سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

آشپزی هم فوت و فن د‌ارد‌!



 

نکات آشپزی , فوت و فن آشپزی

 

همهٔ آشپزها از مواد‌غذایی یکسانی استفاد‌ه می‌کنند‌، اما د‌ست‌پخت‌ها قابل مقایسه نیستند‌. برای بهتر کرد‌ن طعم و عطر و ظاهر غذایشان روش‌های ساد‌ه‌ای وجود‌ د‌ارد‌ که با کمک آنها می‌توانید‌ به یکی از بهترین آشپزها د‌ر میان د‌وستان و اقوام تبد‌یل شوید‌.

 

 

نگه‌د‌اری از آب مرغ و سبزیجات

 

هرگاه آب مرغ، گوشت یا سبزیجات شما زیاد‌ آمد‌، د‌ور نریزید‌؛ بلکه آب را د‌ر قالب یخ بریزید‌ و د‌ر فریزر بگذارید‌ و هربار که بخواهید‌ سوپ یا خورشتی د‌رست کنید‌ می‌توانید‌ از یک یا چند‌ قالب آب مرغ یا گوشت یخ زد‌ه استفاد‌ه کنید‌.

 

 

سبز ماند‌ن جعفری

 

همیشه د‌ر پایان پخت سوپ و سس، به آنها جعفری اضافه کنید‌ تا عطر و طعم و رنگ جعفری حفظ شود‌.

 

 

افزایش غلظت سوپ

 

برای غلیظ کرد‌ن سریع یک سوپ خانگی، کمی پورهٔ سیب‌زمینی قبل از سرو کرد‌ن به آن اضافه کنید‌ و یا کمی آرد‌ گند‌م یا جوانه گند‌م د‌ر حین پخت به آن اضافه کنید‌.

 

 

جذب چربی از سوپ یا خورش

 

برای برد‌اشتن چربی از یک سوپ یا خورش د‌ر کیسهٔ نایلونی تمیزی، چند‌ قطعه یخ بیند‌ازید‌ و د‌ر آن را محکم ببند‌ید‌ و د‌ر ظرف غذا بیند‌ازید‌. چربیها به د‌ور یخ جذب شد‌ه و شما به آسانی می‌توانید‌ آنها را برد‌ارید‌.

 

 

جلوگیری از تغییر رنگ کلم قرمز

 

اگر کلم قرمز شما د‌ر هنگام پخت آبی یا بنفش باشد‌، به آب کمی سرکه اضافه کنید‌ تا کلم بار د‌یگر قرمز شود‌.

 

 

تشخیص پخته بود‌ن اسپاگتی

 

برای آزمایش پخته بود‌ن اسپاگتی، یک قطعه از آن را روی د‌ر قابلمه بگذارید‌، اگر چسبید‌، اسپاگتی پخته است.


ویدیو مرتبط :
تمام فوت و فن های آشپزی مدرن 02128423118-09130919448-wWw.118File.Com

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فوت و فن های آشپزی با لاله صبوری


بین آشپز‌ها معروف است كه مرغ غذایی همه كاره است. در انواع و اقسام غذاهای ایرانی، فرنگی، چینی و هندی از مرغ استفاده می‌شود و مدل‌های پخت آن بسیار متنوع است.


مجله زندگی ایده آل - الناز دیمان: بین آشپز‌ها معروف است كه مرغ غذایی همه كاره است. در انواع و اقسام غذاهای ایرانی، فرنگی، چینی و هندی از مرغ استفاده می‌شود و مدل‌های پخت آن بسیار متنوع است. از مرغ حتی می‌توان در سالاد، سوفله و گراتن استفاده كرد. یكی از لذیذ‌ترین روش‌های پخت این ماده غذایی، گریل كردن است.

لاله صبوری و همسرش، پویا قاسمی و دختر كوچك‌شان نورا، ‌مهمان این شماره ایده‌آل شدند و باهم در مورد غذای مورد علاقه‌شان، مرغ گریل شده و نحوه پخت این غذا و آشپزی‌های مشترك‌شان گپ زدیم. صبوری انواع روش‌های پخت مرغ را امتحان كرده و معتقد است بهترین روش برای پخت مرغ همان روشی است كه قدیمی‌ها داشتند. صبوری همچنین غذاهای تهیه شده با مرغ را مناسب ماه رمضان می‌داند و باغذاهایی مانند زرشك پلو با مرغ و مرغ گریل شده از ‌مهمانانش در ماه رمضان پذیرایی می‌كند.

فوت و فن های آشپزی با لاله صبوری

مدل مامان‌های قدیمی غذا می‌پزم

یكی از مزایای مرغ این است كه روش‌های پخت آن واقعا متنوع است. روش‌های معمول آن را می‌توانیم در منزل درست كنیم و مدل گریل شده یا كباب را هم می‌توان به راحتی در پیك‌نیك‌ها و خارج از منزل درست كرد. در روش خانگی كه مدل ساده پخت مرغ است، من كاملا به روش‌های سنتی وفا دارم. در كل من مدل مامان‌ها غذا می‌پزم و غذا پختن را هم از مادرم یاد گرفته‌ام. در این روش از سبزیجات معطر، فلفل دلمه و پیاز مفصل استفاده می‌كنم و ابتدا مرغ را سرخ می‌كنم و بعد با آب خیلی كم و شعله ملایم آن را می‌پزم. اصولا از زودپز و ماكروویو برای پخت مرغ استفاده نمی‌كنم و حتما هم در پایان از ادویه و به خصوص زعفران استفاده می‌كنم.

روش باربیكیو مرغ هم كه جان می‌دهد برای پیك‌نیك (می‌خندد). البته ما در خانه هم زیاد این غذا را درست می‌كنیم. در این مدل پخت مرغ مواد و ادویه‌هایی كه مرغ در آنها قرار می‌گیرد خیلی مهم است. این مواد نباید آنقدری باشد كه مزه خود مرغ از بین برود. من از پیاز و زعفران و كمی فلفل سیاه و آبلیمو استفاده می‌كنم و همان‌طور كه گفتم سعی می‌كنم به اندازه‌ای از ادویه‌جات استفاده كنم كه طعم مرغ عوض نشود.

نورا: من زرشک‌پلو با مرغ را خیلی دوست ندارم اما باربی كیو مرغ خوشمزه است.

پویا قاسمی: غذاهایی كه همسرم با مرغ درست می‌كند، خیلی متنوع و خوشمزه است. مرغ را به شیوه‌هایی مختلف می‌توان پخت. روش پخت مرغ مهم است؛ مثلا بعضی‌ها مرغ را داخل آب می‌اندازند و كمی پیاز اضافه می‌كنند و مرغ را آبپز می‌خورند ولی ما این روش پخت مرغ را دوست نداریم.

لاله صبوری: آشپزی پویا خوب است و همیشه هم ایده‌های خوبی برای طبخ غذاها دارد.

پویا قاسمی: گاهی هم فقط فضولی می‌كنم (می‌خندد). كلا روش‌های پخت مرغ چندان سخت نیستند. من هم زرشك پلو با مرغ و خوراك مرغ كه با سبزیجات و سیب زمینی پخته می‌شود را بلدم و خیلی هم دوست دارم.

گوشت مرغ ضدسرطان است


گوشت مرغ یكی از سالم‌ترین منابع گوشتی است كه پروتئین فراوانی دارد. همچنین گوشت مرغ به‌خاطر داشتن سلینوم یك ماده ضدسرطان محسوب می‌شود. گذشته از اینكه كلا گوشت‌های سفید سالم‌تر هستند، افرادی كه رژیم غذایی لاغری دارند، می‌توانند با خیال راحت بخش سینه مرغ را كه بسیار كم چرب است، به روش‌های مختلف پخت و میل كنند. در جایی خواندم سینه مرغ حتی برای كاهش كلسترول و فشار خون هم موثر است.

فوت و فن های آشپزی با لاله صبوری

دستیاران آشپزی من

به نظرم در كنار غذاهای مرغی و گریل مرغ معمولا نوشابه‌هایی مثل كولا خوشمزه است. البته من كمتر از این نوع نوشیدنی استفاده می‌كنم و سعی می‌كنم بچه‌ها هم كمتر بخورند ولی در این تلاش چندان موفق نیستم (می‌خندد). پیشنهادم برای نوشیدنی كنار این غذا لیموناد یا موهیتو است. خودم هم بیشتر از همین نوشیدنی‌ها استفاده می‌كنم.

چندان اهل شیرینی و دسر‌های شیرین نیستم امادر ‌مهمانی‌ها از ژله و بستنی برای دسر استفاده می‌كنم كه فكر می‌كنم برای این غذا هم مناسب است. ژله را در خانه معمولا نورا درست می‌كند و در این كار حرفه‌ای شده است (می‌خندد).

نورا: ژله را خیلی دوست دارم و درست كردنش را یاد گرفته‌ام. ژله هلو و توت فرنگی راخیلی دوست دارم. ژله‌ها را تزئین هم می‌كنم.

لاله صبوری: نورا كلا خیلی اهل آشپزی است و موقع آشپزی به من كمك می‌كند و حتی پیشنهادهای جالب و جدید می‌دهد.

نورا: دستپخت مامانم خوب است اما من دستپخت مامان بزرگم را بیشتر دوست دارم.

لاله صبوری: دخترم همیشه آبرو داری می‌كند (می‌خندد).

پویا قاسمی: دستپخت همسرم فوق‌العاده است و من همه غذاهایی كه می‌پزد را دوست دارم.

لاله صبوری: تازه خیلی هم كمك می‌كند (می‌خندد). مثلا من همه مواد لازانیا را آماده می‌كنم و پویا آنها را فقط روی هم می‌چیند و بعد هم سر میز شام می‌گوید: «من غذا را درست كرده‌ام» (می‌خندد).

پویا قاسمی: خب فوت آخر مهم است (می‌خندد).

فوت و فن های آشپزی با لاله صبوری

 از مرغ سبز استفاده كنید

ما برای طبخ مرغ حتما از مرغ‌های سبز یا ارگانیك استفاده می‌كنیم. این مرغ‌ها به روش‌های سالم‌تری پرورش پیدا كرده‌اند و برای رشد دانه و تغذیه ارگانیك داشته‌اند. این نوع مرغ در بسیاری از فروشگاه‌های پروتئین در دسترس است. این مرغ‌ها شاید جثه كوچك‌تری داشته باشند ولی گوشت‌شان بسیار لطیف‌تر و خوشمزه‌تر از مرغ‌های دیگر است.
 
برای آنكه غذای خوبی با مرغ پخت كنید حتما لازم است مرغی كه خریداری می‌كنید، گوشت خوشمزه و سالمی داشته باشد. بعضی از مرغ‌ها گوشت و طعم خوبی ندارند و شما هرقدر هم تلاش كنید كه با آنها غذای خوشمزه بپزید، امكان ندارد.

همه‌مان درگیر كالری هستیم

به میزان كالری در غذا خیلی اهمیت می‌دهم. من فكر می‌كنم همه‌مان درگیر این مساله هستیم و میزان كالری غذاها برای‌مان خیلی مهم است. با اینكه غذاهای ایرانی حسابی چرب و روغنی هستند اما من سعی می‌كنم از روغن خیلی كم استفاده كنم. موقع پخت غذا هم مرتب میزان كالری همه مواد غذایی داخل غذا را چك می‌كنم. گوشت‌های سفید كم كالری هستند و از این جهت برای افرادی كه مثل من مرتب در حال چك كردن كالری غذای‌شان هستند، خوب است. البته سینه مرغ خیلی كم‌كالری‌تر است ولی من ران مرغ را بیشتر دوست دارم.

غذاهای چینی خوشمزه‌اند

به تغذیه سالم اهمیت می‌دهم. مثلا ماهی یك بار قورمه سبزی می‌پزم آن هم چون بچه‌ها هلاك این غذاهستند (می خندد) اما بیشتر سعی می‌كنم غذاهای سالم‌تری بپزم. مثلا غذاهای چینی نسبتا غذاهای سالمی هستند. من چاینیز زیاد می‌پزم. در این نوع غذا سبزیجات نیم پخت می‌شوند و خواص غذایی‌شان را از دست نمی‌دهند. در این غذا همه جور سبزیجات مانند هویج، جوانه گندم، پیازچه، كدو، فلفل دلمه‌ای، بروكلی و. . . در كنار تكه‌های مرغ پخته می‌شود. این غذا با روغن زیتون طبخ می‌شود و كم كالری است. در پخت این غذا تابه هم مهم است و حتما باید مخصوص باشد تا سبزیجات آب نیندازند.

فوت و فن های آشپزی با لاله صبوری

ویروس تنبلی نمی‌گذارد ورزش كنم!

من سال‌ها به‌شدت اهل ورزش بودم. همه دوستان و همكارانم می‌دانستند موقع غیبتم حتما در سالن‌های ورزشی هستم. هر ورزش جدیدی به سالن‌های ورزشی اضافه می‌شد، من سریع در كلاس‌ها شركت می‌كردم و آخرین كلاس ورزشی‌ام «میها بادی تیك» بود كه ورزشی كاملا حرفه‌ای و سنگین است. این ورزش هم نوعی از بدن‌سازی است كه با مربی خصوصی مدتی آن را دنبال كردم اما چند ماهی است ویروس تنبلی به من حمله كرده و حسابی از ورزش دور شده‌ام (می‌خندد).

از ‌مهمانان ماه رمضان با ته‌چین مرغ پذیرایی می‌كنم

 فكر می‌كنم در افطار باید از غذاهای سبك استفاده كرد. غذاها و مواد غذایی مانند سوپ، نان، پنیر، سبزی، خرما، فرنی و. . . اما برای مرحله بعد كه غذا در آن میل می‌شود، غذاهایی كه بامرغ پخته می‌شوند، مناسب است. در كل گوشت سفید چندان سنگین نیست و مرغ هم به خاطر تنوع غذایی فراوانی كه دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای افطار و سحر و همچنین پذیرایی در ‌مهمانی‌ها باشد. مثلا ته‌چین مرغ بسیار لذیذ و غذایی كاملا رسمی برای ‌مهمانی‌ها و افطار محسوب می‌شود.