خانه بوده اند را نیز در این مرحله باید بررسی کنید. ممکن است آفتهای گیاهی در گیاهان داخل خانه وجود داشته باشند و به گیاهانی که در پاییز به داخل منتقل میکنید وارد شوند و بنابراین با ایجاد منبع غذایی جدید، آفتها شروع به رشد و تکثیر و تغذیه از گیاه شما کنند.

 

- شستشوی آفتها
صابون آفت کش را طبق دستور العمل روی بسته بندی با آب ترکیب کنید و یکی از برگهای گیاه را با آن بشویید. سپس سه روز صبر کنید. در صورتی که برگ شسته شده هیچ نشانه ای از سوختگی ناشی از صابون (تغییر رنگ) نشان نداد، میتوانید کل گیاه را با آن بشویید. آب صابونی را در بطری اسپری بریزید و سپس از بالای گیاه شروع کنید هر سانتیمتر به سانتیمتر از گیاه را با این محلول اسپری کنید از جمله زیر برگها. همچنین صابون آفت کش را در روی سطح خاک و زیر گلدانی بریزید. گلدانهای آپارتمانی تان را نیز به همین صورت بشویید و از آفتها تمیز کنید.

 

آفات گلهای آپارتمانی,گیاهان آپارتمانی,آفات گیاهی

گیاهانتان را  هر ماه از نظر وجود آفت و حشرات کاملا بررسی کنید

 

گیاهان بزرگ مانند درخت انجیر (فیکوس) را پیش از این که برای زمستان به داخل منزل بیاورید، با آب پاش میتوانید بشویید. حتی در صورتی که هیچ حشره ای در روی گیاه نمیبینید و در تمام تابستان به نظر بدون آفت میرسیده است، بهتر است با آب شستشوی ملایمی به آن بدهید تا گرد و خاک و ذرات برگها از روی آن تمیز شود.

 

- تفتیش زمستانی
تنها چون گیاهانتان داخل منزل هستند، به این معنی نیست که در ماههای زمستانی دچار آفت نمیشوند. گیاهانتان را طبق معمول هر ماه از نظر وجود آفت و حشرات در زمستان کاملا بررسی کنید. اگر یکی دو حشره دیدید، آنها را بردارید و دور بیندازید. در صورتی که حشرات بیشتری مشاهده کردید، صابون آفت کش را با آب گرم مخلوط کنید و با استفاده از حوله نرم و تمیز با دست هر گیاه را تک تک، تمیز کنید. با این کار آفتهای گیاه از بین رفته و مانع تکثیر آفتهای موجود و آسیب رساندن آنها به گیاهان میشوید.
منبع: nargil.ir