سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

یائسگی زودرس را زود مداوا کنید



یائسگی زودرس,یائسگی زودرس چیست؟,علائم یائسگی زودرس

یائسگی زودرس را زود مداوا کنید   

 

متخصص بیماری های زنان می گوید تشخیص و درمان به موقع این بیماری اهمیت زیادی دارد     

 

«فقط ۳۴ سال دارد اما در ۱۲ ماه گذشته قاعدگی اش نامنظم بوده است. به پزشک مراجعه می کند، پس از بررسی های پزشکی مشخص می شود که در آستانه یائسگی زودرس قرار دارد، آن هم در حالی که تاکنون باردار نشده است...
خیلی ناراحت است و دلیل بروز این مشکل را نمی داند. مادر او اواخر ۴۰ سالگی یائسه شده است. از پزشک در این مورد سوال می کند و پاسخ می شنود که دچار یائسگی زودرس شده است.» بیشتر زنان در سنین ۴۷ تا ۵۱ سالگی و با توجه به شرایط محیطی و فردی، یائسه می شوند اما اگر یائسگی در زمانی زودتر از موعد طبیعی رخ دهد، مثلا در سنین زیر ۴۰ سال، یا در مواردی قبل از ۳۰ سالگی، دیگر یائسگی طبیعی محسوب نمی شود.

 

در حقیقت این فرد دچار «یائسگی زودرس» شده است. تاکنون در مورد یائسگی و یائسگی زودرس زیاد صحبت کرده ایم اما شاید شما هم بخواهید بدانید که چرا یائسگی گاهی قبل از زمانی که باید رخ می دهد و دلیل آن چه می تواند باشد

 

چرا گاهی یائسگی قبل از موعد طبیعی اتفاق می افتد؟

 

یائسگی فرآیند بیولوژیکی طبیعی و گذر از مرحله ای به مرحله دیگر است. این فرآیند با تغییرات هورمونی، فیزیکی و روانی اتفاق می افتد و کاملا طبیعی محسوب می شود. تاکنون دلایل متعددی برای یائسگی زودرس شناخته شده است. اگر تخمدان ها قادر به ساختن هورمون نباشند و به تحریکات هیپوفیز که تنظیم کننده تخمدان هاست، پاسخ ندهند یائسگی زودرس اتفاق می افتد.

 

 

یکی دیگر از عواملی که باعث یائسگی زودرس می شود، مصرف برخی داروها یا اعمال جراحی است؛ هیستروکتومی کامل (برداشتن رحم و تخمدان ها) در سنین پایین باعث یائسگی زودرس می شود ولی اگر فقط رحم برداشته شود و تخمدان ها خارج نشوند، معمولا باعث یائسگی نمی شود.از جمله موارد دیگر می توان به شیمی درمانی و اشعه درمانی برای درمان سرطان ها اشاره کرد.

 

زنان مبتلا به سرطان که تحت این گونه درمان ها قرار می گیرند، ممکن است در معرض یائسگی زودرس قرار گیرند اما معمولا این روند به تدریج رخ می دهد و ممکن است قبل از اینکه خانمی به دوران یائسگی برسد، ماه ها یا سال ها علایم دوران یائسگی داشته باشد.
اختلالات کروموزومی به علت اختلال مادرزادی در برخی کروموزوم های خاص نیز یکی دیگر از عوامل به شمار می رود. در برخی بیماری ها یا اختلالات خود ایمنی که در آنها نارسایی تخمدان ایجاد می شود به دلیل اینکه بدن ضدتخمدان ها و رحم پادتن می سازد، در نهایت تخمدان ها از کار می افتند. این افراد ممکن است سابقه خانوادگی یائسگی زودرس داشته باشند. عفونت های ویروسی مثل ویروس عامل بیماری اوریون نیز می تواند باعث یائسگی زودرس شود.

 

▪ آیا آماری وجود دارد که بیانگر میزان شیوع یائسگی زودرس در میان زنان باشد؟
متاسفانه آمار دقیقی نداریم اما اگر خانمی در معرض این اتفاق بود و عوامل خطر را داشت، راهکاری برای پیشگیری از آن وجود دارد.

 

▪ اگر در خانواده ای یکی از اقوام نزدیک به این مشکل مبتلا شد، برای خانم های دیگر این خانواده چه توصیه ای دارید؟

 

تشخیص به موقع یائسگی زودرس اهمیت زیادی دارد زیرا با بروز این اختلال، تخمک های باقی مانده تخریب می شوند و این به معنی ناتوانی در فرزنددار شدن است. با تشخیص به موقع، امکان بارداری نیز افزایش می یابد. احتمال فعال شدن دوباره تخمک ها در برخی بیماران و در صورتی که دلیل بروز مشکل اختلالات ژنتیکی نباشد، وجود دارد.

احتمال بروز یائسگی در سن نوجوانی نیز وجود دارد پس با توجه به اینکه اختلال در قاعدگی در هر سنی ممکن است آغازی برای یائسگی زودرس به حساب بیاید، به همه زنان و دختران توصیه می شود در صورت مشاهده چنین اختلالاتی بلافاصله با پزشک خود مشورت کنند تا کاهش استرس های محیطی و حتی گاهی بررسی های کروموزومی انجام شود.

 

▪ خانم ها با وقوع چه علایمی باید به یائسگی زودرس شک کنند؟
اگر خانمی در سنین قبل از ۴۵ سالگی با قطع ناگهانی یا طولانی شدن فواصل قاعدگی و علایمی مثل گرگرفتگی، بدخوابی های شبانه و تعریق روبرو شود، باید به پزشک مراجعه کند.با پایین آمدن میزان هورمون استروژن، بافت پوششی واژن و پیشابراه خشک تر، نازک و شکننده می شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.

 

با کم شدن نرمی و لزجی، سوزش و خارش همراه با افزایش خطر عفونت مجاری ادراری واژن به وجود می آید. فرد ممکن است مکررا احساس ادرار یا نیاز فوری به تخلیه داشته باشد یا دچار بی اختیاری ادرار شود. به دنبال کاهش هورمون استروژن، رگ های خونی به سرعت گشاد می شوند و فرد احساس گرما و سرخ شدن ناگهانی که اصطلاحا به آن گرگرفتگی می گویند، می کند. این حالت ممکن است هر چند ساعت یکبار یا فقط گاهی در روز یا شب اتفاق بیفتد.

 

اختلالات خواب و عرق شبانه از پیامدهای گرگرفتگی است. این بیماران معمولا در حالی از خواب می پرند که بدنشان خیس عرق شده و به دنبال آن دچار لرز می شوند و حتی ممکن است در دوباره به خواب رفتن یا یک خواب عمیق دچار مشکل شوند. کمبود خواب و تغییرات هورمونی بر خلق و خو و همچنین سلامت آنها تاثیر سوء می گذارد و معمولا دچار خستگی، بی قراری، کاهش حافظه و عدم تمرکز می شوند. گاهی میل جنسی کاهش می یابد که علت آن می تواند تغییرات هورمونی و خلقی و تحریک پذیری فرد باشد.
منبع: salamat.ir 


ویدیو مرتبط :
یائسگی زودرس چیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشکل زود ارضایی - انزال زودرس



 

 

انزال زودرس, درمان انزال زودرس

 

انزال زودرس شایع‌ترین مشكل جنسی مردان است كه تاثیرات عمیقی برزندگی زناشویی افراد دارد اغلب كسانی كه دچار این بیماری هستند به دلایل مختلف اخلاقی و فرهنگی از مراجعه به پزشك امتناع می‌كنند.

 

دكتر یاشار تقی زاده

 

چندی قبل پوشه قطور سوالات خوانندگان <سلامت> را ورق می زدم كه با نكته جالبی مواجه شدم. بسیاری از خوانندگان <سلامت> یك سوال مشابه داشتند و یك موضوع و بیماری را مورد پرسش قرار داده بودند، سوالی كه پیش از این هم بارها با آن مواجه شده بودم. سوالی كه افراد از پزشك معتمد خود می پرسند. این سوال درباره بیماری است كه بسیاری از مردها از آن شكایت دارند اما صحبت از آن را بی‌حیایی می‌دانند و گمان می‌كنند این مشكل بیماری نیست و طبیعت و ویژگی بدن آنها این‌گونه است و رفع آن یك نوع زیاده خواهی است. درحالی كه با مراجعه به پزشك به راحتی می‌توان از رنج بیماری <انزال زودرس> خلاص شد.

 

درددل جوانان

 

اگر بیماری اختلال نعوظ شایع‌ترین بیماری جنسی مردان بالای 40 سال باشد، قطعا انزال زودرس شایع‌ترین بیماری جنسی مردان زیر 40 سال است. حتی برخی از دانشمندان با در نظر گرفتن كل مبتلایان این بیماری نسبت به كل جمعیت مردان، انزال زودرس را شایع‌ترین بیماری جنسی در كل مردان می‌دانند.

 

در بسیاری از كشورهای توسعه‌یافته كه امكان آمارگیری در این زمینه وجود دارد، برآورد می شود30 تا 70 درصد مردان به نوعی در طول عمر خود دچار این بیماری می شوند. در ایران آمار دقیقی در این‌باره وجود ندارد، چرا كه اغلب كسانی كه دچار این بیماری هستند به دلایل مختلف اخلاقی و فرهنگی از مراجعه به پزشك امتناع می‌كنند. اگرچه همه این بیماران از یافتن راه‌حلی برای رهایی از شر آن خوشحال می‌شوند.

 

مشكل مردها ، درددل زن‌ها

 

انزال زودرس عبارت است از انزالی كه زودتر از زمان دلخواه زوجین رخ دهد و باعث نارضایتی یك یا هر دوی آنها شود. یعنی حتی اگر زوجه نیز در اغلب نزدیكی‌ها احساس كند كه انزال همسرش زود تر از زمان مورد انتظار اوست و این حالت باعث نارضایتی او شود، حتی اگر مرد چنین احساسی نداشته باشد، انزال مرد، زودرس بوده و باید بررسی شود. به عبارتی اگر انزال مردی پس از 8 دقیقه صورت گیرد و همسرش در عرض 5 دقیقه ارضا شود، انزال مرد به موقع بوده و زودرس محسوب نمی‌شود. در حالی كه اگر مردی حتی پس از 20 دقیقه فعالیت جنسی به انزال برسد ولی همسرش پس از 35 دقیقه ارضا شود، انزال مرد زودرس در نظر گرفته می‌شود.

 

نكته بسیار مهمی كه وجود دارد این است كه انزال زودرس در بسیاری از افراد و در برخی از موارد وجود دارد ولی آن انزال زودرسی بیماری تلقی می شود كه در بیش از 50 درصد نزدیكی‌های فرد رخ دهد. یعنی مردی دچار بیماری انزال زودرس است و باید درمان شود كه در بیش از نیمی از موارد نزدیكی های خود دچار انزال زودرس شود.

 

نكته بسیار مهمی كه وجود دارد این است كه انزال زودرس در بسیاری از افراد و در برخی از موارد وجود دارد ولی آن انزال زودرسی بیماری تلقی می شود كه در بیش از 50 درصد نزدیكی‌های فرد رخ دهد. یعنی مردی دچار بیماری انزال زودرس است و باید درمان شود كه در بیش از نیمی از موارد نزدیكی های خود دچار انزال زودرس شود.

 

هیجان بی‌مورد

 

انزال زودرس در اغلب موارد یك مشكل روانی محسوب می شود و در آن اندام‌های تناسلی فرد اصلا دچار اختلال نیستند. در واقع تصور می‌شود كسانی كه دچار انزال زودرس هستند، در اولین تجربیات جنسی خود برای رسیدن به انزال زودتر به دلایل مختلف فرهنگی و گاهی مذهبی تحت استرس بوده اند و همین تصور و ذهنیت اولیه در طول زندگیشان باعث ایجاد انزال زودرس شده است.

 

البته آنچه مسلم است ، این است كه زنان معمولا دیرتر از مردان ارضا می‌شوند و عدم آگاهی زوجین از چگونگی ایجاد تطابق، زمان طولانی ارضا شدن زوجه و زمان كوتاه‌تر زوج، باعث نمود بیشتر و عذاب آورتر این مشكل می‌شود. در حالی كه می‌توان با یك آموزش درست در این زمینه از احساس نارضایتی زوجین جلوگیری كرد.

 

مشكلات روانی كه به اشكال مختلف می‌توانند باعث ایجاد انزال زودرس شوند زیادند. مثلا اضطراب، هیجان و استرس‌های روانی كه فرد در زندگی روزمره خود دچار آنها می شود در بروز بیماری انزال زودرس نقش مهمی ایفا می‌كنند. معمولا این هیجانات و استرس‌ها باعث می‌شوند تا فرد در حین نزدیكی توانایی خود را در راحتی و تمركز روی رابطه جنسی از دست داده و انزال زودرس رخ دهد. یكی دیگر از مسایلی كه از طریق ایجاد مشكل روانی باعث بروز انزال زودرس می‌شود، ترس از بروز اختلا‌ل نعوظ است. در واقع ترسی كه فرد نسبت به از دست دادن نعوظ دارد باعث می‌شود تا به صورت ناخودآگاه انزال زودتر از موعد رخ دهد. البته در موارد نادری هم مصرف برخی داروها مثل بعضی از داروهای اعصاب باعث بروز انزال زودرس می‌شود.

 

تاخیر دلپذیر

 

برای درمان انزال زودرس باید ابتدا حجب و حیای كاذب را كنار گذاشت و به روانپزشك مراجعه كرد. روانپزشك بر اساس نتایج بررسی‌های كه می‌كند معمولا دو یا هر سه روش درمان اصلی انزال زودرس را تجویز می‌كند، یعنی: سكس درمانی، دارو درمانی و روان درمانی.

 

روش سكس درمانی چهار مرحله دارد. در مرحله اول، فعالیت جنسی شروع شده و به صورت معمول ادامه می‌یابد. در مرحله دوم، وقتی احساس انزال به فرد دست داد، فعالیت جنسی باید فورا متوقف شده و بیمار باید سر‌آلت تناسلی خود را محكم فشار دهد وبرای چند ثانیه نگه دارد تا احساس انزال از بین برود. در مرحله سوم ، باید برای حدود2 تا 3دقیقه صبر كرد و سپس دوباره به فعالیت جنسی ادامه داد. این مراحل باید تا زمانی كه دلخواه زوجین باشد، تكرار شود. انجام این روش به تدریج باعث طولانی شدن زمان انزال در مرد می‌شود، البته می توان به جای فشار دردناك سر آلت برای 2 تا 3 دقیقه رابطه جنسی را قطع كرد و دو مرتبه شروع كرد.

 

برای درمان انزال زودرس به روش دارو درمانی، از داروهای زیادی می‌توان استفاده كرد كه رایجترین آنها انواعی از ضدافسردگی‌ها به نام مهاركننده‌های اختصاصی بازجذب سروتونین هستند. البته این داروها از طرف اداره نظارت غذا و داروی آمریكا برای درمان انزال زودرس تایید نشده اند. معمولا یك قرص با دوز كم چند ساعت قبل از نزدیكی به خوبی می‌تواند زمان انزال را به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهد.

 

البته باید در نظر داشته باشید كه هر یك از این داروها می‌توانند عوارض خاص خود را به همراه داشته باشند. عوارضی مثل اختلالات خواب، مشكلات قلبی و غیره كه هر یك به تنهایی ایجاب می‌كند تا این داروها را تحت نظر پزشك مصرف شود. یكی دیگر از روش‌های دارودرمانی كه می تواند در درمان انزال زودرس مفید باشد، مالیدن ژل یا كرم لیدوكائین روی آلت تناسلی مذكر است كه از طریق كاهش احساس آلت تناسلی، باعث طولانی شدن زمان انزال می‌شود. این روش با قطع مصرف لیدوكائین، تاثیر خود را از دست می‌دهد. در روان درمانی، خصوصا در كسانی كه به سكس درمانی و دارودرمانی پاسخ مناسبی نمی‌دهند، مشكل زمینه‌ای روانی فرد از طریق صحبت كردن و مشاوره بر طرف می‌شود. این روش هم باید توسط یك متخصص انجام شود.

منبع:پزشکی شفا