سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کینه شب بله برون



 

 

کینه شب بله برون

 

همه چیز از روز بله بران شروع شد. زمانی که بر روی مقدار مهریه، خانواده ها داشتند به توافق می رسیدند که ناگهان مادر داماد یک مقدار باور نکردنی را که بسیار پایین تر از مقدار پیشنهادی ما بود مطرح کرد. ابتدا خانواده من بسیار مخالفت کردند و مجلس در حال به هم ریختن بود که با وساطت چند نفر از اقوام، جمع آرام گرفت اما وقتی بعد از مدتی که از جلسه گذشت و دیدیم که ایشان بر روی مقدار پیشنهادی خود اصرار ورزیده و از همه بدتر هیچ یک از اطرافیان وی حاضر به پادرمیانی و یا تعدیل نظر ایشان نیستند، با کوتاه آمدن خانواده من و البته وساطت بزرگترها مجلس بله بران خاتمه یافت.

 

الان پنج سال از ازدواج من و داماد آن شب می گذرد و در طی این پنج سال به جرات می توانم بگویم سالی نگذشت که من و مادر همسرم چندین بار با هم اختلاف و درگیری نداشته باشیم و کارمان به قهر و کدورت چند روزه و یا حتی چند ماهه نکشیده باشد. خوب که فکر می کنم احساس می کنم کینه شب بله بران هنوز در قلب من مانده و هر مساله و اختلاف نظر کوچک را به بهانه ای برای تلافی آن شب ، تبدیل می کنم. گاهی اوقات از این وضعیت خسته و مستاصل می شوم و تصمیم می گیرم بار دیگر این رفتارها را تکرار نکنم اما به محض مشاهده و یا برخورد با یک اختلاف نظر کوچک، دوباره تصویر آن شب در ذهن من تداعی یافته و رفتار گذشته را از سر می گیرم.....

 

اختلافات و کینه توزیها مسلما در روابط خودمان و اطرافیانمان کم اتفاق نیفتاده. به خصوص زمانی که دو خانواده تازه شروع به آشنایی با یکدیگر کرده و مسلما رفتارهای طرفین بسیار مورد دقت و نکته سنجی قرار می گیرد. البته پول، تفاوت داشتن در نگرش ها و سبک زندگی و یا برخی از برتری ها می تواند محرکی برای کینه توزیها و اختلافات خانوادگی باشد. اما اساسا مشکل اصلی ، شکست در برقراری ارتباط درست و منطقی است.

 

در ادامه توصیه هایی به افرادی داده می شود که مدتهاست درگیر یک اختلاف خانوادگی شده و یا اخیرا دچار مشکل شده اند. سعی کنید این گام ها را برای اصلاح روابط از هم گسیخته انجام دهید:

 

- اگر اخیرا با یکی از اطرافیان خود وارد بحث و مشاجره شده اید و یا کینه و کدورتی قدیمی با وی دارید بهتر است در ابتدا به خودتان فرصت دهید(یعنی اوقاتی را صرف خودتان کنید) و آرامش خود را حفظ کنید.

 

- غرورتان را زیر پا گذاشته و تصمیم جدی بگیرید که اختلال در روابط را مورد اصلاح و بازبینی قرار دهید. تصور کنید اگر این اختلافات و کینه توزی ها و لج بازی ها ادامه دار شود چه نتایج بد و منفی به دنبال خواهد داشت؟

 

- با واقع بینی، نقش خود را در این کدورت و کینه توزی مشخص کنید. خوب فکر کنید و بررسی کنید که آیا کاری کرده اید و یا صحبتی بر زبان آورده اید که این اختلافات را شروع کرده و یا به آنها دامن زده باشد؟

 

سعی کنید خودتان را به جای طرف مقابل گذاشته و او را درک کنید. ببینید چرا او در برابر شما جبهه گیری کرده و عکس العمل نشان می دهد. یادتان باشد که باید از پیش داوری درباره او خودداری نمایید و عادلانه قضاوت کنید.

 

- ببخشید و فراموش کنید. حفظ و یا ادامه دادن لج بازی ها و لجاجت ها تنها باعث ادامه دار شدن اختلافات می گردد.

ببخشید و فراموش کنید. حفظ و یا ادامه دادن لج بازی ها و لجاجت ها تنها باعث ادامه دار شدن اختلافات می گردد.



مناظره های رودر رو

 

- با کسیکه دچار چالش و درگیری شده اید یک نشست خصوصی برای گفتگو ترتیب دهید. سر سفره غذا، مهمانی های خانوادگی، گفتگوهای تلفنی و گردشهای فامیلی موقعیت های خوبی برای پیش کشیدن این نوع بحث ها و حل و فصل اختلافات خانوادگی نیست. به خاطر تمام چیزهایی که موجب صدمه دیدن و ناراحت شدن طرف مقابل شده از او عذرخواهی کنید حتی اگر مقصر اصلی و آغاز کننده این ماجرا وی باشد یعنی مسولیت رفتار خود را در این مقوله بر عهده بگیرید. و مسولیت و نقش خود را در این درگیری و اختلاف بر گردن دیگری نیندازید. برای طرف مقابلتان توضیح دهید چرا این رابطه تا این اندازه اهمیت دارد و علاقه تان را به ایشان و اصلاح این رابطه نشان دهید.

 

- به پاسخ های طرف مقابلتان توجه کرده و گوش دهید. تلاش کنید به درستی موقعیت طرف مقابل تان را در آنچه می شنوید درک کنید.

 

- اگر در هنگام گفتگو طرف مقابل به مواردی اشاره کرد که واقیعت نداشت و یا در مورد شما صدق نمی کرد عصبانی نشوید و واکنش هیجانی نشان ندهید بلکه به جای آن بگویید: " ببخشید! فکر می کنم شما اشتباه می کنید." و سپس توضیح خودتان را به طور مستدل ارایه نمایید.

اگر طرف مقابل تان فردی است که اهل زخم زبان زدن، نیش و کنایه، بدرفتاری و یا بد زبانی است رابطه تان را با وی قطع نکنید اما بسیار حساب شده، با حفظ فاصله مناسب و با احتیاط با وی در تماس باشید



پیگیری

 

- برای دور هم بودن و در صورت امکان میزبان فامیل و اقوام بودن وقت بگذارید. این یک فرصت خوب برای دستیابی به صبر و بردباری در برابر افرادی از فامیل است که با آنها مشکل و اختلاف دارید.

 

- مراقب اعمال، رفتار و گفتار بعدی خود با طرف مقابل باشید. صداقت، پرهیزگاری، آرامش و ... را در گفتگو رعایت کرده و از بکار بردن گفتار سخیف و بی ملاحظه خودداری کنید.

 

- ببخشید و فراموش کنید اما خود را به نادانی نزنید. برای مثال اگر اختلاف شما با طرف مقابل بر سر مسایل مالی است سعی کنید دیگر در این زمینه با یکدیگر هم کلام نشده و به فکر شراکت، قرض دادن و یا قرض گرفتن پول نباشید و کلا از مباحث مالی خارج شوید.

 

و یا اگر طرف مقابل تان فردی است که اهل زخم زبان زدن، نیش و کنایه، بدرفتاری و یا بد زبانی است رابطه تان را با وی قطع نکنید اما بسیار حساب شده، با حفظ فاصله مناسب و با احتیاط با وی در تماس باشید(به خصوص اگر این فرد از اقوام بسیار نزدیک شماست و سرکشی به اوضاع وی و احوال پرسی از او از وظایف شما نسبت به ایشان به شمار می آید).

 

اگر علیرغم تلاش هایی که انجام داده اید این کینه توزی ها و اختلافات ادامه دار شد و طرف مقابل همواره در پی رفتارهای تلافی جویانه خود بود و رابطه شما دو خانواده هر روز گسسته تر و با اختلال همراه بود سعی کنید از کمک های اطرافیان و بزرگتر ها استفاده کنید. مسلما در فرهنگ ما ایرانیان بزگتر ها و یا به اصطلاح ریش سفیدان نقش ویژه ای در رفع کدورت ها دارند.


ویدیو مرتبط :
کینه آمریکایی مثل کینه شتری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کودکم شب ها کابوس می بیند!



در این حالت کودک به علت دیدن خوابهای ترسناک از خواب بیدار می‌شود و اغلب بخشی از خوابی که موجب ترس وی شده و یا تمامی آن را به یاد می‌آورد.

 

در این زمان کودک اکثرا در رختخواب خود می‌نشیند و فریاد می‌کشد و یا گریه می‌کند و یا به طرف اتاق خواب و تخت والدین می‌آید و از آنها تقاضای کمک می‌کند. گاهی هم ممکن است کودک دچار وحشت شبانه در خواب شود و با صدای بلند در خواب داد بکشد و گریه کند اما از خواب بیدار نشود.

 

 

علل کابوس

 

علل و موجبات اصلی کابوسها ممکن است بر اثر رویدادها و مسائل ترسناکی باشد که کودک در طی روز در تلویزیون می‌بیند یا در داستانها و کتابها می‌خواند و یا اطرافیان تعریف می‌کنند و یا اصولا مسئله‌ای باشد که کودک خود شخصا با آن رو به رو است مانند:

 

دعواها ، مشکلات احساسی و در بچه‌های بزرگتر مشکلات در مدرسه و شاید سختی تکالیف درسی و غیره. همچنین کابوسهای کودک می‌تواند تاثیراتی از اعمال روزانه باشد، یک روز فشرده و سخت می‌تواند باعث کابوس هنگام خواب شود.

 

 

 

کابوس کودکان

 

 

البته خوابهای وحشتناک می‌تواند از تخیل کودک هم شکل بگیرد بدون اینکه معنای خاصی داشته باشد. در بچه‌های کوچک این خوابها قسمتی از رشد آنهاست و وقتی از خواب می‌پرند بلافاصله به خواب می‌روند و در فردا آن روز چیزی به یاد نمی‌آورند. هر کابوسی به این معنی نیست که مسئله‌ای وجود دارد. در کودکان تب ، مریضی ، زیاد یا دیر خوردن غذا می‌تواند نقش مهمی در کابوس داشته باشد.

 

 

نحوه برخورد والدین با کابوس

 

نحوه بر خورد والدین هنگام دیدن خوابهای وحشتناک به این گونه است که:

 

هنگامی که کودکی در دل شب فریاد کشید، بی آن که از خواب بیدار شود، باید او را نوازش کرد و آرام در گوشش لالایی نجوا کرد و در این هنگام نباید کودک را حتی‌الامکان از خواب بیدار کرد. اما زمانی که کودکتان از صدای فریاد خودش بیدار شد، همچنان وحشت زده و ترسیده است او را در آغوش بگیرید و یک لیوان آب به او بدهید و او را نوازش کنید و با صدای آهسته برایش تعریف کنید که این فقط یک خواب بود و گذشت، آنچه که دیدی همه در خواب بود.

 

 

حتی اگر کودک معنی واژه رویا را هنوز یاد نگرفته باشد، طنین آرام بخش صدایتان او را تسکین خواهد داد و به او خواهد فهماند که آنچه که دیده واقعیت نداشته است، و اگر کودک باز هم بی‌قراری کرد می‌توان چراغ را روشن کرد و گفت بیا به دنبال آن چیزی که می‌ترسی بگردیم و یا به او بگوییم چراغ را برایت روشن می‌گذارم.

 

 

البته امکان دارد که در بعضی موارد ، صحنه‌هایی از آن کابوس وحشتناک در ذهنش دوباره تکرار شود و از ترس اینکه دوباره آن منظره‌های وحشتناک را ببیند از رفتن به رختخواب امتناع ورزد، توصیه‌ای که در این زمان وجود دارد این است که موضوع خوابی را که کودک عنوان می‌کند را به شکل دیگری به پایان برسانیم به این شکل که مثلا اگر خواب اژدها را دید به او بگوییم که در انتها تو شمشیری داشتی و اژدها را کشتی.

 

 

 

کابوس کودکان

 

 

سعی کنید وقتی کودک خواب ترسناک می‌بیند و به طرف تخت شما می‌آید او را به تخت خودش باز گردانید چون بعدا خیلی مشکل است که شبهای بعد در اتاق خودش به خواب رود و سعی کنید پیش کودک تا به خواب رفتن وی بمانید و بعد اتاق او را ترک کنید.

 

 

هنگامی که احساس می‌کنید دیدن کابوس در کودکتان به علت این است که ذهنش مشغول مسئله‌ای است باید دقت کنید که چه چیزی در زندگی کودک تغییر یافته است. البته باید از خود کودک کمک گرفت و یک سئوال باز و دقیق پرسید مثلا دیشب چه خوابی دیده بودی؟ یا دقیقا از چه چیزی می‌ترسی؟ و بگذاریم خودش تعریف کند و سعی کنیم بین صحبتهایش حرف نزنیم با دقت گوش کنیم.

 

 

زیرا کودک با این عمل ما احساس خواهد کرد که وی را درک می‌کنیم. البته در کودکانی که کوچکتر هستند نباید انتظار داشته باشیم که خوابشان را واضح بتوانند بیان کنند زیرا کودکان در سنین پائین نمی‌توانند دقیقا خوابی را که دیده‌اند به روشنی برای دیگران تعریف کنند و فقط ممکن است یک لغت بگویند مثل: زن بد جنس یا سگ بزرگ. در این صورت باید به آنها گفت که در واقعیت و در اتاق او چیزی وجود ندارد و می‌توان به همراه کودک همه جای خانه را جستجو کرد

 

 

 

کابوس کودکان

 

 

پیشگیری

 


شبها سعی کنید همیشه یک چراغ خواب در اتاق کودک روشن باشد و در تاریکی قبل از اینکه کودک به خواب رود به وسایل در اتاق کودک نگاه کنید که بد نمانده باشد مثلا سایه یک صندلی ممکن است برای کودک ایجاد ترس کند. و یا می‌توان یک عروسک به کودک داد و یا در اتاق او آویزان کرد و به او بگویید که این عروسک جلوی خوابهای بد را می‌گیرد.

 

 

سعی کنیم کودکان قبل از به خواب رفتن فیلمهای خشن و ترسناک نبینند و یا بازیهای خشن و هیجان انگیز انجام ندهند، سعی کنید قبل از به خواب رفتن کودک برایش قصه بخوانید (البته نه قصه های هیجان انگیز) و یا یک مسئله که برای کودک جالب است برایش تعریف کنید و به او بگویید: امیدوارم امشب در موردش خواب ببینی. شما می‌توانید یک موقعیت روحی خوب و آرامش قبل از خواب ، برای کودکتان ایجاد کنید.