سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

۱٠ درمان خانگی سرماخوردگی



درمان آنفولانزا, درمان گلودرد

درمان های خانگی ساده برای رهایی از علائم آنفلوانزای خفیف مفیدند.

 

علائم آنفلوانزا یک مشکل جهانیست! از تب و سرفه گرفته تا گلو درد، گرفتگی بینی، درد بدن و لرز همگی از علایم شایع این بیماری اند اما راه هایی نیز برای احساس بهتر و کم شدن علائم بیماری وجود دارد.

 

تجویز داروهای ضد ویروسی اگر مدت کوتاهی از شروع بیماری گذشته باشد ممکن است علائم آنفولانزا را کاهش داده و بیمار را تسکین دهد با این حال در بسیاری از موارد درمان های خانگی ساده برای رهایی شما از علائم آنفلوانزای خفیف مفیدند.


1- نوشیدن مایعات:
آنفلوانزا می تواند بدن شما را با کم آبی مواجه کند، به خصوص اگر بیماری همراه استفراغ یا اسهال باشد. بنابراین مطمئن شوید که مایعات به اندازه کافی مصرف می کنید. آب خوب است, همچنین آب میوه، شربت ها و سرم های خوراکی نیز مفیدند. اما باید از مصرف نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید، زیرا کافئین یک ماده ادرارآور است. چای گیاهی با عسل می تواند گلودرد را تسکین دهد. اگر شما احساس تهوع، دارید سعی کنید جرعه جرعه مایعات را بنوشید, نوشیدن یک مرتبه ممکن است باعث برگرداندن مایع شود. چگونه می توانید مطمئن شوید که به اندازه کافی مایعات مصرف کرده اید؟ ادرار شما باید به رنگ زرد کمرنگ و تقریبا بی رنگ باشد.


2- سوپ بخورید:
از گذشته والدین دلسوز برای کودکانشان که به سرماخوردگی مبتلا می شدند سوپ مرغ درست می کردند، اما آیا این کار تاثیری هم داشته است؟ در یک مطالعه منتشر شده در مجله ی پزشکی اینطور آمده است که سوپ مرغ به کاهش علائم عفونت های دستگاه تنفس فوقانی مانند آنفولانزا کمک می کند و قطعا مفید است.

 

اما همه پزشکان موافق این موضوع نیستند و معتقدند هنگام بیماری وقتی شمایک کاسه سوپ مرغ گرم می خورید و بخار آن وارد بینی تان می شود تنها تولید احساس خوبی می کند نه بیشتر و این یک مسئله ی ذهنی است و فقط باعث می شود شما احساس بهتری داشته باشید و هیچ دلیل علمی دیگری ندارد.

 

3- استراحت کنید :
 به بدن خود گوش دهید, اگر به شما می گوید نمی خواهد ورزش کند، نکنید و اگر به شما اصرار دارد که تمام روز را در رختخواب بمانید، انجام دهید. در انجام کارهای روزانه به خود فشار نیاورید بخصوص در مواجهه با علائم شدید سرماخوردگی و آنفلوآنزا. استراحت کنید و شب ها زود به رختخواب بروید تا بدن توانایی برای مبارزه با عفونت را داشته باشد. چرخه خواب خوب به کار سیستم ایمنی بدن کمک می کند, سعی کنید هر شب هشت ساعت کامل بخوابید.


4- رطوبت:
تنفس هوای مرطوب به تسکین گرفتگی بینی و درد گلو کمک می کند. یک استراتژی خوب زیاد حمام کردن است. چند بار در روز حمام کنید یا یک حمام طولانی مدت داشته باشید، استنشاق بخار و استفاده از تبخیر آب یک مرطوب کننده خوب برای راه های تنفسی و گلویتان است.(استفاده از دستگاه بخور نیز بسیار مفید است)

 

5- بخور بگیرید :
یک راه سریع برای باز کردن راه های هوایی مسدود بخور است. یک قابلمه آب را به جوش بیاورید و از روی شعله بر دارید یک پارچه یا حوله روی سرتان بیاندازید, چشمان خود را ببندید و سر خود را روی بخار قابلمه نگه دارید و به مدت 30 ثانیه تنفس عمیق از طریق بینی داشته باشید. اضافه کردن یک یا دو پر نعناع یا روغن به آب باعث قدرت خلط آوری می شود و تکرار این عمل بسیار مفید است.

 

درمان خانگی سرماخوردگی, علائم آنفلوانزا

شستشوی بینی خطر ابتلا به عفونت سینوسی را کاهش می دهد.

 

6- کمپرس گرم:
کمپرس گرم بر روی پیشانی و بینی خود با پارچه گرم یک راه بسیار خوب برای از بین بردن سردرد است.

 

7- آبنبات بمکید:
قطره سرفه، قرص ها و آب نبات های مکیدنی گلو، می تواند به طور شگفت آوری سبب کاهش سرفه و گلو درد شوند. برخی از پزشکان، قرص حاوی صمغ نارون را پیشنهاد می کنند پیشنهاد دیگران قرص(زینک) برای کمک به کوتاه شدن علائم سرماخوردگی است، البته همه موافق نیستند و معتقدند که اگر این روش ها موثرهم باشد تاثیر ان بسیار اندک است .


8- غرغره کردن با آب نمک:
غرغره کردن با آب نمک به شما کمک می کند تا از شر خلط ها که در پشت گلو جمع می شوند خلاص شوید، همچنین می تواند به کاهش گرفتگی گوش کمک کند.


9- شستشوی داخل بینی:
سعی کنید داخل بینی تان را بشویید. برای رهایی از گرفتگی و ترشحات پشت بینی و شاید کاهش خطر ابتلا به عفونت سینوسی برخی از پزشکان شستشوی بینی را توصیه می کنند. شما می توانید در ظرفی آب نمک بریزید و یک سوراخ بینی را گرفته و با دیگری مایع را با شدت تنفس کنید تا به داخل مجاری تنفسی تان رفته و معابر بینی را پاک کند. شما می توانید از سرم شستشو نیز استفاده کنید.

 

10- یک پرستار برای خودتان دست و پا کنید:
یک پرستار شاید نتواند دمای بدن شما را پایین تر آورد یا گلو درد تان را در مان کند، اما داشتن کسی که کنار شماست و شما را به تخت می برد و مایعات و سوپ تان را می آورد, می تواند برای شما بسیار آرامش بخش باشد, اگر یک دوست یا عضو خانواده برای کمک به شما حضور داشته باشد، حتی اگر حضور وی تنها برای چک کردن شما باشد باعث بهتر شدن حالتان خواهد شد.
منبع:shafajoo.com


ویدیو مرتبط :
8نسخه ی خانگی برای درمان سرماخوردگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان طبیعی و خانگی سرماخوردگی



 

درمان طبیعی و خانگی سرماخوردگی

 

سرما خوردگی مجموعه ای از علائم خفیف است. و ویژگی آن این است که مانند اغلب بیماری های ویروسی، خودبه‌خود و با گذشت چند روز درمان می‌شود...

اما بعد از تئوری پردازی، در عمل چه باید کرد؟ چگونه می‌توان به طبیعی ترین روش ممکن، دورۀ سرماخوردگی را کوتاه کرد؟

 

درمان طبیعی سرماخوردگی
از آنجایی که سرماخوردگی خودبه‌خود بهبود می‌یابد، از مصرف بی رویۀ داروهایی مانند قرص ها، کپسول ها، شربت و قرص های مکیدنی خودداری کنید. آنها بی فایده و حتی در مواقعی خطرناک اند. برای معالجۀ عطسه، آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، خستگی، تب بالا، دردهای عضلانی و سردرد، از درمان های طبیعی بهره ببرید. طبق اصول بهداشتی باید: دست های تان را به طور مرتب، بعد از هر بار پاک کردن بینی (با یک دستمال یک بار مصرف) با آب ولرم و صابون بشویید. از دست زدن به بینی و چشم های تان خودداری کنید. زیاد مایعات بنوشید.

این مایعات، علاوه بر آب، شامل جوشانده ها و آبمیوه ها هم می‌شوند. هدف از آب رسانی، سیال کردن مخاط ها از منبع بینی و گلوی تان و همچنین کمک به تخلیۀ آنهاست. قطعاً، اگر تب تان بالاست باید مایعات بیشتری بنوشید. مایعات داغ (مانند چای و سوپ) امتیاز دیگری هم دارند و آن تسکین دردهای گلو و از بین بردن احتقاق بینی شماست. مخاز بینی تان را با استفاده از سُرم فیزیولوژیک یا آب دریا مرطوب کنید.

سیگار نکشید. تنفس دود سیگار دیگران نیز علائم سرماخوردگی را تشدید می‌کند. الکل ننوشید. حتی نوشیدن مقدار اندکی الکل هم ممنوع است. الکل بدن را بیهوه خسته می‌کند و خواب را از بین می‌برد، حتی اگر به خواب رفتن را راحت کند. تا جایی که می‌توانید، استراحت کنید. اگر لازم بود، بعد از ظهر هم چرتی بزنید. برای از بین بردن تب، پاراستامول بخورید. در گیاه درمانی، جوشاندۀ اکیناسه باعث تسکین سرماخوردگی می‌گردد. این گیاه خاصیت تحریک سیستم ایمنی را دارد. بررسی کنید که آیا محل زندگی، خصوصاً اتاق تان و محل کارتان رطوبت کافی دارد یا نه! در صورت لزوم، یک ظرف آب روی رادیاتور محل مورد نظر بگذارید.

 

چه زمانی مراجعه به پزشک الزامی است؟
به ندرت پیش می‌آید که مجبور شویم برای سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنیم، مگر در صورت مشاهدۀ این علائم: سرماخوردگی تان بیش از 10 روز طول بکشد؛ گوش درد داشته باشید یا ترشح چرک از گوش تان را مشاهده کنید؛ دردی شدید در ناحیۀ صورت یا پیشانی احساس کنید؛ تب تان بالاتر از 39 درجه باشد، سرفه های تان ادامه داشته باشد؛ تنفس تان همراه با صدایی مانند فس فس باشد؛ حالات تان خیلی عیرطبیعی باشد و فعالیت های روزانه تان کم شود؛ علائم سرماخوردگی تان شبیه به علائم آنفولانزا گردد.

 

و اگر آنفولانزا باشد؟
ممکن است علائم آنفولانزا شبیه به سرماخوردگی باشد، با این حال یک ویژگی مهم را دارد: علائم آنفولانزا بسیار سخت و شدید ظاهر می‌شوند. از سوی دیگر، هنگام آنفولانزا تب بالاتر از حد معمول یک بیماری عادی است و ضعف و سستی زیادی ایجاد می‌کند.

در این شرایط، باید خیلی سریع عمل کرد: ظرف 12 تا 24 ساعت بعد از مشاهدۀ اولین علائم به پزشک تان مراجعه کنید (این زمان را بیش از 48 ساعت به تأخیر نیندازید). همچنین می‌توانید از درمان ضد ویروسی بهره ببرید که جلوی پیشرفت آنفولانزا را می‌گیرد یا علائم آن را به میزان قابل توجهی کم می‌کند.

منبع:seemorgh.com