سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

یک روش فوری و اورژانسی برای جلوگیری ازبارداری



جلوگیری ازبارداری, كاندوم

گاهی در اثر پاره شدن كاندوم و یا تماس منقطع ناموفق مقداری مایع منی به داخل واژن ریخته شده و موجبات هراس و سر درگمی طرفین را برای جلوگیری از بارداری فراهم آورده است. روش زیر تا حد زیادی به شما یاری خواهد رساند :

قرصهایی ساخته شده اند که درصورتی که درعرض 72 ساعت (سه روز) پس از مقاربت خورده شوند می توانند از بارداری جلوگیری کنند. این قرصها اصطلاحا به نام قرص صبح روز بعد (Morning after pill) معروف می باشند . این قرصها بعلت داشتن مقادیر زیاد هورمون ، اثر ضد بارداری خود را نشان می دهند . در صورتی که این قرصها بعد از مقاربت ، هر چه سریعتر خورده شوند(مخصوصا در 24 ساعت اول) اثر بیشتری خواهند داشت.

امکان استفاده از قرصهای ضد بارداری دیگر در صورت عدم دسترسی به قرصهای "صبح روز بعد"

می توان بعد از انجام مقاربت ، دو قرص اچ دی HD را باهم خورد و سپس 12 ساعت بعد ، دوقرص. این چهار قرص حتما باید در عرض 72 ساعت بعد از مقاربت خورده شوند . هرچه زودتر این قرصها خورده شوند، تاثیر آنها بیشتر خواهد بود . عوارض جانبی این قرصها عبارتنداز: تهوع ، استفراغ ، سردرد ، حساس شدن پستانها ، سرگیجه ، احتباس مایعات در بدن و خونریزی های نامنظم . این عوارض جانبی معمولا بعداز یکی دو روز از بین خواهند رفت . با خوردن این قرصها همراه با غذا و یا مصرف داروهای ضد تهوع ، می توان از احساس تهوعی که خوردن این قرصها ایجاد میکند کم نمود . در صورتی که در عرض یکساعت که قرصها را مصرف نمودید ، استفراغ کردید ، باید دوباره قرصها را بخورید.* می توان از قرصهای ال دی LD هم استفاده نمود – اما باید در هر بار 4 عدد قرص خورده شود (مجموعا هشت قرص خورده می شود).

مزایای استفاده از روش فوری جلوگیری ازبارداری كدامند؟

1- می توان بعد از مقاربت از آن استفاده نمود

2- استفاده از آنها آسان است

3- از قرصهای معمولی جلوگیری از بارداری می توان استفاده کرد

4- اشکالی در بارداری های آینده ایجاد نمی کند.

معایب استفاده از روش فوری جلوگیری ازبارداری كدامند؟

1- دارای عوارض جانبی مثل تهوع می باشد

2- باید حتما در طی 72 ساعت بعد از مقاربت استفاده شود

3- از بیماریهای عفونی مقاربتی مثل ایدز جلوگیری نمی کند

4- از این روش فقط در موارد اورژانسی و اضطراری باید استفاده شود و نباید به طور دائمی از آن استفاده کرد

مصرف اولین دوز قرص ها در این روش حتما باید حداكثر در فاصله زمانی 72 ساعت از تماس جنسی مشكوك صورت گیرد. اگر بیش از 72 ساعت از زمان نزدیكی مشكوك نگذشته باشد، داوطلب می‌تواند با به كار بستن یكی از روش‌های زیر از حاملگی ناخواسته جلوگیری نماید:‌

1- قرصHD ، دو عدد در اولین فرصت و دو عدد 12 ساعت بعد‌ ‌

2- قرصLD،  چهار عدد در اولین فرصت و چهار عدد 12 ساعت بعد‌ ‌

3- قرص تری‌فازیك، 4 عدد قرص سفید در اولین فرصت و چهار عدد قرص سفید 12 ساعت بعد (قرص‌های مرحله سوم)‌

هشدارها در زمان مصرف :‌

1- بهتر است كه قرص‌ها با شكم خالی خورده نشود.‌

2- در صورت استفراغ كردن تا دو ساعت پس از استفاده از روش، خوردن مجدد قرص‌ها ضروری است.‌

3- حداكثر دفعات مجاز استفاده از این روش در هر سیكل قاعدگی یك بار است. این روش باید در حداقل دفعات ممكن در طول دوران باروری استفاده گردد. مجاز بودن یك بار استفاده از این روش در هر دوره قاعدگی دلیلی بر تایید مصرف آن در هر دوره قاعدگی به عنوان روش پیشگیری از بارداری نیست.‌

4- در صورت قاعده نشدن فرد در عرض 3 هفته پس از مصرف روش اورژانسی پیشگیری از بارداری، باید، تست بارداری (ترجیحاً بتا اچ.سی.جی) در مورد وی انجام شود.‌

با توجه به اینكه این روش برای جنین خطرناك نیست، در صورت وقوع حاملگی، نیازی به سقط جنین نخواهد بود.

منبع: دستورالعمل روش‌های پیشگیری از بارداری در جمهوری اسلا‌می ایران-انتشارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی


ویدیو مرتبط :
‫روش باد کردن فوری‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روش های اورژانسی پیشگیری از بارداری



پیشگیری از باردرای,روش اورژانسی پیشگیری از باردرای

اولین و مهمترین روش جلوگیری از بارداری استفاده از قرص های اچ دی  و ال دی است

 

اولین و مهمترین روش جلوگیری از بارداری بعد از انجام نزدیکی مشکوک یا نزدیکی بدون روش ها و وسایل جلوگیری، استفاده از قرص های اچ دی (HD) و ال دی (LD) است.

 

بارداری ناخواسته و بدون آمادگی قبلی، مطلوب هیچ زوجی نیست. لذا آشنایی با روشهای اورژانسی پیشگیری از حاملگی از اهمیت بالایی برخوردار است.


سالها قبل انسانها در مقابل بارداری، هیچ راه اطمینان بخشی نداشتند که از وقوع آن جلوگیری به عمل آورند. تنها راه، انتظار فرا رسیدن قاعدگی بعدی بود. در حقیقت سرنوشت خود را به طبیعت واگذار می‌کردند تا چه اتفاق خواهد افتاد. آیا آنها با یک حاملگی ناخواسته مواجه خواهند شد یا بخت یارشان بوده و این بار هم از معرکه سالم خواهند جست. لیکن در حال حاضر روشهایی در دسترس است که اگر اتفاقی مقاربت بدون استفاده از روشهای جلوگیری صورت گیرد، می‌توان از آن روش ها استفاده کرده و تا حدود قابل توجهی از بارداری جلوگیری نمود.

شستشوی مهبلی، مصرف هورمونها، استفاده از IUD مسی از آن جمله اند.

 

استفاده از قرص های اچ دی (HD) و ال دی (LD) جهت پیشگیری اورژانسی از بارداری

اولین و مهمترین روش جلوگیری از بارداری بعد از انجام نزدیکی مشکوک یا نزدیکی بدون روش ها و وسایل جلوگیری، استفاده از قرص های اچ دی (HD) و ال دی (LD) است. در این روش، بعد از نزدیکی تا 72 ساعت بعد از آن باید دو عدد قرص اچ دی (یا چهار عدد قرص ال دی) با مقدار مناسبی آب میل شود و 12 ساعت پس از اولین قرصها، دوباره اینکار تکرار شود. یعنی دوعدد اچ دی (یا چهار عدد ال دی) دوباره میل گردد.

 

هر چقدر اولین دوز قرص ها زودتر بعد از نزدیکی مصرف شوند امکان جلوگیری از بارداری بیشتر خواهد بود و هرچه به 72 ساعت بعد از نزدیکی عقب انداخته شود این امکان بعید تر خواهد شد. اگر تا دوساعت بعد از خوردن قرص ها، استفراغی صورت گیرد باید آن نوبت دوباره میل شود ولی استفراغ بعد از دوساعت ایرادی ندارد چون قرص ها به احتمال زیاد تا آن موقع جذب شده اند.

 

استفاده از قرص لوونورژسترل جهت پیشگیری اورژانسی از بارداری

روش دیگر و جدیدتر استفاده از قرص لوونورژسترل Levonorgestrel است. در این روش لازم است فقط یک دوز دو قرصی (دو قرص همزمان) از لوونورژسترل خوراکی میل شود. بهتر است تا 24 ساعت پس از نزدیکی این قرص ها استفاده گردند تا بهترین اثر جهت جلوگیری از بارداری ایجاد شود ولی تا 72 ساعت بعد از نزدیکی هم می توان از این روش بهره گرفت.

 

نکته مهم این است که این روش ها نباید زیاد مورد استفاده قرار گیرد و مضرات زیادی دارد. لذا فقط در موارد اورژانس و بسیار محدود می توان از آن استفاده نمود. پس به طور خلاصه جهت جلوگیری اورژانسی از بارداری، باید دوز اول (دو قرص اچ دی یا چهار قرص ال دی) را تا 72 ساعت پس از آمیزش و دوز دوم آن را 12 ساعت بعد از دوز اول مصرف نمود. یا اینکه فقط دو قرص لوونورژسترل تا 72 ساعت بعد از نزدیکی میل گردد.

   پیشگیری از باردرای,روش اورژانسی پیشگیری از باردرای

یکی از روش های فوری پیشگیری از بارداری استفاده از قرص لوونورژسترل است

 

عوارض شایع استفاده از روش های اورژانسی پیشگیری از بارداری:
۱. تهوع و استفراغ عارضه شایع این روش می باشد برای جلوگیری از آن بهتر است نیم ساعت قبل و ۴-۶ ساعت پس از مصرف هر دوز این دارو از داروهای ضد تهوع مانند قرص دیمن هیدرینات ۲۵-۵۰ میلی گرم ویا ویتامین B6 استفاده نمود .

۲. اختلال در قاعدگی که ممکن است فرد سریع پریود شود زیرا دوز بالای هورمون استفاده شده وبعد یکدفعه سطح هورمون ها پایین می افتد و باعث قاعدگی می شود .

۳. سر درد و سر گیجه

موارد استفاده :
۱. پس از تماس جنسی بدون استفاده از یک روش مطمئن پیشگیری از بارداری
۲. پارگی کاندوم
۳. خروج ای یو دی در زمانی غیر از قاعدگی
۴. استفاده از روش صبیعی یا منقطع با شک به تماس جنسی که می تواند منجر به بارداری گردد.

موارد منع منصرف :
۱. حاملگی
۲. تماس های مکرر جنسی بدون پیشگیری
۳. موارد منع مصرف استروژن ٬ میگرن ٬ ترومبوز وریدهای عمقی

 

 نکاتی در باره روش اورژانسی پیشگیری از بارداری
1. این روش فقط و فقط درموارد اورژانس به کار می آید و استفاده از آن به عنوان یک  روش معمول پیشگیری از بارداری مجاز  نمی باشد.


2. این روش به نسبت روشهای دیگری عوارض بیشتری دارد (تهوع ، استفراغ ، سردرد و ...) پس بهتر است حدالمقدور از این روش استفاده نکنید مگر در موارد ضرورت .


3. این روش می تواند باعث تغییر در زمان قاعدگی بعدی شود . معمولاً این تغییرات كم بوده و قاعدگی چند روز زودتر یا دیرتر اتفاق می افتد . اگر تاخیر قاعدگی بیش از 7 روز شود باید احتمال بارداری را در نظر داشت در این صورت بررسی فرد و معرفی برای انجام تست بارداری ضرورت دارد . 

 

گردآوری:بخش زناشویی صبح بخیر

 

منابع:

medicalpdf.ir
7sib.ir