سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

اما و اگر‌های لایه‌برداری از پوست



لایه‌برداری پوست,پیلینگ شیمیایی

 

سال‌هاست كه متخصصان پوست و مو از لایه‌برداری پوست یا پیلینگ شیمیایی برای برطرف كردن عوارض ناخوشایند پیری پوست از قبیل تغییر رنگ، چین و چروك، زبری و خشونت آن استفاده می‌كنند.

 

انواع لایه‌بردارها

اسیدهای میوه (آلفا هیدروكسی اسید AHA)، تری كلرواستیك اسید، فنول، رزوسینول و سالیسیلیك اسید كه با از بین بردن لایه سطحی پوست، سبب تازه‌تر و جوان‌تر شدن آن می‌شوند. اسیدهای آلفا هیدروكسی، اسیدهای ارگانیك طبیعی هستند كه در سیب سبز (اسید مالیك)، آناناس و مركبات (اسید ستیریك)، نیشكر (اسید گلیكولیك)، میوه‌های قرمز، شیر ترش، ماست (اسید لاكتیك)، بادام تلخ و اسید ماندلیك و انگور (اسید تارتاریك) وجود دارند. این اسیدها با برداشت لایه‌های سلولی شاخی از روی پوست و با نرم كردن كراتین سبب نرم‌تر و شفاف‌تر شدن پوست شده و با قدرت جذب رطوبت هوا، خشكی را ترمیم كرده و خواص ظاهری و قابل رویت پوست را بهبود می‌بخشند.

 

زمان و سن مناسب

برای انجام پیلینگ محدوده سنی وجود ندارد و در هر سنی می‌توان این كار را انجام داد؛ اما از نظر زمانی، فصول پاییز و زمستان به دلیل كاهش نور آفتاب مناسب‌ترند. عوارض جانبی ناشی از پیلینگ بسیار جزئی و قابل برگشت است و خطری ندارد. پیلینگ سطحی برای رفع كدورت و تیرگی پوست، چروك‌های خفیف زودرس و درمان جوشگاه‌های قدیمی و فرورفتگی‌های كم‌عمق ناشی از جوش استفاده می‌شود. تمامی اثرات و خواص و عوارض آن شبیه پیلینگ عمیق ولی خفیف‌تر و ضعیف‌تر است. اغلب بعد از پیلینگ سطحی، پوست صورت قرمز می‌شود كه یك واكنش طبیعی و بسته به جنس پوست، از خفیف تا شدید متغیر است و پس از چند روز خودبه‌خود برطرف می‌شود. سوزش پیلینگ سطحی كه خفیف است، بعد از یك ساعت از بین می‌رود. فرآورده‌های محتوی آلفا هیدروكید اسید سبب لایه‌برداری یا پوسته ریزی از روی پوست می‌شوند. مقدار لایه‌برداری بستگی به نوع و غلظت ماده موثر، اسیدیته و سایر مواد به‌كار رفته در فرمولاسیون فرآورده دارد. جهت لایه‌برداری با این فرآورده‌ها ابتدا بهتر است اسیدهای میوه غلظت‌های پایین‌تر استفاده شود و به‌تدریج غلظت آنها افزایش یابد.

 

تشخیص پزشك

این اسیدها ممكن است عوارض جانبی مثل تحریك جزئی و احساس سوزش تا بروز تاول و سوختگی داشته باشند؛ به همین دلیل بیمارانی برای پیلینگ انتخاب می‌شوند كه به تشخیص پزشك امكان عوارض جانبی بعد از پیلینگ در آنان بسیار جزئی و قابل برگشت باشد. بیمار مدت‌ها بعد از انجام پیلینگ باید حتی‌الامكان از تابش مستقیم نور آفتاب به مدت طولانی دوری كرده و مرتب از كرم‌های ضد آفتاب استفاده كند. انجام هر بار پیلینگ باعث كمتر شدن چین و چروك و شفافیت و فرو رفتگی‌های پوست می‌شود.

 

توصیه

این محصولات برای دور چشم مناسب نیستند و در هنگام استفاده از آنها باید از كرم ضد آفتاب با SPF حداقل 25 یا بیشتر استفاده كرد. پیلینگ شیمیایی علاوه بر ترمیم و درمان نسبی چین و چروك زودرس، درمان بسیاری از بیماری‌ها و عوارض پوستی دیگر هم موثر است؛ از جمله جوشگاه‌های به‌جای مانده از آكنه، كك و مك، لك صورت، پوست‌های لك و پژمرده، منافذ باز پوست صورت و ... . پیلینگ‌ها به دو دسته كلی تقسیم می‌شوند: 1- پیلینگ عمیق 2- پیلینگ سطحی

منبع: دنیای سلامت


ویدیو مرتبط :
لایه برداری پوست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لایه‌برداری از پوست در منزل



 

لایه برداری از پوست در منزل

 

خیلی از خانم‌ها برای لایه‌برداری از پوست‌شان، می‌روند سراغ کِرِم‌های لایه‌بردار (اسکراب). ولی آیا واقعا این کِرِم‌ها موثرند؟

 

خیلی از خانم‌ها برای لایه‌برداری از پوست‌شان، می‌روند سراغ کِرِم‌های لایه‌بردار (اسکراب). ولی آیا واقعا این کِرِم‌ها موثرند؟ دکتر بهروز باریک‌بین، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به این سوال پاسخ می‌دهد....

 

 

اصلا چرا باید از کِرِم‌های اسکراب (لایه‌بردار) استفاده کرد؟

 

حذف لایه‌های شاخی و سلول‌های مرده پوست، باعث حذف باکتری‌های مضر و کاهش قطر منافذ پوست شده و به زیبایی و افزایش سلامت پوست کمک می‌کند. روش‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شوند شامل دو روش مکانیکی و شیمیایی هستند.

 

 

بعضی‌ها هم این کار را با پوست بادام یا زردآلو انجام می‌دهند یا سراغ سفیدآب می‌روند.آیااین این کار درست است؟


بله؛ در روش‌های مکانیکی از فیبرها و پارچه‌های ضخیم، پوست بادام یا زردآلو، اسفنج، برس و بخش‌های خشک و فیبری گیاهان برای این منظور استفاده می‌شود. به عنوان مثال، کیسه کشیدن که در حمام‌های سنتی رایج بوده و هنوز هم توسط بسیاری از پدربزرگ و مادربزرگ‌ها استفاده می‌شود مثالی از لایه‌برداری مکانیکی است که اگر با سفیدآب همراه شود، میزان لایه‌برداری آن بیشتر شده و این عمل موثرتر خواهد بود. حتی استفاده از سنگ‌پا برای کاستن از خشونت کف پا مثالی دیگر از لایه‌برداری مکانیکی است.

 

لایه برداری از پوست در منزل

 

میکروابریژن در مطب، چه‌طوراست؟


خب، در این روش، توسط دستگاهی، پودرهای اکسیدآلومینیوم با فشار روی پوست پاشیده می‌شود. کریستال‌های اکسید آلومینیوم بسیار سخت هستند و برای خراشاندن و ساییدن پوست مناسب‌اند. این دستگاه، یک فشار منفی به پوست وارد می‌کند و عملی شبیه بادکش انجام می‌دهد. از ترکیب این ساباندن و ایجاد فشار منفی یک لایه‌برداری مکانیکی خوب روی پوست صورت اتفاق می‌افتد که خواص زیادی دارد؛ از جمله شادابی و روشن‌تر شدن پوست، بهبود منافذ باز پوست، بهبود جوش‌های سرسیاه و سرسفید، کم‌رنگ شدن لک‌های صورت و حتی بدن، بهبود چین و چروک‌های ظریف با واسطه ترشح فاکتورهای رشد متفاوت ثانویه به ایجاد فشار منفی و بادکش روی پوست و بالاخره افزایش نفوذ داروهای موضعی پوست که به ویژه برای بیماران مبتلا به لک صورت یا آکنه می‌تواند موثر باشد.

 

 

پیلینگ چه فرقی با میکرودرم ابریژن دارد؟

 

استفاده از مواد شیمیایی لایه‌بردار، همان پیلینگ‌ است؛ موادی مانند اسید سالسیلیک، اسید سیتریک، اسیدهای میوه یا آلفاهیدروکسی اسید AHA یا تری‌کلرواستیک اسید (TCA). در این روش اسیدهای لایه‌برداری با درصدهای متفاوت روی پوست صورت استعمال شده و عمل لایه‌برداری به صورت شیمیایی انجام می‌شود.

 

 

درباره اسیدهای میوه هم توضیح می‌دهید؟

 

بله؛ استفاده از اسیدهای میوه با غلظت بالا و استفاده از تری‌کلرواستیک اسید باید حتما توسط متخصص پوست و مو و در کلینیک انجام شود زیرا مدت ماندگاری اسید روی پوست و نواحی خاصی که دارو باید مالیده شود یک امر کاملا تخصصی است و توجه نکردن به این مساله می‌تواند موجب سوختگی پوست و عوارض مربوطه شود. اسیدهای میوه غلظت پایین‌تر را افراد می‌توانند بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کنند و در منزل، شب‌ها هنگام خواب استفاده نمایند. بهتر است این فرآورده‌ها (AHA) دور چشم و دور دهان استفاده نشود زیرا موجب تحریک و قرمزی و التهاب این نواحی خواهد شد. درصدهای بالاتر مانند 50 درصد و 70 درصد باید متوسط متخصص پوست به کار روند.

 

 

لایه برداری شیمیایی فایده‌ای هم دارد؟

 

البته! لایه‌برداری شیمیایی کاربردهای فراوانی دارد: بهبود چین و چروک‌های ظریف از طریق تحریک کلاژن‌سازی، شاداب‌تر و روشن‌تر شدن پوست، بهبود جوش‌های سرسیاه و سرسفید، بهبود لک‌های مختلف پوست و همچنین افزایش تاثیر داروهای موضعی مصرف شده توسط بیمار. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که لایه‌برداری پوست چه مکانیکی و چه شیمیایی باعث تحریک‌پذیرتر شدن آن نسبت به نور‌آفتاب می‌شود و لذا مصرف کرم‌های ضدآفتاب و پرهیز از قرار گرفتن به طور مستقیم در برابر نور آفتاب توصیه می‌شود. در غیر این صورت، بیمار ممکن است حتی نتیجه معکوس بگیرد؛ مثلا خانمی برای بهبود لک بارداری ملاسما پیلینگ شیمیایی انجام داده، به دلیل مراقبت نکردن از نور آفتاب ممکن است دچار بزرگ‌تر شدن لک نیز بشود.

 

 

به چه کسانی این روش‌ها را توصیه نمی‌کنید؟


کلا برای پوست‌های خشک، استفاده از لایه‌برداری چه مکانیکی و چه شیمیایی توصیه نمی‌شود زیرا موجب خشکی بیشتر پوست شده و می‌تواند برای بیمار دردسرساز باشد. در صورت لزوم، استفاده از لایه‌بردار در پوست‌های خشک، این کار باید زیر نظر متخصص پوست و با تمهیدات لازم انجام شود. مساله بعدی احتمال عود تبخال توسط لایه‌برداری پوست است، به خصوص در لایه‌برداری شیمیایی باید مراقب عود تبخال بود و بیمارانی که به طور مکرر تبخال می‌زنند، باید پزشک را از این مساله آگاه سازند تا روش‌های پیشگیری از بروز تبخال به کار گرفته شود زیرا این عفونت می‌تواند موجب ایجاد جوشگاه شده و در پوست تحریک شده توسط مواد شیمیایی لایه‌بردار وسعت زیادی پیدا کند.

 

 

آیا می‌توان از کِرِم‌های اسکراب موجود در داروخانه‌ها استفاده کرد؟

 

کِرِم‌های اسکراب یا اکسفولیان به عنوان خراشنده و ساینده پوست استفاده می‌شوند. برخی موارد شاهد هستیم که برای افزایش اثربخشی اسیدهای میوه هم به این کِرِم‌ها اضافه می‌کنند که بیمار از هر دو مکانیسم لایه‌برداری مکانیکی و شیمیایی سود ببرد. کرم‌ها و صابون‌های اسکراب (که حاوی دانه‌های خشن هستند) می‌توانند در درمان ضایعات پوستی مثل آکنه‌های کومدونال (جوش‌های سرسیاه یا سفید)، چربی پوست، خشونت پوست و نیز افزایش اثر داروهای موضعی کاربرد داشته باشند.

منبع:salamat.ir