سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

خانه تکانی در تابستان با مواد طبیعی



حالا که چند ماه از خانه تکانی عیدتان گذشته و آلودگی‌ها به همه جای خانه تان نفوذ کرده، به شما فوت و فن دوباره تمیز كردن خانه با مواد طبیعی را یاد می دهیم.

مواد لازم برای خانه تکانی, تمیزکاری با مواد طبیعی

سینک ظرفشویی تان را با جوش شیرین و سرکه برق بیندازید


مواد لازم:

* جوش شیرین
* روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون
* روغن زیتون
* پارچه نخی مخصوص نظافت
* روزنامه

سینك ظرفشویی
جوش شیرین + سركه
جوش شیرین را در سینك بریزید و بعد سركه را روی آن خالی كنید. بعد از گذشت چند دقیقه آب داغ را باز كنید تا تاثیر پاك‌كنندگی این مواد بیشتر شود.

برای پاک كردن شیر آب،یک توپ پنبه را آغشته به سركه كنید تا درخشش به فلز كدر شده شیر آشپزخانه بازگردد. اگر هم روی شیر، سینك، كاشی‌های پشت آن یا سطوح دیگر آشپزخانه‌تان لكه چربی چسبیده، یك قطره اسانس لیمو را روی آن بچكانید و سپس با اسفنج لكه را تمیز كنید.

ظرف هایی كه لكه غذا از روی‌شان پاك نشده را هم می‌توانید به كمك لیمو تمیز كنید. برای این كار نصف لیموترش را روی ظرف مورد نظر بچكانید، چند قاشق نمك رویش بریزید و سپس با اسفنج روی آن ناحیه را بسابید.

جوش شیرین چاره خوبی برای پاك كردن كثیفی‌های روی اجاق‌گاز است پس اگر به هیچ طریقی نتوانستید لكه‌های غذا را از روی گاز پاك كنید، دست به دامان جوش شیرین شوید.

تمیز كردن خانه با مواد طبیعی,فنونی برای تمیز كردن خانه با مواد طبیعی

دستمال آغشته به آب گرم و سرکه سیب را روی زمین بکشید سپس با دستمال خشک تمیز کنید


زمین
آب گرم + سركه سیب
یك دستمال نخی را با استفاده از این مایع مرطوب كنید و روی زمین بكشید، بعد با كمك یك دستمال خشك دوباره زمین را تمیز كنید تا برق بیفتد.

مایكروفر و اجاق گاز
سركه
برای پاك كردن لكه‌های غذا از روی اجاق گاز كمی سركه روی‌شان اسپری كنید و چند دقیقه بعد سراغ لكه‌ها بروید. برای تمیز كردن مایكروفر هم یك‌چهارم فنجان سركه و یك فنجان آب را حدود یك دقیقه داخل مایكروفر قرار دهید تا مخلوط به نقطه جوش برسد. پس از آن تمیز كردن لكه‌ها برای‌تان كاری نخواهد داشت.

پنجره
سركه + آب + جوش شیرین
امسال به جای استفاده از شیشه‌شوی، یك‌چهارم فنجان سركه و دو فنجان آب را با هم مخلوط كنید. مقدار بسیار كمی جوش شیرین به آن اضافه كنید و مخلوط را روی شیشه‌ها اسپری كنید سپس با روزنامه سطح شیشه را پاك كنید.

حمام و توالت
جوش شیرین + آبلیمو
سطوح آلوده را می‌توانید با كمك جوش شیرین و اسفنجی كه با آبلیمو یا سركه مرطوب شده تمیز كنید.  پس به جای اینکه نفس‌تان را به‌خاطر شستن وان و کف دستشویی و حمام با شوینده‌های شیمیایی بند  بیاورید، سراغ این ترکیب طبیعی و بی‌خطر بروید.

تمیزکاری با مواد طبیعی,تمیز كردن خانه با مواد طبیعی

وسایل چوبی را با روغن زیتون و آبلیمو برق بیندازید


مبلمان
روغن زیتون + آبلیمو
وسایل چوبی را بعد از گردگیری با استفاده از پنبه‌ای كه كمی به آبلیموی طبیعی و دوبرابر میزان آبلیمو روغن زیتون آغشته شده، برق بیندازید.

ماشین ظرفشویی و لباسشویی
سركه
به جای شوینده‌های شیمیایی كه در بازار فروخته می‌شود، هر هفته یك‌بار در ماشین ظرفشویی و هر ماه یك‌بار در ماشین لباسشویی‌تان یك فنجان سركه بریزید و برنامه كوتاه شست‌وشو را بدون لباس یا ظرف اجرا كنید.

آفات گیاهی
سركه + برگ خشك فلفل + پودر فلفل قرمز + فلفل چیلی
این مخلوط را روی گیاهان آفت زده اسپری كنید تا مثل یك مانع برای ورود آفات عمل كند. 

 

منبع : مجله سیب سبز / bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
خانه تکانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تمیز کردن خانه با مواد طبیعی و ارزان قیمت


تمیز نگهداشتن خانه لزوما نیازمند ابزار و مواد شیمیایی گران‌قیمت نیست. از این پیشنهادات برای تبدیل مواد و اشیاء معمول به راه‌حل‌هایی ایده‌آل برای پاکیزگی خانه استفاده کنید که علاوه بر سادگی، ارزان‌قیمت هم هستند.





 صبح بخیر:  تمیز نگهداشتن خانه لزوما نیازمند ابزار و مواد شیمیایی گران‌قیمت نیست. از این پیشنهادات برای تبدیل مواد و اشیاء معمول به راه‌حل‌هایی ایده‌آل برای پاکیزگی خانه استفاده کنید که علاوه بر سادگی، ارزان‌قیمت هم هستند.



از چوب گردگیری برای تمیزکردن حمام و دستشویی استفاده کنید

تمیز كردن وان و حمام خانه کاری خسته کننده است و اغلب اوقات یک فرایند چالش برانگیز نیز محسوب می‌شود.  از خم شدن روی وان تا رساندن خود به بالاترین نقطه دیوار حمام کاری طاقت‌فرساست که اغلب اوقات باید خیلی زودتر از زمانی که تصور می‌کنید، دوباره آن را انجام دهید. برای اینکه کمتر خم شوید یا بدنتان را بکشید،  یک چوب گردگیری اسفنجی ارزان قیمت از بقالی محله‌تان بخرید. آن را فقط برای تمیز کردن حمام آماده كنید و از آن برای شستن وان حمام تا بالاترین نقطه فضا استفاده کنید. البته ممکن است مجبور باشید چند اسفنج را با دست بشویید، اما دسته بلند چوب گردگیری، برای دسترسی به نقاط پست و بلند، از میزان زحمتی که برای تمیزکردن حمام می‌کشید، به طرز قابل توجهی می‌کاهد.



 فرشتان را جارو کنید

 شاید تصور کنید که جاروی دستی برای نگهداری و تمیزکردن فرش مناسب نیست؛ اما اگر در خانه همراه کسی زندگی می‌کنید که موهای بلندی دارد، حتما متوجه می‌شوید این موها چه تاثیری روی جارو برقی می‌گذارند. زیرا موهای بلند به آسانی دور بخش پاك‌كننده جارو برقی می‌پیچند و احتمال دارد به طور کل دستگاه را از کار بیاندازند، بنابراین تا جای ممکن، قبل از جاروبرقی کشیدن، باید موها را از فرش جدا کنید تا عمر آن بیشتر شود. پس حداقل یک بار قبل از به کار بردن جاروبرقی، فرش را به دقت با جارو بکشید و درحین این کار موها را از جاروی دستی جدا کنید.  از میزان موهایی که با این وسیله جمع می‌شود، تعجب خواهید کرد و علاوه برآن به این ترتیب فرایند تمیز کردن فرش با جاروبرقی کار آمدتر خواهد بود.

سرکه مایکروویو

وقتی که یک فنجان سرکه می‌تواند همه لکه‌های مایکروویو شما را پاک کند، پس دیگر وقت و تلاش خود را صرف سائیدن لکه‌ها نکنید. فقط  یک‌چهارم فنجان سرکه و یک فنجان آب را به مدت یک یا دو دقیقه درون مایکروویو قرار دهید (تا زمانی که مخلوط خیلی داغ شود یا به نقطه جوش برسد).  سرکه پاک کردن لکه‌های غذایی را که داخل مایکروویو چسبیده‌اند، آسان می‌کند و به شما اجازه می‌دهد با استفاده از یک اسفنج یا تکه‌ای پارچه،‌ آن را از بین ببرید.

بگذارید شمعدان‌ها یخ ببندند

 پاک کردن موم از شمعدان‌ها ممکن است عملی غیرممکن باشد و اغلب اوقات نیز با چاقوهای بسیار تیز می‌توان آن از بین برد. این‌همه تلاش را کنار بگذارید و فقط شمعدان‌تان را در فریزر قرار دهید. پس از چند ساعت، هوای سرد سبب می‌شود حجم موم کم شده و به راحتی پاک شود.
 سردوش را در کیسه قرار دهید

به جای سائیدن سردوش حمام برای از بین بردن رسوب‌ها، مقداری سرکه در کیسه پلاستیکی بریزید و سر دوشی را در آن قرار دهید. سر کیسه را با نوار پلاستیکی محکم ببندید و 10 تا 15 دقیقه صبر کنید؛ سپس سردوشی را با اسفنج یا پارچه تمیز پاک کنید.

الکل در حمام و دستشویی

 اگر لکه‌های آب به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر حمام و دستشویی شما تبدیل شده است، پاک‌کننده‌های گران‌قیمت را رها کنید و به دنبال راه‌حلی ارزان‌تر و آسان‌تر باشید. فقط یک تکه پنبه را در الکل صنعتی (rubbing alcohol) فرو برید و سپس آن را روی ابزارهای فلزی بکشید. لکه‌ها به آسانی پاک می‌شوند و ابزار آلات فلزی شما بدون هیچ رسوبی براق به نظر خواهند رسید.



 آب‌داغ؛ پاک کننده فاضلاب‌

پاک کننده‌های معمول و شیمیایی لوله‌های فاضلاب، در خانه‌ای که بچه‌ها و حیوانات اهلی زندگی می‌کنند، خطرناک هستند و از سوی دیگر استفاده مکرر از آنها، به لوله‌های فاضلاب شما آسیب می‌رساند. البته لوله‌های فاضلاب دستشویی و آشپزخانه را می‌توان به دفعات مکرر فقط با آب داغ پاک‌سازی کرد. با استفاده از کتری بزرگ، آب را روی اجاق داغ کنید سپس آن را در سینک آشپزخانه یا حمام، وان یا توالت بریزید. آب‌داغ، لوله‌ها را پاک می‌کند و رسوب‌ها را می‌زداید.

جوش شیرین لکه‌بر

نیازی نیست در آشپزخانه از پاک‌کننده‌های شیمیایی استفاده کنید که به احتمال زیاد غذاها را نیز آلوده می‌کند.  دفعه بعدی که لکه‌ای روی سطح کار یا اجاق گازتان افتاد، فقط جوش شیرین را روی لکه بپاشید. اجازه دهید چند دقیقه روی لکه بماند، سپس آن را پاک کنید. از این ماده می‌توان در حمام نیز استفاده کرد.

ماشین ظرفشویی را پاک کنید

سائیدن داخل ماشین ظرفشویی خسته‌کننده و عذاب‌آور است. در عوض فقط سرکه را درون یک فنجان یا کاسه بریزید و آن را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. اجازه دهید دستگاه یک دور کار کند و سپس سرکه تمام لکه‌های سخت شده را پاک خواهد کرد.

ساینده‌ای از  فویل آلومینیوم

اگر اسكاچ بشقاب‌های شما خیلی کارآمد نیست، می‌توان به سادگی از یک گلوله فویل آلومینیوم به عنوان ساینده استفاده کنید. فویل آلومینیوم لکه‌های غذا را که به بشقاب‌ها و تابه‌ها چسبیده‌اند به آسانی پاک می‌کند و نیازی به خرید اسكاچ جدید نیست.

جوش شیرین خوش‌بو کننده هوا

جوش شیرین یکی از مواد بسیار کارآمد در هر خانه است که یکی از موارد استفاده مهم آن خوشبو کننده هواست. برای آنکه یخچال خوشبویی داشته باشید، جوش شیرین را در یک جعبه در باز، در طبقه آخر آن قرار دهید. برای داشتن لباس‌ها و ملحفه‌هایی شسته شده و خوشبو نیز یک جعبه در باز از جوش شیرین در کمد رختخواب‌ها و لباس‌ها قرار دهید. برای خوشبو کردن فرش، جوش شیرین را روی زمین بپاشید و اجازه دهید 30 دقیقه بماند و سپس فرش را جارو برقی بکشید.