سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

در ۵ گام آشپزخانه را تمیز کنید و نظم بدهید



حتما تا به حال به این توجه کرده اید که حال و هوای آشپزخانه چقدر می تواند در فضای خانه مؤثر باشد. وقتی این فضا درست چیده نشده باشد یا دچار آشفتگی و بی نظمی باشد، حتی کوچک ترین کارها مثل تهیه ی صبحانه نیز عذاب آور می شود. به هر حال ریخت و پاش و کثیف شدن آشپزخانه اتفاقی غیر قابل اجتناب است. مهم این است که چگونه و با چه برنامه ای به این اتفاق حمله کنیم و اجازه ندهیم این آشفتگی به ذهن ما نیز نفوذ کند.


برنامه حمله به آشپزخانه را بچینید!
بدون شک شما بسیاری از کارهای نظم بخشی و تمیزکاری آشپزخانه را روزانه و هفتگی انجام می دهید، اما همیشه کارهایی وجود دارند که از قافله جا می مانند. پیشنهاد می کنم لیستی از کارهایی که انجام شده و یا در طول روز و هفته انجام می شود تهیه کنید و تمرکز خود را بر روی کارهایی بگذارید که مدت هاست انجام نشده اند. برای انجام آن ها، ابتدا کارهای بزرگ تر و زمان برتر را انجام دهید و سپس بروید سراغ کارهای کوچک تر.

طرز تمیز کردن آشپزخانه,نظم دهی به آشپزخانه

تمرکز خود را بر روی کارهایی بگذارید که مدت هاست انجام نشده اند


نکته ی مهمی که وجود دارد این است که علاوه بر تمیزی و نظم آشپزخانه ی خود، به کاربردی بودن آن نیز توجه کنید. این بار فکرشده عمل کنید و ببینید چگونه می توانید حداکثر بهره را از آشپزخانه و امکانات آن ببرید و استفاده از آن فضا را تا حد ممکن برای خود راحت سازید.

تمیز کردن آشپزخانه,نحوه تمیز کردن آشپزخانه

علاوه بر تمیزی و نظم آشپزخانه ی خود، به کاربردی بودن آن نیز توجه کنید


گام اول: نظم دهی و تمیز کردن لوازم خانگی کوچک و بزرگ در آشپزخانه
ابتدا بروید سراغ یخچال فریزر. همه چیز را بیرون بیاورید و علاوه بر غذاهای مانده، خوراکی ها و موادی را که مدت هاست در یخچال مانده اند و استفاده ای ندارند را دور بریزید. قفسه ها، کشوها و بدنه ی یخچال تان را کاملا با آب گرم و صابونی تمیز کنید.


حالا بروید سراغ لوازم خانگی دیگر؛ چربی های گاز را بزدایید. مایکروویو را تمیز کنید و هر وسیله ی برقی کوچک و بزرگ دیگر که در آشپزخانه تان دارید برق بیندازید.


علاوه بر تمیز کردن این لوازم، هر وسیله ای را که ممکن است از جای خود جا به جا کنید و فضای پشت آن را گردگیری و تمیز نمایید.
برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی آن را بدون این که چیزی درونش باشد، روشن کنید.

طریقه خانه تکانی, نکات خانه تکانی عید

تمام وسایل کوچک و بزرگ را مرتب کنید و سرجای خود قرار بدهید


گام دوم: تمیز کردن و نظم دهی کابینت ها، کشو ها و قفسه های آشپزخانه
اکنون نوبت به کابینت ها و قفسه ها می رسد. با وجودی که کاری طاقت فرسا است، اما در عوض رسیدگی به آن، فضای زیادی از آشپزخانه را نظم می بخشد. مثل همیشه اولین قدم خلاص شدن از چیزهای اضافی و بدون استفاده است. پس کل وسایل کابینت ها و کشوها را خالی کنید و چیزهای غیرضروری، شکسته یا خراب شده و بدون استفاده را حذف کنید. در هنگام بازگرداندن وسایل به جای خود، دقت کنید که هر وسیله ای نزدیک به جایی قرار گیرد که قرار است استفاده شود.

کابینت ها و شلف ها را هنگامی که خالی هستند تمیز کنید، ظروف و وسایل کثیف و گرد و خاک گرفته را بشویید و چیزهایی که لازم است را تعمیر نمایید.

به خشکبار و مواد غذایی که در کابینت ها دارید نیز توجه کنید، موادی که تاریخ شان گذشته دور بریزید، مواد جدید جایگزین کنید و مواد مشابه مانند ادویه جات را نزدیک به هم قرار دهید.

در مورد شلف های باز و سطح کانترها یادتان باشد شلوغ کردن بیش از حد آن ها با ظروف و وسایل تزیینی فقط کار را برای شما سخت تر می کند. وسایلی که روزانه استفاد نمی کنید را به درون کابینت ها منتقل کنید. باز گذاشتن فضای شلف ها هم فضای شما را بزرگ تر نشان می دهد و هم فضا را برای افزودنی های آینده حفظ می کند.

برنامه ریزی برای تمیز کردن آشپزخانه,نکاتی برای نظم دهی به آشپزخانه

کشوها و قفسه های کابینت ها را تمیز و مرتب کنید


گام سوم: تمیز کردن سینک و شیرآلات آشپزخانه
حالا باید برویم سراغ سینک و سطل زباله و زه کش آشپزخانه. درون زه کش سرکه سفید بریزید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس با آب جوش بشویید. سطل های زباله را کاملا بشویید و تمیز کنید. سینک و شیرآلات را تمیز نمایید و به نقاطی که محل تجمع آلودگی و جرم هستند توجه ویژه کنید.

نظم دهی به آشپزخانه, نکاتی برای تمیز کردن آشپزخانه

سینک و شیرآلات را تمیز نمایید و به نقاطی که محل تجمع آلودگی و جرم هستند توجه ویژه کنید


گام چهارم: شستشوی پنجره ها، دیوارها و کف آشپزخانه
اکنون نوبت به شست و شوی پنجره ها، دیوارها و کف می رسد. از بالا شروع کنید و سقف و دیوارها و کف را جاروبرقی بکشید. با استفاده از یک اسپری شوینده ی چندمنظوره، دیوارها و بیرون کابینت ها را تمیز کنید. پرده ها را در لباسشویی بیندازید یا با بخارشوی تمیز کنید. از فرش ها، موکت ها یا قالیچه و رانر ها غافل نشوید.

نحوه تمیز کردن آشپزخانه,طرز تمیز کردن آشپزخانه

از بالا شروع کنید و سقف و دیوارها و کف را جاروبرقی بکشید و به ترتیب تمیز کنید


گام پنجم: اضافه کردن وسایل جدید به دکوراسیون آشپزخانه
حال زمان آن رسیده که آشپزخانه تان را به فضایی دوست داشتنی در منزل تان تبدیل کنید. همه ی چیزهای اضافی که به آشپزخانه متعلق نیست را از آن خارج کنید و لیستی از چیزهایی که دوست دارید به آن اضافه کنید تهیه نمایید و در اولین فرصت خریداری کنید. اکنون آشپزخانه ی تمیز و براق و دوست داشتنی تان برای انجام لذت بخش کارها آماده است.

 

برنامه ریزی خانه تکانی عید, طریقه خانه تکانی

خارج کردن وسایل اضافی از آشپزخانه و وسایل جدید و مورد احتیاج را اضافه کنید

 

منبع : chidaneh.com


ویدیو مرتبط :
گربه با نظم و تمیز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۶ توصیه نظم دادن به کابینت های آشپزخانه



 

 

۶ توصیه برای نظم دادن به کابینت های آشپزخانه

 

 

دیدن یک قوطی کنسرو تاریخ گذشته یا بیسکویت هایی که بوی ماندگی گرفته اند در کابینت آشپزخانه اتفاق ناخوشایندی است. این نکته ها کمک می کند تا خوراکی ها و غذاها را مدیریت و از دور ریختن و خراب شدنشان پیشگیری کنید.

۱) به کابینت ها سر و سامان دهید. کلوچه ها و بیسکویت هایی که در بسته بندی شان باز است به طور مناسب نگهداری کنید. برای نگهداری غلات و خشکبار از کیسه های مخصوص که درشان خوب بسته و راحت باز می شود، استفاده کنید. قوطی های کنسرو و مواد غذایی قدیمی تر را در قسمت های جلویی بچینید تا زودتر مصرف شوند.

 

۲) تخم مرغ و لبنیات را در در یخچال نگذارید. باقیمانده غذاها را جایی در دسترس قرار دهید تا آنها را زودتر مصرف کنید. برای نگهداری طولانی مدت غذاها آنها را در کیسه و ظرف های مخصوص دردار بریزید، هوای داخل آن را خارج کنید و در فریزر بگذارید.

 

۳) همه قوطی ها و بسته بندی ها برای استفاده مجدد مناسب نیستند. ظروف شیشه ای که خوب تمیز می شوند برای نگهداری خوراکی ها مناسب اند اما در مورد قوطی های فلزی آلومینیومی توصیه می شود پس از باز کردن، مواد غذایی داخل این ظروف نگهداری نشوند. ظروفی هم که خوب شسته نمی شوند به محل مناسبی برای رشد باکتری ها تبدیل می شوند.

 

۴) به هم ریختگی ها را از بین ببرید. قوطی های کوچک را در ظروف بزرگ کنار هم قرار دهید. خوارکی هایی که احتمال ریختن شان وجود دارد به شکل عمودی در ظرف مناسبی قرار دهید. برای استفاده راحت تر می توانید از یک ظرف یا سبد چهارگوش دسته دار استفاده کنید.

 

۵) هوا عامل اصلی فساد مواد غذایی است. با استفاده از وکیوم و هواگیری، مواد غذایی را به جای چند هفته تا ماه ها سالم نگه دارید.

 

۶) هنگام خرید ظروف نگهداری مواد خوراکی به شکل آنها هم توجه کنید. ظروف چهارگوش فضای کابینت و یخچال را افزایش خواهند داد.


روزنامه سلامت