سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

گروه خونی زنان در بارداری‌شان موثر است



چند کلمه کلیدی

 

به زنان دارای گروه خونی o  توصیه شود زودتر به فکر بچه دار شدن باشند، اما کارشناسان می گویند قبل از رسیدن قاطعانه به چنین نتیجه ای، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

تحقیقات جدید نشان داد زنان دارای گروه خونی o با بالا رفتن سن دارای مشکلات بیشتری در باروری می شوند.

 

این نخستین تحقیقی است که نشان می دهد گروه خونی زنان می تواند بر شانس بارداری آن ها تأثیرگذار باشد.

 

محققان با تحقیق بر روی گروهی از زنانی که برای باروری تحت درمان بودند به این نتیجه رسیدند که زنان دارای گروه خونی o از نظر کمی و کیفی با تخمک های ضعیف تری روبرو هستند.

 

در مقابل زنان دارای گروه خونی a از نظر کمی و کیفی تخمک های بهتری را دارا بوده اند.

 

این یافته ها می تواند منجر به این شود که به زنان دارای گروه خونی o  توصیه شود زودتر به فکر بچه دار شدن باشند، اما کارشناسان می گویند قبل از رسیدن قاطعانه به چنین نتیجه ای، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

گروه های خونی o و a دو گروه خونی رایج در میان مردم بریتانیا است که حدود 44 درصد مردم دارای گروه خونی o و حدود 42 درصد دارای گروه خونی  a هستند.

 

دکتر ادوارد نجات از دانشکده آلبرت انیشیتن دانشگاه پزشکی نیویورک می گوید این تحقیقات بر روی زنانی انجام شده که در برنامه های دانشگاه ییل تحت درمان باروری قرار گرفته بودند.

 

افراد دارای گروه خونی a دارای آنتی ژن a هستند، پروتئینی در دیواره سلول که در افراد دارای گروه خونی o وجود ندارد.

 

 

چه عواملی، احتمال باروری زنان را کم و زیاد می‌کنند؟

یکی از اوقات شادی بخش در یک ازدواج، زمان تصمیم گیری برای داشتن یک بچه است. اگر مرد و زن هر دو سالم باشند، بارداری به راحتی و بدون هیچ مشکلی صورت می‌گیرد.

 

یک بار در ماه، هورمون‌های زنانه ای که از غده هیپوفیز ترشح می‌شود، تخمدان‌ها را تحریک می‌کند و باعث آزاد سازی یک یا دو تخمک می‌شود که در صورت آزاد شدن دو تخمک، دو قلوهای غیر مشابه به وجود می‌آیند. در صورت نامرتب بودن پریودها، شانس بارداری کاهش می‌یابد.

 

افزایش سن نیز شانس باروری را کاهش می‌دهد.

 

نکاتی مهم برای افزایش شانس بارداری

فاصله بین دو پریود، فاصله ای است که بارداری در آن اتفاق می‌افتد. به سادگی می‌توانید این روزها را محاسبه کنید، یعنی از شروع یک پریود تا پریود بعدی.

 

اولین روز یعنی لکه بینی را هم یک روز حساب کنید. هر خانمی ‌ممکن است یک عدد را ذکر کند. برای مثال یک نفر عدد 22 و دیگری عدد 30 ، ولی معمولا طول این دوره 21 تا 35 روز است. هر عددی که به دست آمد، عدد 14 را از آن کم کنید، عددی که به دست می‌آید روز تخمک گذاری است، چهار روز قبل و دو روز بعدش را در نظر بگیرید. این یک هفته، بهترین زمان برای باردار شدن است.

 

اسپرم می‌تواند در دستگاه تناسلی خانم‌ها حداکثر تا 72 ساعت زنده بماند، بنابراین شروع تماس اگر در روزهای اول و در آن فرصت یک هفته ای باشد، شانس بارداری افزایش پیدا می‌کند. اگر همسران مشکلی به لحاظ پزشکی نداشته باشند و از نظر تماس زناشویی فعال باشند (حدود دو تا سه مرتبه در هفته)، در طول شش ماه اول با احتمال 60 درصد بارداری اتفاق می‌افتد و با احتمال 80 درصد در طی یک سال اول و 90 درصد در طی 18 ماه اول است.

 

 

در طول دوره تخمک گذاری درجه حرارت بدن خانم‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر درجه حرارت پایه بین 5/35 تا 5/36 باشد، در این صورت درجه حرارت بین 1/36 تا 2/37 زمان تخمک گذاری را نشان می‌دهد. البته این روش، همیشه هم دقیق نیست.

 

بعضی از فروشگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی، درجه دماسنج پایه و نیز کیت‌هایی برای بررسی قدرت باروری مردان را به فروش می‌رسانند. این کیت‌ها غلظت و میزان حجم اسپرم را اندازه می‌گیرند. البته این آزمایش هم به صورت مطلق و دقیق نیست و برای پی بردن به وجود یا فقدان نازایی در مردان، بهترین راه، مشورت با پزشک برای آزمایش مایع منی است.

 

مصرف سیگار توسط خانم‌ها، باعث تغییر در ترشحات محیط دهانه رحم می‌شود و ممکن است از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری کند و نیز احتمال سقط و نقایص مادرزادی را افزایش می‌دهد.

 

خانم ها چه مدت بعد از قطع روش جلوگیری، باردار می شوند؟

خانم‌هایی که تصمیم می‌گیرند بچه‌دار شوند، در صورتی که از قرص‌های هورمونی استفاده می‌کنند، نیمی‌ از آن ها طی سه ماه اول پس از قطع قرص‌ها، باردار خواهند شد و نیمی‌ دیگر طی یک سال.

 

در خانم‌هایی که از روش‌های ایجاد مانع مثل حلقه استفاده می‌کنند (و یا از روش طبیعی)، این دسته هم زمانی مثل گروه قبل و شاید کمی‌ هم کمتر ممکن است تا ایجاد بارداریشان طول بکشد.

 

در افرادی که از آمپول دپوپروورا که فقط حاوی هورمون پروژسترون است استفاده می‌کنند، پس از قطع مصرف این آمپول حدود شش ماه طول می‌کشد تا بارداری اتفاق بیفتد.

 

در مورد دستگاه داخل رحمی ‌(آی- یو - دی)، معمولا یک یا دو ماه پس از خروجش از بدن است که بارداری اتفاق می‌افتد.‌

 


منابع:
تابناک
مجله موفقیت


ویدیو مرتبط :
نحوه تعیین گروه خونی و اهمیت گروه های خونی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوع گروه خونی در بروز بیماری قلبی موثر است



نوع گروه خونی در بروز بیماری قلبی موثر است

در یك مطالعه جدید معلوم شد افرادی كه دارای گروه خونی AB هستند در مقایسه با دارندگان گروه خونی O بیشتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

به گزارش  ایسنا، پزشكان با بازبینی نتایج در مطالعه مختلف روی حدود 90 هزار داوطلب به مدت بیش از 20 سال دریافتند كه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در گروه‌های خونی مختلف، متفاوت است. به این ترتیب كه دارندگان گروه خونی O كمتر از سایر گروه‌های خونی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند در حالی كه افراد با گروه خونی AB بیش از سایر گروه‌های خونی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

به گزارش سایت اینترنتی مای هلت نیوز دیلی، در این مطالعات معلوم شد افراد با گروه خونی AB حدود 23 درصد، با گروه خونی B حدود 11 درصد و با گروه خونی A حدود 5 درصد بیشتر مستعد ابتلا به امراض قلبی و عروقی هستند.

دكتر لیوكی، استادیار تغذیه در دانشكده بهداشت عمومی هاروارد در بوستون، تاكید كرد: از آنجا كه نمی‌توان گروه خونی افراد را به عنوان یك فاكتور خطرزا تغییر داد، پزشكان باید با توجه به یافته جدید، درك واضح‌تری از احتمال بروز بیماری‌های قلبی در بیمارانشان داشته باشند و در امر پیشگیری و مراقبت در برابر فاكتورهای خطرزای دیگر، آنها را راهنمایی نمایند./ایسنا