سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

خوراك كلم بروكسل



 

غذا با کلم بروکسل, پخت انواع خوراک,  پخت خوراك كلم بروكسل,آشپزی

 

مواد لازم :

 

گوشت چرخ كرده گوساله یا مرغ یا گوسفند

یک کیلو

هویج درشت

۲ عدد

كلم بروكسل

۱۰ الی ۱۲ عدد

نمك و فلفل سیاه

به مقدار لازم

پیاز داغ  یا یك عدد پیاز

۲ قاشق سوپخوری

رب گوجه فرنگی

۱ قاشق غذا خوری

سیر

۱ حبه

 

 

طرز تهیه :

 

 

معمولاً همه عادت كرده اند از كلم بروكسل برای تزئین استفاده كنند اما در اینجا من با استفاده از هویج و گوشت چرخ كرده تهیه یك خوراك فوری و خوشمزه از این سبزی را برایتان مینویسم .

 

برگهای پلاسیده كلم بروكسل را جدا كنید وهویج را به شكل مورب حلقه حلقه كنید ظرف  پر از آبی را روی شعله بگذارید بعد از اینكه جوش آمد كلم بروكسل و هویج را در آب بریزید و در آخر نمك بزنیدوصبر كنید تا پخته شود .بعدگوشت چرخ كرده را با یك عددپیاز خرد شده و سیر و روغن زیتون كمی تفت دهید سپس نمك و فلفل و زردچوبه و یك لیوان آب و رب گوجه فرنگی اضافه كنیدوزمانی كه آب آن تبخیر شد و گوشت پخته شد شعله را خاموش كنید .

 

در این هنگام امتحان كنید هویج و كلم بروكسل نیز پخته است روی صافی بریزید تا آب آن جدا شود بعدهویج ها را دایره وار به شكل گل آفتابگردان بچینید و یك لایه گوشت در وسط آن وكلم بروكسل را در وسط این گل بگذاریدکه یك تزئین ساده و زیبا و اشتها برانگیز شود. این غذا ظرف ۳۰ دقیقه درست شده و یك غذای فوری و خوشمزه است . دوستان دانشجو و افرادی که فرصت کمی برای تهیه غذا دارند این غذا را امتحان کنند .

 

طرز تهیه خوراك كلم بروكسل ,طرز تهیه انواع خوراک

 

منبع : ashpazierangin


ویدیو مرتبط :
كلم بروكسل بوداده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواص كلم بروكسل



 

 

 

کلم

 

 

كلمها انواع زیادى دارند كه با اغلب آنها مانند كلم قمرى, كلم پیچ, كلم گل و امثال آن آشنایى دارید. اما بعضى از آنها مانند كلم بروكسل كمتر شناخته شده اند. كشاورزی بی تا كشت كه در زمینه كشت این نوع كلم نیز فعالیت دارد ، با بهره گیری از منابع علمی و پشتیبانی چهل سال تجربه در كشت كلم بروكسل یا كلم دكمه ای توانسته بهترین محصول را باكیفیت عالی روانه بازار نماید .امید است شما مصرف كنندگان عزیز از مزایا و خواص این محصول عالی كه در زیر به بخشی از آن اشاره شده آگاهی پیدا كنید و استفاده از آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 

 

مشخصات كلم بروكسل

 

بطور كلى گیاهى است از تیره (كروسى فر)ها CRUCIFERAE از جنس براسیكاBRASSICA یكى دیگر از نامهاى این كلم در فارسى كلم تكمه اى است. تیپ ظاهرى آن درست مانند كلم پیچ اما خیلى كوچكتر از آن و به اندازه یك گردو است. روى یك ساقه كلم بروكسل دهها كلم كوچك ظاهر مى شوند. این كلمها هرقدر كوچكتر باشند خوشخوراكتر خواهند بود. كلم بروكسلهاى درشت تلخ و بى مزه هستند.كلم بروكسل ظاهرى فانتزى دارد و امروزه مصرف آن در تهیه ى انواع سالاد، ترشى و غذا در ایران رواج یافته است.

این گیاه در مقایسه با دیگر انواع كلم، در برابر سرما مقاومت بیش ترى دارد و اصولاً در هواى سرد و خنك محصول بهترى مى دهد.

 

 

تاریخچه

 

كلم بروكسل درواقع یك سبزى اروپایى است. متجاوز از ششصد و پنجاه سال از قدمت این سبزى در اروپا مى گذرد. اول بار ساكنین بلژیك به كاشت و مصرف آن روى آوردند. روى هم رفته سبزى بسیار خوشمزه و پرخاصیتى است. مى توان آن را به صورت تازه مانند سایر سبزیجات مورد استفاده قرار داد و یا در تهیه سالاد از آن كمك گرفت. این امكان نیز وجود دارد كه با آن خوراك و غذاهاى مختلف درست كنیم.

 

 

خواص كلم بروكسل

 

كلم اكسیرى است براى درمان بسیارى دردها و تمام اعضاى بدن از آن استفاده مى كنند. كم تر دردى است كه در مقابل كلم دوام آورد. كلم دكمه اى از نظر خاصیت بسیار به كلم معمولى شبیه است؛ با این تفاوت كه اسانس سولفوره كه باعث تندى كلم مى شود و درمان بیمارى هاى روده، از جمله از بین بردن كرم، به كار مى رود، در آن كم تر یافت مى شود.كلم دكمه اى علاوه بر افزودن به زیبایى غذا، حاوى مقدار زیادى كلسیم، گوگرد، ارسنیك و ید است و براى تقویت خون و رفع كم خونى نیز بسیار مفید است. هم چنین با طعم ملایم غشاهاى مخاطى معده و روده ها را پاكیزه مى كند. گفتنى است در انواع كلم املاح معدنى از جمله سولفات، نیترات دوپتاس، اكسیدهاى آهن و گوگرد وجود دارد.

 

- كلم دكمه اى به واسطه ى گوگردى كه دارد بر ضد ترشحات چربى زیاد پوست كه منجر به ریزش مو مى شود مبارزه مى كند. معمولاً این بیمارى در اثر فعالیت غیر منظم غده هاى ترشح چربى به وجود مى آید و گاهى پوست سر را مورد حمله قرار مى دهد و علت اگزمایى مى شود كه مى تواند صورت را هم فراگیرد. این گیاه چون داراى ارسنیك است، اشتها را زیاد مى كند، نیرو و جوانى مى بخشد و زیبایى و طراوت چهره را باعث مى شود.

 

 

کلم

 

 

- كلم بروكسل به علت داشتن مواد گوگردى براى رفع خارش و شوره ى سر داروى بسیار خوبى است. براى این منظور پوست سر را با جوشانده ى غلیظ برگ هاى این كلم ماساژ دهید.ماسك برگ كلم دكمه اى رنده شده و یا عصاره ى برگ آن پوست صورت را روشن و لكه هاى قهوه اى را برطرف مى كند. براى این منظور هر روز عصاره ى برگ كلم را بر پوست خود بمالید.

 

- مقوى قلب بوده براى مواردى چون رماتیسم و نقرس مفید است. مزاج را لینت مى بخشد و زمانى كه در آب پخته شود تإثیر آن در لینت بخش مزاج بیشتر مى شود. قوه بینایى را افزایش داده, سردرد را تسكین مى دهد. تا حدودى خوابآور است. اگر به صورت تازه مصرف گردد مخصوصا زمانى كه با سركه به شكل سالاد درآید موجب رفع ورم طحال مى گردد. در صورتى كه با آن سوپ یا آش درست كنید سینه را نرم نموده سرفه را برطرف مى سازد.در كلم بروكسل مقدار زیادى ویتامین C وجود دارد به همین دلیل بدن را در مقابل ویتامینها مقاوم مى نماید .

 

- كلم بروكسل حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C است. بنابراین از آن می توان به عنوان منبع جایگزین مركبات استفاده كرد. بتاكاروتن، اسیدفولیك و آهن نیز به فراوانی در این نوع سبزی یافت می شوند. برگ های سبز تیره بیرونی آنها از نظر میزان ویتامین C و بتاكاروتن غنی تر از برگ های كمرنگ تر داخلی است. بنابراین كندن و دور ریختن آنها (كه در مورد كاهو همیشه اتفاق می افتد) به معنای از دست دادن این مواد مغذی مهم است.

كلم بروكسل منبع سرشاری از اسید فولیك.

 


روشهای مصرف كلم بروكسل

 

خوشبختانه شكل ظاهرى كلم بروكسل طورى است كه مى توانیم از آن براى تزیین هر غذایى استفاده كنیم. كلم بروكسل خرد شده مى تواند در سالاد جایگزین كاهو گردد. در هر نوع سوپ قابل استفاده است. بطور كلى اغلب خوراكهایى كه با كلم برگى درست مى شوند مى توانند با همان روش با كلم بروكسل تهیه گردند. همان طور كه گفته شد كلم بروكسل پخته خواص بیشترى دارد چون سینه را صاف مى كند و خشونت سینه را برطرف مى سازد. براى شستشوى كلم بروكسل باید كلمها را در آب سرد خیس كنید. مقدارى نمك هم به آب اضافه نمایید تا ضدعفونى گردد. به همین حالت باید براى مدت دو یا سه ساعت باقى بماند. بعد كلمها را آبكش مى كنیم و چندبار با آب سرد مى شوییم. آب را جوش بیاورید و كلمهاى شسته شده را در آب جوش بریزید و نمك را اضافه كنید. وقتى چند جوش خورد آن را آبكش نمایید.