سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

امكانات پیست‌ اسكی های محبوب در ایران


در كشور ما 26 پیست اسكی وجود دارد كه 13 تا بیست آن دارای استاندارد‌های بین‌المللی هستند و در فهرست پیست‌های بین‌المللی دنیا قرار گرفته‌اند.


مجله زندگی ایده آل - كاملیا مافی: در كشور ما 26 پیست اسكی وجود دارد كه 13 تا بیست  آن دارای استاندارد‌های بین‌المللی هستند و در فهرست پیست‌های بین‌المللی دنیا قرار گرفته‌اند. از وجود این تعداد پیست در ایران بی‌خبر بودید، نه؟ اما خیلی تعجب نكنید چون این تعداد به نسبت تعداد پیست‌های اتریش كه به عنوان كشوری اسكی‌خیز شناخته می‌شود و بیش از 500 پیست اسكی را در خود جای داده است، رقم قابل توجهی نیست. 

پیست‌های اسكی آبعلی، كلوپ‌نور، فیروزكوه و خور (تهران)، خوشاكوه (ارومیه)، پیام (آذربایجان شرقی)، آلوارس (اردبیل)، شكرك (فارس)، نسار (بیجار)، كوهرنگ (چهارمحال و بختیاری)، كاكان (كهگیلویه و بویراحمد)، تاریك دره (همدان)، شهمیرزاد (سمنان)، چلگرد (شهركرد)، فریدونشهر (اصفهان)، پاپایی (زنجان)، شازند (رارك)، كامان (قزوین) و شاندیز (خراسان رضوی) كه تنها پیست اسكی شرق ایران به شمار می‌رود) از جمله پیست‌های فعال در كشور هستند. آنچه در ادامه می‌خوانید نگاهی است به امكانات پیست‌های محبوب در سراسر ایران.

دربندسر؛ پیست جوان ایران

پیست اسكی دربندسر جدیدترین پیست اسكی تهران است كه سال ۱۳۶۱ توسط یك شركت خصوصی راه‌اندازی شد. برای استفاده از این پیست باید به ۶۰كیلومتری شمال شرقی تهران در روستای دربندسر سفر كنید تا بتوانید از اواسط آذر تا اواخر فروردین در آن اسكی كنید. پیست دربندسر یك تله سیژ و دو تله اسكی چكشی دارد.

نگاهی به پیست‌های محبوب ایران که غیر اسکی بازها هم می‌توانند در آن خوش بگذرانند

اگر قصد تجریه كردن این پیست را دارید حتما زودتر حركت كنید تا بیشتر بتوانید از این فضا استفاده كنید چرا كه این پیست به دلیل آنكه در دامنه‌های شمالی و پشت به آفتاب قرار گرفته زودتر از پیست‌های دیگر تاریك می‌شود و سرمای هوا باعث می‌شود نتوانید از اسكی‌تان لذت ببرید.

اقامتگاه: پیست دربندسر هنوز محلی برای اقامت ندارد ولی در این پیست یك رستوران چوبی منحصر به فرد به مساحت ۴۰۰ متر مربع در یك و نیم طبقه احداث شده كه تماما از چوب نراد فنلاندی است؛ حتی اگر اهل اسكی نیستید، وقت گذراندن در این رستوران را پیشنهاد می‌كنیم.


پیست پولادكف در قلب ایران

پیست اسكی پولادكف، یكی دیگر از بزرگ‌ترین پیست‌های اسكی ایران است كه به دلیل قرار‌گیری در كوه سپیدان استان فارس به پیست سپیدان نیز معروف است. این پیست در ۱۵ كیلومتری محور سپیدان به آبشار مارگون، قبل از روستای كمهر و در ۸۰ كیلومتری شمال شهر شیراز واقع شده است.

نگاهی به پیست‌های محبوب ایران که غیر اسکی بازها هم می‌توانند در آن خوش بگذرانند

 آب و هوای ویژه این پیست باعث شده كه این پیست در چهار فصل سال قابل استفاده بوده و در فصل‌های گرم برای اسكی روی چمن و در فصل‌های سرد روی برف تجربه بی‌نظیری را برای‌تان رقم خواهد زد. امكانات این پیست شامل تله كابین، تله اسكی، موتورهای برفی، ماشین‌های كوهستانی، چرخ‌های هوشمند، قایق‌های پدالی، آموزشگاه اسكی، پیست دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری است.


روستایی با بزرگ‌ترین پیست اسكی

اینكه شهر سرعین در دامنه كوه‌های سبلان بین گردشگران همیشه جایگاهی ویژه به دلیل وجود طبیعت زیبا و چشمه‌های آب گرم دارد، بر هیچ‌كس پوشیده نیست اما اكنون صحبت در مورد پیست آلوارس در این منطقه گردشگری است. این پیست هر ساله در فصل زمستان و تا اواسط تابستان پذیرای تعداد زیادی از علاقه‌مندان به اسكی است.  در مسیر رسیدن به این پیست جاذبه‌های گردشگری همچون طبیعت زیبا و دیدن عشایرنشینان را از دست ندهید.

نگاهی به پیست‌های محبوب ایران که غیر اسکی بازها هم می‌توانند در آن خوش بگذرانند

اقامتگاه: برای اقامت در این روستا خانه‌های روستایی است كه با دیوار‌های ضخیم و بخاری‌های دیواری گرمای مطبوع و مناسبی را دارند. اقامت در این خانه‌ها برای یك شب حدود 70 هزار تومان هزینه دارد.


پیست سهند تبریز در عمق برف ها

پیست اسكی سهند كه در جنوب شرقی تبریز قرار دارد، شش ماه از سال پذیرای علاقه‌مندان به این ورزش است. در حال حاضر این پیست مجهز به دو بالابر تله اسكی به طول 1200متر و دو دستگاه بالابر برای افراد مبتدی به طول 100متر است و قرار است به زودی از 12دستگاه بالابر، هتل پنج ستاره و سه ستاره، مجموعه‌های آپارتمانی، ویلایی و اماكن ورزشی برخوردار شود.

نگاهی به پیست‌های محبوب ایران که غیر اسکی بازها هم می‌توانند در آن خوش بگذرانند

اگر قصد دارید در این پیست اسكی كنید حتما از عینك مناسب و كرم ضد سوختگی مخصوص اسكی استفاده كنید چرا كه این پیست گاهی تا عمق چهار متر برف‌های پودری دارد و در زمان اسكی باعث می‌شود پوست شما بیش از حد معمول دچار سوختگی سرما و برف شود. البته نگران نباشید این پیست بهمن‌گیر نیست و برف‌های پودری خطری را ایجاد نمی‌كنند.

اقامتگاه: برای اقامت هتل‌های داخل شهر تبریز یا خانه‌های سنتی در نزدیكی پیست را پیشنهاد می‌كنیم كه هزینه اقامت در آنها حدود 90 تا 150 هزار تومان است.


دیزین، اولین پیست بین‌المللی ایران

بهترین پیست یا به عبارت دیگر بین‌المللی‌ترین پیست اسكی ایران، دیزین است. این پیست با امكاناتی همچون چهار تله كابین، دو تله سیژ، ۹ تله اسكی بشقابی و یك تله اسكی چكشی به عنوان اولین پیست اسكی ایران مورد تایید فدراسیون جهانی اسكی قرار گرفته است. دیزین یكی از محبوب‌ترین پیست‌های اسكی در ایران است كه معمولا از میانه‌های آذر هر سال آماده بهره‌برداری است. 

نگاهی به پیست‌های محبوب ایران که غیر اسکی بازها هم می‌توانند در آن خوش بگذرانند

اگر قصد تجربه اسكی در دیزین را دارید، باید بگویم كه پیست دیزین طولانی‌ترین و با امكانات‌ترین پیست كشور است. این پیست به دلیل ارتفاع زیاد در قله‌اش، به اشخاصی كه به صورت تفریحی و گهگاهی اسكی می‌كنند و فعالیت بدنی زیادی ندارد، پیشنهاد نمی‌شود. به همین دلیل اگر تازه كار هستید یا بعد از مدت طولانی قصد اسكی كردن دارید و به دیزین رفته‌اید، از میانه‌های پایین‌تر قله استفاده كنید.

اقامتگاه: هتل دیزین: این هتل به دلیل نزدیك بودن به پیست زمستانی و پیست بین‌المللی چمن دیزین محیطی بسیار مناسب برای استراحت اسكی‌سواران و علاقه‌مندان است. هزینه اقامت در این هتل به‌طور متوسط در هر شب برای یك اتاق دو تخته 210 هزار تومان است.


پیست توچال؛ محبوب، نزدیك و كم‌خطر

توچال، برای آنهایی كه در تهران زندگی می‌كنند، یكی از بهترین گزینه‌هاست چرا كه قرار‌گیری این پیست داخل شهر و وجود پاركینگ بزرگ و مناسب باعث شده تا دسترسی به این پیست بسیار آسان باشد اما همین راحتی سبب شده در روزهای پایان هفته یا روزهایی كه تعطیل است، صف تله سیژ‌های آن طولانی شود و حتی برای بالا رفتن تا ظهر منتظر بمانید.

نگاهی به پیست‌های محبوب ایران که غیر اسکی بازها هم می‌توانند در آن خوش بگذرانند

پس اگر قصد تجربه كردن این پیست را دارید، حتما صبح زود و در روزهای عادی به این پیست مراجعه كنید.   پیست توچال سه خط تله كابین و سه خط تله سیژ و یك خط تله اسكی دارد كه روی هم رفته طول آنها به ۷۵۰۰ متر می‌رسد و با طولانی‌ترین تله كابین‌های دنیا رقابت می‌كند. این پیست كه مورد تایید فدراسیون جهانی قرار دارد، یكی از مجهزترین پیست‌های كشور به شمار می‌رود كه در آن باشگاه تنیس، تیر و كمان، بانجی جامپینگ، اسكیت، پینت بال و امكان كوهنوردی و پیاده روی وجود دارد. خلاصه اینكه جان می‌دهد برای یك روز خوشگذرانی دست جمعی با دوستان.

اقامتگاه: هتل توچال با 30 اتاق و سوئیت از شما پذیرایی می‌كند. هزینه اقامت در هتل در هر شب برای یك اتاق دو تخته 255 هزار تومان است.


شمشك، پیشنهادی برای حرفه ای ها

به لحاظ قدمت، پیست اسكی شمشك از پیست دیزین قدیمی‌تر بوده و در فدراسیون جهانی اسكی به عنوان دومین پیست بین المللی ایران شناخته می‌شود. این پیست در شهر شمشك شهرستان شمیرانات واقع شده و ۵۷ كیلومتر با تهران فاصله دارد. این پیست شامل دو تله سیژ، سه تله اسكی بشقابی و دو تله اسكی چكشی است.  اگر تازه كار هستید، این پیست را حتما به همراه مربی خود تجربه كنید چرا كه برخی از مسیر‌ها در این پیست سخت و پیچ در پیچ بوده و حتما باید به آن مسلط باشید.  

نگاهی به پیست‌های محبوب ایران که غیر اسکی بازها هم می‌توانند در آن خوش بگذرانند

جالب است بدانید در این پیست شما می‌توانید تا پاسی از شب به همت نورافكن‌های مخصوص پیست اسكی كنید. این وجه تمایز باعث شده تا پیست شمشك همیشه مورد توجه تعداد زیادی از علاقه‌مندان این رشته ورزشی قرار بگیرد. به همین دلیل جهت اقامت در هتل یا شله‌های شمشك باید از هفته‌ها قبل رزرو صورت گیرد.  دسترسی به این پیست از شرق تهران راحت‌تر و سریع‌تر است و در زمان رسیدن به آن از پیست دربندسر هم عبور خواهید كرد.

اقامتگاه: پیست شمشك دو هتل دارد. یكی از آنها هنوز به‌طور رسمی افتتاح نشده است اما اگر به پیست شمشك سر زدید حتما نمای این هتل و معماری جدید آن را تماشاگر باشید اما هتل دیگر شمشك كه اكنون فعال است بیش از 32 اتاق و چهار سوئیت دارد و هزینه اقامت در آن هر شب 160 هزار تومان است. همچنین هزینه هر سوئیت چهار نفره حدود 400 هزار تومان است.


پیست اسكی آبعلی، قدیمی‌ترین پیست اسكی ایران

پیست اسكی آبعلی در واقع قدیمی‌ترین پیست اسكی ایران است. این پیست با داشتن پیج پیست اسكی، تله كابین، تله اسكی همچنین زمین تنیس، سواركاری، پرش و كایت، هتل و سه رستوران مورد تایید فدراسیون جهانی اسكی قرار گرفته است. برای رسیدن به این پیست بایدد 57 كیلومتر از تهران دور شده و به داخل جاده هراز بروید.

نگاهی به پیست‌های محبوب ایران که غیر اسکی بازها هم می‌توانند در آن خوش بگذرانند

اقامتگاه: اگر قصد اقامت در این پیست را دارید، باید بگویم كه در حال حاضر این امكان وجود ندارد چرا كه هتل تاریخی آبعلی تخریب شده و هنوز اقامتگاه دیگری برای آن ساخته نشده است اما برای رفع خستگی می‌توانید از آلاچیق‌های موجود در پیست استفاده كنید.


ویدیو مرتبط :
پیست اسكی كاكان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روستایی با بزرگ‌ترین پیست اسكی ایران



پیست اسكی ایران,بزرگ‌ترین پیست اسكی ایران

روستای «آلوارس» كه خیلی‌ها وقتی اسمش را می‌شنوند خیال می‌كنند باید نام یك گوشه سبز و درخشان در آن سر دنیا باشد، اما آلوارس آنقدرها هم دور نیست. این روستای ییلاقی از توابع بخش سرعین شهرستان اردبیل است كه گفته می‌شود پیش‌تر ییلاق چراگاهی عشایر شاهسون بوده است.  بررسی‌های میدانی و شواهد موجود نشان می‌دهد که مکان گزینی و استقراردر این روستا حدود صدها سال پیش برمی‌گردد.

هوای پاک، سرسبزی مراتع اطراف آلوارس هر بیننده‌ای را به شوق وا می‌‌دارد. همچنین آب شدن یخ‌ها و برف‌های دامنه‌های سبلان در فصول بهار و تابستان پوشش گیاهی چشم‌نوازی را همراه گُل‌های ختمی، گون‌های انبوه و لاله‌های سرخ، شقایق‌ها و دیگر گل‌های وحشی پدید می‌آورد که هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند.

اما آلوارس قدیمی‌ترین روستایی است که در دامنه سبلان پا به عرصه وجود گذاشته است. برای نام این روستا نیز افسانه‌های زیادی گفته شده از جمله اینكه مردی در زمان‌های قدیم در این روستا زندگی می‌کرد که ادعا می‌کرد وارث این مکان است. بعد از درگذشت پیر‌مرد طایفه او به نام «آل وارث» معروف شد.

گروهی هم می‌گویند در روستای آلوارس باغ‌های بزرگی وجود داشت که از درختان تنومندی چون شمشاد و سرو و بید تبریزی انباشته بود.  نجاران از آن درخت انبوه الوار می‌بریدند و کسانی که در روستاهای همجوار خانه می‌ساختند از روستای آلوارس الوار می‌خریدند. به خاطر این درختان تنومند و الوار محکم این روستا به الوارستان معروف شد.

عده ای هم می‌گویند اجداد اهالی این روستا به نژاد پارس می‌رسد. این روستا را پارسیان در زمان‌های بسیار قدیم ساخته و مدت مدیدی در آن زندگی کرده‌اند. به همین خاطر نام «آل پارس» نیز روی آن می‌نهند. ولی از همه مصطلح‌تر برای این روستا عنوان آل پارس است. اما هرچه هست آلوارس را كوهنوردها بهتر از گردشگران عادی می‌شناسند، چون این روستا در مسیر صعود به سبلان قرار گرفته و از آنجا كه روستایی برفگیر و نسبتا سردسیر است پیست اسكی در 12 كیلومتری آن نیز بنا شده است.

آلوارسی‌ها به زبان آذری سخن می‌گویند و شیعه هستند.  جمعیت این روستا در سال 1385، 1350 نفر گزارش شده است.  مردم این روستا عمدتاً به فعالیت‌های زراعی و دامداری اشتغال دارند و برخی از انواع صنایع‌دستی بافتنی را نیز تولید می‌کنند. محصولات عمده زراعی روستا مشتمل بر گندم و جو است، اما محصولات دامی و لبنی و عسل نیز در روستا تولید می‌شود.پیست اسكی ایران,بزرگ‌ترین پیست اسكی ایران

اگر شما را به آنجا دعوت می‌كنیم نه فقط به این خاطر است كه می‌توانید از روستایشان جاجیم، گلیم، فرش و شال ‌گردن بخرید یا خانه‌های ساده و زیبایی دارد از جنس كاهگل و خشت و چوب دارد، بلكه آلوارس طبیعتی بكر دارد كه در هر بهار و تابستان با آب شدن برف‌ كوه‌های دامنه‌های سبلان جان می‌گیرد و موجب هزار رنگ شدن دامنه‌ها با گل‌های رنگارنگ و وفور قزل‌آلا در چشمه مین بلاغ (هزار چشمه) و خنكی شفابخش هوا می‌شود.

پوشاك محلی

پوشاک مردان روستا تفاوت چندانی با لباس سایر نقاط روستایی آذربایجان ندارد، آنها کت و شلوار و پیراهن می‌پوشند و کلاه پشمی یا کلاه لبه‌دار (شاپو) بر سر می‌گذارند.

اما زنان روستا از لباس‌های سنتی و محلی استفاده می‌کنند. آنان پیراهن بلندی که تا قوزک پا می‌رسد «کؤینک»، «تومان» (دامن چین‌دار یا شلیته) و جلیقه‌ای که معمولاً کناره‌های آن سکه‌دوزی شده است را می‌پوشند و با «یایلیق» (روسری) سر خود را می‌پوشانند.

زنان در فصول سرد سال علاوه بر پیراهن از لباس دیگری به نام «یَل» (نوعی کت) استفاده می‌کنند، همچنین چند «تنبان یا تومان» (دامن چین‌دار) را که معمولاً از پارچه گلدار تهیه می‌شود، روی هم می‌پوشند. رنگ لباس زنان جوان روشن‌تر است ولی زنان سالخورده از لباس‌های تیره استفاده می‌کنند.

بزرگ‌ترین پیست اسکی کشور

مجموعه فرهنگی، توریستی و ورزشی آلوارس در یکی از زیباترین نقاط استان از لحاظ گردشگری و در دامنه‌های مرتفع و زیبای سبلان قرار دارد که بزرگ‌ترین پیست اسکی از لحاظ وسعت در ایران به حساب می‌آید.

پیست اسكی ایران,بزرگ‌ترین پیست اسكی ایران

این پیست اسکی در فاصله 12 کیلو‌متری روستای آلوارس و 24 کیلومتری سرعین قرار گرفته و از آنجایی که در ارتفاع 3200 متری از سطح دریا قرار دارد در طول پاییز و زمستان پر از برف است و در حدود شش تا هشت ماه از سال مورد استفاده قرار ‌می گیرد.

این مکان مجهز به امکاناتی مثل بالابر و تله‌ سیژ است و با وجود گرمای 35-40 درجه‌‌ای هوای تابستان در اردبیل و سرعین باز هم می‌‌توانید برف را در این مکان  ببینید.

مراکز تفرجگاهی روستا نیز در مسیر پیست اسکی قرار دارند. عشایر منطقه هنگامی که در دامنه‌های کوه سبلان و اطراف روستا با «اوبه»ها و رمه‌های خود به ویژه در بهار و تابستان پراکنده می‌شوند، زیبایی شگفت‌آوری را به فضای روستایی آلوارس می‌بخشند.

بافت معماری روستا

خانه‌های قدیمی با دیوارهای ضخیم، سقف چوبی و پوشش کاهگلی نشانگر سازگاری تناسب معماری خانه‌ها با اقلیم و طبیعت روستا است. در ورودی حیاط بعضی از خانه‌ها، درختان بلند برافراشته‌ای به جای حصار کاشته شده و زیبایی‌های روستا را دو چندان کرده است.

ساختمان خانه‌های روستای آلوارس با توجه به کوهستانی بودن منطقه و تجربیات ناشی از وزش باد و تابش آفتاب، جهت شرقی - غربی دارند و تحت تأثیر نوع معیشت و تولید فضایابی شده‌اند.

در طراحی و ساخت خانه‌ها، علاوه بر بخش‌های استراحت و مطبخ و ... انبار محصولات کشاورزی علوفه، طویله، مرغ‌دانی و جایگاهی برای پار‌ک ماشین‌آلات کشاورزی نیز در نظر گرفته شده است.

مصالح به کار رفته در ساختمان‌های قدیمی روستا شامل چوب، خشت، سنگ و کاهگل است، ولی در بناهای جدید آهن، آجر، سیمان و سنگ استفاده می‌شود.

به جز خانه‌های قدیمی و مسجد و زندگی دلپذیر روستایی، آثار تاریخی و فرهنگی دیگری در روستا وجود ندارد.اگر هم بخواهید شب در این روستا اقامت داشته باشید می‌توانید میهمان مردم مهمان‌نواز روستا شوید.

پیست اسكی ایران,بزرگ‌ترین پیست اسكی ایران

چطور برویم؟

اول به سرعین سفر كنید و از آنجا جاده‌ آسفالت 12 كیلومتری شما را به این روستای زیبا می‌رساند. آلوارس در 35 کیلومتری غرب شهر اردبیل واقع شده است. این روستا از شمال به روستای اوجور، از شرق به روستای شایق، از جنوب غرب به روستای شاه‌نشین و از جنوب شرق به روستای میمند محدود می‌شود.

چی بخوریم؟

از انواع غذاهای محلی روستا می‌توان به آش دوغ، آبگوشت، کباب و نان محلی اشاره کرد. نان لواش مخصوصی که زنان روی ساج می‌پزند، بسیار ترد و خوشمزه است.كباب های محلی این منطقه به دلیل گوشت تازه گوسفندانش خوشمزه است.گوسفندانی كه از چراگاه های طبیعی تغذیه می كنند.غذاهای محلی را باید محلی های این روستا برای شما بپزند.

 

منبع:7sobh.com