سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

یک کودک لوس و خودرای چگونه است؟با او چگونه رفتار کنیم؟



کودکان لوس

بچه های لوس مدام بهانه می گیرندو از هیچ چیز راضی نیستند

 

حتماً شما هم با بچه های لوس برخورد داشته اید. بچه هایی که مدام بهانه می گیرند، از هیچ چیز راضی نیستند، مدام اخم می کنند و سرکوچک ترین چیزی جیغ و داد راه می اندازند. آنها خود محور یکدنده اند و اگر همه چیز باب میل شان نباشد، پدر و مادر را به ستوه می آورند.

این بچه ها حاضر به همکاری با دیگر کودکان نیستند و نمی توانند با آنها سازگاری پیدا کنند و جالب اینجاست که پدر و مادرشان- انگار که از سرو صدا و بهانه گیری های آنها بترسند- همیشه مطابق میل آنها رفتار می کنند و هرچه می خواهند، برای شان فراهم می کنند و همین مساله اوضاع را بدتر می کند.


وقتی‌ بچه‌ها صدای شما را که به آنها می‌گویید کاری را بکنید کلا نشنیده می‌گیرند، به دلایل گوناگون و حتی در خیابان خود را روی زمین پخش می‌کنند و از جایشان تکان نمی‌خورند، روی بزرگ‌ترها دست بلند کرده و گستاخی می‌کنند رفتارشان لوس‌بازی تلقی می‌شود.

آنها به هر بهانه‌ای وقتی روی کار خود تمرکز دارید، کارتان را به هم می‌ریزند و جلوی تمرکزتان را می‌گیرند‌ تا به جای هرچیز دیگری به آنها فکر و توجه کنید.

آنها حسود و تمامیت خواه هستند و هیچ قواعدی را نمی‌پذیرند.آنها باهوش هستند و می‌دانند نقطه ضعف شما چیست و با پافشاری بر آن شما را آنقدر کلافه می‌کنند که تسلیم شوید.

اگر شما یک زوج لوس پرور هستید و از لوس‌بازی‌های بچه خود کلافه شده‌اید، راه ساده اما سختی در پیش دارید. کافی است به قوانین احترام بگذارید و نرمش نشان ندهید.روان‌شناسان راه‌حل قدیمی جایزه به دلیل کار خوب و تنبیه به دلیل کار بد را هنوز هم راه مناسبی برای تقویت رفتار درست می‌دانند.

برای این‌که کودکی لوس بار نیاورید سعی کنید امکانات را فقط در شرایط معقول و طبق معیارهای پذیرفته شده درخواست به آنها بدهید.

 

در اینجا چند الگوی رفتاری نادرست را که سبب لوس شدن فرزندان می شود را می خوانید:

 

فرزندتان را مهم تر از هرچیزی می دانید

اینکه شما تامین خواسته های فرزندتان را بر همه چیز مقدم بدارید، به او می فهماند که از همه مهم تر است و دنیا حول محور او گردش می کند. این باعث می شود که او نتواند به خواست ها و نیازهای دیگران توجهی کند. کودکان باید مفهوم دریافت خدمت یا محبت در برابر انجام کاری برای دیگران را درک کنند. وقتی مدام دیگران به آنها خدمت می کنند و آنها برای کسی کاری انجام ندهند، کمبود شخصیتی خواهند یافت.

 

به رفتارهای خوب کودک تان بی توجه هستید

بسیاری از پدرها و مادرها از رفتارهای خوب و درست فرزندان شان تمجید نکرده و تنها رفتارهای زشت را نکوهش می کنند. ولی، اگر این رویه را در پیش گیرید، کودک تان در نخواهد یافت که کدام رفتارش مثبت و قابل ستایش بوده است و نمی تواند آن رفتارها را تقویت کند.

 

به رفتارهای منفی به گونه تصادفی پاداش می دهید

به گفته کارشناسان بسیاری از والدین اشتباه می کنند و نه تنها رفتار درست را ستایش نمی کنند بلکه به رفتار منفی پاداش می دهند. بسیار ساده است اگر شما تنها وقتی او گریه و جیغ و فریاد می کند و بهانه می گیرد به او توجه کنید، کودک تان درخواهد یافت که این رفتارها ابزار بسیار خوبی برای جلب توجه است و مرتب این کار را تکرار می کند.

بزرگترین مشکلات کودکان لوس

الگوهای رفتاری نادرست سبب لوس شدن فرزندان می شود

 

رفتارهای او را راهنمایی نمی کنید

اگر شما خطوط راهنمایی رفتارهای او را مشخص نکرده و کار زشت را از کار درست برایش متمایز نکنید، او نخواهد توانست درست رفتار کند و بی ادب و ناسپاس بار خواهد آمد. یادتان باشد کودک شما به خودی خود خوب را از بد تشخیص نمی دهد و این وظیفه شماست که این رفتارها را برای او مشخص کنید.

 

قوانین درستی برای رفتارش وضع نکرده و آنها را اجرا نمی کنید

بعضی از پدر و مادرها برای رفتار فرزندان شان قانون وضع نمی کنند و حد و مرزی برای او نمی شناسند؛ ولی عده ای دیگر این قوانین را وضع می کنند؛ اما اجرایشان نمی کنند این زمانی رخ می دهد که شما به او دستور می دهید: «این کار را نکن!» ولی برای اینکه مانع از انجام دادن آن شوید، کاری نمی کنید و کودک تان آن کار را انجام می دهد.

اگر کودک شما بفهمد که قوانین وضع شده آنقدرها هم جدی نیست و می تواند از آنها تخطی کند، دیگر به راحتی نمی توانید او را به رعایت قوانین مجبور کنید. برای مثال، اگر یک روز به او اجازه دهید که مسواک نزده بخوابد و شب دیگر او را مجبور به مسواک زدن کنید، او درخواهد یافت که قانون مسواک پیش از خواب آنقدرها هم جدی نیست.

 

بحث هایی به راه می اندازید که در آنها شکست می خورید

شما می توانید در برابر خواست کودک تان که پیش از ناهار شیرینی می خواهد، مقاومت کنید و به او شیرینی ندهید؛ ولی، نمی توانید او را مجبور کنید که کلم بروکلی بخورد. او یا دهانش را باز نمی کند یا آن را تف می کند و ضرر این اتفاق بیش از یک کلم بروکلی حیف شده است. او با این رویداد می فهمد که می تواند رو در روی شما بایستد و از انجام کارهایی که می گویید، سرباز زند.

 

او را مسؤول رفتارهایش نمی دانید

اگر فرزندتان را مسؤول رفتارهای اشتباهش ندانسته و او را مقصر ندانید، او اینطور برداشت می کند که هیچ وقت اشتباه نمی کند و کار خطایی انجام نمی دهد. به این ترتیب، او می فهمد که می تواند از زیر بار مسؤولیت نادرستش شانه خالی کند. با این کار او دیگران را مقصر قلمداد می کند.

 

به دلایل نادرست به او هدیه می دهید

کارشناسان معتقدند آن چیزی که برای فرزندتان هدیه می خرید به اندازه علت خرید این هدیه اهمیت ندارد. بسیار مهم است که برای علتی صحیح به فرزندتان هدیه دهید. برای مثال، اگر برای فرزندتان به این علت که از دوچرخه قبلی اش خسته شده دوچرخه بدهید، کار اشتباهی انجام داده اید.

بدتر از این گونه هدیه خریدن، وقتی است که به خاطر رهایی از احساس گناه برایش هدیه می خرید. برای مثال، اگر او به شما گفت: «تو بدترین مادر روی زمین هستی ...» زمانی مناسب برای خرید کادو نیست. اگر اجازه دهید بازیچه خواست و حرف کودکتان شوید، به او محبتی نکرده اید. او به خواسته اش می رسد؛ ولی، می فهمد که چون با حرفش شما را با این کار تهییج کرده، به خواسته اش رسیده است.

 

در مقابل بدخلقی هایش تسلیم می شوید

این بدترین کاری است که می توانید انجام دهید. اگر وقتی او بهانه می گیرد و برای چیزی جیغ و داد راه می اندازد، او را به خواسته اش برسانید؛ به بدترین وجه به رفتار بدش پاداش داده اید کودک به طور آگاهانه و با هوشیاری این را می فهمد و در بقیه اوقات هم از همین حربه استفاده خواهد کرد، چون می بیند شما در برابرش تسلیم می شوید.

 

خودتان مانند یک بچه لوس رفتار می کنید

بدانید که رفتار شما با دیگران الگوی رفتار کودک تان با بقیه است، پس اگر مدام جلوی فرزندتان از دیگران عیب جویی کنید، ایراد یا بهانه بگیرید؛ انتظار نداشته باشید که فرزندتان این کارها را نکند. یکی از بزرگترین مشکلات کودکان لوس این است که آنها همه چیز را راحت به دست آورده اند و برای داشتن چیزی انتظار و زحمت نکشیده اند.

آنها از روش های نادرست به خواسته شان می رسند و اگر این رفتار ادامه پیدا کند، در بزرگسالی در رابطه شان با افراد دچار مشکل می شوند. شاید سال ها طول بکشد تا این الگوهای نادرست رفتاری اصلاح شود.


بچه‌ها رفتار شما را تکرار می‌کنند، پس خود اولین مجری قوانین باشید.
در قوانین میان همسران باید توافق نظر و همدلی وجود داشته باشد وگرنه خیلی زود یک سوء‌استفاده‌گر کوچک در خانه رشد می‌کند و بزودی باج‌گیری و توطئه چینی علیه والدین به سود خود را آغاز می‌کند.

همچنین فراموش نکنید که تشویق‌ها و تنبیه‌ها باید بجا و اصولی و در حد سن و سال کودک باشد.
گردآوری:بخش روانشناسی صبح بخیر

منابع:

salamatnews.com

niksalehi.com

 


ویدیو مرتبط :
رفتار لوس و غیر حرفه ای مجریان بی بی سی BBC

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با کودک خود دوستانه رفتار کنید



 

 

 

 

اگر فرزند شما به خاطر ترس از عصبانیت شما ، انضباط را بپذیرد و نه به خاطر وجود اشکال در بی نظمی ، آنگاه درک نامناسبی از نظم در ضمیر وی نقش می بندد. سعی کنید با فرزندانتان دوستانه رفتار نمایید.

 

نگذارید مدت زیادی بگذرد تا نسبت به رفتار منفی او عکس العمل نشان دهید. اگر هنگامی که کار ناصحیحی از او سر میزند عصبانی می شوید ، مدتی صبر کنید تا خونسردی خود ربه دست آورید ، سپس دست به اقدام بزنید.