سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

ترفندهايي براي تميز كردن خانه




 

ترفندهايي براي تميز كردن خانه

 

 

هر كسي براي تميز كردن منزل راهكار خود را دارد و به روش خود خانه را تميز مي‌كند، اما شما تا چه اندازه به كاري كه مي‌كنيد، اعتماد داريد و مطمئن هستيد كه شما در اين كار به سلامت خود لطمه‌اي نمي‌زنيد و از موادي استفاده نمي‌كنيد كه آثار بدي برايتان داشته باشند. حتي علاوه بر مواد شوينده، گرد و خاك موجود روي مبل و ميز و ... هم براي سلامتي شما مضر هستند. راه‌حل‌هايي وجود دارد.در زير 13 روش را براي تميز كردن سالم و آسان وسايل خانه معرفي كرده ايم.

 

 

1 ــ با برنامه‌ريزي تميز كنيد. اين بدان معناست كه ابتدا زمين را تميز نكنيد و سپس به سراغ سقف و پنجره برويد، يك برنامه‌ريزي درست اين است كه شما تميز كردن منزل را از بالاترين نقطه در خانه آغاز كنيد تا به پايين‌ترين آن برسيد.


2 ــ تميزكردن وسايلي كه هرگز فكرش را نمي‌كنيد. به عنوان مثال: تلفن. دكتر گربا متخصص امور بهداشتي در آمريكا با تحقيقات گسترده به اين نتيجه رسيده است كه باكتري‌هاي خطرناكي در گوشي تلفن توليد مي‌شوند كه به خاطر تماس زياد با آن به راحتي به دهان منتقل مي‌شود.

 


ظروف آشغال: مخصوصا آنهايي كه در آشپزخانه و حمام و منزل قرار دارند، پس از خالي كردن ظرف آشغال، حتما آنها را بشوييد.

 


پرده حمام: پرده حمام از آن اشيايي است كه در طول روز معمولا مرطوب شده و محل جمع شدن باكتري‌ها و قارچ‌ها هستند.

 


ماشين ظرفشويي: درباره ماشين ظرفشويي هم وضع همين‌طور است. شما ظرف داخل آن را خالي مي‌كنيد و آنگاه در آن را مي‌بنديد. به اين ترتيب در آن رطوبت قارچ‌ها و باكتري‌ها روي در و لبه‌هاي آن فرصت رشد و تكثير پيدا مي‌كنند.

 


هواكش‌ها: اين وسيله معمولا براي از بين بردن گرد و خاك و هواي آلوده از خانه به كار برده مي‌شوند. اما اگر به بهداشت آن اهميت ندهيم، اين دستگاه به جاي كمك ممكن است خطرساز شود.

 

 

ترفندهايي براي تميز كردن خانه

 


3 ــ گرد و خاك باقيمانده روي مبل‌ها باعث ايجاد بيماري‌هاي تنفسي مي‌شود. اين جمله را دكتر كيم كارلسون درخصوص لزوم تميز كردن مبلمان منزل مي‌گويد.

 


4 ــ تميز كردن ظروف نقره با خمير دندان: برخي از مواد تميزكننده نقره حاوي مواد نفتي هستند، برخي هم از مشتقات بنزين تهيه شده‌اند. به جاي استفاده از اين مواد، پيشنهاد مي‌شود از خميردندان استفاده كنيد. خمير دندان را با انگشت يا با پارچه اي روي وسايل نقره خود بكشيد.

 


5 ــ درباره شوينده‌ها بايد توجه كنيد كه مملو از مواد شيميايي و خطرناك هستند و استفاده از آنها بسيار خطرناك است. به جاي اين مواد مي‌توانيد يك سطل پر از آب جوش برداريد، نيم‌ليوان سركه داخل آن بريزيد و شستشو را انجام دهيد.

 


6 ــ براي شستشوي پنجره‌ها از شوينده‌هاي موجود در بازار بهره نگيريد. خودتان به راحتي قادر خواهيد بود يك شوينده و ضدعفوني‌كننده براي تميز كردن پنجره‌ها استفاده كنيد. براي تهيه شوينده خانگي كافي است كه يك‌سوم پيمانه سركه سفيد، يك قاشق غذاخوري مايع ظرفشويي يا يك‌چهارم پيمانه الكل صنعتي را به نصف سطل آب ولرم اضافه كنيد و براي شستشو از آن استفاده كنيد. نكات زير را هم در نظر داشته باشيد.

 


براي تميز كردن شيشه از ابرهاي اسفنجي استفاده كنيد. به جاي اين كه با اسپري مايع را روي شيشه بپاشيد، اسفنج را داخل مايع بكنيد و روي شيشه بكشيد. مايع را به مدت 5 دقيقه روي شيشه بگذاريد و سپس با دستمال تميز كنيد. نكته ديگر اين كه از تميز كردن شيشه در روزهاي آفتابي و در مقابل نور مستقيم آفتاب خودداري كنيد، اين كار باعث بخار و خشك شدن سريع ماده شوينده مي‌شود. براي شيشه‌هايي كه لكه‌هاي اساسي روي آن وجود دارد و با ابر پاك نمي‌شوند، ابتدا با آب و صابون روي قسمت را مرطوب كنيد و سپس به وسيله يك تيغ آن اثر را محو كنيد.

 


7 ــ باور نمي‌كنيد كه تعداد باكتري‌هاي داخل دستشويي تا چه حد زياد است. براي تميز كردن توالت هم مي‌توانيد از سركه استفاده كنيد. به وسيله آب‌پاش سركه را روي سطح توالت بپاشيد. علاوه بر آن داخل دستشويي هم يك پيمانه سركه بريزيد و 15 دقيقه صبر كنيد و سپس آن را بشوييد. پس از اين براي ضدعفوني بيشتر چند قطره الكل صنعتي را به آب اضافه كنيد.

 


8 ــ كف آشپزخانه را با روش ساده خودتان تميز و ضدعفوني كنيد. در مورد كف‌هاي چوبي و پاركت يك چهارم پيمانه سركه سفيد را به يك ليوان آب اضافه كنيد. فقط با پارچه نرم و كتاني كف‌هاي چوبي و پاركتي را تميز كنيد. براي شستن كاشي‌هاي سراميك و موزاييك فقط از آب گرم استفاده كنيد و هيچ ماده ديگري اضافه نكنيد، براي كف‌پوش‌هاي موكت از آب داغ و اگر نياز بود كمي مايع ظرفشويي استفاده كنيد.

 


9 ــ شما تصور مي‌كنيد ماشين ظرفشويي شما كاملا تميز است و هيچ مشكلي ندارد. اما همان‌طور كه مي‌دانيد، بررسي‌‌ها نشان مي‌دهد كه باكتري‌هاي متفاوتي در آن رشد و تكثير مي‌شوند. در ماشين لباسشويي هم شاهد وضع مشابهي هستيم.

 


براي اين وضعيت راه‌حل ساده‌اي وجود دارد. براي شستشو از دستكش‌هاي پارچه‌اي استفاده كنيد. به جاي افزودن وايتكس، كمي پراكسيد هيدروژن به آن اضافه كنيد. لباس‌ها را هم سعي كنيد در بالاترين درجه گرما بشوييد.

 


10 ــ به تخته آشپزخانه دقت كنيد. منشاء بسياري از ميكروب‌هاست. دكتر گربا در بررسي‌هايي كه انجام داده به اين نتيجه رسيده كه تخته آشپزخانه 200 بار بيشتر از كاسه توالت استعداد آلودگي دارد. براي تميز كردن بهتر تخته آشپزخانه، ابتدا آب داغ را روي آن بريزيد، سپس روي آن سركه بپاشيد. تمام قسمت‌هاي آن را دو تا سه ساعت به همان حال رها كنيد و سپس آب‌كشي كنيد. چند قطره الكل مي‌تواند ضدعفوني‌كننده خوبي باشد.

 


11 ــ ابر و دستمال‌هايي كه براي تميز كردن قسمت‌هاي مختلف خانه استفاده مي‌كنيد را بايد روزانه 30 ثانيه زير آب گرم بگيريد.دكتر گربا مي‌گويد نزديك به 320 ميليون باكتري قابليت رشد در اين ابرها و اسفنج‌ها را دارند كه به راحتي به دست و دهان شما انتقال پيدا مي‌كنند.

 


12 ــ مواد شوينده را خودتان بسازيد. قبلا توضيحاتي براي تميز كردن داديم و گفتيم كه از چه موادي استفاده كنيد تا بتوانيد خودتان ماده شوينده بسازيد، مايع ظرفشويي، آب، سركه و الكل مواد اصلي شوينده‌هاي شما هستند.

 

 

الكل يكي از موثرترين ضدعفوني‌كننده‌هاست. فقط بايد توجه داشته باشيد كه در نزديكي آن كبريتي روشن نكنيد.

 


13 ــ فرش را شامپو بزنيد. به جاي استفاده از مواد شيميايي ، كافي است خودتان قبل از اين كه روي فرش را جاروبرقي بكشيد، كمي كربنات سديم روي آن بريزيد. اين كار كمك مي‌كند تا باكتري و ميكروب‌هايي كه زمان زيادي است باقي مانده‌اند، در هنگام كشيدن جارو از بين بروند.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
خانه قدیمی یا خانه عشق گیلان/آیا این خانه رویایی است؟؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

7روزهفته و7راه برای نظم بخشیدن به خانه



 

نظم دادن به خانه در 7روز هفته

 


ساده ترین راه این است که ساعت را به عقب بکشانید.

یک هفته را به نظم دادن کارهایتان اختصاص دهید و ببینید چگونه زندگی تان را تغییر می دهد. اگر هفت روز متوالی خیلی زیاد است و برای تمیز کردن خیلی زود است، شنبه های هر هفته به کارهایتان رسیدگی کنید.

 


شنبه:


جعبه داروهایتان را مرتب کنید: جعبه داروهایتان را طبق داروهایی که دکتر برایتان تجویز کرده مرتب کنید. داروهای تاریخ گذشته را دور بریزید و لوسیون ها و لوازم آرایش هایی را هم که چندماهی است از آنها استفاده نکرده اید را دور بریزید.

 


یکشنبه:


میز آرایشتان را مرتب کنید: همه وسایل مانند هم را در یک طبقه بگذارید. مثلا حوله ها را داخل یک طبقه بگذارید و آنها را برحسب شکل و ظاهرشان بچینید. لیف حمام، حوله حمام، و... را هم به همین ترتیب بچینید. لباسهای کهنه تان را از لباسهای نو جدا کنید. همه وسایل آرایش مو مانند سشوار، اتوی مو، بابیلیس را در یک طبقه کمد بگذارید و لوازم آرایشتان را هم درطبقه دیگر.

 

 

دوشنبه:


صندوق ایمیل های دریافتی تان را تمیز کنید: پوشه های الکترونیکی تان را بر حسب تماس ها، پروژه ها و ملاقات هایتان تنظیم کنید. آنها را به ترتیب حروف الفبا مرتب کنید سپس ایمیل هایتان را داخل پوشه های مناسب خودش بگذارید یا آنها را پاک کنید. این کار به شما کمک می کند در آینده و در مواقع لزوم راحت تر بتوانید از آنها استفاده کنید و فقط به یک کلیک نیاز دارد.

 


سه شنبه:


کابینت های شلوغ آشپزخانه را منظم کنید: دو جعبه مقوایی بردارید. وسایلی را که زیاد استفاده نمی کنید داخل آن و در قسمت انتهایی جعبه بگذارید. به جای آن، قوطی چای، قند و شکر و وسایلی که مورد نیازتان است را داخل کابینت بگذارید. قوطی هایی که بی استفاده هستند را دور بریزید. حبوبات، آرد و شکر را داخل قوطی های پلاستیکی شفاف بریزید تا آنها را تازه نگه داشته و از هرگونه حشره ای به دور باشند.

 

 

چهارشنبه:


جاکفشی را تمیز کنید: کفش هایتان را جفت کنید و در کمدتان بگذارید. وسایل ورزشی تان را هم داخل سبد چوبی بزرگی گذاشته و آن را داخل پارکینگ بگذارید. کتانی های به درد نخورتان را هم دور بریزید. وسایل مانند هم مثل چترهای مختلف را که به صورت فصلی استفاده می شود را داخل یک جعبه قرار دهید.

 


پنج شنبه:


اعضای خانواده را انتخاب کنید و برای هر کدام از آنها برنامه بریزید: برنامه تمیز کردن هفتگی و ماهانه تان را تنظیم کنید و برای هر یک از اعضای خانواده وظیفه ای مشخص کنید. آنها را تشویق به انجام این کار کنید: مثلا امروز به نظافت خانه می رسیم هفته دیگر پارک می رویم. کارها را بین اعضای خانواده تقسیم کنید: جارو کردن، گردگیری کردن، لباس شستن و دور ریختن روزنامه های تاریخ گذشته. بعداز ظهر که کارها تمام شد استراحت کنید.

 


جمعه:


برای لذت بردن از تعطیلات برنامه ریزی کنید: تمام امروز مختص شماست. موسیقی مورد علاقه تان را گوش دهید. در یک لیست موارد مورد نیازتان را یادداشت کنید: کتاب، مجله، فیلم، رستوران هایی که دوست دارید بروید، حتی تماس با دوستان قدیمی تان را یادداشت کنید. دوستان و مکان هایی که دوست دارید ببینید را یادداشت کنید. سپس تقویم را بردارید و طبق تقویم برنامه ریزی کنید.