سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

تاثیر ظروف مختلف بر غذا



 

تاثیر ظروف استیل بر غذا

 

 

ظروف استیل:

 

 

این ظروف از ترکیب آهن و فلزات دیگر ساخته شده اند و بسیار با دوام و در مقابل فرسودگی مقاوم اند.

 

 

این ظروف حاوی کروم، نیکل، مولیبدن و تیتانیوم هستند که به ظرف حالت سختی می دهند و آن را در مقابل آسیب ناشی از حرارت بالا، خراشیده شدن و ساییده شدن مقاوم می سازند.

 

 

ظروف استیل حرارت را به طور یکنواخت منتقل نمی کنند و غذا را باید مرتب در آنها هم زد تا یکنواخت حرارت ببیند. برای انتقال بهتر گرما ? به ته بیشتر این ظروف لایه آلومینیومی یا مسی می دهند.

 


تولید کنندگان این ظروف هشدار می دهند که غذاهای اسیدی(مثل گوشت ،گوجه فرنگی،آلو ،چغندر و( .. و نمکی برای مدت طولانی در ظروف استیل نگهداری نشوند.

 

 

 

تاثیر ظروف نچسب بر غذا

 

 

ظروف نچسب:

 


اگر چه پوشش این ظروف با خراشیدن یا سائیدن کنده می شود، ولی سازمان غذا و دارو تائید کرده که این ذرات بدون تغییر از بدن عبور می کنند و دفع می شوند و خطری برای سلامتی ندارند.

 


ظروف نچسب تنها وقتی مضر می شوند که تا دمای بالاتر از 350 درجه ی سانتیگراد یا 650 درجه ی فارنهایت حرارت داده شوند.

 

 

این هنگامی رخ می دهد که یک ماهیتابه خالی روی شعله گذاشته شده است. در این حالت لایه ی نچسب، دودی آزاد می کند که سمی و آزاردهنده است. البته از دودی که روغن های معمولی روی حرارت ایجاد می کنند، کمتر سمی است.

 

 

 

تاثیر ظروف ملامین بر غذا

 


ظروف ملامین:

 


این ظروف باید دارای مهر استاندارد باشد، در غیر این صورت ممکن است از کربنات کلسیم در تهیه آن استفاده شده باشد که کاملا خطرناک است. ظروف ملامینی تقلبی اغلب سبک می باشند.

 


جهت براق نمودن ظروف ملامین از پوشش گلیزر استفاده می شود که در صورت مناسب نبودن یا استفاده طولانی مدت، ممکن است آسیب ببیند.

 

 

 

تاثیر ظروف پیرکس بر غذا

 

 

ظروف پیرکس:

 

 

بسیاری از ظروف پیرکس مخصوص مایکروویو هستند و می توانند بدون خطر در مایکروویو به کار برده شوند. بعضی حتی روی گاز هم می توانند گذاشته شوند. با این وجود باید از تماس مستقیم این ظروف با المنت های برقی و حرارت مستقیم خیلی زیاد اجتناب کرد.

 

 

ظروف پیرکس حرارت را به خوبی، ولی به طور غیر یکنواخت منتقل می کنند. این ظروف برای پخت و پز در فر و نگهداری مواد غذایی مناسب اند، با غذاهای اسیدی واکنش نمی دهند و تمام انواع غذاها را می توان به شکل بی خطر در آنها پخت. اما برای استفاده روی گاز، باید مرتب غذا را در آن هم زد تا حرارت یکنواخت منتقل شود.

 

 

 

تاثیر ظروف یک بار مصرف بر غذا

 

 

ظروف یک بار مصرف:

 

 

در هنگام استفاده از ظروف یک بار مصرف باید به علامت اختصاری که در کف ظرف حک شده است، توجه کرد.

 

استفاده از ظروف پلی اتیلنی (pe) و پروپیلینی(pp) که به رنگ سفید می باشند و عمدتا برای بسته بندی و نگهداری محصولات لبنی، روغن و سرکه به کار می روند، برای مواد غذایی گرم و مرطوب بلامانع است.

 

 

استفاده از ظروف پلی استایرنی فوم دار (eps) و ظروف پلی استایرنی سفید رنگ (hips) برای مواد غذایی گرم و مرطوب مشکلی ایجاد نمی کند، ولی برای نگهداری مواد غذایی داغ مثلا با دمای 140 درجه ی سانتیگراد نامناسب است.

 


استفاده از ظروف پلی استایرنی شفاف (gpps) تنها برای نوشیدنی های سرد مناسب است و برای مواد غذایی داغ مثل چای و قهوه مناسب نمی باشد.

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
بسته بندی غذا با ظروف گیاهی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كیمیاگر:ظروف چدنی، مناسب ترین ظروف برای پخت غذا هستند



 

 

كیمیاگر:ظروف چدنی، مناسب ترین ظروف برای پخت غذا هستند

 

یك متخصص تغذیه عنوان كرد: ظروف چدنی، مناسب ترین ظروف برای پخت غذا هستند.

دكتر مسعود كیمیاگر در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، افزود: ظرف چدنی حرارت را به خوبی منتقل می كند و هیچ عنصری از جداره این ظرف به غذا منتقل نمی شود. چدن تركیبی از آهن و كربن است.

وی با بیان این كه به علت جدا شدن مواد به كار رفته در ظروف تفلون و وارد شدن آن به غذا، تفلون ها عمدتا ظروف مناسبی به منظور طبخ غذا نیستند، گفت: البته عده ای عنوان می كنند كه چون این مواد جذب نشده و وارد سیستم گردش خون نمی شوند، ضرر ندارند و نیازمند كار و مطالعه بیشتر است.

كیمیاگر در ادامه با اشاره به این كه استفاده از ظروف مسی منسوخ است، اظهار كرد: ظروف آلومینیومی و استیل هم ظروف مناسبی هستند. تفاوت این ها با یكدیگر در نحوه انتقال حرارتشان است.

این متخصص تغذیه، ادامه داد: اخیرا عنوان می شود پخت غذا در ظروف برنجی بویژه برای كودكان مفید است در صورتی كه این گونه نیست و ما نمی دانیم چه مقدار آلیاژ وارد بدن كودكمان می شود. بهتر است مواد مورد نیاز بدن را از طریق مواد مغذی و سالم تامین كنیم چون مایل نیستیم ماده ای از طریق ظرف وارد بدن شود.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، درباره سرطان زا بودن لیوان های یك بار مصرف نیز توضیح داد: چای داغ، پلیمر به كار رفته در جداره این لیوان ها را در خود حل می كند. استفاده از لیوان های كاغذی به جای لیوان های یك بار مصرف پلاستیكی توصیه می شود.

وی اضافه كرد: اما استفاده از ظروف یك بار مصرف فوم و اسفنجی كه بیشتر در رستوران ها و به منظور نگهداری و حمل غذا به كار می روند، بدون مشكل هستند.... /  خبرگزارى ایسنا