سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

تمیز و مرتب کردن اتاق خواب



اسفند ماه است و حال و هوای خانه تکانی و نوروز شدت یافته است. درست است كه اتاق خواب به دلیل رفت و آمد کمتر اعضای خانواده، نسبت به دیگر فضاهای خانه كم‌تر بی‌نظم و كثیف می‌شود اما این مسئله به این معنی نیست كه می‌توانید توجه كم‌تری نسبت به دیگر اتاق‌های خانه به این فضا بكنید.

 

اتاق خواب خصوصی‌ترین فضای زندگی ماست و به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به تمیزی آن داشته باشید. حالا که نوروز را بهانه کرده ایم که نظم و تمیزی و تغییر را در خانه به وجود بیاوریم بهتر است از فضای شخصی خود شروع کنیم.

 

تمیز كردن اتاق خواب ممكن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما اگر برای این كار برنامه نداشته باشید و از قبل ندانید كه چه می‌خواهید انجام دهید در طول كار دچار مشكلات زیادی می‌شوید. با ما همراه شوید و مراحل تمیز و مرتب کردن اتاق خواب را مرور کنید.

تمیز کردن اتاق خواب,مرتب کردن اتاق خواب


قبل از انجام هر كاری به فضای اتاق خواب خود فكر كرده و كارها را طبق اولویت و بر اساس یك زمان‌بندی درست انجام دهید. یادتان باشد كه اتاق خواب شما مخصوص به خود شماست و شما بهتر از هر كسی آن‌جا را می‌شناسید. اما برای این‌كه كار شما ساده‌تر شود و بتوانید راحت‌تر این كارها را انجام دهید ما 4 نكته بسیار مهم در تمیز كردن اتاق خواب را گردآوری كرده‌ایم تا شما بتوانید با پیروی از آن‌ها اتاق خواب خود را در سریع‌ترین زمان ممكن تمیز كنید.

تمیز کردن اتاق خواب,مرتب کردن اتاق خواب


به تمام بی‌نظمی‌ها سر و سامان بدهید
بهتر است مانند دیگر اتاق‌ها كارهای مربوط به تمیز كردن را از بالا به پایین انجام دهید. اولین گام در تمیز كردن و نظم ‌بخشیدن به هر اتاقی خلاص شدن از شر چیزهای كوچك یا نظم بخشیدن به آن‌ها است. این چیزهای كوچك می‌تواند كاغذهایی كه روی هم قرار گرفته‌اند، لباس‌هایی كه روی زمین پخش شده‌اند، و یا كتاب‌هایی باشد كه در كنار تخت‌خواب شما قرار گرفته‌اند. پس سعی كنید در اولین گام به این بی‌نظمی‌ها نظم دهید و تكلیف آن‌ها را روشن كنید. اكنون می‌توانید كار را آغاز كنید.

تمیز کردن اتاق خواب,مرتب کردن اتاق خواب

 

وقتی مشغول تمیز كردن اتاق خواب هستید، در حالی كه یك سطل آشغال و یك سبد رخت‌های چرك در دستان‌تان است در درون خانه كمی چرخ بزنید. این كار باعث می‌شود تمام لباس‌های كثیف را داخل سبد رخت‌ها و دورریختنی‌ها را داخل سطل آشغال بریزید. این كار كمك زیادی به راحت‌تر شدن ادامه كار شما می‌كند.

 

تمیز کردن اتاق خواب,مرتب کردن اتاق خواب


به تخت‌خواب خود نظم دهید
شاید در نگاه اول نظم ‌بخشیدن به تخت‌خواب بیهوده به نظر برسد چراكه شب دوباره مجبوریم نظم آن را به هم بزنید. اما وقتی این كار را انجام دهید متوجه می‌شوید كه یك تخت‌خواب منظم و جمع‌شده می‌تواند حس و حال یك اتاق خواب را به سادگی تغییر دهد و ظاهر آن را منظم و جذاب‌تر كند. با این كار می‌توانید با نگاهی بازتر بخش‌های دیگر اتاق خواب خود را نظم دهید و به راحتی از پس كارها در كم‌ترین زمان ممكن برآیید.

بهتر است پیش از نظم بخشیدن به تخت‌خواب بالش‌ها، لحاف یا پتو، روتختی و ... را بشورید. خوابیدن بر روی تخت‌خواب حس و حال بسیار خوبی دارد چه برسد به این‌كه تمام قسمت‌های آن پاكیزه نیز باشد.

 

تمیز کردن اتاق خواب,مرتب کردن اتاق خواب


به كمد لباس‌های خود نظم دهید
این كار را شما باید هر روز انجام دهید. اگر این كار را نكنید كنترل كمد لباس‌های شما به مرور از دست‌تان خارج می‌شود. كمد لباس‌های خود را در ذهن‌تان تجسم كنید: شلوارها، لباس‌های زیر، جوراب‌ها، و غیره هر كدام در كجا قرار دارند؟ سپس به سراغ كمد رفته و به قسمت‌های مختلف آن نظم بدهید. فقط یادتان باشد كه بهتر است لباس‌هایی كه بیش از بقیه از آن‌ها استفاده می‌كنید در دسترس شما باشند تا هر گاه به آن‌ها نیاز داشتید بدون معطلی آن‌ها را از كمد لباس‌ها بیرون بیاورید.

 

تمیز کردن اتاق خواب,مرتب کردن اتاق خواب


یكی از پیشنهادهای ما این است كه به دقت به كمد لباس‌ها خود توجه كنید و ببینید كه كدام لباس‌ها را می‌توانید بیرون بریزید (مثلا لباس‌هایی كه برای شما كوچك شده‌اند و یا دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌كنید). مطمئن باشید همیشه لباس‌هایی وجود دارند كه شما به آن‌ها علاقه‌ای ندارید و به همین دلیل از آن‌ها استفاده نمی‌كنید و فقط كمد شما را شلوغ كرده‌اند. البته بهتر است آن‌ها را بیرون نریزید بلكه آن‌ها را به یك موسسه خیریه اهدا كنید.

 

تمیز کردن اتاق خواب,مرتب کردن اتاق خواب


اتاق خواب را گردگیری كنید و سپس جاروبرقی بكشید و در نهایت یك عطر بسیار خوش‌بو را در هوای آن اسپری كنید.

قفسه‌ها، گوشه‌ها، و شكاف‌ها (و البته زیر و پشت تخت‌خواب) قسمت‌هایی هستند كه گرد و خاك در آن‌ها بسیار موجود است. بهترین كار این است كه با یك دستمال پارچه‌ای نم‌دار این گرد و خاك‌ها را تمیز كنید. البته به یاد داشته باشید كه برخی از گرد و خاك‌ها با یك بار دستمال كشیدن از بین نمی‌روند. در این حالت یك بار روی آن‌ها را تمیز كنید، سپس دستمال خود را آب بكشید و بعد برای بار دوم این قسمت را تمیز كنید. وقتی كل اتاق را گردگیری كردید می‌توانید كف آن را جارو برقی بكشید.

 

تمیز کردن اتاق خواب,مرتب کردن اتاق خواب


با برخی از وسایل موجود در اتاق خواب خود مانند آباژورها و پرده‌ها مهربان باشید. در مورد این وسایل بهتر است گرد و خاك آن‌ها را با یك دستمال نرم و كاملا پاكیزه تمیز كنید. البته می‌توانید جارو برقی را در كم‌ترین حالت مكش خود قرار دهید و سپس با فاصله آن را در قابل این وسایل بگیرید تا گرد و خاك آن‌ها از بین بروند.

تمیز کردن اتاق خواب,مرتب کردن اتاق خواب


پس از این كه تمام این كارها را انجام دادید یك ماده معطر و خوش‌بو را در هوای اتاق خواب خود اسپری كنید. این كار باعث می‌شود كه حس و حال اتاق خواب شما به كلی دگرگون شود و روحیه شما در آن بیش‌تر شده و در نهایت خواب بهتری داشته باشید.

 

منبع : chidaneh.com


ویدیو مرتبط :
نحوه مرتب کردن کمد اتاق خواب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تمیز و مرتب کردن اتاق نشیمن



این روز ها بازار خانه تکانی های نوروز داغ است. همه آستین بالا زده اند و دست به کار شده اند. این بار نوبت اتاق نشیمن است. فضای نشیمن همیشه قسمتی از خانه است كه ما زمان زیادی را در آن‌ می‌گذرانیم. این زمان‌ می‌تواند هنگام تماشای تلویزیون باشد و یا یك چرت روزانه بر روی كاناپه اتاق نشیمن. در این فضا كارهای مختلفی انجام می‌شود و به همین دلیل معمولا سریع دچار بی‌نظمی و كثیفی می‌شوند و اگر برای تمیز كردن این فضاها برنامه نداشته باشیم به زودی با حجم زیادی از كارهای نكرده روبه‌رو می‌شویم كه انجام یكباره آن‌ها بسیار زمان‌بر و خسته‌كننده است. به همین دلیل بهتر است به نشیمن خانه تان توجه ویژه‌ای داشته باشید و طبق یك زمان‌بندی و برنامه‌ریزی درست این فضا را تمیز كرده و به قسمت‌های مختلف آن نظم دهید. امیدواریم رعایت این 7 نكته بتواند فرایند تمیز كردن فضاهای نشیمن خانه شما را راحت‌تر كرده و زمان زیادی از شما نگیرد.

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی


كفپوش‌ها را تمیز كنید.
این كار كاملا به جنس و نوع كف پوش خانه شما بستگی دارد: چوب، سرامیك، لینولئوم، و فرش (كه هر كدام از این‌ها نیز انواع مختلفی دارند) به شیوه‌های مختلفی برای تمیز كردن نیاز دارند. كدام شیوه مناسب كفپوش‌های خانه شما است؟

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی


جاروبرقی كشیدن بهترین و موثرترین راه برای تمیز كردن تمام گرد و خاك‌‌ها و دیگر كثیفی‌هایی است كه بر روی كف خانه شما وقتی روی آن با فرش پوشانده شده، است (و اگر حیوانات خانگی در خانه دارید این كار را حتما باید به صورت روزانه انجام دهید).

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی

 

اگر كفپوش‌های خانه شما از جنس كاشی یا چوب هستند بهترین راه برای تمیز كردن آن‌ها كف‌شور است. اگر كف خانه شما با فرش پوشیده شده است می‌توانید برای تمیز كردن آن‌ از جاروهای مخصوص فرش (جاروهای غیرالكتریكی كه دارای دسته‌ای هستند كه وقتی آن‌ها را فشار می‌دهید فرچه‌هایی از زیر آن بیرون می‌آیند) استفاده كنید. هر دوی این شیوه‌ها سر و صدای كم‌تری نسبت به جاروبرقی ایجاد می‌كنند و اگر از آن‌ها به طور منظم استفاده كنید فاصله بین جارو برقی زدن خانه‌ طولانی‌تر می‌شود.

با استفاده از كف‌شور كفپوش‌های خانه خود را تمیز كنید.
استفاده از برخی از شیوه‌های نوآورانه و جدید برای تمیز كردن كفپوش‌ها بسیار سودمند است، اما هیچ‌كدام از آن‌ها نمی‌توانند بهتر از كف‌شورها پارچه‌ای لكه‌های قدیمی و چسبناك روی كفپوش‌ها را از بین ببرند. در آشپزخانه و دیگر قسمت‌های خانه، خیلی مهم است كه كفپوش‌ها به طور منظم تمیز شوند و برق بیافتند. در مورد كفپوش‌های سرامیكی و یا كفپوش‌ها بافت‌دار هیچ وسیله‌ای بهتر از كفشور‌های پارچه‌ای نمی‌تواند كثیفی‌ها درون شكاف‌ها و حفره‌ها را تمیز كند.

 

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی

 

تعداد زیادی كف‌شور پارچه‌ای با انواع و اقسام طراحی‌های گوناگون در بازار موجود است. كف‌شورهای پارچه‌ای با پارچه‌های واقعی بسیار بهتر از كف‌شورهای اسفنجی سطوح را تمیز می‌كنند و در ضمن عمر بیش‌تری هم دارند. وقتی از كف‌شورهای پارچه‌ای استفاده می‌كنید یك موضوع تضمین می‌شود: وقتی با استفاده از نیروی عضلانی خود سطوح را با این نوع كف‌شورها تمیز كنید، كفپوش‌ها ظاهری بسیار تمیز و براق پیدا می‌كنند. برای تمیز كردن كفپوش‌ها می‌توانید از آب داغ و ماده شوینده مناسب استفاده كنید (قبل از استفاده از ماده شوینده برچسب روی آن را بخوانید از مناسب بودن آن اطمینان حاصل كنید).

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی


اگر در خانه حیوان خانگی دارید باید با كك‌ها مبارزه كنید.
بهترین عنصر دفاعی شما در برابر كك‌ها جارو برقی است. البته فرش هم مبارزه با كك‌ها را سخت‌تر می‌كند. فرش فضای بسیار خوبی برای زندگی و پرورش كك‌ها ایجاد می‌كند و باعث می‌شود كه از بین بردن آن‌ها بسیار سخت شود. اگر در خانه حیوان خانگی دارید هر روز خانه خود را جارو برقی بكشید. این كار از زیاد شدن و تكثیر كك‌ها جلوگیری می‌كند و مبارزه با آن‌ها را بسیار راحت‌تر می‌كند.

برای از بین بردن كك‌ها بدون استفاده از مواد سمی، پس از هر بار جارو برقی زدن خانه، مقداری بوراكس روی فرش بریزید و اجازه دهید این ماده در سطح پشت فرش‌ها نیز نفوذ كند. اگر این كار را انجام دهید دیگر هیچ ككی در خانه شما پیدا نمی‌شود. بوراكس را می‌توانید در بخش محصولات شوینده فروشگاه‌های بزرگ پیدا كنید.

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی


مبلمان را گردگیری كنید.
گرد و خاك بسیار ریز و كوچك كه از چشمان ما پنهان می‌مانند در همه جا حضور دارند و باید فكری به حال تمیز كردن آن‌ها كرد. این گرد و خاك‌ها را در هر جای خانه می‌توان پیدا كرد و ممكن است باعث سرفه، سرماخوردگی، و حتی آسم شوند. علاوه بر گردگیری، جارو برقی زدن نیز می‌تواند به از بین بردن این گرد و خاك‌ها كمك كند.

 

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی


برای گردگیری كردن مبل‌ها، یك دستمال نم‌دار بردارید و با آن سطوح مختلف مبل را گردگیری كنید. این كار را آن‌قدر ادامه دهید تا تمام سطوح ممكن گردگیری شوند. نكته‌ای كه باید به آن توجه كنید این است كه دستمال را فقط در یك جهت حركت دهید تا گرد و خاك بر روی سطوح پخش نشوند. هم‌چنین برای انجام این كار می‌توانید از اسپری‌های مخصوص تمیز كردن مبلمان استفاده كنید تا كار شما راحت‌تر شود.

 

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی

 

مبل‌های چوبی را با استفاده از واكس مبل برق بیاندازید.
مانند شیشه‌شور، واكس مبل نیز بیش از آن‌كه آن را تمیز كند باعث برق افتادن مبل می‌شود. با این حال، از این ماده برای تمیز كردن مبل‌های چوبی نیز می‌توان استفاده كرد. قبل از استفاده از واكس مبل، برچسب روی آن را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید واكسی كه انتخاب كرده‌اید مناسب چوب مبل شما هست. در غیر این صورت ممكن است به قسمت‌های چوبی مبل آسیب برسد.

برخی از مبل‌ها در برابر آب مقاوم هستند. در این حالت شما می‌توانید با یك دستمال پارچه‌ای آغشته به مواد شوینده سطح مبل را تمیز كنید. فقط پس از انجام این كار به سرعت سطوح چوبی را با دستمال خشك كنید.

 

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی


سپس مقدار مورد نیاز از واكس را روی سطوح چوبی مبل قرار داده و آن را واكس بزنید تا حسابی برق بیافتد. این كار باعث می‌شود كه گرد و خاك كم‌تر جذب مبل‌های خانه شما شود.

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی

 

هنگام استفاده از شوینده‌های همه‌كاره دقت به خرج دهید.
به عنوان یك قانون كلی باید گفت كه شوینده‌های همه‌كاره آن‌قدرها هم كه شما فكر می‌كنید مناسب همه سطوح نیستند. پیش از استفاده از این نوع شوینده‌ها، برچسب روی آن‌ها را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید كه مناسب كار شما هستند. البته بهتر است این كار را پیش از خریدن این نوع شوینده‌ها در خود فروشگاه انجام دهید تا متحمل یك هزینه اضافی هم نشوید. سپس دست به كار شده و سطح مورد نظر خود را تمیز كنید.

به عنوان یك قانون كلی باید بدانید كه بهتر است شوینده‌های مختلف را با هم تركیب نكنید. انجام چنین كاری ممكن است بسیار خطرساز شود. از هر كدام از آن‌ها به طور جداگانه و بر اساس دستورالعمل روی برچسب‌های آن‌ها استفاده كنید.

 

روش های خانه تکانی,تکنیک های خانه تکانی


به خرت‌وپرت‌ها نظم دهید و كوسن‌ها را پف دهید.
اكنون كه تمام سطوح و كفپوش‌های خانه را تمیز كرده‌اید، نوبت به آن رسیده كه كارهای نهایی فرایند تمیز كردن فضاهای نشیمن را انجام دهید. كوسن‌ها را پف دهید، پرده‌ها را صاف كنید، و به تمام خرت‌وپرت‌های موجود در فضاهای نشیمن نظم دهید. اگر نیاز است وسایل اضافه را مشخص كرده و آن‌ها را به انباری ببرید. اگر خرت‌وپرت‌های زیادی در اتاق وجود دارند، آن‌ها را دسته‌بندی كرده و روی آن‌ها برچسب بزنید تا در آینده وقتی به آن‌ها نیاز پیدا كردید، بتوانید به راحتی آن‌ها را پیدا كنید. این كار تاثیر زیادی در نظم‌بخشیدن به فضای نشمین خانه دارد.

اكنون كه تمام كارها را انجام داده‌اید، كمی بنشینید و به دقت به كارهای انجام‌شده فكر كنید و ببینید كه آیا كاری باقی مانده است یا خیر. آیا كاری را فراموش كرده‌اید؟ آیا دستگیره‌ها را روغن‌كاری كرده‌اید؟ آیا دیوارهای كثیف را تمیز كرده‌اید؟ آیا چراغ‌ها سوخته را عوض كرده‌اید؟

 

منبع : chidaneh.com