سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

تاثیرانجماد بر مواد غذایی



نحوه نگهداری مواد غذایی , نحوه انجماد مواد غذایی
س: چه نوع پوششی برای بسته بندی مواد غذایی مناسب است؟
ج: پوشش بسته بندی باید ضد رطوبت و تبخیر باشد، با دوام بوده و چکه نکند. در دمای پایین چروک نشده و شکننده نشود. در برابر روغن، چربی غذا و یا آب مقاومت نماید. از جذب طعم و یا بوی سایرغذاها جلوگیری نماید. به سادگی بسته و سفت شود و به راحتی علامتگذاری گردد. وسایل بسته بندی خوب شامل: ظروف محکم از جنس آلومینیوم و شیشه و پلاستیک، مقواهای ضخیم و موم اندود، کیسه های نایلونی و ورق های بسته بندی ضد رطوبت/ تبخیر و کاغذهای سلفون مخصوص منجمد کردن می باشد...

س: آیا از فویل آلومینیومی می توان به عنوان بسته بندی فریزر استفاده کرد؟
ج: از فویل های آلومینیوم ضخیم می توان به عنوان بسته بندی استفاده کرد، زیرا می توان آن را به سادگی پاره یا سوراخ کرد. عاقلانه است که از یک لایه اضافی هم استفاده نمایید. فویل های آلومینیومی نازک(نوع خانگی) برای انجماد مواد غذایی مناسب نمی باشند، زیرا به راحتی پاره می شوند.


س: آیا کاغذهای مومی برای پوشش، بسته بندی مناسب هستند؟

ج: خیر، کاغذهای مومی ضدتبخیر و رطوبت نیستند.

س: آیا می توان از کیسه های پلاستیکی زیب دار برای پوشش استفاده کرد؟
ج: بله، در صورتی که برای فریزر طراحی شده و بر روی جعبه آنها عبارت "برای استفاده در فریزر" درج شده باشد.

س: آیا می توان از کارتن های پنیر یا ظروف شیر برای انجماد مواد غذایی استفاده نمود؟
ج: کارتن های مقوایی پنیر، خامه یا شیر به طور کامل ضد رطوبت و تبخیر نبوده و برای انجماد طولانی مدت در فریزر مناسب نیستند. بهترین دما برای نگهداری مواد غذایی در فریزر صفر درجه فارنهایت ( 17- درجه سانتیگراد ) است.

س: در صورتی که سبزیجات را حرارت نداده باشیم، آیا می توان با خیال راحت از آنها استفاده کرد؟
ج: بله، آنها برای خوردن سالم هستند، اگر چه کیفیت ( رنگ، طعم و بافت) آنها تقلیل یافته است. حرارت دادن باعث کندی یا توقف فعالیت های آنزیم هایی می گردد که باعث از دست رفتن طعم، رنگ و بافت سبزیجات می شوند.

س: چگونه می توان ذرت درسته را حرارت داد تا طعم چوب آن را نگیرد؟
ج: بلال درسته را طبق زمان توصیه شده حرارت دهید، سپس آن را در آب یخ به سرعت سرد نمایید، به طوری که دانه های ذرت کاملاً َ سرد شوند. قبل از پخت کمی یخ آن را ذوب نمایید.

س: آیا یخ سبزیجات منجمد قبل از پخت باید کاملاً ذوب شود؟
ج: برای بیشتر سبزیجات خیر، اگر یخ آنها را ذوب نکنید طعم تازه تری خواهند داشت. ولی در مورد ذرت درسته و سبزیجاتی که دارای برگ هستند، بهتر است کمی قبل از پخت، یخ آنها را ذوب کنید.

س: آیا لازم است نخود و باقلا را قبل از آن که از غلاف خارج نمود، شست؟
ج: خیر، هیچ سبزی را نباید قبل از درآوردن پوسته، یا جدا کردن مواد زائدشان مانند آشغال، حشرات، برگ ها و... شست.

فرآورده های دامی:

س: آیا باید یخ گوشت و ماهی را پیش از پختن ذوب کرد؟
ج: خیر، در صورتی که زمان کافی برای طبخ در اختیار دارید، می توان گوشت و ماهی را از مرحله انجماد مستقیماً پخت. زمان پخت بستگی به اندازه گوشت و نحوه برش آن دارد. تکه های بزرگ گوشت منجمد 5/1 برابر زمان پخت گوشت تازه زمان می برد. تکه های کوچک گوشت که به لایه های نازک بریده شده اند، نظیر استیک ها و قیمه ها، زمان کمتری می برند.حرارت دادن سبزیجات در آبجوش قبل از فریز کردن آنها، باعث کندی یا توقف فعالیت های آنزیم هایی می گردد که باعث از دست رفتن طعم، رنگ و بافت آنها می شوند.

س: آیا می توان یخ گوشت قرمز یا سفید را در فرهای معمولی ذوب کرد؟
ج: گوشت های سفید و قرمز را هیچ گاه نباید در فرهای معمولی یا دمای اتاق ذوب کرد. سرعت رشد باکتری ها و فاسد شدن گوشت در دمای معمولی اتاق،بسیار بسیار بالاست. یخ گوشت های سفید یا قرمز را در یخچال و با همان بسته بندی اولیه ذوب نمایید. در صورتی که می خواهید ذوب یخ سریع تر انجام شود، بسته بندی را شل کنید. اگر باز هم سریع تر می خواهید یخ را ذوب کنید، گوشت را دریک کیسه نایلونی گذاشته و در آب ولرم قرار دهید. گوشت را تا زمانی ذوب کنید که قابل خم شدن باشد. گوشت های سفید و قرمز را می توان با اطمینان خاطر در مایکروویو ذوب کرد.

س: چرا سرد کردن گوشت های سفید و قرمز پیش از انجماد مهم است؟
ج: گوشت های سفید و قرمز تازه ذبح شده باید در درجه ی بُرودت 36-32 درجه فارنهایت(صفر تا 1 درجه ی سانتیگراد) در یخچال قرار داد تا گرمای بدن حیوان از لاشه کاملاً َ خارج شود. سرد کردن لاشه، رشد باکتری ها را کاهش می دهد. گوشت گوساله و بره را 24 ساعت و گوشت گاو را 5 تا 7 روز در سردخانه قرار می دهند.

س: آیا می توان بوقلمون (یا مرغ) شکم پر را منجمد کرد؟
ج: مواد داخل شکم مرغ یا بوقلمون باید جداگانه منجمد شوند. در مورد هر غذایی زمان مورد نیاز برای انجماد، مدت زمانی است که در طی آن، مرکز آن غذا منجمد می گردد.

منبع : dostan.ir

dostan.ir


ویدیو مرتبط :
مواد غذایی یا مواد شیمیایی؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین روش نگهداری از مواد غذایی



 

 

میوه و سبزیجات

 

نگهداری میوه وسبزیجات :


شما می توانید میوه ها وسبزیجات خود را تا مدتی به خوبی نگهداری کنید، بدون اینکه خراب شوند. طریقه ی نگهداری میوه ها و سبزیجات عبارتند از:

 

1- شما می توانید کاهو را داخل روزنامه بپیچید و در داخل کیسه فریزرگذاشته و داخل یخچال قرار دهید. هفته ها به همین صورت کاهو تازه می ماند.

 

2- تمام میوه ها داخل روزنامه برای مدت طولانی تازه می ماند(انگور- سیب- گلابی و...)

 

3- خیار را می توانید بشوئید. سپس آنرا کاملاُ خشک کنید. داخل ظرف در بسته قرار داده و داخل یخچال بگذارید. برای مدت طولانی تازه می ماند.

 

4- سبزی خوردن را هم می توان مانند خیار نگهداری کرد و همچنین داخل پارچه درون یخچال هم تازه می ماند.

 

 

نگهداری سیب زمینی

 

نگهداری سیب زمینی :


1- چند عدد سیب درختی لابه لای سیب زمینی ها بریزید ، سیب زمینی ها تازه می ماند .

 

2- می توانید روی سیب زمینی ها را با پارچه ی مشکی بپوشانید تا مانع رسیدن نور به آن ها شود . با این روش نیز سیب زمینی ها تازه می ماند .

 

 

نگهداری غوره

 

نگهداری غوره :


اگر غوره تازه دوست دارید می توانید غوره را از خوشه جدا کنید داخل ظرف ریخته و روی آن آبغوره بریزید البته باید توجه داشته باشید که ، حتماٌ داخل یخچال نگهداری کنید . به این روش غوره غوره می گویند .

 

 

نگهداری رطب

 

نگهداری رطب :


اگر از جمله ی کسانی هستید که رطب بیشتر از خرما دوست دارید ، برای نگهداری و ذخیره ی رطب آن را داخل ظرف در بسته ریخته و داخل فریزر بگذارید ، هم تازه می ماند و هم اینکه یخ نمی بندد و همیشه می توانید رطب تازه داشته باشید .

 

 

نگهداری زرشک

 

نگهداری زرشک :


برای نگهداری زرشک آن را داخل فریزر قرار دهید هم تازه می ماند و هم یخ نمی بندد .

 

 

نگهداری هویج

 

نگهداری هویج :


برای نگهداری هویج و چغندر آن ها را داخل صندوق ریخته و روی آن شن نرم بریزید بطوریکه به هم نچسبند و از هم فاصله داشته باشند .

 

 

نگهداری آرد

 

نگهداری آرد :


آرد را باید در جای خشک و تاریک نگهداری کنید تا از خراب شدن آن جلوگیری شود .

 

 

نگهداری روغن


نگهداری روغن :


برای نگهداری روغن از ظروف شیشه ای استفاده نکنید . ظروف سفالی یا لعابی برای اینکار مناسبتر است . اگر خواستید از ظروف شیشه ای استفاده کنید از شیشه ای استفاده کنید ، که رنگ آن تیره و کدر باشد .

 

 

نگهداری چای

 

نگهداری چای عطری :


اگر در خانه از چای عطری استفاده می کنید برای اینکه بعد از مدتی چای ، عطر خود را از دست ندهد چای را داخل ظرف در بسته نگهداری کنید و اگر از خود پاکت چای استفاده می کنید ، پاکت چای را داخل کیسه ی پلاستیکی قرار دهید و در کیسه را محکم گره بزنید ، تا عطر آن تا آخر باقی بماند .

 

 

نگهداری نان

 

نگهداری نان :


1- اگر داخل کیسه ی نان یک پر ساقه کرفس بگذارید نان مدت بیشتری تازه می ماند .

 

2- می توانید نان ها را داخل پلاستیک فریزر قرار داده و داخل فریزر نگهداری کنید . در موقع لزوم نان ها را از فریزر خارج کرده و داخل سینی با حرارت کم ، گرم کنید .

 

 

نگهداری حبوبات

 

چند نکته در مورد نگهداری حبوبات :


1- لابه لای حبوبات چند برگ از درخت گردو قرار دهید .

 

2- حبوبات را با نمک فراوان مخلوط کنید .

 

3- حبوبات را داخل فریزر نگهداری کنید .

 

4- می توانید حبوبات را فقط یک جوش داده ( آب را جوش آورده حبوبات را داخل آب جوش بریزید تا یک جوش بخورد ) داخل آبکش ریخته و آنرا خشک کنید به هیچ عنوان دچار آسیب دیدگی نمی شوند (روش قدیمی ها)

 

 

نگهداری کیک

 

چند نکته در مورد نگهداری کیک :


اگر قسمتی از کیک معمولی را خورده اید و بقیه ی آنرا می خواهید نگهداری کنید یک تکه نان را آب بزنید و روی کیک قرار دهید . و آنرا در جعبه بگذارید و در یخچال قرار دهید . رطوبت نان سبب می شود کیک تازه بماند . در صورتی که کیک شما میوه ای است چند قاچ سیب کنار آن بگذارید و داخل یخچال قرار دهید .

 

 

نگهداری کیک خامه ای

 

روش نگهداری کیک خامه ای :


کیک خامه ای را داخل جعبه ی کیک قرار دهید سپس جعبه را داخل کیسه پلاستیک گذاشته در آن را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید . کیک خامه ای درون فریزر نیز تازه می ماند .

 

 

 

نگهداری بیسکویت

 

روش نگهداری بیسکویت :


اگر می خواهید بیسکویت شما ترد و شکننده باشد و صدای مخصوص خود را داشته باشد . چند حبه قند داخل جعبه بیسکویت بیندازید . در ضمن هرگز بیسکویت را قوطی یا پاکت پلاستیکی قرار ندهید .

 

 

نگهداری سبزیجات

 

خشک کردن و نگهداری سبزیجات :


بیشتر خانم ها سبزیها را بصورت خشک استفاده می کنند . باید در نظر داشته باشید که سبزیها را حتماٌ در سایه خشک کنید تا تغییر رنگ ندهند . در ضمن سبزیهای خشک را نباید بیشتر از شش ماه نگهداری کرد . زیرا کهنه می شوند و خاصیت خود را ز دست می دهند .

 

 

نگهداری پنیر

 

نگهداری پنیر :


برای جلوگیری از خشک شدن پنیر ، دستمالی را که با سرکه مرطوب کرده اید دور پنیر بپیچید.

 

 

نگهداری ذرت

 

نگهداری دانه ذرت :


دانه ذرت را در داخل فریزر نگهداری کنید . با اینکار از چروک شدن ذرت جلوگیری می شود . قبل از اینکه دانه های ذرت را بو بدهید ، کمی آب سرد روی آن بریزید .

 

 

نگهداری کشک

 

نگهداری کشک :


برای نگهداری کشک سائیده می توانید کشک ها را داخل قالب جا یخی ریخته و داخل فریزر بگذارید ، تا یخ ببندد . سپس آنها را از قالب جدا کرده داخل کیسه فریزر ریخته و داخل فریزر نگهداری کنید و در موقع لزوم از آن استفاده کنید .

 

 

نگهداری آبلیمو

 

نگهداری آبلیمو در یخچال :


اگر شیشه آبلیمو را در یخچال می گذارید حتماٌ درب آنرا ببندید چون باعث می شود که عمر یخچال کوتاه شود .

 

 

نگهداری قارچ

 

نگهداری قارچ :

قارچ را نباید شست بلکه باید آنرا داخل پاکت کاغذی بسته بندی و در فریزر نگهداری کنید اگر قارچ را داخل کیسه پلاستیک بگذارید خراب می شود .