سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

تزیین تنگ ماهی سفره هفت سین



برای اینکه در سال تحویل سفره هفت سین متفاوتی در خانه‌تان جلوه‌گری کند و دل هر مهمانی را ببرد، لازم نیست خیلی توی خرج بیفتید یا مغازه‌های فراوانی را زیر و رو کنید. بهترین و آسان ترین راه‌حل این است که خودتان دست به‌ کار شوید و اجزای سفره را با سلیقه زیبایتان هماهنگ کنید.


تنگ ماهی از آن دسته اجزایی است که حتما بعد از جمع کردن سفره هفت‌سین هم می‌توانید از آن به عنوان یک شی‌ء تزیینی دست ساز خودتان در گوشه‌ای از خانه یا روی میز پذیرایی استفاده کنید. پس شک نکنید و این بار خودتان دست به کار شوید.


تزیینی ساده اما چشم‌نواز برای تنگ ماهی سفره هفت سین
ساده ترین راه برای تزیین تنگ ماهی استفاده از خرده‌ریزهای تزیینی است. اول از همه یک چسب حرارتی دست و پا کنید و هرچه سنگ‌های تزیینی، روبان و اکلیل دارید، کنار دست‌تان بگذارید.

 

می‌توانید یک طرح ساده مانند طرح چند موج که انحنایی در خطوط شان دارند را روی کاغذ بکشید و از داخل تنگ آن را بچسبانید. سپس روی خطوط را با چسب حرارتی، خط بکشید و بعد خط چسبی را به آرامی در ظرفی از اکلیل بغلتانید تا تمام آن خطوط اکلیلی شوند.

 

با استفاده از چسب چند جای دیگر از کار را هم به همین شکل و با طرح‌های مورد نظرتان تزیین کنید. یادتان باشد که این کار قابل شست‌وشو نیست و هنگامی که ظرف را زیر آب می‌گیرید، باید حسابی مراقب باشید تا هنرتان از بین نرود. هرچند برای استحکام بیشتر می‌توانید یک لایه چسب دیگر را با چسب مایع، روی اکلیل‌ها کار کنید. در پایان هم با استفاده از روبان یا نگین‌های تزیینی کار را تکمیل کنید.

 

تزیین تنگ سفره هفت سین,آموزش تزیین تنگ ماهی

شما می توانید به راحتی تنگ های ماهی ساده تان را تزیین کنید


اثری هنری و ماندگار از شما در سفره هفت سین ۹۵
اگر می‌خواهید تنگی را تزیین کرده و تا سال‌ها از آن استفاده کنید، مرسوم‌ترین شیوه، استفاده از تکنیک نقاشی روی شیشه یا همان ویترای است. برای این ‌کار شیشه‌هایی را انتخاب کنید که روی‌شان حباب نداشته باشد. شما می‌توانید روی تمام سطوح شیشه‌ای نقاشی کنید؛ از یک سطح شیشه‌ای صاف گرفته تا یک بشقاب شیشه‌ای و استکان. برای شروع، اول تنگ ماهی را با مایع ظرفشویی و آب بشویید و خشک کنید. بعد تمام لکه‌های ریز روی آن را با پنبه‌ آغشته به شیشه‌شوی یا الکل پاک کنید.

 

تزیین تنگ سفره هفت سین,آموزش تزیین تنگ ماهی

برای تزیین تنگ های ساده تان از چسب و اکلیل استفاده کنید


بته‌جقه‌ای روی تنگ ماهی سفره هفت سین شما
طرح مورد نظرتان که می‌تواند طرح یک ماهی یا یک گل یا هر طرح انتزاعی‌ای باشد را کپی کنید یا اگر نقاشی‌تان خوب است، آن را روی کاغذ بکشید و در زیر سطح شیشه با استفاده از نوار چسب ثابت کنید. برای نقاشی روی شیشه شما به یک دورگیر که مانند خمیری پمادی شکل است، احتیاج دارید و همین‌طور رنگ‌های مخصوص شیشه که ضد آب هستند. شما باید با استفاده از دورگیر، دورتادور طرح را بکشید و اجازه دهید تا خشک شود و بعد از آن طرح را رنگ‌آمیزی کنید.

 

آموزش تزیین تنگ ماهی هفت سین, تزیین تنگ های ساده سفره هفت سین

ابتدا طرح مورد نظر را روی تنگ ماهی پیاده کنید


برای نقاشی روی تنگ ماهی اول جنس ایرانی بخرید!
رنگ‌های مربوط به شیشه جزء رنگ‌های ارزان‌قیمت نیستند؛ پس برای ابتدای کار بهتر است از رنگ‌های ایرانی که قیمت مناسب تر دارند، استفاده کنید. این رنگ‌ها مدت‌ها برایتان کار می‌کند اما رنگ‌های خارجی از شفافیت و کیفیت بهتری برخوردارند. رنگ‌های ویترای حلّال ندارند؛ یعنی شما باید مستقیما از آن رنگ‌ها استفاده کنید و اگر دوست دارید رنگ‌تان را کم‌رنگ یا پررنگ‌تر کنید، بهتر است یک قوطی رنگ «بی‌رنگ» یا شفاف بخرید. این رنگ بی‌رنگ خودش یک رنگ است؛ پس حتما آن را جدی بگیرید چون خیلی به‌ کارتان می‌آید. یادتان باشد برای شست‌وشوی قلم‌موی رنگی حتما از تینر مخصوص استفاده کنید.

 

مراحل تزیین تنگ ماهی,آموزش مرحله ای تزیین تنگ ماهی

برای ابتدای کار بهتر است از رنگ های ایرانی که قیمت مناسب تر دارند استفاده کنید


فوت کوزه‌گری برای نقاشی روی تنگ ماهی
برای استفاده از دورگیر باید آن را عمودی توی دست‌تان بگیرید. باید بتوانید خمیر را یکنواخت فشار دهید. استرس نداشته باشید و روی طرح تمرکز کنید. نوک دورگیر را در ابتدای طرح قرار دهید، آن را فشار دهید و همزمان دست تان را در امتداد طرح جلو ببرید. فشار یکسان و تسلط دست روی طرح و سپس بالاکشیدن دست؛ این تمام فوت و فن کشیدن یک خط صاف و تمیز است. بعد از کشیدن خطوط حدود یک ساعت وقت بدهید تا خشک شود و سپس کار رنگ‌آمیزی را شروع کنید.

 

آموزش تزیین تنگ ماهی, تنگ ماهی

با خمیر دورگیر، دورتادور طرح را بکشید و اجازه دهید تا خشک شود و بعد از آن طرح را رنگ‌آمیزی کنید


بازی با رنگ‌ها برای تزیین تنگ ماهی سفره هفت سین
برای رنگ‌کردن به یک قلم سر گرد احتیاج دارید. رنگ‌های مورد نظر را کنار دست تان بچینید. مایع رنگ بسیار روان و رقیق است؛ پس مراقب باشید روی میز کار یا فرش‌تان نریزد چون پاک‌کردن آن غیر ممکن است. شیشه را روی سطح کار بگذارید. برای رنگ کردن یک تنگ گرد باید در چند مرحله این کار را انجام دهید. تنگ را به صورت افقی مقابل‌تان بگذارید یک بخش از آن را رنگ کنید و اجازه بدهید تا در همان حالت افقی خشک شود و بعدا بخش دیگر را شروع کنید. شما باید طرح دور یک تنگ را حداقل در سه مرحله رنگ‌آمیزی کنید چون در غیر این صورت، رنگ‌ها شُره می‌کند و از خطوط بیرون می‌ریزد.

 

منبع : chidaneh.com


ویدیو مرتبط :
فوتیج با كیفیت سیب در تنگ ماهی سفره هفت سین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نمونه هایی از تزیین شمع های سفره هفت سین



 

در این مجموعه شما کاربران عزیز می توانید نمونه های بسیار زیبایی از تزیین شمع های سفره هفت سین یا سفره عقد را تماشا کنید.

 

نمونه هایی از تزیین شمع های سفره هت سین

 

نمونه هایی از تزیین شمع های سفره هت سین

 

نمونه هایی از تزیین شمع های سفره هت سین

 

در میـــان آب و آتــش همچنان سرگرم تسـت

این دل زار نـــــزار اشــک بارانـــم چو شمــع

 

نمونه هایی از تزیین شمع های سفره هت سین

 

در شــب هجران مرا پروانه وصــلی فرست

ورنـه از دردت جهانی را بسوزانم چو شمــع

 

نمونه هایی از تزیین شمع های سفره هت سین

 

بی جمال عالم آرای تو روزم چون شبـــست

با کمال عشـق تو در عین نقصانم چو شمــع

 

نمونه هایی از تزیین شمع های سفره هت سین

 

کوه صبرم نرم شد چون موم در دست غمت

تا در آب و آتــش عشقت گدازانم چـو شمــع

 

نمونه هایی از تزیین شمع های سفره هت سین

 

همچو صبــحم یک نفس باقیــست با دیـدار تو

چهره بنما دلبرا تا جان برافشـــانم چو شمــع

 

نمونه هایی از تزیین شمع های سفره هت سین

 

سرفرازم کن شبی از وصل خود ای نازنین

تا منــور گردد از دیدارت ایوانـم چو شمــع

 

نمونه هایی از تزیین شمع های سفره هت سین

 

آتــش مهــر ترا حافظ عجب در سر گرفـت

آتـــش دل کـی بآب دیده بـنشـــانم چو شمــع

 

نمونه هایی از تزیین شمع های سفره هت سین

 

منبع : zananeh.blogsky