سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

آشنایی با خوراکی‌ های کریسمسی ارامنه ایران


اگر آئین‌هایی مانند شب عید نوروز، شب یلدا و ... خوراکی‌ها و خوردنی‌های مخصوص خود را دارد، شب کریسمس و جشن سال نوی مسیحیان هم در میان ارامنه با شیرینی‌ها، نوشیدنی‌ها و غذاهای مخصوصی جشن گرفته می‌شود. شیرینی پیروک، نان گاتا، کوکو سبزی و سبزی پلو با ماهی بعلاوه قهوه بخشی از این خوردنی‌ها هستند.





صبح بخیر:
اگر آئین‌هایی مانند شب عید نوروز، شب یلدا و ... خوراکی‌ها و خوردنی‌های مخصوص خود را دارد، شب کریسمس و جشن سال نوی مسیحیان هم در میان ارامنه با شیرینی‌ها، نوشیدنی‌ها و غذاهای مخصوصی جشن گرفته می‌شود. شیرینی پیروک، نان گاتا، کوکو سبزی و سبزی پلو با ماهی بعلاوه قهوه بخشی از این خوردنی‌ها هستند.

بسیاری از ایرانیان بر این تصور هستند که ارمنی‌های ایران هم مانند دیگر مسیحیان جهان و به خصوص آمریکایی‌ها، در شب سال نو و کریسمس و یا عید پاک گوشت بوقلمون می‌خورند. اما واقعیت این است خوردن گوشت بوقلمون همانقدر بین ارامنه مرسوم و رایج است که بین دیگر ایرانیان.

با این حال پس خوراکی و شام رایج شب کریسمس ارامنه ایران چیست؟ پاسخ این پرسش جالب توجه است؛ همانطور که بین اغلب ایرانیان از گذشته رایج بوده و برای شب عید نوروز سبزی پلو با ماهی تهیه می‌کنند، در شب کریسمس هم شامی که از آشپزخانه خانه‌های ارامنه بر سر سفر حاضر می‌شود غالبأ سبزی پلو با ماهی است.

آشنایی با خوراکی‌ های کریسمسی ارامنه ایران

البته شام کریسمسی ارامنه یک خوراکی سبزی محور دیگر هم دارد و آن کوکو سبزی است. در پاره‌ای مواقع شام این شب به شکل برنج، کوکوسبزی و ماهی آماده و سرو می‌شود. با این حال وقتی از خود ارامنه و قدیمی‌هایشان درباره این که چرا این خوراکی‌ها را شب کریسمس سر سفره می‌گذارند سوال بپرسید پاسخ اکثرشان "نمی‌دانم" است.

"ارمنی‌های ایران در شب کریسمس خودشان (یعنی 6 ژانویه) غالباً برنج و کوکو سبزی و ماهی می‌خورند و ما از بچگی فکر می‌کردیم این از سنت‌های کریسمس است؛ تا این که مرزهای ارمنستان باز شد و فهمیدیم اهالی آن‌جا چیزی به اسم کوکو سبزی ندارند و این رسم ارمنی‌های ایران است و کوکو سبزی یک غذای ایرانی است!" این بخشی از نوشته روبرت صافاریان مستندساز و نویسنده ارمنی درباره رسم‌های رایج کریسمس در میان ارامنه ایران است.

شیرینی‌های مرسوم شب کریسمس هم از گذشته تا امروز بیشتر از همه چند شیرینی خاص بوده‌اند، «پیروک» و «گاتا» دو تا از شناخته‌شده‌ترین و رایج‌ترین این شیرینی‌ها و نان‌ها هستند. این دو شیرینی پیش از این فقط در میان ارامنه رایج بوده‌اند اما حالا سالهاست به یکی از محصولات پرفروش بیشتر شیرینی‌فروشی‌های شهر بدل شده‌اند.

در تعریف «گاتا» گفته شده؛ نوعی نان شیرینی ارمنی است و بسته به محل در انواع مختلف، اشکال و اندازه های متفاوت و به این شیوه تهیه می‌شود؛ « گاتا شیرینی لایه‌ای و یکی از انواع شیرینی‌های خشک است که خمیر آن از طریق فشار بر روی لایه‌های متناوبی که کره یا مارگارین در بین آن قرار داده شده تهیه می‌شود. مواد تشکیل دهنده گاتا عموماً شامل آرد، شکر، روغن، تخم مرغ، مخمر، شیر و نمک است که لایه‌ای از مارگارین یا کره بین ورقه‌های نازک شده آن قرار می‌گیرد. هنگام ورود به فر و در اثر اعمال حرارت بالا این لایه ها کم کم از هم متمایز شده و حالت پُف کرده و در پاره‌ای مواقع ترد به شیرینی می‎بخشند.»

آشنایی با خوراکی‌ های کریسمسی ارامنه ایران

یکی از مشهورترین انواع گاتا حاوی مغزی است که از آرد، شکر و کره یا مارگارین و مغزهای خشک خصوصاً گردو تشکیل شده‌است. بر اساس یک باور قدیمی داخل خمیر برخی گاتاها قبل از پخت سکه می گذاشتند و گفته می‌شد هر کسی در بُرش گاتای خود سکه پیدا کند شانس و خوشبختی به او روی خواهد آورد!  

اگر چه بسیاری از طرفداران گاتا آن را به عنوان یک شیرینی شیرین می‌شناسند اما نوع شور آن که به گاتای شور معروف است نیز در بین ارامنه محبوبیت زیادی دارد و در روزهای سال نو کریسمس هم در خانه‌های آنها تهیه می‌شود.

شیرینی دیگر محبوب و پرمصرف این ایام که بین ارامنه رایج است در تهران و شیرینی‌فروشی‌های شهر با عنوان پیروک شناخته می‌شود، اما خود ارامنه آن را به شکل بِروک تلفظ می‌کنند. پیروک، نوعی شیرینی مغزدار است که خمیر آن شباهت زیادی به خمیر انواع پای دارد؛ مغز آن را انواع مارمالاد تشکیل می‌دهد و تنوع پیروک‌ها نیز بسته به مارمالاد داخل آنهاست.

کره، شکر، آرد، تخم‌مرغ، بیکینگ پودر، وانیل، پوست پرتقال رنده شده، گردوی رنده شده، مارمالاد مواد لازم برای تهیه پیروک است، طرز تهیه خمیر این شیرینی نیز به این شکل است: ابتدا باید کره و شکر را با دستگاه همزن مخلوط کرد و هم زد، سپس تخم‌مرغ‌ها را دانه‌دانه اضافه کرده و همین‌طور هم زده شود. پس از آن باید مواد خشک شامل آرد، بیکینگ پودر، وانیل، پوست پرتقال رنده‌شده و گردو در ظرف دیگری با هم مخلوط کرده، سپس به مخلوط کره، تخم‌مرغ و شکر افزوده شود. در مرحله بعد، بعد از کمی هم‌زدن، دستگاه را خاموش کرده و باید خمیر را با دست ورز دادد. یک‌چهارم خمیر را نگه داشته و کنار بگذارید؛ بقیه را داخل ظرف پیرکس گرد یا قالب پای پهن کرده و روی آن را با مارمالاد بپوشانید.

آشنایی با خوراکی‌ های کریسمسی ارامنه ایران

خمیر کنار گذاشته شده را توسط وردنه باز کرده و به صورت نوارهای باریک با چاقو برش دهید و به حالت ضربدری روی مارمالاد بگذارید. پس از آن ظرف را به مدت کافی داخل  فر می‌گذارند تا پخته و آماده شود.

در بین ارامنه ایران مانند رسم رایج بسیاری از مسیحیان جهان، استفاده از شکلات‌ها و بیسکویت‌های طراحی شده با شکل و شمایل بابانوئل و درخت کاج و دیگر نمادهای مرسوم این عید نیز رواج دارد. خانواده‌ها شکلات‌های خوش نقش و رنگ را زیر درخت کاج تزئین شده می‌گذارند و به کودکان هدیه می‌دهند.


ویدیو مرتبط :
آشنایی با 15 تا از بهترین خوراکی ها برای پییشگیری از سرطان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرهفته روابط ایران وترکیه درسایه نسل کشی ارامنه



 

 

 

آخرهفته روابط ایران وترکیه درسایه نسل کشی ارامنه

 

آخر هفته روابط ایران و ترکیه در سایه "نسل کشی ارامنه" سپری شد!

داوود اوغلو پس از زنگ زدن به دفتر متکی ، پیگیری موضوع را به همین جا ختم نمی کند و همان روز با سفارت ترکیه در تهران و سفارت ایران در آنکارا نیز تماس می گیرد.

دولت ترکیه نسبت به اظهارات منتشره شده از حمید بقایی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران واکنش نشان داد .

به گزارش عصر ایران احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته به دلیل اظهارات بقایی درباره نسل کشی ارامنه در جنگ اول جهانی به دست امپراتوری عثمانی با منوچهر متکی همتای ایرانی خود تماس می گیرد و از او درباره اظهارات معاون رییس جمهوری ایران در همایش روز چهارشنبه  " ایران پل پیروزی " توضیح می خواهد .

روزنامه های ترکیه به نقل از "ایرنا" نوشتند که بقایی از وقایع قرن گذشته روی داده بین ترک ها و ارمنی ها ، به عنوان "نسل کشی ارامنه" یاد کرده است ؛ اصطلاحی که ترکیه نسبت به آن حساسیت ویژه ای دارد.

روزنامه حریت ترکیه به نقل از خبرگزاری ایرنا بخشی از اظهارات بقایی در همایش ایران پل پیروزی درباره موضوع نسل کشی ارامنه را چنین نقل کرده است : " صد سال پیش امپراتوری عثمانی علیه بخش بزرگی از جامعه  ارامنه ساکن در این امپراتوری مرتکب نسل کشی شد ".

روزنامه حریت ترکیه به نقل از احمد داوود اوغلو می نویسد که منوچهر متکی در گفتگوی تلفنی با داوود اوغلو با اشاره به اینکه موضوع همایش مزبور اساسا درباره جنگ جهانی دوم بوده و ارتباطی به جنگ اول جهانی اول نداشته ، به همتای ترک خود اطمینان می دهد که موضع ایران درباره موضوع کشتار ارامنه همان موضع سابق بوده و به موضع دولت ترکیه نزدیک است .

داوود اوغلو ، پیگیری موضوع را به همین جا ختم نمی کند و همان روز با سفارت ترکیه در تهران و سفارت ایران در آنکارا نیز تماس می گیرد.

وزیر خارجه ترکیه از سفیر خود در تهران می خواهد که از مقامات وزارت امور خارجه ایران درباره اظهارات معاون رییس جمهوری سوال کند . از این رو " کارا عثمان اوغلو " سفیر ترکیه در تهران به وزارت امور خارجه ایران رفته و موضوع را پیگیری می کند .

همچنین سفارت ایران در آنکارا در پی تماس وزارت امور خارجه ترکیه مجبور به صدور بیانیه ای می شود و با اشاره به اینکه اظهارات بقایی درست در رسانه ها نقل نشده می نویسد که منظور بقایی از اشاره به موضوع نسل کشی ارامنه صرفا تشریح وضعیت موجود در روابط ترکیه و ارمنستان بدون نتیجه گیری و قضاوت درباره موضوع نسل کشی بوده است .

همچنین روز گذشته اداره كل روابط عمومی و امور فرهنگی اجتماعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با صدور اطلاعیه ای  تاكید كرد كه اظهارات بقایی در باره روابط دولت عثمانی و ارامنه به درستی منعكس نشده است.

در اطلاعیه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمده است: اظهارات آقای بقایی در جریان همایش ایران پل پیروزی در رسانه های مختلف به درستی منعكس نشده و یا شماری از رسانه ها از اظهارات وی در خصوص مسایل فی مابین دولت عثمانی و ارامنه در جریان جنگ جهانی برداشت های خود را منعكس كرده اند.

این اطلاعیه تاكید می كند: بقایی صرفا به موضوع فوق الذكر به عنوان مطروحه بین دو كشور تركیه و ارمنستان بدون ارایه هیچگونه تحلیل یا نقطه نظری خاص اشاره كرده است.

دولت ترکیه به شدت نسبت به به کار بردن واژه نسل کشی برای خشونت های منجر به کشته شدن صدها هزار نفر در سال های بین 1915 تا 1917 حساس است و معتقد است که خشونت های سال های 1915 تا 1917 سیاستی برنامه ریزی نبوده بلکه خشونت های فرقه ای و قومی بوده که قربانیانی از هر دو طرف داشته است .

روابط ایران و ترکیه در ماه های اخیر به دلیل حمایت ترکیه از موضع هسته ای ایران گرم تر از گذشته شده و ظاهرا طرف ترک انتظار ندارد ، در حالی که آنکارا از موضع ایران در موضوع هسته ای حمایت می کند ، یک مقام مسئول ایرانی در اظهارات خود از واژه نسل کشی ارامنه استفاده کند ..../تحلیل:عصرایران