سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

تمیز و مرتب کردن اتاق نشیمن



این روز ها بازار خانه تکانی های نوروز داغ است. همه آستین بالا زده اند و دست به کار شده اند. این بار نوبت اتاق نشیمن است. فضای نشیمن همیشه قسمتی از خانه است كه ما زمان زیادی را در آن‌ می‌گذرانیم. این زمان‌ می‌تواند هنگام تماشای تلویزیون باشد و یا یك چرت روزانه بر روی كاناپه اتاق نشیمن. در این فضا كارهای مختلفی انجام می‌شود و به همین دلیل معمولا سریع دچار بی‌نظمی و كثیفی می‌شوند و اگر برای تمیز كردن این فضاها برنامه نداشته باشیم به زودی با حجم زیادی از كارهای نكرده روبه‌رو می‌شویم كه انجام یكباره آن‌ها بسیار زمان‌بر و خسته‌كننده است. به همین دلیل بهتر است به نشیمن خانه تان توجه ویژه‌ای داشته باشید و طبق یك زمان‌بندی و برنامه‌ریزی درست این فضا را تمیز كرده و به قسمت‌های مختلف آن نظم دهید. امیدواریم رعایت این 7 نكته بتواند فرایند تمیز كردن فضاهای نشیمن خانه شما را راحت‌تر كرده و زمان زیادی از شما نگیرد.

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی


كفپوش‌ها را تمیز كنید.
این كار كاملا به جنس و نوع كف پوش خانه شما بستگی دارد: چوب، سرامیك، لینولئوم، و فرش (كه هر كدام از این‌ها نیز انواع مختلفی دارند) به شیوه‌های مختلفی برای تمیز كردن نیاز دارند. كدام شیوه مناسب كفپوش‌های خانه شما است؟

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی


جاروبرقی كشیدن بهترین و موثرترین راه برای تمیز كردن تمام گرد و خاك‌‌ها و دیگر كثیفی‌هایی است كه بر روی كف خانه شما وقتی روی آن با فرش پوشانده شده، است (و اگر حیوانات خانگی در خانه دارید این كار را حتما باید به صورت روزانه انجام دهید).

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی

 

اگر كفپوش‌های خانه شما از جنس كاشی یا چوب هستند بهترین راه برای تمیز كردن آن‌ها كف‌شور است. اگر كف خانه شما با فرش پوشیده شده است می‌توانید برای تمیز كردن آن‌ از جاروهای مخصوص فرش (جاروهای غیرالكتریكی كه دارای دسته‌ای هستند كه وقتی آن‌ها را فشار می‌دهید فرچه‌هایی از زیر آن بیرون می‌آیند) استفاده كنید. هر دوی این شیوه‌ها سر و صدای كم‌تری نسبت به جاروبرقی ایجاد می‌كنند و اگر از آن‌ها به طور منظم استفاده كنید فاصله بین جارو برقی زدن خانه‌ طولانی‌تر می‌شود.

با استفاده از كف‌شور كفپوش‌های خانه خود را تمیز كنید.
استفاده از برخی از شیوه‌های نوآورانه و جدید برای تمیز كردن كفپوش‌ها بسیار سودمند است، اما هیچ‌كدام از آن‌ها نمی‌توانند بهتر از كف‌شورها پارچه‌ای لكه‌های قدیمی و چسبناك روی كفپوش‌ها را از بین ببرند. در آشپزخانه و دیگر قسمت‌های خانه، خیلی مهم است كه كفپوش‌ها به طور منظم تمیز شوند و برق بیافتند. در مورد كفپوش‌های سرامیكی و یا كفپوش‌ها بافت‌دار هیچ وسیله‌ای بهتر از كفشور‌های پارچه‌ای نمی‌تواند كثیفی‌ها درون شكاف‌ها و حفره‌ها را تمیز كند.

 

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی

 

تعداد زیادی كف‌شور پارچه‌ای با انواع و اقسام طراحی‌های گوناگون در بازار موجود است. كف‌شورهای پارچه‌ای با پارچه‌های واقعی بسیار بهتر از كف‌شورهای اسفنجی سطوح را تمیز می‌كنند و در ضمن عمر بیش‌تری هم دارند. وقتی از كف‌شورهای پارچه‌ای استفاده می‌كنید یك موضوع تضمین می‌شود: وقتی با استفاده از نیروی عضلانی خود سطوح را با این نوع كف‌شورها تمیز كنید، كفپوش‌ها ظاهری بسیار تمیز و براق پیدا می‌كنند. برای تمیز كردن كفپوش‌ها می‌توانید از آب داغ و ماده شوینده مناسب استفاده كنید (قبل از استفاده از ماده شوینده برچسب روی آن را بخوانید از مناسب بودن آن اطمینان حاصل كنید).

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی


اگر در خانه حیوان خانگی دارید باید با كك‌ها مبارزه كنید.
بهترین عنصر دفاعی شما در برابر كك‌ها جارو برقی است. البته فرش هم مبارزه با كك‌ها را سخت‌تر می‌كند. فرش فضای بسیار خوبی برای زندگی و پرورش كك‌ها ایجاد می‌كند و باعث می‌شود كه از بین بردن آن‌ها بسیار سخت شود. اگر در خانه حیوان خانگی دارید هر روز خانه خود را جارو برقی بكشید. این كار از زیاد شدن و تكثیر كك‌ها جلوگیری می‌كند و مبارزه با آن‌ها را بسیار راحت‌تر می‌كند.

برای از بین بردن كك‌ها بدون استفاده از مواد سمی، پس از هر بار جارو برقی زدن خانه، مقداری بوراكس روی فرش بریزید و اجازه دهید این ماده در سطح پشت فرش‌ها نیز نفوذ كند. اگر این كار را انجام دهید دیگر هیچ ككی در خانه شما پیدا نمی‌شود. بوراكس را می‌توانید در بخش محصولات شوینده فروشگاه‌های بزرگ پیدا كنید.

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی


مبلمان را گردگیری كنید.
گرد و خاك بسیار ریز و كوچك كه از چشمان ما پنهان می‌مانند در همه جا حضور دارند و باید فكری به حال تمیز كردن آن‌ها كرد. این گرد و خاك‌ها را در هر جای خانه می‌توان پیدا كرد و ممكن است باعث سرفه، سرماخوردگی، و حتی آسم شوند. علاوه بر گردگیری، جارو برقی زدن نیز می‌تواند به از بین بردن این گرد و خاك‌ها كمك كند.

 

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی


برای گردگیری كردن مبل‌ها، یك دستمال نم‌دار بردارید و با آن سطوح مختلف مبل را گردگیری كنید. این كار را آن‌قدر ادامه دهید تا تمام سطوح ممكن گردگیری شوند. نكته‌ای كه باید به آن توجه كنید این است كه دستمال را فقط در یك جهت حركت دهید تا گرد و خاك بر روی سطوح پخش نشوند. هم‌چنین برای انجام این كار می‌توانید از اسپری‌های مخصوص تمیز كردن مبلمان استفاده كنید تا كار شما راحت‌تر شود.

 

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی

 

مبل‌های چوبی را با استفاده از واكس مبل برق بیاندازید.
مانند شیشه‌شور، واكس مبل نیز بیش از آن‌كه آن را تمیز كند باعث برق افتادن مبل می‌شود. با این حال، از این ماده برای تمیز كردن مبل‌های چوبی نیز می‌توان استفاده كرد. قبل از استفاده از واكس مبل، برچسب روی آن را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید واكسی كه انتخاب كرده‌اید مناسب چوب مبل شما هست. در غیر این صورت ممكن است به قسمت‌های چوبی مبل آسیب برسد.

برخی از مبل‌ها در برابر آب مقاوم هستند. در این حالت شما می‌توانید با یك دستمال پارچه‌ای آغشته به مواد شوینده سطح مبل را تمیز كنید. فقط پس از انجام این كار به سرعت سطوح چوبی را با دستمال خشك كنید.

 

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی


سپس مقدار مورد نیاز از واكس را روی سطوح چوبی مبل قرار داده و آن را واكس بزنید تا حسابی برق بیافتد. این كار باعث می‌شود كه گرد و خاك كم‌تر جذب مبل‌های خانه شما شود.

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی

 

هنگام استفاده از شوینده‌های همه‌كاره دقت به خرج دهید.
به عنوان یك قانون كلی باید گفت كه شوینده‌های همه‌كاره آن‌قدرها هم كه شما فكر می‌كنید مناسب همه سطوح نیستند. پیش از استفاده از این نوع شوینده‌ها، برچسب روی آن‌ها را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید كه مناسب كار شما هستند. البته بهتر است این كار را پیش از خریدن این نوع شوینده‌ها در خود فروشگاه انجام دهید تا متحمل یك هزینه اضافی هم نشوید. سپس دست به كار شده و سطح مورد نظر خود را تمیز كنید.

به عنوان یك قانون كلی باید بدانید كه بهتر است شوینده‌های مختلف را با هم تركیب نكنید. انجام چنین كاری ممكن است بسیار خطرساز شود. از هر كدام از آن‌ها به طور جداگانه و بر اساس دستورالعمل روی برچسب‌های آن‌ها استفاده كنید.

 

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی


به خرت‌وپرت‌ها نظم دهید و كوسن‌ها را پف دهید.
اكنون كه تمام سطوح و كفپوش‌های خانه را تمیز كرده‌اید، نوبت به آن رسیده كه كارهای نهایی فرایند تمیز كردن فضاهای نشیمن را انجام دهید. كوسن‌ها را پف دهید، پرده‌ها را صاف كنید، و به تمام خرت‌وپرت‌های موجود در فضاهای نشیمن نظم دهید. اگر نیاز است وسایل اضافه را مشخص كرده و آن‌ها را به انباری ببرید. اگر خرت‌وپرت‌های زیادی در اتاق وجود دارند، آن‌ها را دسته‌بندی كرده و روی آن‌ها برچسب بزنید تا در آینده وقتی به آن‌ها نیاز پیدا كردید، بتوانید به راحتی آن‌ها را پیدا كنید. این كار تاثیر زیادی در نظم‌بخشیدن به فضای نشمین خانه دارد.

اكنون كه تمام كارها را انجام داده‌اید، كمی بنشینید و به دقت به كارهای انجام‌شده فكر كنید و ببینید كه آیا كاری باقی مانده است یا خیر. آیا كاری را فراموش كرده‌اید؟ آیا دستگیره‌ها را روغن‌كاری كرده‌اید؟ آیا دیوارهای كثیف را تمیز كرده‌اید؟ آیا چراغ‌ها سوخته را عوض كرده‌اید؟

 

منبع : chidaneh.com


ویدیو مرتبط :
بهترین DIY برای دکور خانه، اتاق خواب و اتاق نشیمن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چطور اتاق‌نشیمن را مرتب نگه داریم؟



 

اتاق نشیمن , نظافت اتاق نشیمن

 

مرتب کردن ریخت‌وپاش‌های روزانه کار آسانی نیست. اما می‌توان با به کار بردن تدابیری از میزان آن کم کرد تا وقت بیش‌تری برای انجام کارهای شخصی پیدا کرد. پس با ما باشید:

 

اتاق‌پذیرایی از جمله جاهایی است که زود به هم می‌ریزد.

 

ایجاد حس با هم بودن زمانی ایجاد می‌شود که هر گوشه از اتاق را به کار و فعالیتی خاص اختصاص دهید و برای نگه‌داری وسایل مربوطه فضای مناسب آن را در نظر بگیرید. واقع‌بین باشید و امکان فعالیت‌های لذت‌بخش را برای هریک از اعضا فراهم آورید.

 

وسایل اضافی را از این اتاق خارج کنید.

 

از بین فیلم‌ها، بازی‌ها، سی‌دی‌ها و کتاب‌ها فقط آن‌هایی را که مورد استفاده‌اند، در این اتاق نگه دارید. با انتخاب جعبه‌های مناسب و برچسب زدن به آن‌ها، وسایل را به تفکیک داخل آن‌ها قرار داده و روی طبقات کتابخانه یا ویترین قرار دهید.

 

از کوچک‌ترین جاها غافل نشوید.

 

در پشت نیمکت، مبل یا میز؛ فضایی برای نگه‌داری وسایل در نظر بگیرید. آن‌ها را داخل جعبه یا سبدهای تزیینی و حصیری یک شکل قرار دهید. مبلمان را از دیوار فاصله دهید تا امکان استفاده و باز کردن جعبه‌ها یا قوطی‌های گذاشته شده در پشت مبلمان را داشته باشید.

 

همچنین می‌توانید از میزها یا وسایلی که رویه آن به راحتی قابل برداشتن است، برای قرار دادن وسایل استفاده کنید.

 

هر عضو خانواده را در نظر بگیرید.

 

از آن‌جا که هر یک از اعضاء خانواده ساعاتی را در این اتاق می‌گذرانند و در واقع اتاق مشترک آن‌هاست، پس محل فعالیت‌های مختلف و ریخت‌وپاش‌های متعدد است. جای خاصی برای نگه داشتن وسایل مختلف در نظر بگیرید چه این فعالیت‌ها مربوط به مطالعه باشد چه بازی، می‌خواهد تماشای تلویزیون بوده یا بررسی صورتحساب‌ها و قبوض باشد.

 

به تفکیک جای قرار دادن وسایل را در این اتاق در نظر بگیرید.

 

منیع:همشهری