سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

بهداشت پوست ومو در هنگام حاملگی



 

بهداشت پوست ومو در هنگام حاملگی

 

تغییراتی که درزمان حاملگی درپوست ومورخ می دهد می تواند شرایط جدیدی را برای خانمها ایجاد نماید که این شرایط ویژه ، مراقبتهای خاصی را نیزطلب می کند .

 

پوست خانمهای حامله نسبت به دیگران کمی گرمتر وپرخونترمی باشد ودربرخی ازمناطق پوست رگه های قرمزی درزمان حاملگی ایجاد می شود که اینها دراثرتغییرات هورمونی بدن درزمان حاملگی بوده که سبب بازشدن عروق سطحی پوست وقرمزی آن می شود . برای مثال درکف دست یک زن حامله ممکن است بطورطبیعی قرمزی هایی بروزکند که این یک حالت طبیعی است ونیازبه درمان خاصی ندارد. گاهی بعلت همین تغییرات عروقی ضایعاتی بخصوص درپوست صورت ایجاد می شود که بشکل برجسته وخونریزی دهنده است واین ضایعات قرمزکه شبیه خال بوده اما دارای عروق زیاد وخونریزی دهنده هستند باید توسط پزشک متخصص پوست معاینه شده ودرصورت نیازبه درمان آن پرداخت . اما بعلت قرمزی هایی که درپوست مناطق بازودرمعرض آفتاب بدن مانند صورت ایجاد می شود بهتراست درزمان حاملگی نیزازضد آفتاب مناسب پوست خانمهای حامله استفاده شود . این ضدآفتاب باید عطرومواد افزودنی کمتری داشته باشد ؛ لذا استفاده ازکرمهای ضدآفتاب مخصوص بچه ها دراین زمان مناسبتراست .

 

علاوه برتغییرات عروقی درخانمهای حامله با پرنگ شدن پوست دربرخی مناطق مانند دورنوک سینه وپایین ناف ومناطق تناسلی نیزمواجه می شویم . همچنین درخالهای فرد حامله نیزتغییراتی رخ می دهد وبه نظرمی رسد که خالها پررنگتروبزرگترمی شوند . همه این تغییرات بعلت هورمونهایی است که درزمان حاملگی افزایش یافته اند . البته این تغییرات بهتراست توسط متخصص پوست معاینه شده تا طبیعی بودن آنها ثابت گردد. درزمان حاملگی پررنگی هایی نیزدرناحیه صورت ایجاد می شود که این حالت را ماسک حاملگی یا ملاسما نیزمی گویند . البته ملاسما می تواند درافراد غیرحامله نیزبروزکند . ملاسما با پررنگی مناطق مرکزی پوست صورت مانند بینی وگونه ها ووسط پیشانی همراه است این حالت تا چند ماه پس اززایمان نیزماندگاربوده وگاهی نیزتا سالها می تواند طول بکشد .

 

 

بعلت اثرات آفتاب بر افزایش رنگدانه های پوست صورت، جهت جلوگیری ازافزایش ملاسما می توان ازضد آفتاب استفاده نمود اما ازکرمهای دارویی ضد لک درهنگام حاملگی بهتراست که استفاده نشود . اما می توان پس از زایمان درصورتی که این نوع لکه ها خود بخود ازبین نرفت ؛ ازکرمهای ضد لک ویا لایه بردارتحت نظرمتخصص استفاده نمود . یکی دیگرازتغییرات پوست درحاملگی ایجاد نوارهای قرمز رنگی درشکم می باشد که این نوارها بعلت کشش بیش ازحد پوست درهنگام حاملگی وبعلت اتساع شکم می باشد که الیاف کلاژن پوست تحمل این اتساع را نداشته ودراثرپارگی این الیاف است که چنین ضایعاتی ایجاد می شود .این ضایعات را استریا می گویند ومی تواند درسینه زنان باردارنیز رخ دهد . این نوارهای قرمز ممکن است دربرخی خانمها تا مدتها بعد اززایمان نیزادامه یابد ویا به رنگ پوست درآمده وبه همان حالت بماند .

 

جهت درمان این حالت ویا پیشگیری ازآن درهنگام بارداری کرمهای مختلفی وجود دارد که می توان ازبرخی ازآنها که سندیت علمی بیشتری دارند استفاده نمود . اما باید به خاطرداشت که این ضایعات تنها با داروهای موضعی کمی بهبودی داشته وبطورکامل نیزنمی توان ازبروز آنها درهنگام بارداری جلوگیری نمود . روشهایی مانند لیزر ومیکرودرمابریژن نیز تا حدودی به درمان این ضایعات می تواند کمک کند که البته باید هردواین اعمال پس ازتست یک قسمت ازپوست مبتلا انجام گیرد . ازدیگرتغییرات پوست درحاملگی می توان به تعریق بیش ازحد اشاره نمود که این حالت می تواند برای زن باردار دردسرسازبوده وموجب ناراحتی او شود اما پس اززایمان این حالت بهبود می یابد .

 

بهداشت پوست ومو در هنگام حاملگی

 

ازشدت برخی بیماریهای پوستی درزمان حاملگی کاسته می شود که ازجمله این بیماریها می توان به آکنه اشاره نمود که معمولاً بخصوص درنیمه دوم حاملگی ازشدت آن کاسته می شود . همچنین درزمان حاملگی ازشدت ریزش موها کاسته می شود که این امرنیزمربوط به تغییرات هورمونی بوده وموهایی که دراین دوره بطورطبیعی ریزش نمی کنند پس اززایمان معمولاً در6-4 ماهگی نوزاد شروع به ریزش می کنند که به این ریزش مو ریزش موی پس از زایمان می گویند ونوعی ریزش موی تلوژن افلوویوم محسوب می شود که می تواند بعلت استرسها ، خونریزیها ، اعمال جراحی و بیماریهای تب دارنیزایجاد شود .

 

با توجه به این نکات توصیه می شود که خانمهای حامله دردوران بارداری ازاستفاده ازمواد زیبایی که می تواند درموها ایجاد شکنندگی وخشکی بیش ازحد نماید خودداری نمایند وهمچنین ازسشوارکشیدن های حرفه ای ، فرکردن و رنگ نمودن مو نیزبرحذرباشند . بطورکلی بهتر است درزمان حاملگی از تحریک پوست ومو با مواد محرک که اکثراً بعنوان آرایشی استفاده می شود خودداری نمود تا این دوران با کمترین اثرات مضربرپوست ومو طی شود .

 

 

از مشکلات دیگری که درزمان حاملگی ممکن است ایجاد شود حالتی است به نام " بثورات دانه ای کهیری خارش دار" که معمولاً در سه ماهه آخر حاملگی ایجاد شده ودرزنان حامله ای که برای اولین بار حامله شده اند رخ می دهد. این حالت بیشتر بعلت اتساع بیش از حد شکم ایجاد می شود ودر دوقلوزایی ها یا مواردی که جنین نسبتاً درشتتر می باشد بیشتر رخ می دهد . ضایعات به شکل کهیری وخارش دار بوده و ابتدا درنوارهای قرمز ایجاد شده درروی شکم خود را نشان می دهد . این ضایعات به شکل دانه های قرمز ویا گاهی مناطق وسیع برجسته قرمز ظاهر می شوند . خارش این حالت نسبتاً شدید بوده وگاهی باعث اضطراب ونگرانی مادر واطرافیان او می گردد . در این موارد گاهی خارش باعث ایجاد کندگی هایی در روی پوست می شود که به این کندگی ها اصطلاحاً excoriation می گویند .

 

این ضایعات معمولاً با زایمان یا مدت کوتاهی پس از آن بهبود می یابد و آثاری نیز از خود بجا نمی گذارد . درمان جهت خارش بیمار شامل استفاده از داروهای موضعی ضد خارش بی ضرر مانند کالامین ، کروتامیتون ویا استفاده از استروییدهای موضعی با قدرت متوسط می باشد . درصورت شدید بودن خارش می توان با صلاحدید متخصص زنان وزایمان از داروهای خوراکی ضد خارش مانند آنتی هیستامینهایی مانند کلرفنیرامین ویا دیفن هیدرامین نیز استفاده نمود . اما بهرحال باید این نکته را درنظرداشت که بعلت حاملگی نمی توان از خیلی از داروهای خوراکی بهره برد لذا مادرحامله تاحدودی باید این حالت وخارش ناشی از آن را تحمل کند وبا دانستن این نکته که این ضایعات هیچگونه ضرری برای جنین نداشته وتنها خارش آنها باعث آزار مادر می شود خیلی از خانمها این مشکل را بخوبی تحمل می کنند . گاهی این ضایعات پوستی درحاملگیهای بعدی فرد نیز ایجاد می شود که دراین صورت هربار شدت آن کمتر از دفعه قبل خواهد بود .

منبع:myskin.ir


ویدیو مرتبط :
معرفی کلینیک تخصصی پوست ومو آرمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تیرگی پوست در زمان حاملگی



 

 

تیرگی پوست در زمان حاملگی

 

آیا تیره شدن قسمت های از پوست صورت یا بدن در زمان حاملگی طبیعی است؟قطعاً. تیرگی پوست بصورت لكه های نامنظم در حدود 70% از زنان حامله دیده می شود. زنانی كه پوست تیره دارند بیشتر در معرض این لكه ها قرار دارند. این لكه ها بیشتر در نواحی دور لب بالا، بینی، بالای گونه ها، و پیشانی دیده می شوند و گاهی به صورت یك ماسك صورت را می پوشانند. این لكه ها كه عموماً "ماسك حاملگی" خوانده می شوند (ولی نام علمی آنها كلوآسما یا ملاسما [chloasma or melasma] است ممكن است در نواحی ساعت و دیگر قسمت های بدن كه در معرض نور آفتاب قرار دیده شوند و با هر حاملگی واضح تر می شوند.

 

علاوه بر این، نوك پستان، كك مك یا خال، محل زخم ها، پوست دور ناحیه تناسلی، و نواحی از پوست كه در معرض اصطكاك قرار دارند (نظیر زیر بغل و كشاله ران) در زمان حاملگی تیره تر یا اصطلاحاً هیپرپیگمانته (Hypertigmanted) می شوند. تمام این تغییرات ناشی از افزایش موقتی (و بی ضرر) تولید ملانین در بدن است. ملانین ماده ای است كه رنگ مو، پوست و چشم از آن ناشی می شود. تیرگی پوست ظرف چند ماه پس از حاملگی از بین می رود، هر چند در بعضی از زنان این تغییرات رنگدانه هیچگاه كاملاً برطرف نمی شوند.


خط تیره روی شكم چیست؟

این خط كه "خط سیاه" یا Linea Nigra خوانده می شود در واقع همان "خط سفید" یا Linea Alba است كه بطور طبیعی از بالای شكم و زیر آبگاه تا قسمت پایینی شكم و استخوان عانه ادامه دارد و در حالت طبیعی به رنگ پوست بوده و دیده نمی شود. افزایش تولید ملانین باعث سبب تیره شدن این خط می شود. این خط نیز در بیشتر موارد چند ماه پس از زایمان رنگ قبلی خود را باز می یابد.


برای جلوگیری از تیرگی پوست در زمان حاملگی چه می توان كرد؟

تیرگی پوست معمولاً بعد از زایمان برطرف می شود ولی برای به حداقل رساندن آن در زمان حاملگی می توان توصیه های زیر را بكار بست:

 

* دوری از آفتاب: این نكته بسیار مهم است زیر قرار گرفتن در معرض آفتاب تغییرات رنگدانه ها را تشدید می كند. سعی كنید از یك ضد آفتاب با طیف وسیع كه در مقابل هر دو نوع اشعه های UVA و UVB محافظت ایجاد می كند و SPF آن 30 یا بیشتر باشد بصورت روزانه استفاده كنید. (SPF خصوصیتی از كرم های ضد آفتاب است كه قدرت آنها را در محافظت از پوست در مقابل اشعه نشان می دهد. این عدد معمولاً روی جعبه ضد آفتاب نوشته شده است و هر چه عدد آن بزرگتر باشد نشان دهنده قدرت محافظت بیشتر است.) اگر حتی هوا آفتابی هم نباشد باید از ضد آفتاب استفاده كرد و در صورتیكه ساعاتی را بیرون از منزل می گذرانید می توانید بیش از یك بار در روز هم استفاده كنید. در واقع، حتی اگر برنامه ندارید از خانه خارج شوید سعی كنید مالیدن ضد آفتاب را به برنامه روتین هر روز صبحتان تبدیل كنید. اگر بیرون می روید علاوه بر ضد آفتاب از كلاه لبه دار هم استفاده كنید. همچنین سعی كنید مدت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب را بویژه بین ساعت 10 صبح و 2 بعد از ظهر كاهش دهید.


* از كرم ها و تمیز كننده های پوستی ملایم استفاده كنید. از بكار بردن كرم هایی كه پوستتان را تحریك می كنند خودداری كنید زیرا باعث بدتر شدن تیرگی می شوند.

 

بعد از زایمان

بعد از زایمان هم به محافظت پوست خود از نور آفتاب ادامه دهید. در بیشتر موارد، تیرگی های بوجود آمده به آهستگی و بدون هیچگونه درمانی برطرف می شوند. اما باید توجه داشت كه در تعداد كمی از زنان، داروهای ضد بارداری كه حاوی استروژن هستند (نظیر قرص های ضد حاملگی) می توانند سبب ایجاد كلوآسما شوند. در صورتیكه تیرگی پوست در حد ناراحت كننده باشد بهتر است روش دیگری برای جلوگیری از بارداری بكار رود.

 

اگر بعد از گذشت چند ماه از زایمان، لكه های تیره همچنان وجود داشته باشند می توان از كرم های روشن كننده پوست نظیر هیدوركینون (كه بعضی از انواع آن ضد آفتاب هم در خود دارند) و یا یك داروی موضعی حاوی ترتینوئین (Retin-A) و یا داروهای خوراكی نظیر گلوكولیك اسید استفاده كرد. اگر به متخصص پوست مراجعه كنید احتمالاً برای شما داروهای تركیبی تحویز می كند. البته نباید انتظار داشته باشید بسرعت نتیجه بگیرید. درمان ممكن است چندین ماه طول بكشد. (در بعضی موارد نادر، متخصصین پوست برای از بین بردن لكه ها از لیزر استفاده می كنند ولی این درمان قدم اول نیست.) درمان هر چه باشد، محافظت در مقابل اشعه خورشید در طول درمان و بعد از آن نكته ای حیاتی است كه باید به آن توجه داشت.

 

اگر شیر می دهید و یا برنامه دارید دوباره به فاصله كوتاهی حامله شوید حتماً قبل از مصرف هر گونه دارو و یا انجام درمان با پزشك مشورت كنید.

 


آیا این لكه ها نشانه ای از یك بیماری هستند؟

بعضی از تغییرات رنگ پوست ممكن است علائمی از بیماری های پوستی نظیر سرطان پوست یا دیگر مشكلات باشند، بنابراین در صورتیكه همراه با تغییر رنگ پوست درد، حساسیت، قرمزی و یا خونریزی وجود داشت و یا متوجه تغییر رنگ، شكل یا اندازه خالی كه از قبل داشته اید شدید به متخصص پوست مراجعه كنید.

 

منبع:ninisite.com