سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

۱۰ علامت بیماری هـــای خودایمنی



درمان بیماری, سیستم ایمنی بدن

بیماری های خود ایمنی در زنان زیر ۶۵سال، از علت های اصلی مرگ و میر است. اما علایم خطر این بیماری ها چیست؟ بیماری های خود ایمنی ارگان های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد اما عامل مشترک این بیماری ها این است که باعث می شود بدن به خود حمله کند. البته، بیماری علت ژنتیکی دارد، بنابراین، سابقه پزشکی خانواده تان را بررسی کنید.

 

اگر فکر می کنید که بیماری خود ایمنی دارید، لازم است که علایم خطر را بشناسید. در ادامه به برخی از علایم این بیماری اشاره شده است.

۱ - کاهش وزن سریع و بدون دلیل: اولین علامت مشکل است اگرچه خیلی ها دوست دارند وزن کم کنند اما کاهش وزن سریع بدون رژیم گرفتن یا ورزش کردن، می تواند علامت مشکل باشد.

 

۲ - افزایش وزن سریع و بدون دلیل: همانند کاهش وزن افزایش سریع وزن بدون دلیل نیز می تواند نشانه مشکل باشد.

 

۳ - خشکی دهان یا چشم: مصرف برخی از داروها باعث خشکی دهان می شود. اما اگر خشکی دهان یا چشم بدون دلیل ایجاد شده است بدانید که مشکلی وجود دارد.

 

۴ - کاهش توانایی در تمرکز: اگر به طور ناگهانی قدرت تمرکزتان را روی کارهای روزمره از دست داده اید، بدانید که شاید مشکلی مانند بیماری خود ایمنی دارید.

 

۵ - درد مفصل که غیرعادی است: اگر ناگهان دچار درد مفصل شده اید که قبلا نداشته اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

۶ - جوش های مکرر: جوش های مکرر، نشانه مشکل در بدن است.

 

۷ - بی حسی دست و پا: بی حسی در قسمت های تحتانی بدن نشان دهنده این است که بدن با خود درگیر است در این شرایط لازم است به پزشک مراجعه کنید.

 

۸ - احساس خستگی مفرط به مدت طولانی: همه ما دچار خستگی می شویم یا گاهی احساس خستگی مفرط می کنیم. اما هنگامی که این حالت مشکل همه روزهای ماست، شاید به این علت است که بدن همه انرژی خود را صرف مقابله با خود می کند.

 

۹ - شکم درد بدون دلیل: در صورتی که این درد همراه با تغییر در مدفوع باشد، احتمال مشکل بیماری خود ایمنی وجود دارد.

 

۱۰ - ریزش مو: اگر ریزش مو علت خاصی نداشته باشد یا با علایم ذکر شده همراه باشد می تواند علامت بیماری خود ایمنی باشد.

 

لازم است بیماری خود ایمنی و علایم خطر آن را بشناسید. از آن جا که افراد زیادی دچار این بیماری هستند افزایش اطلاع رسانی می تواند در تشخیص و درمان به موقع آن موثر باشد.
منبع:aftabir.com


ویدیو مرتبط :
بیماری های خودایمنی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ده علامت هشدار دهنده بیماری آلزایمر




 

ده علامت هشدار دهنده بیماری آلزایمر

 


بیماری آلزایمر عامل اصلی دمانس یا زوال عقل است. علائم آن شامل از دست دادن حافظه، قضاوت و استدلال و تغییراتی در حالات و رفتار می باشد.
گاهی افراد به این علائم توجهی نمی كنند و تشخیص نمی دهند كه چنین اختلالی وجود دارد. از آنجا كه علائم بتدریج ظاهر می شود ممكن است كه مدت طولانی جلب توجه ننماید و اشتباهاً تصور شود این رفتارها بخشی از روند پیری است .
بسیار حائز اهمیت است كه اگر شاهد چنین علائمی بودید به یك پزشك متخصص مغز واعصاب مراجعه نمائید ، شاید این علائم مربوط به وضعیت قابل درمان دیگری باشد . چنانچه تشخیص طبی بیماری آلزایمر باشد با انجمن آلزایمر ایران تماس بگیرید .
جهت آگاهی شما انجمن آلزایمر ایران فهرستی از علایم شایع را تهیه كرده است ( بعضی از آنها ممكن است مربوط به انواع دیگر دمانس باشد .) به این فهرست توجه كنید . چنانچه بعضی از علایم در فردی وجود داشته باشد بهتر است به یك پزشک متخصص بیماری های اعصاب مراجعه كند تا مورد بررسی كامل قرار گیرد .

 

ده علامت هشدار دهنده:

1ـ اختلال حافظه
اختلال حافظه، در حدی كه در كارهای روزانه ایجاد مشكل میكند.طبیعی است كه افراد قرارهای ملاقات، اسامی همكاران و یاشماره تلفن دوستی را فراموش كنند ولی بعداً بخاطر می آورند، بیمار مبتلا به بیماری آلزایمر ممكن است اغلب مسائل را فراموش بنماید و بعداً هم بخاطر نیاورد ، بالاخص مسائلی را كه جدیداً اتفاق افتاده باشند فراموش می نمایند.

 

2ـ مشكلات در انجام كارهای عادی
افراد پر مشغله ممكن است گهگاهی حواسشان پرت شود.مثلاً هویجی را كه برای پای غذا پخته اند را بر روی اجاق گاز جا بگذارند . و تا پایان نهار هم بخاطر نیاورند. فردی با بیماری آلزایمر توانایی درست كردن حتی قسمتی از پخت غذا را ندارد . ممكن است فراموش كند كه غذا خورده است .

 

3ـ ضعف بیان
برای همه افراد گهگاهی پیش می آید كه در پیدا كردن لغات مناسب دچار مشكل بشوند ، ولی فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممكن است گاهی كلمات ساده را از یاد ببرد و لغات نامناسب جایگزین نماید ، درنتیجه جملات او نامفهوم می شوند .

 

4ـ گم كردن زمان ومكان
بطور طبیعی ممكن است افراد گاهی روز ، هفته و یا مقصدشان را فراموش كنند ولی دوباره با تمركز بیاد بیاورند. فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممكن است در خیابان راه خود را گم كند و نداند كه چگونه به آنجا رفته است و یا نتواند از آنجا راه خانه خود را دوباره پیدا نماید .

 

5ـ ضعف یا كاهش قضاوت
ممكن است فرد مبتلا به بیماری عفونی مراجعه به پزشك را به تعویق بیاندازند ولی بالاخره این كار را انجام میدهد. اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر نه مشكلاتش را درك می كند و نه مراجعه به پزشك را ضروری می داند . بدلیل اشكال در تصمیم گیریهای ساده مثلاً ممكن است لباسهای زمستانی را در گرمای تابستان بپوشد .

 

6ـ مشكلات در تفكر ذهنی
گاه و بی گاه ممكن است افراد رسیدگی به حساب هایشان را مشکل بدانند. اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ارقام را كاملاً‌فراموش می كند و نمی داند با آنها چكار بكند.خیلی ها جشن تولد را برگزار نمی كنند ولی فرد مبتلا شاید دیگر نداند كه جشن تولد چه معنایی دارد؟

 

7ـ جابجا گذاشتن اجسام
هر كسی ممكن است كه موقتاً كلید یا كیف پولی را سر جایش نگذارد . فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممكن است اجسام را در جاهای نامربوط بگذارد، مثلاً اطو را در فریزر و یا ساعت مچی را در قندان بگذارد.

 

8ـ تغییرات در حالات و رفتار
همه میتوانند گهگاهی غمگین و یا بد خلق باشند ، حالات فرد مبتلا به بیماری آلزایمر میتواند سریعاً‌تغییر كند و بی هیچ دلیل ، آرامش به اشك و خشم تبدیل شود .

 

9ـ تغییرات در شخصیت
شخصیت افراد با سن قابل تغییر می باشد،‌ولی شخصیت فرد مبتلا به بیماری آلزایمر می تواند دچار دگرگونی گردد . ممكن است كاملاً‌سر در گم ، بدبین و یا منزوی شود .این تغییرات شامل بی تفاوتی ، ترس و یا رفتارهای نا مناسب نیز هست .

 

10ـ از دست دادن انگیزه
بطور طبیعی افراد گاهی از كار خانه ، فعالیتهای تجاری و یا وظایف اجتماعی خسته می شوند ولی در نهایت دوباره انگیزه های خود را پیدا می كنند، فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممكن است نسبت به وقایع و رویدادهای محیط زندگی و خانواده اش كاملاً‌بی تفاوت بنظر بیاید.

منبع:salamatnews.com