سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

گول رنگ‌ها را نخورید


برای شست وشوی موها می توانید از خاکی به نام گل که محلول گوگرد دار آتشفشانی است و باعث نرمی و لطافت موهای خشک می شود، استفاده کنید.



  • آیا رنگ‌های شیمیایی برای مو مضر است؟
مواد شیمیایی یکی از اصلی‌ترین موادی است که باعث آسیب‌دیدگی موها می‌شود و مو به مرور زمان رطوبت طبیعی خود و لایه محافظ چربی خارج از کوتیکول را از دست می‌دهد. این چربی مسئول براق شدن موهاست که در اثر واکنش با مواد شیمیایی از بین می‌رود. در نتیجه مو خشک، شکننده و وز می‌شود.



ترجیحا رنگ موی تیره انتخاب کنید

  • بهترین روش برای جلوگیری از این آسیب‌دیدگی چیست؟
استفاده مرتب از شامپوهای حاوی نرم‌کننده و نرم‌کننده‌ها ظاهر وز و خشک موها را بهبود می‌بخشد. شامپوهای دوکاره (حاوی نرم‌کننده) روغن را از روی پوسته سر پاک می‌کند و موها تمیز می‌شود و سپس در مرحله آبکشی استفاده از نرم‌کننده نیز کمک‌کننده است.

از شامپوها، نرم‌کننده‌ها، اسپری‌ها و کرم‌هایی استفاده کنید که حاوی ماده‌ای به نام «دایمتیکون» هستند. این ماده میزان الکتریسیته مو را کاهش می‌دهد و باعث افزایش درخشانی مو می‌شود. سرم‌های مو که به ساقه مو زده می‌شود نیز بسیار موثر است. اما همچنان توصیه می‌شود که کمتر موهای خود را رنگ کنید و یا حداقل از رنگ موهایی استفاده کنید که تنها 3درجه رنگ آنها با رنگ موی شما فرق داشته باشد. استفاده از رنگ موهای تیره آسیب کمتری به مو وارد می‌کند، ولی آسیب رنگ‌های روشن بیشتر است.



موها هم ضدآفتاب می‌خواهند

  • آیا نور خورشید و آفتاب نیز برای موها مضر است؟
مو نیز همانند پوست در اثر اشعه آفتاب و نور خورشید دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. در معرض اشعه فرابنفش قرار گرفتن باعث تضعیف موها می‌شود و در ساختار اصلی مو اختلال ایجاد می‌کند؛ این باعث ریزش و شکنندگی موها می‌شود.

بهترین محافظ برای موها استفاده از کلاه و چتر است. علاوه بر این باید از نرم‌کننده‌هایی که حاوی کرم ضدآفتاب هستند، استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که حتما بعد از شامپو از نرم‌کننده استفاده کنید. هرگز نرم کننده‌ها را به ریشه موی خود نزنید و فقط ساقه موهای خود را کمی با نرم کننده مرطوب کنید و پس از پنج دقیقه موهای خود را آبکشی کنید. موهای جوگندمی بعد از موهای بور، بیشترین آسیب را در زیر نور آفتاب می‌بینند. آسیب‌دیدگی ناشی از نور خورشید روی موها بیشتر از آسیب‌دیدگی ناشی از رنگ کردن موهاست.





موها را خشک کنید بعد سشوار بزنید

  • آیا استفاده از سشوار به موها آسیب می‌رساند؟
بله. آب موجود در موها باعث انعطاف‌پذیری مو و گرمای سشوار، باعث تبخیر آب مو می‌شود. از علائم سوختگی موها می‌توان به بوی سوختگی موها، وز کردن موها و شکننده شدن آنها اشاره کرد. تا حد امکان اجازه دهید موهایتان به صورت طبیعی خشک شود اما می‌توانید به شیوه‌ای موها را سشوار بزنید که آسیب کمتری ببینند. ابتدا با حرارت کم شروع کنید، بعد آرام آرام حرارت سشوار را افزایش دهید. به طور مرتب موها را با روغن‌های طبیعی مرطوب کنید؛ این کار باعث می‌شود تا سوختگی و آسیب‌دیدگی موها کمتر به نظر برسد، اما بهبود پیدا نمی‌کند. اگر موهایتان دچار سوختگی شده است، هیچ چاره‌ای ندارید مگر اینکه موها را کوتاه کنید و صبر کنید تا موهای سالم دوباره رشد کنند. اشتباه نکنید موهای آسیب دیده هیچ‌وقت بهبود پیدا نمی‌کنند و باید کوتاه شود تا موهای جدید رشد کنند.



در رنگ‌های طبیعی از حنا، وسمه و قهوه استفاده می شود. این رنگ‌ها آسیب کمتری به موهامی رسانند.


ویدیو مرتبط :
گول نخورید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زولبیا و بامیه تیره‌رنگ نخورید



 

 

 

زولبیاو بامیه تیره رنگ

 

 

 

زولبیا و بامیه های تیره رنگ، به علت اینكه در روغن هایی كه چندین بار استفاده شده‌ سرخ می شوند، از نظر بهداشتی مورد تایید نیستند.

 

این نوع زولبیا و بامیه رنگشان كدر، حاوی ذرات سوخته و مواد مضرر برای بدن است و به شكل بهداشتی طبخ نشده اند.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی ایران به شهروندان توصیه كرد زولبیا و بامیه هایی را كه رنگشان روشن‌تر است و ذرات سوخته ندارند، از قنادی های مجاز كه كنترل بهداشتی می شوند، تهیه كنند.

 

البته توصیه ما به روزه داران این است كه در روزهای ماه رمضان حتی‌الامكان از زولبیا و بامیه به این علت كه قند طبیعی ندارند، استفاده نكنند.

 

با بیان اینكه كشمش و خرما از جمله موادی هستند كه می توانند قند طبیعی را به بدن افراد وارد می كنند، زولبیا و بامیه به طور عمده تولید و در قنادی ها عرضه می شود و این مواد همانند گذشته در شیرینی فروشی ها طبخ نمی شوند.