سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

۴ خطر پنهان در زمان قاعدگی



متخصص زنان زایمان,دوران قاعدگی,درد قاعدگی,پریود

 

فرقی نمی کند آیا درد خفیف است یا نوعی شکنجه است که شما را چند روزی خانه نشین می کند، درهر حال بسیاری از خانم ها با دردهای قاعدگی بیگانه نیستند. در واقع بیش از پنجاه درصد زنان هر ماه درجاتی از این دردها را متحمل می شوند. قبل از این که برای تسکین این درد به سراغ حوله ی گرم بروید، بهتر است بدانید همه ی قاعدگی ها طبیعی نیستند و گاه نشانه یی از یک بیماری جدی اند. در این جا فهرستی از چیزهایی که به کمک آن ها می توانید علامت های مهم را شناسایی کنید آورده ایم که به معنای لزوم مراجعه به متخصص زنان برای بررسی های بیشتر هستند.

 

▪ علامت اول درد ماهانه خیلی شدید

مقصر احتمالی: درد ساده ی مربوط به قاعدگی که با مسکن های بدون نسخه ی پزشک نیز رفع می شوند. این موارد مربوط هستند به ترشح یک ماده ی شبه هورمونی موجود در بدن به نام «پروستا گلاندیس» که وجود آن سبب انقباض رحم برای خروج خون و بافت های رحمی از بدن می شود. پروستا گلاندیس، همچنین سبب منقبض شدن روده های شما شده و این انقباض سبب اسهال و احساس دل پیچه و آشوب در ناحیه شکم می شود. داروهای ضد التهاب با هدف قرار دادن پروستا گلاندیس درد را آرام می کنند، پس به محض رخ دادن اولین مورد تیر کشیدن درد آن ها را به کار ببرید. هر چقدر زودتر دارو را مصرف کنید، تولید ماده ی «پروستاگلاندیس» کندتر می شود و درد کمتری احساس خواهید کرد. از حوله یا بطری آب گرم هم می توانید استفاده کنید.

 

▪ علامت دوم خونریزی زیاد

مقصر احتمالی: فیبروئیدها، غده های خوش خیمی هستند که در درون یا در روی دیواره های رحم قرار می گیرند. آن ها می توانند به کوچکی یک تخم سیب درختی یا به بزرگی یک گریپ فروت و در یک زمان چند تا از آن ها در رحم وجود داشته باشند. این غده ها معمولاً در دهه ی سی یا چهل زندگی ظاهر می شوند.

اگرچه فیبروئیدها می توانند سبب درد بشوند، ولی معمولاً وجود آن ها سبب شروع یک احساس دایمی فشار ملایم در ناحیه لگن می شود. هرچه آن ها به دیواره ی رحم نزدیک تر باشند، خونریزی شدیدتر خواهد بود. این خونریزی ممکن است تا بیشتر از هفت روز ادامه یابد.

خبر خوب این است که جز در مواردی که فشار در ناحیه ی لگن خیلی زیاد باشد یا خونریزی زیاد برای تان ایجاد زحمت کند، نیازی به هیچ درمانی ندارید. درصورتی که درد یا جریان خون وضع بدی ایجاد کنند، پزشک شما توصیه به خوردن دارو یا در حالت های نادر انجام عمل جراحی برای برداشتن غده ها خواهد کرد.

 

▪ علامت سوم درد در ناحیه لگن

مقصر احتمالی: اندومتریوسیس بافتی که معمولاً دیواره ی درونی رحم رامی گیرد، جابه جا می شود، بیرون می آید و شروع به رشد در روی ارگان های مجاور می کند. این مشکل تقریباً پانزده درصد زنان در سنین باروی را درگیر می سازد و پس از شروع علایم به طور متوسط حدود ده سال طول می کشد تا تشخیص داده بشود. بسیاری از زنان فکر می کنند که این درد مربوط به قاعدگی است و بنابراین برای آزمایش به سراغ متخصص نمی روند.

اندومتریوسیس معمولاً سبب درد شدید در ناحیه زیر شکم، کمر و رانها می شود و در اغلب مواقع با مصرف مسکن های معمولی آرام نمی گیرد. خونریزی شدید و مقاربت دردناک هم میتواند یک علامت آن باشد. اگر این علایم برای شما آشنا هستند از متخصص زنان خود وقت ملاقات بگیرید. اگر او برای شما تشخیص اندومتریوسیس داد، قرص های پیشگیری از بارداری یا دیگر هورمون ها می توانند رشد بافت اضافی را کند کنند. درموارد شدید، ممکن است برای کاهش میزان بافت تشکیل شده در خارج از رحم نیاز به انجام عمل جراحی باشد.

 

▪ علامت چهارم بروز تب و درد شدید در شکم و پهلو ها

مقصر احتمالی: درد سخت و طاقت فرسای لگن که می تواند روزها، هفته ها یا ماه ها ادامه یابد و ممکن است همراه با تب باشد. دفع دردناک ادرار یا ترشحات سبز رنگ یا زرد رنگ علایمی از بیماری التهابی لگن (PID) هستند که یک عفونت جدی بخش فوقانی دستگاه تولید مثل محسوب می شود. بیماری (PID) معمولاً نتیجه ی یک عفونت درمان نشده ی «کلامیدیا» سوزناک است. از آن جا که بیماری های مسری مقاربتی ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند، بنابراین گاهی اوقات شما تا زمانی که باکتری در ناحیه وسیعی گسترش نیافته، متوجه ابتلای خود نمی شوید. نکته ی بسیار مهم و حیاتی این است که (PID) را به سرعت درمان کنید، زیرا ممکن است بافت همبند زخم (محل التیام زخم) در لوله های رحمی شما شکل بگیرد که این می تواند به ناباروری بینجامد. اگر به این مورد مشکوک هستید فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

منبع:aftabir.com


ویدیو مرتبط :
خطر پنهان - تهاجم فرهنگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند ورزش بی خطر که می توانید در زمان قاعدگی انجام دهید



ورزش های مفید در زمان قاعدگی, ورزش در دوره قاعدگی, ورزش کردن

ورزش در دوره قاعدگی به کاهش دردهای شکمی و نفخ کمک می کند

 

ورزش‌های بی خطر در زمان قاعدگی
به اغلب زنان توصیه می‌شود که در زمان قاعدگی ورزش نکنند. اما حقیقت امر این است که در واقع ممکن است ورزش در دوره قاعدگی، برای شما مفید باشد! دلیلش این است که ورزش، گردش خون را افزایش می‌دهد، نفخ را کم می‌کند، و حتی به کاهش دردهای شکم در دوره قاعدگی کمک می‌کند.

 

چندین تمرین ورزشی مطمئن وجود دارد که می‌توانید در طول دوره عادت ماهانه آنها را امتحان کنید. تنها قانون طلایی برای ورزش کردن در این زمان، این است که از بلند کردن وزنه‌های سنگین، و خسته کردن بیش از حد خودتان خودداری کنید.

 

مطمئنا از اینکه بعد از ورزش در زمان قاعدگی، چقدر احساس شعف و شادی می‌کنید، متعجب خواهید شد. اکثر خانم‌ها در طول دوران عادت ماهانه، احساس تحریک پذیری و نفخ کرده، و دردهای شدیدی را در نواحی شکم خود تجربه می‌کنند. بنابراین شاید ایده ورزش کردن در دوران قاعدگی بنظرتان مسخره بیاید، مخصوصا از آنجایی که قادر نیستید قدرت اراده و نیرویتان را برای ورزش، جمع و جور کنید.

 

این طبیعی است که نتوانید در زمان قاعدگی تمرینات معمولتان را انجام دهید. راز ورزش کردن در طول دوره عادت ماهانه، این است که بتدریج شروع کنید و ابتدا با حرکات کششی خودتان را گرم کنید. با انجام تمرینات سبک، علائم قاعدگی به حداقل خواهند رسید. در ادامه، چند تمرین مناسب برای خانم‌ها در زمان عادت ماهانه، معرفی شده است.

 

پیاده روی ورزشی مناسب در زمان قاعدگی
مناسب ترین تمرین در زمان عادت ماهانه، برای اینکه احساس راحتی داشته باشید، کاردیوی کم شدت است. دلیلش این است که این نوع تمرین، عضلات شما را حرکت داده و ضربان قلبتان را هم افزایش می‌دهد. اگر شدیدا احساساتتان تغییر کرده است، می‌توانید این تمرین را در هوای آزاد انجام دهید. یک پیاده روی سریع در محله، شما را شاداب و سرزنده کرده، و ذهنتان را آرام خواهد کرد.

 

دویدن نفخ در زمان قاعدگی را کم می کند
اگر در زمان قاعدگی احساس بی قراری و نفخ می‌کنید، همیشه ایده خوبی است که یک دوی تفریحی آرام انجام دهید. اما بسیار مهم است که به یاد داشته باشید بیشتر از توانایی‌تان به خود فشار نیاورید. بدانید که چه زمانی باید تمرین را متوقف کنید تا بیش از حد به بدنتان فشار نیاورید. دویدن، یک تمرین عالی برای افزایش گردش خون و افزایش سوخت و ساز بدنتان در این دوره است. همچنین، یک راه عالی برای افزایش سطح انرژی شماست. همیشه قبل از دویدن، مقدار زیادی آب بنوشید.

 

ورزش در دوره قاعدگی,ورزش های مفید در زمان قاعدگی,دویدن

دویدن در دوره قاعدگی سبب کاهش احساس نفخ می شود

 

ایروبیک، ورزشی فوق العاده در زمان قاعدگی
ایروبیک، یک تمرین عالی در زمان قاعدگی است، چرا که به شما کمک می‌کند عرق کنید، و در حین انجام آن به شما خوش هم می‌گذرد! انجام ایروبیک حتی برای نیم ساعت، تضمین خواهد کرد که کیفیت تمرینتان را کاهش نمی‌دهید و قطعا احساس می‌کنید که با این تمرین کم شدت، سطح انرژی‌تان افزایش یافته است.

 

تمرینات شکم یک راه عالی برای شل کردن عضلات در زمان قاعدگی

انجام تمرینات شکم در زمان عادت ماهانه، یک راه عالی برای شل کردن عضلات شکم است. ممکن است فکر کنید که انجام دراز نشست زیان بار خواهد بود، اما در واقع به تسکین دردی که بخاطر گرفتگی عضلات شکمتان احساس می‌کنید، کمک می‌کنند!

 

پلانک تمرینی عالی در دوره قاعدگی
پلانک، یک تمرین فوق العاده در طول دوره‌های عادت ماهانه شماست، زیرا باعث می‌شود که کل بدنتان، یک تمرین شدید انجام دهد، بدون آنکه مجبور باشید تلاش اضافه کنید! تمام کاری که باید انجام دهید، این است که رو به شکم دراز بکشید، و سعی کنید تنها با تکیه دادن ساعد و انگشتان پاهایتان به زمین، بدنتان را بالا، و ثابت نگاه دارید. برای چندین لحظه در این وضعیت بمانید، سپس تمرین را تکرار کنید.

 

در زمان قاعدگی می توانید در خانه ورزش کنید
هنگامی که عادت ماهانه‌تان را تجربه می‌کنید، طبیعتا مخالف ایده‌ی رفتن به باشگاه یا بیرون رفتن از خانه برای پیاده روی سریع یا آهسته دویدن هستید. بنابراین اگر چند ویدیوی ورزش در خانه تهیه کنید، به شما کمک خواهد کرد که در طول دوره قاعدگی، هر زمان و هرچقدر که تمایل داشتید، ورزش کنید. بدین ترتیب، بجای اینکه در طول عادت ماهانه در تخت بمانید و از این پهلو به آن پهلو غلت بزنید، برای بهبود سلامتی و بهره مندی از مزایای آن، این تمرینات را انجام دهید.

منبع: fitnessmagazine.ir