سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

افزایش میزان نور در خانه


اتاق‌های تاریك و كم‌نور همیشه دلگیر و مخوف به‌نظر می‌رسند راه‌كارهای زیادی هست كه با كمك آنها می‌توانید فضای اتاق تاریك خانه خود را روشن‌تر و خوشایندتر سازید...


ویدیو مرتبط :
میزان افزایش حقوق کارکنان دولت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آرامش در خانه‌های پر نور



 

اوضاع تولید پس‌از یارانه‌ها

 

 

چرا بعضی می‌گویند پرده‌ها را كنار بزن تا دلت باز شود؟ چند ساعت می‌توانید در خانه‌ای تاریك دوام بیاورید؟ اگر تاریكی تمام نشود چه حالی پیدا می‌كنید؟ غمگین می‌شوید؟ می‌گریید؟ بعد چی؟ روان‌شناسان می‌گویند: «زندگی در خانه‌های كوچك و كم‌نور نه‌تنها تنش‌های خانوادگی را افزایش می‌دهد بلكه حتی میل به جنایت و پرخاشگری را نیز افزایش می‌دهد.»

 


شاید فكر می‌كنید مساله ارتباط بین نور و حالات روانی انسان‌ها بیشتر به باوری عامه شبیه است تا حقیقتی علمی، اما واقعیت این است كه روانپزشكان سال‌هاست این ماجرا را دریافته‌اند و حتی معتقدند برخی انواع افسردگی مثل افسردگی فصلی در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل كاهش نور دریافتی بدن و در پی آن كاهش هورمون ملاتونین مغز رخ می‌دهند و بر همین اساس هم آنها شیوه درمانی با نور را برای درمان این گروه از بیماران ابداع كرده‌اند.

 

 


جنایت و خانه

 


دكتر سید هادی معتمدی، روانپزشك در گفتگو با «جام‌جم» درباره زندگی در خانه‌های تنگ و تاریك اظهار می‌كند: گاهی زندگی در چنین خانه‌هایی فرد را پرخاشگر و به انجام جرایم خشن ترغیب می‌كند.

 


به گفته این پژوهشگر اجتماعی، ساكنان این قبیل منازل، خانه را محیطی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت نمی‌دانند و از محیط خانه دلزده می‌شوند و تغییر در روحیاتشان در كنار عوامل دیگری مثل فقر، نبود امكانات تفریحی در محیط زندگی، عدم بازدارندگی قوانین، تربیت نادرست و ناتوانی در كنترل نفس باعث می‌شود برای تفریح به جرایمی خشن مانند تجاوز و... دست بزنند.

 

 


مشاجره و خانه

 


همیشه مضرات زندگی در خانه‌های كوچك و بی نور به اندازه روی آوردن به بزهكاری بزرگ نیست و در برخی موارد به پایین آمدن آستانه تحمل افراد و مشاجره‌های خانوادگی می‌انجامد.

 


در همین زمینه دكتر عارفه مبشر، روانپزشك به ایسنا می‌گوید: هرچه خانه‌ها كوچك‌تر و تاریك‌تر باشند، تنش‌های خانوادگی نیز افزایش می‌یابد و موجب تاثیر استرس‌های محیطی بر روابط خانوادگی می‌شود.

 


به گفته این متخصص خانه‌هایی كه در گذشته وجود داشتند دارای فضای بزرگ‌تر، حیاط، باغچه، حوض و معماری زیبا و دلنشین بودند و از شیشه‌های رنگی و نور در خانه‌های قدیمی بسیار استفاده می‌شد اما در زندگی آپارتمانی كنونی، خانه‌ها كوچك و تاریك شده‌اند و سر و صدای خیابان‌های اطراف وارد خانه می‌شود كه این عوامل استرس‌زای زندگی آپارتمانی موجب تنش میان خانواده می‌شود.

 


مبشر تصریح كرد: نور نقش بسیار مهمی در آرامش افراد دارد و در زندگی آپارتمانی این نعمت تا حدود زیادی گرفته شده است.

 


این روانپزشك اظهار كرد: كوچك شدن خانه‌های امروزی در ایجاد تنش در خانواده بسیار موثر است.

 


زمانی كه خانه كوچك باشد كودك نمی‌تواند انرژی خود را تخلیه كند و دچار افسردگی یا لجبازی می‌شود كه تنش در كودك به مادر و دیگر اعضای خانواده نیز منتقل می‌شود.

 

 


از خانه بیرون بزنید

 


از سوی دیگر ساكنان آپارتمان‌های تاریك ناچارند به استفاده از نورهای مصنوعی در طول روز روی آورند كه سبب ساز بیماری‌هایی چون انواع سرطان‌ها، بهم خوردن ساعت درونی بدن و ریتم‌های رفتاری مثل ساعات خواب و بیداری، نامتوازن شدن حرارت بدن، بیماری‌های روانی، تضعیف دستگاه ایمنی و حتی كاهش قدرت دید می‌شود.

 


همه اینها را گفتیم كه بگوییم، پرده‌ها را كنار بزنید و بگذارید نور پوست‌تان را نوازش كند و اگر مثل ما آپارتمان‌نشین هستید و ساختمان‌های بلند راه نور را به خانه بسته‌اند، همین حالا شال و كلاه كنید و از خانه برای پیاده‌روی كوتاه بیرون بزنید، هیچ‌كس و هیچ‌چیز نمی‌تواند خورشید را از ما بگیرد!