سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

اصول طبخ غذا



 

چند کلمه کلیدی

 

طبخ غذا اصول و قواعدی دارد که متاسفانه امروزه در سفره های ایرانی این اصول کمتر رعایت می شود. مهمترین این اصول به شرح زیر می باشد:

 

1-غذا باید به آرامی و با تأنی و در مدت زمان طولانی و با حرارت ملایم پخته شود.

 

استفاده از زودپز برای پخت غذا به دلیل وجود حرارت و فشار بالا باعث له شدن مواد داخل زودپز و متلاشی شدن این مواد می‌شود. در نتیجه غذای تهیه شده در زودپز نه تنها هیچ خاصیتی ندارد (بیشتر یک تفاله است تا غذا) بلکه به دلیل متلاشی شدن، سرطان‌زا نیز می‌باشد.

 

استفاده از مایکروویو برای پخت غذا به دلیل داشتن امواج مایکروویو و تخریب ساختار مولکولی غذاها مضر بوده و موجب سرطان می‌شود.

 

امواج مایکروویو در مسیر حرکت خود پس از برخورد با ماده یا از آن عبور می‌کند و یا جذب آن می‌شود. این امواج جذب موادی که حاوی آب هستند مانند غذا و بدن انسان می‌شوند. قرار گرفتن در معرض تابش امواج مایکروویو می‌تواند به مرور موجب سوختگی‌های بافتی و آب مروارید شود. این در حالی است که بنا بر تحقیقات صورت گرفته تمام مایکروفر های موجود در بازار نشتی امواج دارند که بسیار خطرناک است.

 

همچنین استفاده از غذاهای مایکروویو شده باعث کاهش حافظه، لطمه به مغز، اختلال در تولید هورمون‌های مردانه و زنانه و کاهش و اختلال در سیستم دفاعی بدن می‌شود. همچنین برخورد مستقیم این اشعه با انسان باعث پاره شدن رشته‌های DNA بدن و به دنیا آمدن نوزادان ناقص‌الخلقه می‌شود.

 

علاوه بر موارد فوق برخی از غذاها همانند سیب زمینی اگر در مایکروفر گرم شود باعث لطمه شدید به مغز در حال رشد کودکان می‌شود. همچنین یكی دیگر از مضرات احتمالی دستگاه‌های مایكروویو در مورد گرم كردن دوباره غذاهاست که موجب بقای میکروب‌های غذا و تغییر ماهیت آنها شده که بسیار برای بدن آسیب‌زا است.

 

2-غذاها بایستی از مواد غذایی تازه تهیه شوند و از مصرف مواد فریز شده باید پرهیز کرد.

 

استفاده از غذاهای فریز شده و منجمد شده بسیار مضر است. در غذاهای فریز شده، ماهیت مواد غذایی دچار تحولاتی می‌شود که خواص و فواید غذا را تغییر داده و از بین می‌برد؛ در نتیجه بدن انسان را با کمبود مواد غذایی مفید روبرو می‌کند. همچنین نگهداری طولانی مدت این مواد در فریزر موجب تجمع مواد سرطان‌زا در غذاها می‌گردد. هر چه مدت فریز کردن غذاها طولانی‌تر باشد، مضرات آن نیز بیشتر است.

 

این در حالی است که اکثر بانوان ایرانی ماده غذایی خارج شده از فریزر را جهت استفاده در مایکروفر قرار می‌دهند که ضرر آن را برای بدن دو چندان می‌کند.

 

3- فلسفه نامگذاری آشپزخانه این بوده که محل طبخ آش و فراورده‌های آشی بوده است.

 

پایه سفره ایرانی آش بوده است. آش‌ها هم غذا هستند و هم دارو. متاسفانه امروزه خانواده‌های ایرانی کمتر از آش بهره می‌برند و یکی از دلایل مهم آن‌ها ایجاد ناراحتی‌های گوارشی می‌باشد. در صورتی که آش با مصلحات آن مصرف شود، نه تنها نفخ و سوزش معده ایجاد نخواهد کرد، بلکه سبب درمان و بهبود مشکلات گوارشی نیز می‌شود.

 

منبع : payam114


ویدیو مرتبط :
توضیحات احمد خاکزار در مورد طبخ غذا در حسینیه قلعه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آداب و رسوم مردم زنجان در طبخ غذا



 

 

آداب و رسوم مردم زنجان در طبخ غذا

 

رسم‌های مختلف و خلق وخوی اقوام مختلف با توجه به تاریخ و قدمت منطقه در طی سال‌های طولانی شکل گرفته، سینه به سینه به افراد یک جامعه منتقل می‌شود و در طول سال‌ها، زنده و پا برجا می‌ماند. مردم شهر زنجان نیز با توجه به قدمت تاریخی و فراز ونشیب‌های بسیار در طول زمان خود، دارای آداب و رسوم وفرهنگ وخصلت‌های ویژه ای هستند. جشن‌ها و آداب و رسوم مختلف در موارد گوناگون، دارای نظم و قوانین خاصی هستند که همگان ملزم به رعایت آن‌ها هستند، مراسم اعیاد مذهبی و ملی، مراسم عمومی‌ و عزا، نوع لباس پوشیدن و جشن‌های محلی از جمله مواردی هستند که دارای نظم خاصی بوده و جزو آداب و رسوم مردم شهر زنجان می‌آیند.

 

محل آشپزی:
تعسان (تنورستان) محلی بود كه تنور و اجاق پخت غذا در آن قرار داشت كه بنا به تعداد افراد خانواده تعداد اجاق نیز فرق می‌كرد برای سوخت اجاق و تنور از هیزم استفاده می‌كردند كه در اصطلاح محلی بدان «اودون» می‌گویند سوختن هیزم غالباً دود زیادی ایجاد می‌كرد و برای همین دیوارهای تعسان همیشه با لایه‌ای از دوده پوشیده بود. در هر خانواده معمولاً دوخروار یا بیشتر آرد وجود داشت و در ماه یك یا دو بار نان می‌پختند و سپس نانها را در یك اطاق بر روی هم می‌چیدند و هر روز مقداری از آنرا سرسفره می‌آوردند و اگر نان خشك شده بود با جاروی كوچكی یا با دست مقداری آب روی آن می‌پاشیدند و بعد از یكی دو ساعت قابل خوردن می‌شد. بیشتر خانواده‌ها مخصوصاً روستائیان در زمستان كرسی را روی همان تنور می‌گذاشتند و افراد خانواده شبها دور آن می‌خوابیدند و از حرارت تنور استفاده می‌كردند. برای خوردن غذا محل خاصی وجود نداشته است و گاهی در اتاق و گاهی در آشپزخانه عمل غذا خوردن انجام می‌گرفته است، البته ثروتمندان هیچوقت در آشپزخانه غذا نمی‌‌خورده‌اند.

 

خوراك محلی:
از غذاهائی كه معمولاً فقط در مراسم خاصی پخته می‌شوند و مردم زنجان در سایر اوقات سال كمتر از آن استفاده می‌كنند می‌توان به غذای شب چهارشنبه سوری - غذای شب عید و غذائی كه به هنگام دندان در آوردن كودك پخته می‌شود اشاره كرد. در شب چهارشنبه سوری معمولاً خانواده‌ها به همراه برنج، خورشتی بنام «‌شش‌انداز» درست می‌كنند كه تركیبی است كه از روغن، خرما، كشمش، گردو، تخم‌مرغ، و سركه. علاوه بر این به تعداد افراد خانواده تخم‌مرغی با پوست پیاز نازك در لابلای برنج گذاشته می‌شود تا رنگ بگیرد معمولاً اشكال متنوعی كه بر روی تخم‌مرغ ایجاد می‌شود توسط افراد تفسیر می‌شود مثلاً اگر بر روی تخم‌مرغی شكلی مانند هواپیما دیده شود آنرا نشانه سفر حج می‌گیرند و غیره.اما خوراك شب عید نوروز، در این شب اغلب خانواده‌ها معمولاً یك ماهی تهیه می‌كنند و در كنار ماهی رشته پلو یا زعفران پلو (بسته به استطاعت خانواده) پخته می‌شود. یكی از دلایلی كه مردم برای مصرف ماهی در شب سال نوبر می‌شمرند این است كه چون آب دریا حیات بخش است برای همین در اول سال از موجودات دریائی استفاده می‌كنند تا سال خوبی داشته باشند. یكی دیگر از غذاهائی كه در زنجان در مراسم خاصی پخته می‌شود خوراكی است به نام دنك كه در هنگام دندان در آوردن كودك پخته می‌شود این خوراك از گندم و گوشت تهیه می‌شود و بعضی از اوقات این خوراك بین خویشان نزدیك و گاهی بین همسایه‌ها نیز توزیع می‌شود.

قاتق لش (gateg lesh) نوعی خوراك است كه از گوشت و مقداری برنج درست می‌شود همچنین در تمام مراسم برنج با گوشت و یا ماهی پخته می‌شود و به آن «پلاو» (plaw) می‌گویند. چكدرمه (chekerme) نوعی پلو با گوشت است كه برای مهمانان و نیز در مراسم پخته می‌شود گاهی نیز كشمش و دانه‌های انار به آن اضافه می‌شود كه برای مهمانان و نیز در مراسم پخته می‌شود گاهی نیز كشمش و یا دانه‌های انار به آن اضافه می‌شود. یاغ‌چوربا (yag churba) نوعی سوپ است كه از نان ریزریز و آب و چربی درست می‌شود و گاهی پیاز به آن اضافه می‌كنند «قره‌چوربا» (gara churba) گوشت آب‌پز با نان ریزریز شده است.

 

غذاهای محلی:
از غذاهای محلی استان زنجان می‌توان به رشته - بلاماش (با آرد و روغن درست می‌شود) قیقناق - كوفده یا كوفته - آغوز یا بلاما - اییردك (با آرد و شیر درست می‌شود) -سوزمه: ماست كیسه‌ای - حلوای شیره - فیرنی - قووت. همچنین از انواع آش می‌توان اریشته آشو (آش رشته) - بوغدا آشو (آش گندم) - تورش آشو اشاره كرد (آش ترش) - سوت آشو (شیر برنج) - قوروت آشو (آش كشك) یارما آشو (آش بلغور) را نام برد.

مواد اولیه غذا: مواد اولیه در هر محل نسبت به محل دیگر فرق می‌كرده است و بیشتر به مواد اولیه در دسترس شیوه معیشت - میزان درآمد و امكانات فرد یا خانواده بستگی داشته است. امابه طور كلی آرد- گوشت - حبوبات و سبزیجات را می‌توان به عنوان مواد اولیه برای پخت غذا نام برد.

منبع: tebyan.net