سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

این سبزیجات را در یخچال نگهداری نکنید



نگهداری مواد غذایی, نگهداری سبزیجات در یخچال


در ابتدا باید به شما بگوییم که بهتر است سعی کنید بیشتر اوقات از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. اما اگر قصد دارید این سبزیجات را در یخچال نگهداری کنید بهتر است بدانید که قرار دادن برخی از آنها در یخچال کار درستی نیست.


یکی از عادت های خانم ها نگهداری سبزی ها در یخچال و فریزر برای فصول مختلف است که این موضوع اگرچه یک نوع سلیقه درخانه داری است اما در برخی مواقع و در قبال برخی سبزی ها می تواند مشکل ساز بوده و مضر باشد.


برخی سبزی ها اگر در یخچال و فریزر نگهداری شوند نه تنها خاصیت خود را از دست می دهند بلکه در برخی مواقع نیز می توانند سلامتی شما را به خطر بیاندازند.

گوجه فرنگی
خیلی ها عقیده دارند که گوجه فرنگی به صورت تکنیکی میوه است، اما خب هر آدم عاقلی می داند که گوجه فرنگی جزو سبزی ها به شمار می رود. اگر تا به حال گوجه فرنگی پرورش داده باشید، حتما متوجه این نکته شده اید که گوجه فرنگی عاشق گرما است و از سرما متنفر است. آنها حتی بعداز چیده شدن هم ترجیح می دهند که در گرما و هوای معتدل باشند تا سرمای یخچال. اگر دوست دارید که غذای خوشمزه ای را بپزید، بهتر است همیشه از موادغذایی تازه استفاده کنید، چرا که مواد تازه غذای شما را لذیدتر از هر زمانی می کنند.


به اندازه مورد نیازتان بخرید و به جای اینکه مقدار اضافه آن را دریخچال یا حتی در فریزر نگهداری کنید، با مقدار مناسب آن یک غذای کاملا خوشمزه درست کنید و از طعم طبیعی آن نهایت استفاده را ببرید.

ریحان
گوجه فرنگی و ریحان یکی از بهترین ترکیب هایی است که شما می توانید در بشقاب کنار کباب قرار دهید و از ترکیب طعم آنها با هم لذت ببرید. همان طور که این دو در خوراک ها ترکیب خوبی با هم دارند، از لحاظ نگهداری هم درست مانند هم هستند. ریحان هم مانند گوجه فرنگی از سرما متنفر است و همیشه تازه اش یک طعم دیگری دارد. اگر می خواهید سبزی شما طراوت و تازگی داشته باشد، بهتر است مقداری که می خواهید استفاده کنید را بدانید و زیادتر از حد نخرید که مجبور شوید سبزی اضافه را در یخچال نگه دارید یا حتی بدتر آن را فریز کنید. بهترین طعم ریحان تا دو روز می ماند و بعداز دو روز طعم خیلی بدی پیدا می کند.

سیب زمینی
بسیاری از خانم ها زمانی که برای درست کردن غذا، سیب زمینی اضافه می آورند. آن را بدون هیچ نگرانی در یخچال می گذارند تا فردا از زحمت پوست کندن دوباره سیب زمینی راحت باشند. اما قضیه به همین سادگی ها هم نیست. سیب زمینی حتی یک روز هم نمی تواند در یخچال دوام بیاورد و لک می اندازد و دیگر قابل استفاده کردن نیست. اگر در چنین موقعی گیر کردید و تعدادی سیب زمینی روی دستتان ماند، یا آنها را سرخ کنید و یک عصرانه کوچک سرهم کنید یا اینکه سیب زمینی ها را در یک کاسه آب بگذارید و به مدت یک روز در یخچال نگه دارید.


راه حل دیگری هم وجود دارد که آن این است که سیب زمینی پوست کنده شده را در یک پلاستیک دربسته بگذارید و یک روز مهلت برای استفاده کردنش به دست آورید. اگر این راه حل را استفاده نکنید و سیب زمینی پوست کنده را همین طور به امان خدا در یخچال رها کنید، تنها چیزی که نصیب شما می شود، نشاسته ای است که به خاطر ماندن در یخچال تبدیل به قندشده و طعم خوب خودش را از دست داده است.

پیاز
پیازها با همان لایه پوست محافظ شان از زیرزمین بیرون نمی آیند. بعداز جمع آوری محصول پیازها مدتی در یک جای خشک و معتدل نگهداری می شوند و بعد از آن است که لایه پوست محافظتی پیاز شکل می گیرد و تبدیل به پیازی می شود که ما می بینیم. حالا تصورش را بکنید که قرار باشد پیازها را پوست بکنیم و تمام پروسه شکل گیری لایه محافظتی را زیرپا بگذاریم و تازه آنها را در محل معتدل و روبه گرما نگه نداریم!


خب می توان تصور کرد که چه چیزی می تواند در یخچال منتظر ما باشد؛ احتمالا با صحنه و صدالبته بوی بدی مواجه می شویم که برای از بین بردن آن باید به پاک کننده های قوی متوسل شویم. این نکته را فراموش نکنید که هرگز و به هیچ عنوان پیاز را در یخچال نگهداری نکنید.

آووکادو
آووکادو هم درست مانند گوجه فرنگی ظاهری دوگانه دارد. هم سبزی است و هم میوه. چیزی که در مورد آووکادو وجود دارد این است که این سبزی تا زمانی که رسیده نباشد، از شاخه کنده نمی شود و درست مانند سنگ است، پس زمانی که شما آن را از میوه فروشی خریداری می کنید، کاملا آماده خوردن است و می توانید بلافاصله آن را نوش جان کنید.


بسیاری از افراد برخوردی که با سبزی ها می کنند را با آووکادو می کنند و پس از اینکه آن را بعد از چند روز نگه داری در یخچال بیرون می آورند با صحنه خوبی مواجه نمی شوند. خب پس این موقعیت را درنظر بگیرید و پیش از آنکه این سبزی خراب شود و تنها مصرفش گوشه سطل آشغال شود؛ آن را مصرف کنید و به خاطر داشته باشید که به اندازه مورد نیاز روزانه تان آووکادو بخرید. درغیر این صورت از این سبزی مفید، هیچ استفاده ای نمی توانید بکنید.

منبع : hidoctor.ir


ویدیو مرتبط :
روش صحیح شستشو و نگهداری قارچ در یخچال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگهداری مواد غذایی در یخچال



 

 

نگهداری مواد غذایی در یخچال

 


قرار دادن مواد غذایی گوناگون و متعدد برای مدت طولانی در داخل یخچال،كار بسیار راحتی است. اما معمولاً افراد خانواده از مواد غذایی كه در داخل یخچالشان وجود دارد غافل می‌شوند و آنها را به فراموشی می‌سپارند.

 


به خاطر بسپارید كه خوراكی‌ها و مواد غذایی در یخچال برای همیشه تازه نمی‌مانند و روزی خواهد رسید كه شما حجم زیادی از آنها را دور می‌ریزید و یا این كه مردد می‌شوید و از خود می‌پرسید آیا این مواد خوراكی هنوز سالم و قابل استفاده هستند و یا این كه فاسد شده‌اند.


كارشناسان می‌گویند برای اینكه از سالم بودن مواد غذایی اطمینان حاصل كنیم همیشه نباید به برچسب‌های روی آنها كه توضیحاتی در مورد تاریخ مصرف داده است اطمینان كرد. اگرچه بعضی از مواد غذایی دارای چنین برچسب‌هایی هم نیستند. سایر مواد خوراكی دیگری كه دارای چنین توضیحاتی هستند هم ممكن است گاهی اوقات مصرف كننده را گیج و سرگردان كند.

 


بیشتر مردم به محض اینكه درب قوطی كنسروها و مواد غذایی را باز می‌كنند، نمی‌توانند تشخیص بدهند كه آیا آنها تازه و قابل مصرف هستند یا خیر. بنابراین بسیار مهم است كه بدانیم كدام یك از مواد غذایی و خوراكی به محض آنكه در یخچال قرار می‌گیرند، ماندگاری و طول عمر كمتری دارند و سریع‌تر فاسد می‌شوند.

 


اگر مواد خوراكی كه برای تهیه غذا در یخچال نگهداری می‌شوند، پس از گذشت یك مدت طولانی مورد مصرف قرار بگیرند، می‌توانند موجب فاسد شدن غذایی كه ما مصرف می‌كنیم شوند و در نهایت خطرات و مشكلات بسیار جدی برای سلامت ما ایجاد می‌كنند.

 


بطری‌های حاوی آب میوه كه مخصوص كودكان است از زمانی كه درب آن باز می‌شود، به مدت یك تا سه روز در یخچال قابل استفاده و نگهداری هستند و تازه می‌مانند. گوشت و سبزیجات تازه‌ای كه برای كودكان تهیه می‌شود هم باید پس از یك تا دو روز نگهداری در داخل یخچال، دور ریخته شوند. این یك اصل است: هرگز غذای كودكان را بیشتر از سه روز در داخل یخچال نگهداری نكنید.

 


خطری كه گاهی اوقات غذای كودكان را تهدید می‌كند این است كه والدین ممكن است كودكان خود را با شیشه شیر غذا بدهند. با این عمل بزاق دهان كه به شیشه منتقل می‌شود می‌تواند به رشد باكتری، پس از آنكه كه شیشه را مجددا‌ً به داخل یخچال می‌گذارند كمك كند. اگر شما بطری حاوی مواد غذایی كودك خود را بیشتر از یك بار مصرف می‌كنید، برای هر بار استفاده از آن حتماً اطمینان حاصل كنید كه به مقدار كافی از آن برای كودك خود برداشته‌اید. با این عمل مجدداً‌ قاشق كثیف وارد بطری نمی‌گردد.




نگهداری سس گوجه فرنگی در یخچال

 

 

نگهداری سس گوجه فرنگی در یخچال

 


سس‌هایی كه اساسا‌ً با گوجه فرنگی تهیه می‌شوند به محض آنكه درب آنها باز می‌شود، تنها به مدت 5 روز در یخچال می‌توانند نگهداری شوند و تازه بمانند. نگهداری این نوع سس‌ها به دقت زیادی احتیاج دارد.

 


این نوع سس‌ها را نباید به مدت طولانی در یخچال نگهدارید تا كپك بزند. گاهی اوقات ممكن است شما پس از 5 روز، كپكی كه بر روی سس ایجاد می‌شود را نبینید. اما آن سس آنقدر كهنه شده است كه دیگر قابل استفاده نخواهد بود. بعضی از كپك‌ها و یا قارچ‌ها ایجاد سمومی می‌كنند كه می‌توانند بسیار مضر باشند. كپك‌ها در محیط‌های خیلی مرطوب رشد می‌كنند و عاملی كه باعث گسترش و افزایش آنها می‌گردد، حجم بیش از حد رطوبت است. طبخ و پخت آنها نیز نمی‌تواند سموم آن را نابود كند و از بین ببرد. بنابراین برای امنیت و سلامت بیشتر، بهتر است كه آن را دور بریزید.

 

 


نگهداری سس مایونز در یخچال

 

 

نگهداری سس مایونز در یخچال

 


این نوع سس از زمانی كه درب آن باز می‌شود می‌تواند به مدت دو ماه در یخچال نگهداری و استفاده شود. سس مایونز به دلیل آنكه حجم چربی آن بالا است، مانع رشد باكتری و كپك می‌شود، اما روغن موجود درآن پس از گذشت مدت زمان كوتاهی از تاریخ مصرف آن شروع به تجزیه شدن می‌كند و طعم و بوی آن را تغییر می‌دهد و دیگر مزه خوبی نمی‌دهد.

 


گاهی اوقات ممكن است كه شما در تغییر بوی آن دچار اشتباه شوید و قادر نباشید تشخیص دهید كه بوی آن تغییر كرده است، بنابراین كاملاً‌ دقت كنید و در این گونه موارد هرگز ریسك نكنید و حتماً آن را حتی اگر متعلق به یك كارخانه معتبری است، پس از گذشت دوماه نگهداری در یخچال، دور بریزید. برای سایرچاشنی‌های دیگر مثل تركیبات رب گوجه فرنگی و قارچ، سس سالاد حتماً به تاریخ مصرف آن كه معمولاً دقیق و درست هستند مراجعه كنید.

 


پیگیری كردن و به خاطر سپردن اینكه چه مدت غذای شما در یخچال مانده و نگهداری شده است كارآسانی نیست. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود كه یك قلم و كاغذ بردارید و تاریخی كه شما درب هر نوع كنسرو یا بطری را باز می‌كنید بنویسید و از تاریخ‌ها به عنوان علامت مرجع استفاده كنید. به محض اینكه تاریخ مصرف آن از زمانی كه شما یادداشت كردید گذشت، باید آن ماده خوراكی را دور بریزید.

 

 


نگهداری پنیر در یخچال

 


پنیرهای نرم‌تر ماندگاری و عمرحیاتشان كمتر از پنیرهای سفت است. ما می‌توانیم پنیرهای سفت مثل پنیر سفید و پنیرهای سوئیسی را پس از آنكه درب آن را باز می‌كنیم، به مدت 3 تا 4هفته در یخچال نگهداری كنیم.

 


پنیرهای نرم، مثل پنیرهای پرچرب را تنها به مدت یك هفته می‌توانیم در یخچال نگهداری كنیم. برای اینكه از سالم بودن پنیركاملاً اطمینان حاصل كنید، ‌می‌توانید به تاریخ تولیدآن نگاه كنید. اما بهترین روش این است كه پنیر را امتحان كنید. یعنی دقت كنید و ببینید آیا كپكی بر روی آن وجود دارد یا خیر.

 


شما می‌توانید دوام و ماندگاری پنیر را قبل از اینكه آن را در یخچال نگهداری كنید افزایش دهید. یعنی حفاظ پلاستیكی روی پنیر را كه محكم بر روی آن كشیده شده است بردارید و پنیر را در كاغذهای موم دار قرار دهید و آن را كاملاً‌ با كاغذ بپوشانید.

 


شما می‌توانید پنیری را كه بر روی آن كپك وجود دارد مصرف كنید اما باید در این مورد خیلی دقت كنید. با چاقو، به اندازه یك كمی بیشتر از سطحی را كه با كپك پوشیده شده است ببرید و سعی كنید چاقو را تمیز نگه دارید تا از گسترش و افزایش كپك خودداری كنید و سپس آن را مجدداً با مقداری از كاغذی كه به موم آغشته است بپوشانید.

 

 


نگهداری تخم مرغ در یخچال

 

 

نگهداری تخم مرغ در یخچال

 


تخم مرغ‌ها را می‌توانید حداقل به مدت 3 تا 5 هفته در یخچال نگهداری كنید. به خاطر داشته باشید كه تخم مرغ‌ها را حتی اگر یك جای مخصوص و مجزا برای آن دارید در قسمت جلوی یخچال قرار ندهید. اگر آنها را در جلوی یخچال قرار دهید خیلی سریع تر فاسد می‌شوند.

 


تخم مرغ، شیر و مواد غذایی خام مثل ماهی، گوشت و مرغ را در قسمت عقب یخچال قرار دهید. برای اینكه قسمت عقب یخچال سردتر است و باكتری در جایی كه درجه حرارت پایین و فضا خنك تر است كمتر رشد می‌كند. عقب یخچال معمولاً خنك‌ترین و سردترین قسمت یخچال شماست.

 


بنابراین بهتر است مواد خوراكی كه مستلزم این هستند كه تازه‌تر بمانند درآن جا نگهداری كنید. شما می‌توانید مواد خوراكی مثل كره را درجلوی یخچال كه گرم‌تر است نگهداری كنید. كره، بطری آب و سایر نوشیدنی‌هایی كه درب آن باز است كمتر مستعد فاسد شدن هستند و با دمای یخچال هیچ گونه مشكلی ندارند.

 

 


نگهداری باقی مانده غذاها در یخچال

 


شما می‌توانید باقی مانده غذاها را به مدت سه تا چهار روز در یخچال نگهداری كنید. انواع گوناگون پیتزا، مرغ و سالاد ماهی تن را باید حداقل در عرض مدت كوتاه، حدوداً ‌دو ساعت پس از سرو و مصرف كردن آن، برای كاهش دادن خطر بیماری‌هایی كه از طریق غذای فاسد منتقل می‌شود در داخل یخچال بگذارید.

 


هرگز باقی مانده غذاها را در آشپزخانه نگهداری نكنید و به محض اینكه آن را پخت و تهیه كردید، فوراً در یخچال قرار دهید. به این دلیل كه هوای خنك و سرمای داخل یخچال میزان رشد باكتری را كاهش می‌دهد. برای مواد خوراكی كه حجم بیشتری دارند و فضای زیادی را اشغال می‌كنند، مثل سالاد ماكارونی و غذاهایی نظیر غذاهای چینی با حجم زیاد را به جای اینكه در داخل یك ظرف بزرگ بریزید، آن را در داخل چندین ظرف كوچك قرار دهید و سپس در داخل یخچال بگذارید.

 


با این روش سرمای یخچال به سرعت و به طور یكنواخت غذا را خنك می‌كند. برای چنین غذاهایی اگر از یك ظرف بزرگ استفاده كنید، به دلیل آنكه سرمای یخچال كاملا ‌و به طور یكنواخت غذا را خنك نمی كند، خطر اینكه باكتری یا هرچیز دیگری در وسط غذا تولید و رشد كند بسیار زیاد است.