سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

تاریخ «شکم» و «شکم»های تاریخ ساز


بخوریم یا نخوریم؟ اصلا مهم نیست... فقط دو چیز را بدانیم: اول این که کسانی که خوب می خوردند، تاریخ ما را می نویسند و دوم این که سرنوشت بشر را شکم آدم ها رقم می زند... دروغ چرا، اولی را برمبنای تصورات نامعقول خودم نوشتم اما دومی را از کتاب «خوراک و تاریخ» کش رفتم...





مجله روشن - مجتبی هوشیار محبوب، داستان نویس: بخوریم یا نخوریم؟ اصلا مهم نیست... فقط دو چیز را بدانیم: اول این که کسانی  که خوب می خوردند، تاریخ ما را می نویسند و دوم این که سرنوشت بشر را شکم آدم ها رقم می زند... دروغ چرا، اولی را برمبنای تصورات نامعقول خودم نوشتم اما دومی را از کتاب «خوراک و تاریخ» کش رفتم...

از قضای روزگار و اتفاقا، غرض این نوشتار هم معرفی همین کتاب است... اثری مستطاب از تام ستندییج (Tom Standage) که «محسن مینوخرد» آن را به فارسی برگردانده و نشر چشمه هم منتشرش کرده است...

بگذارید اول قضیه چند تا سوال- که پیش از این جوابش را نمی دانستید اما الان به واسطه نحوه پرسش هایم پاسخ هایش هم دستگیرتان می شود- مطرح کنم... آیا می توان مبنای نگارش «تاریخ» را بر «خوراک» مردم گذاشت؟ به نظر شما «خوراک» را می توان به مثابه یک کاتالیزور دگرگونی اجتماعی بررسی کرد؟ آیا «خوراک» در درگیری های نظامی، توسعه اقتصادی، پیشرفت صنعتی و رقابت ژئوپلتیکی موثر بوده؟ لابد الان می گویید: «بله... همه پاسخ ها بله است... مگر می شود اهمیت «غذا» را دست کم گرفت...» ولی من می گویم: «عمرا... عمرا نمی دانستید...».

تاریخ «شکم» و «شکم»های تاریخ ساز

انصافا باورش سخت است که آدم به خودش بگوید علت العلل همه این ها غذای آدم هاست... قدیم ترها چنین گزاره هایی را از پدر و مادرها و خصوصا بابابزرگ ها می شنیدیم که می گفتند: «پسرجان همه این جنگ ها به خاطر شکم است...» شاید شما هم تجربه شنیدن این دست جمله ها را داشته باشید اما خب احتمالا این را هم تجربه کرده اید که هیچ یک از پدر مادرهای ما به صورت علمی این گزاره ها را برای ما تبیین نکرده اند... نخی را دادند دست مان که فکر می کردیم الله بختگی افتاده دست ما... نظیر خیلی از وصایا و توصیه های دیگرشان.

شاهد هم پر بیراه فکر نمی کردیم... اما باز هم از قضای روزگار بعضی از حرف های شان درست از آب درآمد... در این مورد خاص شما را می توانم به همین کتابی که گفتم- «خوراک و تاریخ»- حواله کنم... تا دل تان بخواهد درباره این موضوع حرف زده... خود ستندیج- نویسنده کتاب- در همان مقدمه آب پاکی را این طور می ریزد روی دست مخاطب: «هرکاری که هرکسی در سراسر تاریخ انجام داده انگیزه اش خوراک بوده است.»

تاریخ «شکم» و «شکم»های تاریخ ساز

این کتاب یک تاثیر مستقیم می گذارد روی چشم های ما... یعنی به عبارت دیگر یک تاثیر مستقیم دارد روی نگاه ما به خوراکی های پیرامون مان... مثلا بعد از خواندن حتی بخشی از این کتاب در حالی که می خواهید روی برنج ناهارتان خورش بریزید می گویید: «دم بر و بچه های شرق آسیا گرم که چنین چیزی بار آوردند...» (در این کتاب توضیح می دهد که زمین کشت شده کاملا تکنولوژیک و بداعی است... این طور نبوده که کاملا خدادادی باشد و این دخالت بشر بوده که خوراکی ها یا غلاتی نظیر ذرت را پدید آورده است) یا مثلا موقع خوردن بلال به خودتان می گویید: «همین چند تکه ذرت چه جنگ هایی را که به وجود نیاورده...».

خود من دیگر خیلی وقت است که وقتی سیب زمینی می خورم یاد قحطی سیب زمینی ایرلند به سال 1845 می افتم و به خودم می گویم: «مراقب باش! داری حاصل رنج سال ها آزمون و خطای یک ملتی را می خوری!»

تام ستندیج در مقدمه این کتاب می نویسد: «خوراک در فرجام دو جنگی که به شکل گیری ایالات متحده انجامید، سهم بزرگی داشت: جنگ انقلابی دهه های 1770 تا 1780 و جنگ داخلی دهه 1860. در همان زمان ظهور ناپلئون در اروپا به دلیل توان بالای او در خوراک رساندن به ارتش بزرگش بود.» و «در جنگ نقش تازه ای یافت و جنگ افزاری ایدئولوژیک شد و سرانجام هم فرجام این جنگ را رقم زد.»

خواندن این کتاب به دلیل وجود همین گزاره های عجیب و غریب برای مخاطب سرگرم کننده و مهیج است. این البته در حالی است که نویسنده این کتاب بر پایه رشته های عملی ای مانند ژنتیک، باستان شناسی، انسان شناسی، گیاه شناسی قومی و اقتصاد سعی در واکاوی این مبحث دارد و مخاطب را با منابع مختلفی که به لحاظ علمی قابل اعتبارند، آشنا می کند. در پیشانوشت این کتاب از قول شخصیتی با نام «بری یات ساراوین» چنین می خوانید: «گزینش خوراک است که سرنوشت ملت ها را رقم می زند.»


ویدیو مرتبط :
عروسکه رقاص ( شکم شکم شکم ... )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

6 کودک تاریخ ساز +عکس



اگر می خواهید با تعدادی از انسان های کم سن و سال اما تاثیر گذار در زندگی بشر آشنا شوید این مطلب را مطالعه کنید.

 

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، در نظر شما چه کسانی می توانند مسیر تاریخ را تغییر دهند؟ رهبران سیاسی، جنگسالاران و یا ثروتمندان. در بسیاری از موارد حق با شماست و این گونه از افراد هستند که می توانند مسیر تاریخ را تغییر داده و یا بر روی این جهان و مردمان آن تاثیر داشته باشند. اما در این مطلب قصد داریم تا شما را تعدادی از کودکانی آشنا کنیم که به نوعی تاریخ ساز شده و توانستند در این دنیا اثراتی را باقی بگذارند.

 

کودکان تاریخ ساز , عکس کودکان تاریخ ساز

 

سامانتا اسمیت

 

این دختر آمریکایی در سن 10 سالگی در سال 1982 و در زمانی که جنگ سرد به اوج خود رسیده بود نامه ای را به یوری آندروپوف رهبر اتحاد شوروی نوشت و از او در مورد دلیل خصومت بین آمریکا و شوروی پرسید. این نامه در زورنامه " پراوادا" در مسکو چاپ شده و توجه بسیاری را به خود جلب کرد . البته او پاسخی از طرف رهبر شوروی دریافت نکرد و به همین دلیل نامه ای به سفیر شوروی در آمریکا نوشته و از او پرسید که آیا رهبر شوروی می تواند به نامه او پاسخ دهد یا خیر. این بار او پاسخی از شخص یوری آندروپوف دریافت کرد که در آن دلایلی از طرف وی برای بدی روابط بین دو طرف بیان شده بود. این حرکت سامانتا را در صدر توجهات جهانی قرار داده و او را به یک شخص مشهور تبدیل کرد. او سفری دو هفته ای نیز به مسکو داشت و در آن کشور به گرمی مورد استقبال قرار گرفت. متاسفانه زندگی این کودک دوام چندانی نداشت و در سن 13 سالگی در یک حادثه هوایی جان خود را از دست داد.

 

کودکان تاریخ ساز , عکس کودکان تاریخ ساز

 

هکتور پیترسون

 

16 ژوئن 1976 روز مرگ این کودک اهل آفریقای جنوبی بود. در این روز این کودک 12 ساله به همراه همکلاسی های خود و تعداد دیگری از دانش آموزان در اعتراض به نظام آپارتاید تظاهرات کرده بودند که با تیراندازی پلیس رو به رو شدند.  این دانش آموز به ضرب گلوله پلیس آفریقای جنوبی کشته شد و تصویر او در حالی که توسط یکی از دوستانش و با همراهی خواهرش در حال منتقل شدن به یک مرکز درمانی است تمام وجدان های آگاه را در سرتاسر جهان به سمت خود متوجه کرد. رژیم سفاک آپارتاید تمام توان خود را برای سرکوب جنبش آزادی خواهانه مردم این کشور به کار بست اما در نهایت این روح بلند و استقامت مثال زدنی مردم آفریقای جنوبی بود که بر اراده غاصبین چیره شده و موجبات آزادی این ملت را فراهم کرد.

 

کودکان تاریخ ساز , عکس کودکان تاریخ ساز

 

اقبال مسیح

 

این کودک به راستی یکی از پدیده ها در امر مبارزه با پدیده زشت کودکان کار در جهان بوده است. اقبال در حالی که تنها 4 سال داشت به قیمت 12 دلار برای کار در یک کارگاه فرش بافی فروخته شد. او در روز 12 ساعت کار می کرد و به خاطر این مسئله و تغذیه ناکافی از رشد مناسبی برخوردار نبود و در سن 12 سالگی شبیه به کودکان 6 ساله بود. او در سن 10 سالگی از کار اجباری فرار کرده و به جبهه مبارزه برای آزادی کودکان کار پیوست. او توانست زمینه ساز نجات 3 هزار کودک پاکستانی شود و با وجود سن کم در بسیاری از نقاط جهان به سخرانی پرداخت. او در سال 1994 میلادی جایزه حقوق بشر "ربوک" را دریافت کرد و در روز عید پاک سال 1995 به دست عوامل مافیای فرش پاکستان ترور شد.

 

کودکان تاریخ ساز , عکس کودکان تاریخ ساز

 

نکوسی جانسون

 

این کودک اهل آفریقای جنوبی یکی از شخصیت های تاثیر گذار در زمینه مبارزه برای حقوق مبتلایان به " HIV " در جهان بوده است. او که در سال 1989 با اچ آی وی مثبت در کشور آفریقای جنوبی به دنیا آمده بود تا سال 2001 زنده ماند و به عنوان یکی از پرعمرترین کودکانی که با ویروس اچ آی وی مثبت به دنیا آمده اند شناخته شد. او برای اولین بار در سال 1997 زمانی که قصد داشت تا به مدرسه برود شناخته شد. مسئولین مدرسه به خاطر بیماری او می خواستند تا وی را ثبت نام نکنند و هیمن مسئله باعث به وجود آمدن بحثهای شدیدی در سطوح بالای جامعه و دولت آفریقای جنوبی شد. او در یک سخرانی گفته بود: ما هم به مانند سایر انسان ها دست و پا داریم و می توانیم راه برویم و حرف بزنیم. به نیازهای ما توجه کنید و از ما نترسید. نلسون ماندلا رهبر آفریقای جنوبی او را سمبل مبارزه انسان برای بقاء خوانده است.

 

کودکان تاریخ ساز , عکس کودکان تاریخ ساز

 

اوم پرکاش گورجار

 

این جوان هندی که متولد سال 1992 میلادی است در حالی که تنها 5 سال داشته است برای کار در یک مزرعه فروخته شده بود. او با کمک یک فعال حقوق کودکان از آن مکان نجات پیدا کرد و پس از آن برای احقاق حقوق کودکان و مبارزه با فروش کودکان به عنوان برده و سرباز به مقابله برخواست. او که عمده حوزه فعالیتش در ایالت راجستان هند است تا کنون موفق به دریافت چندین جایزه در زمینه حمایت از حقوق کودکان شده است.

 

کودکان تاریخ ساز , عکس کودکان تاریخ ساز

 

تاندایو چاما

 

این دختر 16 ساله اهل کشور زامبیا در سال 2007 جایزه بین المللی صلح کودکان را مال خود کرد. در سال 1999 و در حالی که او تنها 8 سال سن داشت مدرسه او به دلیل نبود معلم تعطیل شد ولی او رهبری 60 کودک دیگر را بر عهده گرفت تا آنها بتوانند در مدرسه ای دیگر ثبت نام شوند. موفقیت این تلاش او را تشویق کرد تا به تلاش خود ادامه داده و در زمینه حقوق کودکان و یا بیماری ایدز به صحبت بپردازد. به نظر او تمام انسان ها باید بفهمند که کودکان نیز به مانند سایر اقشار جامعه دارای حق و حقوقی هستند./ خبرگزاری : باشگاه خبرنگاران