سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

آموزش هرس كردن و تکثیر ساقه‌های بامبو



 

 

بامبو

 

 

 

ساقه‌های گیاه بامبو كه امروزه از طرفداران زیادی برخوردار است و افراد زیادی تمایل به نگهداری آن‌ها در خانه‌های خود دارند، زمانی كه بیش از حد بلند می‌شود نیاز به كوتاه و مرتب شدن دارند.

 

 

 

بامبو

 

 

 

گیاه بامبو یك گیاه زیبا و مقاوم است كه هم در آب و هم در خاك رشد می‌كند. شما می‌توانید بدون نگرانی و به آسانی ساقه‌های این گیاه را مرتب و هرس كنید. هرس كردن به موقع و صحیح به رشد و شاداب ماندن این گیاه كمك زیادی می‌كند. قیچی و وسیله‌ای كه قصد دارید گیاه را با آن هرس كنید باید كاملا تمیز و تیز باشد تا هم بیماری به گیاه منتقل نشود و هم در محل برش اثری از دندانه دندانه شدن بر ساقه برجا نماند تا بتوانید یك هرس سالم و تمیز را انجام دهید. میزان ساقه‌های بامبو در دسته بامبویی كه در خانه دارید رشد نخواهد كرد بلكه ارتفاع بامبوها در اثر رویش و جوانه زدن برگ‌های بامبو و پیچ ها افزایش می‌یابد. ممكن است تا مدتی تمایل نداشته باشید كه ساقه‌ها را كوتاه كنید تا ارتفاع بامبوهای شما افزایش یابد اما پس از مدتی كه ارتفاع بامبوها بیش از حد زیاد شود این كار لازم است.

 

 

بامبو

 

 

 

زمانی كه مقداری از ساقه‌ بامبو را برش بزنید و هرس می‌كنید برگ‌ها و در نتیجه ارتفاع بامبو باز می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. البته بدون اینكه ساقه رشد كند. آن قسمت از ساقه كه از بامبو جدا كرده‌اید را می‌توانید در خاك یا آب قرار دهید زیرا هر كدام یك قلمه جدید بامبو هستند پس از مدتی ساقه‌های قطع شده یا همان قلمه ها می‌توانند رشد ‌كنند و جوانه بزنند و به این ترتیب می‌توانید یك دسته بامبو جدید داشته باشید.

 

 

 

بامبو

 

 

 

 

هرس كردن را با بریدن مقدار كمی از ساقه بامبو شروع كنید و بعد از برش اول اگر باز هم لازم بود می‌توانید یك قطعه كوچك دیگر از بامبو را از ساقه جدا نمائید. برگ‌ها و جوانه‌های بامبو تا زمانی رشد می‌كنند كه ارتفاع، وزن و ضخامت ساقه بامبو به حد نرمال باشد، به همین دلیل است كه گیاه بامبو وقتی بیش از حد بلند و سنگین شود نیاز به هرس شدن پیدا می‌كند. همانطور که اشاره شد، شما می توانید قلمه بامبو را هم در خاك و هم در آب قرار دهید. اگر قصد شما صرفا تاثیر گیاه است بهتر است قلمه را از 2 تا 5 سانتی متر از زیر گره ساقه جدا كنید. گره اولین جایی است که جوانه بامبو از آنجا بوجود آمده است. این منطقه وقتی از ساقه جدا شود به زودی ریشه می دهد و گیاه جدیدی بوجود می آید. به همین دلیل مهم است که آن را طوری کوتاه کنید تا جوانه گره کاملا دست نخورده باقی بماند. بعضی از مردم اصرار دارند كه باید قلمه را زاویه دار برش زد تا ریشه دهد. این درست نیست. شما می توانید برش را به صورت صاف و بدون زاویه نیز انجام دهید.

 

 

 

بامبو

 

 

 

با باقی گذاشتن یك یا دو پیچ بر ساقه بامبو می توانید گیاه را به رشد و شكوفایی جدید و سریع تر تشویق كنید. مرتب كردن گیاه هم چنین سبب می شود كه جوانه ها و پیچ ها بسیار منسجم تر و پرتر از زمان قبل از هرس و مرتب كردن رشد كند. اگر نمی خواهید كه گیاه هرس شده شما به رشد خود ادامه دهد و رشدش متوقف شود باید در محل برش مقداری پارافین بمالید و آن قسمت را مسدود كنید. گیاه بامبو با اینكه گیاه بسیار مقاومی است باز هم احتمال بیمار شدنش وجود دارد. یكی از موارد تشخیص بیمار بودن گیاه بامیو ای است كه آبی كه گیاه در آن قرار داده شده زود به زور زرد و كدر می شود. در چنین مواقعی باید راهكار درمانی را از یك كارشناس جویا شوید.


ویدیو مرتبط :
آشنایی و راهنمای نگهداری از لاکی بامبو (بامبو خوش شانس)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آموزش تکثیر و پرورش کالانکوآ



کالانکوآ,گل کالانکوآ,گیاه کالانکوآ

آموزش تکثیر و پرورش کالانکوآ

نام علمی: KALANCHOE BLOSSFELDIANA
خانواده: CRASSULACEAE - سدوم*ها
بومی منطقه: ماداگاسکار
نام های دیگر: کالانکوئه , کالانکوآ , کالانشه*آ , کالانشه نو, Kalanchoe, Palm Beach Belle

شرایط مناسب رشد:
نور محیط: متوسط
آبیاری و رطوبت: مرطوب
دمای ایده آل محیط: 30 درجه سلسیوس
خاک و تغذیه: مخلوطی از خاک باغچه، ماسه، کود حیوانی و قطعات کوچک آجر

کالانکوآ: اسم علمی این گیاه Kalanchoe blossfeldiana و از خانواده Crassulaceae می باشد. این جنس دارای ۲۰۰ گونه مختلف بوده و برگ های گوشتی وگل های زیبای آنها مورد توجه است.گونه مورد نظر بومی ماداگاسکار بوده و ارتفاع و گسترش آن به حدود ۳۰ سانتی متر می*رسد.برگها سبز روشن، گوشتی و تخم مرغی شکل هستند که لبه آنها به طرف بالا برگشته است.
گل های کالانکوئه قرمز کم رنگ و لوله ای شکل بوده و به صورت خوشه ظاهر می شوند .فصل پیرایش گل ها، از اواسط زمستان تا اواسط بهار است.

کالانکوآ,گل کالانکوآ,گیاه کالانکوآ

گل کالانکوآ

گیاهان این تیره بیشتر مخصوص مناطق گرم و خشک بوده و بصورت علفی پایا هستند و قاعده ساقه آنها مختصری چوبی و دارای برگهای گوشتی می باشد. گل آذین گرزن است گلها منظم و با فرمول گل n کاسبرگ و n گلبرگ وn+n پرچم و n برچه می باشد که n از 3 تا 30 متغیر است. کاسبرگها آزاد و به رنگ سبز و گلبرگها رنگین و برچه ها آزاد و منطبق با گلبرگها است. تخمدان تحتانی می باشد . در بافتهای برگ و ساقه آنها آب و اسید آلی ذخیره می شود.


منشا کالانکوئه آفریقا و هندوستان می باشد و 100 گونه شبه درختچه ای شناخته شده که به طول 1 متر است ولی در گلکاری از ارقام پاکوتاه که 40-30 سانتیمتر است استفاده می شود.

کالانکوآ,گل کالانکوآ,گیاه کالانکوآ

گل کالانکوآ

این گونه به طول 45-25 سانتیمتر – گل قرمز چتری روی شاخه های بلند- برگ سبز تیره با حاشیه قرمز- در گلخانه معتدل گلدهی در اواسط زمستان صورت می گیرد و چند ماهی بطول می انجامد.این گیاهان شاداب می تواند تا 12 اینچ رشد کنند. گل آنها از چهار گلبرگ تشکیل شده است و می تواند قرمز، بنفش، نارنجی، زرد و سفید باشد.گلهای زیبای قرمز و خوشه ای دارد و برگها گوشتالو و براق می باشد.


کالانکوئه به نور متوسط تا زیاد، حرارت بالا خاک همیشه خیس وقلیایی احتیاج دارد.می توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هردو هفته یکبار از خرداد تا شهریور ، به این گیاه کود داد.مخلوطی از خاک باغچه، ماسه، کود حیوانی و قطعات کوچک آجر، خاک مطلوب کالانکوئه می باشد.گیاهی آپارتمانی است و در گلدان سریع رشد می کند و تکثیر می شود. گیاهی مقاوم است گلدهی آن طولانی و در صورت جدا کردن گلهای خشک از گیاه تا 4 ماه گلدهی می کند.

کالانکوآ,گل کالانکوآ,گیاه کالانکوآ

گل کالانکوآ

در مناطق معتدل گلدان یا قلمه های ریشه دار را در محل آفتاب گیر یا سایه آفتاب نگهداری می کنند تا زمان گلدهی طولانی شود. برگهای مقابل و دندانه دار و بوته کرکی و مخملی دارد و حالت زیبایی به گیاه می دهد.


خاک مخصوص قلمه : یک قسمت پیت + یک قسمت خاکبرگ یا کمپوست + دو قسمت ماسه نرم. میزان ماسه به این دلیل بیشتر است که به پوسیدگی حساس است.
برای تکثیر قلمه های انتهایی ساقه را به طول ۵/۷ سامنتیمتر از اواسط تا اواخر بهار با یک چاقوی تیز تهیه کنید، سپس به مدت ۲ یا ۳ روز در کناری قرا دهید تا در محل بریدگی ها، کال تشکیل شود. قلمه ها را دور از تابش مستقیم خورشید در یک اتاق معمولی با دمای ۲۰-۱۸ درجه سانتی گراد نگاه دارید. سپس قلمه ها را به آرامی در گلدانهایی با قطر دهانه ۹ سانتی کمتر، حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس قرار دهید و در دمای ۲۱-۲۰ درجه سانتی گراد، با نور مناسب و کافی ولی دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید . خاک را نسبتا مرطوب کنید و مواظب باشید که خیلی خیس نباشد. زمانی که ریشه دهی انجام شده و گیاه جدید شروع به رشد می کند، به آب بیشتری نیاز دارد، ولی مراقب باشید که آبیاری بیش از اندازه نکنید.
منابع:
nargil.ir
en.wikipedia.org/wiki/Kalanchoe_blossfeldiana