سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

خانه تکانی، سخت نيست اگر...



 

 

خانه تکانی

 

 

با نزدیک شدن به آغاز سال نو و آمدن نوروز ، ایرانیان از دیرباز با غبارروبی و نظافت یا به عبارتی خودمانی تر «خانه تکانی» منازل خود، به استقبال نوروز رفته و خود را برای میزبانی از بهار آماده می‌کنند. البته این سنت پسندیده تا امروز نیز در فرهنگ ما ادامه داشته و این روزها اگر به خانه‌های شهر کمی دقیق تر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بیشتر خانواده‌ها مشغول خانه تکانی هستند. البته در زندگی شهری امروز با توجه به اینکه آپارتمان‌های کوچک و بدون پستو و انباری و زیرزمین تقریبا در تمام مدت سال نسبتا تمیز هستند، ولی تمیزترین خانه‌ها هم مدتی مانده به نوروز، از بالا تا پایین شسته و برق انداخته می‌شوند. ضمنا این روزها که کمتر کسی است که بتواند بصورت تمام وقت در خانه باشد و «خانه تکانی» می‌باید بصورت تدریجی انجام شود. خلاصه اینکه «خانه تکانی» کار سختی نیست اگر همه چیز بهتر بر اساس یک روش خوب و برنامه ریزی انجام شود. پس چنانچه طالب داشتن خانه ای تمیز، بدون نگرانی و تشویش برای سال جدید هستید; تا انتهای مطلب با ما همراه شوید;

 


1) اولین روز; تختخواب را مرتب کنید. اتاق‌ها را جارو و میز و لوازم آشپزخانه را تمیز کنید. ظرفشویی را از ظروف کثیف خالی کرده و اتاق نشیمن را مرتب کنید.

 


2) اتاق نشیمن; نوارها و CD‌ها را مرتب و تمیز کنید. همه جا را جارو و گردگیری نمایید.

 


3) کشوها و قفسه‌ها را از وسایل غیر قابل استفاده خالی کنید. مدادها، برچسب‌ها و سایر وسایل را دسته بندی کنید و ظروف کوچکی را برای جمع آوری و دسته بندی هر کدام تهیه نمایید.

 


4) بخشی از خانه که محل نگهداری از مدارک است; صورت حساب‌های پرداختی را مرتب و کنترل کنید. اوراق غیرقابل استفاده را جمع آوری کنید. کاغذ خرید اشیا» را مرتب و طبقه بندی نمایید. هر دسته از مدارک را در پاکت یا کیف مخصوص قرار دهید و در کشو بگذارید.

 


5) زیرزمین; وسایل زیرزمین را در قفسه‌ها قرار دهید. کف آن را جارو کنید. به جعبه‌ها برچسب بزنید. مسیرهای آب و فاضلاب را کنترل نمایید.

 

 

خانه تکانی

 


6) انباری; وسایلی را که در انباری است دسته بندی و مرتب کنید. جعبه‌ها را برچسب بزنید. اشیا و لوازمی را که می‌خواهید هدیه بدهید بسته بندی کنید.

 


7) اتاق نشیمن; اتاق را جارو کنید. کف اتاق را بشویید و وسایل را گردگیری کنید. شیشه تلویزیون و آینه‌ها را با پارچه کاغذی نم دار گردگیری کنید.

 


8) اتاق ناهارخوری; بعد از جمع آوری، وسایل روی میز را لکه گیری کنید. پایه صندلی‌ها و میز را لکه گیری کنید و کف اتاق را بشویید. لکه‌های مقاوم روی وسایل چوبی با واکس مخصوص پاک کننده چوب به کمک پارچه پشمی بر طرف خواهد شد.

 


9) حمام; برای تمیز کردن حمام، مواد ضدعفونی کننده را به لوله‌ها، دیوارها و دستشویی بمالید و به سراغ یک کار کوچک بروید و چند دقیقه فرصت بدهید که این مواد بهتر اثر کنند.(هنگام استفاده از جوهر نمک و سایر پاک کننده‌ها، هرگز مواد را همزمان با هم بکار نبرید و مراقب باشید که به کسی آسیبی نرسد. بعد از ریختن وایتکس یا پاک کننده‌های دیگر، چند قدم از محل دور شوید تا بر اثر تنفس گازهای حاصل، دستگاه تنفستان دچار اشکال نشود. بهتر است تهویه توالت و حمام را هم روشن کنید و در صورت امکان هنگام شستشو با این مواد، از ماسک استفاده کنید.)

 

 

خانه تکانی

 


10) گلخانه; گل‌ها و برگ‌های خراب را از ساقه اصلی جدا کنید. لکه‌های روی برگ را به صورت خیس پاک کنید. اگر گل‌ها نیاز به آبیاری یا تکثیر دارند این کار را انجام دهید.

 


11) اتاق‌های خواب; لباس‌ها و ملحفه‌های کثیف را جمع آوری کنید. پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوای اتاق عوض شود. کف اتاق را جارو بزنید، آینه و شیشه‌ها را تمیز کنید. تمام وسایل را گردگیری کنید.

 


12) قفسه‌های اصلی لباس; کف قفسه‌ها را تمیز کنید. طبقات را مرتب نمایید. لباس‌ها و کفش‌هایی را که نمی‌پوشید از قفسه بیرون بگذارید و مرتب در جعبه ای قرار دهید(می توانید بعدا و سر فرصت، آنها را به کسی که لازم دارد بدهید). یک کیسه جهت لباس‌هایی که نیاز به شستن دارند آماده کنید.

 


13) کتاب‌ها و جعبه‌ها را فهرست بندی کنید; کتاب‌هایی را که به ندرت استفاده می‌شوند در یک قفسه جداگانه قرار دهید. کتاب‌هایی را که به آنها علاقه ندارید از رده خارج کنید.(می توانید آنها را به کتابخانه‌ها یا افراد هدیه کنید) به جعبه‌های مخصوص مدارک، برچسب بزنید.

 

 

خانه تکانی

 


14) یخچال; میوه‌ها و سبزیجات فاسد شده را دور بریزید. تمام طبقات یخچال را در آورید، دیوارها و طبقه‌ها را تمیز کنید. مواد شبیه به هم را در یک طبقه جای دهید. داروها و مواد تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید.

 


15) فریزر; سبزیجات، گوشت مرغ، ماهی و گوسفند، هر کدام را در طبقه مخصوص قرار دهید. به تاریخ بسته‌ها دقت کنید و مواد تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید.

 


16) قفسه‌های خواروبار; ادویه‌ها را مرتب بچینید، مواد تاریخ گذشته را از قفسه خارج کنید. ظروف مربوط به خواروبار را براساس حروف الفبا مرتب کنید. از برچسب مخصوص برای نامگذاری ظروف استفاده کنید.

 


17) تابلو اعلانات; در بعضی از منازل کاغذهای یادداشتی برروی فریزر یا یخچال نصب می‌کنند یا در تقویم دیواری یادداشت‌هایی را برای افراد خانواده می‌نویسند. این برگه‌ها باید هر روز کنترل شوند تا برنامه‌هایی که مربوط به روزهای قبل است برداشته شود و برنامه جدید نصب شود.

 


18) آشپزخانه; کف آشپزخانه و سطوح مختلف را تمیز کنید. قفسه‌ها را دوباره بچینید. دور ریختنی‌ها را دور بریزید. درها، پنجره‌ها و طبقات کابینت‌ها را تمیز کنید. بالا و جلوی قفسه‌ها را تمیز کنید. بالا، داخل و اطراف اجاق گاز را نیز تمیز کنید.

 

 

خانه تکانی

 


19) اتاق کودکان; کودکان را تشویق کنید خودشان اتاقشان را تمیز کنند. جعبه‌هایی را در اختیار آنها قرار دهید تا وسایل اضافه را در آن قرار دهند. کف اتاق را تمیز کنید. پنجره‌ها و آینه اتاق را با پارچه کاغذی نم دار تمیز کنید.

 


20)
وسایل چوبی; داخل درزهای وسایل چوبی را با برس‌های پرز بلند تمیز کنید. این وسایل را واژگون کنید و عمل پاک کردن را تکرار کنید. می‌توانید از لوله مکنده جاروبرقی برای این کار استفاده نمایید.

 


21)
پنجره‌ها; با لوله جاروبرقی درز پنجره‌ها را تمیز کنید و از تمیزکننده‌های مخصوص شیشه استفاده کنید. پس از اینکه محلول را به پنجره‌ها اسپری کردید، از بالا به پایین آن را پاک کنید.

 


22)
پارکینگ; وسایل پارکینگ را طبقه بندی کنید. وسایل ورزشی، باغبانی، چمن زنی، جعبه ابزار، وسایل نقاشی و وسایل رنگ ساختمان را در جعبه‌های جداگانه قرار دهید. کف پارکینگ را جارو کنید و بشویید. وسایل مربوط به اتومبیل را مرتب کنید.

 

 


ویدیو مرتبط :
خانه تکانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خانه تکانی دیسک سخت




 

خانه تکانی دیسک سخت

 


در زندگی روزمره قطعاً شما نیز در زمان های خاص اقدام به خانه تکانی منزل، اتاق یا دفتر کار خود می کنید. در این خانه تکانی وسایل غیرضروری به زباله دانی سپرده خواهند شد تا جا برای زندگی کمی بازتر شود. در صورتی که برای مدتی از این عمل غفلت کنید، ممکن است دیگر جایی برای خودتان باقی نماند. هنگام کار با کامپیوتر نیز فایل های مختلفی به صورت موقتی روی کامپیوتر ایجاد می شود که در زمان های خاص کاربرد داشته و پس از آن به عنوان فایل های زائد محسوب می شوند. این فایل ها تنها فضای دیسک سخت را اشغال کرده و هیچ کار مفیدی انجام نمی دهند. به دلیل نامشخص بودن اسامی و نداشتن یک جای خاص، امکان حذف آنها به صورت دستی نیز معمولاً وجود ندارد. بنابراین چاره کار در استفاده از برنامه Disk Cleanup نهفته است.

 

● برنامه Disk Cleanup

برنامه Disk Cleanup می تواند ضمن بررسی پارتیشن های مختلف دیسک سخت فایل های موقتی (Temporary) را شناسایی کرده و آنها را حذف کند. حتی این امکان نیز در این برنامه تعبیه شده است که حتی اقدام به حذف برنامه هایی در کامپیوترتان کنید که تاکنون اجرا نشده اند تا به این وسیله فضای دیسک سخت را آزاد کنید.

 

● انواع فایل های موقتی (Temporary)

▪ Temporary Internet Files: هنگام کار در اینترنت جهت مشاهده هر صفحه وب ابتدا کلیه محتویات صفحه اعم از تصاویر و متن ها به کامپیوتر شما منتقل شده و در فولدری به نام Temporary Internet Files که در زیرشاخه ویندوز قرار دارد، ذخیره می شود. (این فولدر در ویندوز ۲۰۰۰ و XP در شاخه کاربر استفاده کننده قرار دارد.) پس از آن شما قادر به دیدن صفحه مورد نظر خواهید بود. سیستم عامل ویندوز این فایل ها را برای سرعت عمل در مشاهده مجدد همان صفحه حفظ خواهد کرد. اگرچه با وجود این فایل ها شما با سرعت بیشتری خواهید توانست صفحاتی را که قبلاً مشاهده کرده اید، مرور کنید ولی فضای زیادی از کامپیوتر شما توسط این فایل ها اشغال خواهد شد.


▪ Downloaded Program Files: هنگام مشاهده صفحات مشخصی در اینترنت، ابتدا کنترلرهای ActiveX و اپلت های جاوای مورد نیاز توسط ویندوز از وب سایت مورد نظر دریافت (Download) شده و بر روی سیستم شما و در فولدر Downloaded Program Files در زیرشاخه ویندوز نصب خواهند شد. این برنامه ها قطعاً برای مشاهده همان صفحات یا صفحاتی که از همان برنامه های مشابه استفاده می کنند باعث سرعت عمل شده و مفید خواهند بود.

 

▪ Recycle Bin: همان طور که می دانید هنگام حذف یک فایل یا فولدر برای امکان بازیابی مجدد آن فایل یا فولدر به طور کامل از روی کامپیوتر حذف نشده و در Recycle Bin قرار می گیرد تا در صورت نیاز بتوانید آن را مجدداً به مکان قبلی بازگردانید. در صورتی که اقدام به خالی کردن سطل بازیافت (Recycle Bin) نکنید فضای زیادی از دیسک سخت شما صرف نگهداری از فایل ها و فولدرهایی خواهد شد که شما آنها را حذف کرده اید (جهت اجتناب از این مشکل پس از حذف اطلاعات از روی کامپیوتر، در صورت اطمینان از عدم نیاز مجدد به آنها، با خالی کردن سطل بازیافت فضای اشغال شده را آزاد کنید.)

 

▪ Temporary Files: برخی از برنامه ها هنگام کار اقدام به ساختن فایل های موقتی بر روی کامپیوتر (معمولاً در فولدر Temp در شاخه ویندوز) می کنند. این فایل ها در همان هنگام برای انجام محاسبات یا دیگر کارهای مربوطه توسط همان برنامه مورد استفاده قرار گرفته و پس از آن از روی کامپیوتر حذف می شوند. گاهی به دلیل عدم استفاده صحیح از برنامه یا... ممکن است این فایل ها روی کامپیوتر باقی مانده و به رغم غیرمفید بودن، فضای زیادی از دیسک سخت را اشغال کنند.

منبع:
روزنامه شرق