سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

راهکارهایی برای مقابله با گرد و غبار در منزل




 

 

راهکارهایی برای مقابله با گرد و غبار

 

 

راه حل اغلب مشکلات در منزل، از بین بردن منشاء آن است . اما از بین بردن منشاء گرد و غبار موجود در منازل امری غیر ممکن است ، از آن جایی که ۹۰ درصد گرد و غبار منازل از وسایل منزل ازجمله پارچه ها ناشی می شود، راه های زیادی برای مقابله با آن نیز وجود ندارد. ذرات پوست ما روزانه وارد فضا می شود و لباس ها، روتختی ها و وسایل خانه فیبرهایی را که تقریبا غیر قابل رویت است از خود خارج می کنند و آن ها با ایجاد کوچک ترین تغییری در جریان هوا در محیط شناور می شود و روی هر سطحی در منزل می نشیند در قسمت هایی از منزل که در معرض جریان هوا قرار ندارند، ذرات جا به جا نمی شوند در حالی که در قسمت های دیگری با باز و بسته شدن درها و رفت و آمد از جایی به جای دیگر می روند. به هر حال می توان با چند راهکار ساده برای مبارزه با گرد و غبار هم در زمان و هم در انرژی صرفه جویی کرد.

 


۱) کف کمدها را برای تمیز کاری آسان تر، خالی نگه دارید: کمدها منبع گرد و غبار سرشار از فیبرهای ریز لباس ها، حوله ها و رواندازها هستند هر بار که در کمد را باز می کنید یک توفان نامرئی از ذرات گرد و غبار به وجود می آورید. اگرچه نمی توانید از ریختن پرزهای لباس جلوگیری کنید اما می توانید تمیزکاری کمد را آسان تر کنید و گرد و خاک را کاهش دهید. وسایل چیده شده در قفسه های کمد را با نایلون بسته بندی کنید. روی لباس هایی را که به ندرت استفاده می کنید بپوشانید.پالتوهایی که فقط در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرد، در طول سال پرز می دهد. بنابراین با پلاستیک های بزرگ آن ها را بپوشانید تا علاوه بر پرز ندادن، تمیز بمانند. کف کمد را خالی نگه دارید.شلوغ بودن کف کمد باعث می شود به هنگام جارو کشیدن آن قسمت را نادیده بگیرید.

 


۲) دستگاه تصفیه هوا در منزل را مجهزتر کنید. دستگاه خنک و یا گرم کننده یا تصفیه هوا می تواند گرد و خاک را مهار کند. با یک دستگاه تصفیه مجهزتر، بهتر می توانید با گرد و خاک مقابله کنید.



۳) به طور هفتگی ملافه های تخت را تکان دهید.
تخت خواب اصلی ترین منبع انتشار گرد و غبار است در ملافه ها ذرات پوست جمع می شود و به همراه پرز لباس با هر بار غلت خوردن در هوا پخش می شود. برای به حداقل رساندن غبار ملافه و روبالش ها ، آن ها را هر هفته بشویید. رواندازها مانند پتو و روتختی ها را که نمی توان هر هفته شست کافی است به حیاط ببرید و خوب تکان دهید ملافه های کثیف را به آرامی با ملافه تمیز عوض کنید تا گرد و غبار بلند نشود.

 


۴) مانع پخش گرد و غبار شوید.دستمال های گردگیری خشک تنها مقداری از گرد و خاک را برمی دارند و بقیه جای دیگر می نشیند.برای جمع کردن گرد و خاک از دستمال های مرطوب استفاده کنید.



۵) قالیچه ها، قالی و موکت ها را تکان دهید.
در اغلب منازل، موکت بزرگ ترین منبع پرز است که گرد و خاک را مانند یک اسفنج حجیم به خوبی جذب می کند. برخی افرادی که به آلرژی های حاد مبتلا هستند چاره ای جز جایگزین کردن موکت با سرامیک و یا چوب برای کف اتاق ندارند. افرادی هم که از آلرژی حاد رنج می برند اما قصد عوض کردن کف اتاق را ندارند باید به طور مرتب خانه را به ویژه قسمت هایی که رفت و آمد زیادی دارد، جارو برقی بکشند.خاک تکانی فرش با استفاده از چوب، جارودستی و... نسبت به جاروبرقی خاک بیشتری را از بین می برد.فرش های نسبتا کوچک را نیز هر هفته خاک تکانی کنید.

 


۶) کوسن های مبل را که نه تنها از خود پرز می دهند بلکه گرد و خاکی را که روی آن می نشیند را به خود جذب می کنند خوب تمیز کنید.
از آن جایی که گرد و خاک بیشتر روی سطح های افقی می نشیند ، سطح های افقی کوسن ها و مبل ها را هفتگی و سطح های عمودی را ماهانه جاروبرقی بکشید.

 

 


ویدیو مرتبط :
برگزاری جلسه ستاد استانی مقابله با گرد و غبار خوزستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نمایندگان اعتبارات مقابله با گرد و غبار را از بودجه حذف کردند‌!



اخبار,اخبار اجتماعی ,مقابله با گرد و غبار

نگاه به لایحه بودجه، نشان می‌دهد ‌بودجه این سازمان در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی دچار برخی تغییرات شده است، به طوری که در یک نوبت، برخی اعتبارات پیش‌بینی ‌شده که برای مقابله با پدیده گردوغبار در بودجه سال ٩۴ ‌گنجانده شده بود، حذف و برخی ‌مبالغ آن ‌به یکی از مصارفی که مد‌نظر نمایندگان است، منتقل شد.

نمایندگان اعتبارات مقابله با گرد و غبار را از بودجه حذف کردند‌گرد و خاک از دو هفته پیش و برای بار سیزدهم در اهواز و بسیاری از شهرستان‌های استان خوزستان پدیدار شده و زندگی مردم این استان را مختل کرده‌ است، به گونه‌ای که باعث تعطیلی مدارس در این استان و شهرستان‌های آن شد.

به گزارش تابناک هم‌اکنون پدیده گرد و غبار‌ باعث شده تا انگشت اتهام نمایندگان خوزستانی به سمت خانم ابتکار نشانه رود‌. آنان‌ در اعتراض به این موضوع، امروز با ماسک ضد آلودگی در صحن علنی مجلس‌ حاضر شدند تا به این وسیله، اعتراض خود را نشان داده باشند.

حتی این نمایندگان گاه‌ مواضع تندتری نیز نسبت به این موضوع داشته‌اند و برخی از آن‌ها خواستار استعفای رئیس سازمان شدند و برخی دیگر نیز در صدد تهیه طرحی برای تغییر ساختار این سازمان بر‌آمدند و پیشنهاد می‌دهند ‌این سازمان به وزارت‌خانه تبدیل شود.

از سوی دیگر نگاه به لایحه بودجه، نشان می‌دهد ‌بودجه این سازمان در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، دچار برخی تغییرات شده است، به طوری که در یک نوبت، برخی اعتبارات پیش‌بینی ‌شده که برای مقابله با پدیده گردوغبار در بودجه سال ٩۴ ‌گنجانده شده بود، حذف و برخی ‌مبالغ آن ‌به یکی از مصارفی که مد‌نظر نمایندگان است، منتقل شد.

معصومه ابتکار در این باره می‌گوید: بخشی از آن اعتبار ۶٠میلیاردی از محل عوارض آلایندگی بود که ما گفتیم برای پایش نظارت و مقابله با گردوغبار اختصاص دهیم. یک مورد هم ۵۵میلیارد تومان به ‌صورت مشخص ویژه بحث گردوغبار و احیای تالاب‌ها بود که این را هم ‌کامل از بودجه حذف کردند.

کمال الدین پیر مؤذن، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این باره ‌‌گفت: با توجه به تبصره ۱۹ لایحه بودجه، ‌۵۵ میلیارد تومان به منظور مقابله با روند فزاینده عوامل طبیعی نظیر گرد و غبار و خشکسالی تالاب‌های کشور و احیای‌ دریاچه‌ها اختصاص خواهد یافت.

همچنین این نماینده مجلس اظهار داشت: این میزان نسبت به سال قبل نیز افزایش چشمگیری داشته است؛ البته برخی از موارد‌ و محل‌هایی که برای این کار از سوی سازمان محیط زیست در ‌نظر گرفته شده بود، در کمیسیون تلفیق مجلس با برخی ‌تغییرات همراه بوده است.

پیرمؤذن افزود: امید آن ‌داریم که بتوانیم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با همکاری دیگر نمایندگان، این میزان را افزایش دهیم تا مشکلات مردم، که مهم‌ترین وظیفه نمایندگان است، حل شود.

این نماینده همچنین از جامعه جهانی ‌‌خواسته است، با توجه به مسائل زیست محیطی پیش آمده در سال‌های اخیر و اینکه این مسائل امری فرا‌مرزی و بین‌المللی است، از وقوع فجایع انسانی در ایران جلوگیری کرده و به داد مردم خوزستان برسند.

وی تأکید کرد: این میزان اعتبار در نظر گرفته شده با توجه به عمق فاجعه به وجود آمده، به هیچ وجه پاسخگو نخواهد بود و باید از محل‌های دیگری که خود سازمان مد نظر قرار داده است، این سازمان را در رسیدن به اهداف خود یاری کرد تا در آینده‌، این معضل به کلی در کشور از بین برود.

با توجه به مسائل پیش آمده، به نظر می‌رسد ‌سازمان در این راه تمام تلاش خود را تا جایی که می‌تواند انجام می‌دهد؛ اما برخی ‌نمایندگان مجلس از موقعیت پیش آمده در منطقه استفاده کرده و در تلاشند ‌با محکوم نشان دادن این سازمان، کوتاهی‌هایی که در روند بررسی بودجه اتفاق افتاده ‌را پوشش دهند.

گفتن است، بنا بر هماهنگی‌های انجام شده، قرار است، روز سه‌شنبه، رئیس سازمان به ‌همراه مسئولان رده‌بالای هفت دستگاه دیگر ـ که در تهیه بسته ویژه مقابله با گردوغبار با این سازمان همکاری داشتند ـ به خوزستان سفر کنند‌ و در این سفر از بسته اجرایی در این منطقه رونمایی شود.
اخبار اجتماعی - تابناک