سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کودکان چگونه مهمان خوبی باشند؟



گستاخی کودکان,بی فکری والدین ,بدرفتاری کودکان

 

کودکان نمی دانند که در میهمانی ها باید چگونه رفتار کنند. لذا ، والدین باید به آنها بیاموزند که در میهمانی ها چگونه رفتار کنند تا مزاحمتی برای میزبان بوجود نیاورند.

 

غالبا هیچ کس بطور مستقیم از دوستان یا بستگان خود، بدلیل گستاخی کودکان انتقاد نمی کند ولی بطور خصوصی و در غیاب میهمانان، لب به انتقاد از آنها می گشاید و از بی تفاوتی و بی فکری والدین گله و شکایت می کند. کودکان نمی دانند که در میهمانی ها باید چگونه رفتار کنند. لذا ، والدین باید به آنها بیاموزند که در میهمانی ها چگونه رفتار کنند تا مزاحمتی برای میزبان بوجود نیاورند.

 

بی توجهی شما به رفتارهای آزاردهنده ی فرزندتان ممکن است در خانه خودتان قابل قبول باشد ولی کودکانی که در نحوه رفتار با دیگران احساس مسئولیت ندارند و به اسباب و اثاثیه دیگران اهمیت نمی دهند و رفتاری ناخوشایند دارند، همگان را از خود می رانند.

 

مشکل اینجاست که والدین این کودکان به آنها نمی گویند مردم انتظار چه رفتاری را از آنها دارند تا سرانجام فردی غیر از اعضای خانواده، به کودک توضیح می دهد و رفتار مناسب را به او خاطر نشان می کند.

 

والدین معمولا از بدرفتاری کودکان در حضور دیگران آزرده می شوند اما رفتار آنها را نادیده می گیرند. آنها از اینکه در حضور دیگران با فرزندشان برخورد کنند، احساس ناخوشایندی ندارند زیرا از درست یا نادرست بودن برخورد خود مطمئن نیستند، لذا آن را در معرض قضاوت دیگران قرار می دهند.

 

بسیاری از والدین معتقدند که تربیت کودکان قضیه همه یا هیچ است، از این رو غالبا خشمگین می شوند. عده ای دیگر تربیت را تنها از طریق تنبیه میسر می دانند و برخی نیز نمی خواهند فرزند خود را ناراحت کنند. دکتر نانسی انجیل معتقد است که گریه و ناراحتی کودکان، والدین آنها را آزرده می سازد.

 

این والدین فراموش می کنند که آموزش کودکان به عصبانیت نیاز ندارد و با مهربانی و آرامش نیز می توان به کودکان آموزش داد. آنان باید حساسیت ها، فشارهای روانی و رنجش های فرزندشان را درک کنند تا بتوانند برنامه تربیتی خود را با مهربانی و محبت به اجرا درآورند. کودکان به تربیت نیاز دارند زیرا هنگامی که والدین محدودیت هایی منطقی برای آنها تعیین می کنند، در آنها احساس تحت الحمایه بودن ایجاد می شود.

 

تعیین حدود به کودکان کمک می کند که بدانند هر چیزی در این جهان دارای نظم و حد و حدود است. آنها خواهند آموخت که دیگران چه رفتاری را از آنها انتظار دارند، از این رو رفتاری پسندیده تر از خود نشان می دهند.

 

اکنون به نکته های کلیدی دیگری اشاره می کنیم که به شما کمک می کند تا به فرزند خود نشان دهید که یک کودک چگونه می تواند یک میهمان خوش رفتار باشد.

 

1-کودکان زیر یک سال به طور معمول پر جنب و جوش بوده و وسایل را به هم می ریزند، ولی شما می توانید آنها را در یک کالسکه قرار دهید یا روی وسایل خود را با ملافه بپوشانید و دستان فرزندتان را تمیز کنید.

 

2- هرگز به کودکان اجازه ندهید که روی مبل ها بالا و پایین بپرند، بخصوص وقتی کفش به پا دارند.

 

3- به فرزندتان بیاموزید که از کلمات مودبانه ای همچون " لطفا"، "متشکرم" و " قابلی ندارد" استفاده کند و هنگامی که شما به تقاضاهای او پاسخ منفی می دهید، بیهوده اصرار نکند.

 

4- گاهی اوقات، کودکان در منزل دیگران شلوغ می کنند تا توجه شما را به خود جلب کنند. باید گاهی آنها را برای قدم زدن به خارج از خانه ببرید تا یکنواختی دید و بازدیدهای خانوادگی آنها را خسته نکند. برخی از والدین نیز برای مشغول کردن فرزند خود از وسایلی چون اسباب بازی، کامپیوتر و کتاب استفاده می کنند.

 

5- اگر به کودک خود آموزش دهید که مانند یک میهمان مودبانه رفتار کند، به او کمک می کنید تا در حضور دیگران، حتی در غیاب شما، رفتاری شایسته داشته باشد. این یادگیری سرمایه ای با ارزش برای آینده او خواهد شد.

 

6- سعی کنید آنچه را که باعث خجالت شما در حضور دیگران می شود، تحمل کنید و هرگز با دیگران درباره فرزند خود صحبت نکنید، حتی اگر او حضور نداشته باشد. به جای این کار، مستقیما با فرزند خود صحبت کنید و به او بگویید که چه انتظاری از او دارید. همچنین هیچ گاه از واژه نمی توانم استفاده نکنید زیرا او تشویق می شود درباره خواسته اش اصرار کند. به او بگویید اجازه نداری فلان کار را انجام دهی و او را با اسباب بازی و نظایر آن سرگرم کنید.

 

7- وقتی به همراه کودکان خود به ملاقات کسی می روید، اسباب بازی های آنها را همراه داشته باشید.

 

8- هیچ گاه یک ملاقات را به یک دعوا و نزاع خانوادگی تبدیل نکنید و از اینکه به شما یا فرزندتان انتقادی شده است ناراحت نشوید. ما در بسیاری از مواقع، هنگامی که در وجود خود احساس تزلزل می کنیم، موضع دفاعی به خود می گیریم.

 

9- اگر شما در اجرای یک برنامه تربیتی استقامت داشته باشید، و در هر شرایطی آن را ادامه دهید، فرزندتان به اهمیت موضوع و جدی بودن شما پی خواهد برد و پس از مدتی با یک اشاره ی کوتاه، منظور شما را در خواهد یافت.

 

10- گاهی اوقات حتی با وجود یک برنامه تربیتی دقیق، فرزند شما رفتاری ناشایست در حضور دیگران مرتکب می شود. در چنین مواردی ، مروری به واقعه داشته باشید و با همسر خود مشورت کنید تا بتوانید از طریق بازنگری مدیریت خود، در آینده موفق تر عمل کنید.

 

11- با فرزند خود در خانه و محیط بیرون، رفتاری یکسان داشته باشید. داشتن رفتار دوگانه در خلوت و در حضور دیگران، باعث سردرگمی فرزندتان می شود و حد و مرزها را در هم می ریزد.

منبع: کلیدهای رویارویی با مشکلات رفتاری کودکان. ترجمه دکتر مسعود حاجی زاده


ویدیو مرتبط :
نیوشا ضیغمی مهمان ویژه جشن و پایکوبی کودکان کار شد!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهمان جدید جیب های کودکان و دختران ایرانی


استعمال دخانیات را بسیاری از کارشناسان امور اجتماعی زمینه ورود فرد به استعمال دودهای به اصطلاح سنگین تر ودرنهایت اعتیاد میدانند , درهمین راستا عمده این کارشناسان نسبت به رواج استعمال دخانیات میان جوانان واین روزها نوجوانان وحتی کودکان هشدار میدهند.

قدس آنلاین:  استعمال دخانیات را بسیاری از کارشناسان امور اجتماعی زمینه ورود فرد به استعمال دودهای به اصطلاح سنگین تر ودرنهایت اعتیاد میدانند درهمین راستا عمده این کارشناسان نسبت به رواج استعمال دخانیات میان جوانان واین روزها نوجوانان وحتی کودکان هشدار میدهند.

این درحالی است که هیچ امار مشخصی از افزایش تمایل اقشار جوان و نوجوان به استعمال دخانیات وجود ندارد و یا اگر وجود دارد این امارها هم مانند دهها امار دیگر که از اسیبهای اجتماعی به دست میاید یا علمی نیست و یا به صورت محرمانه بایگانی شده وحتی مسوولان امرهم جرات بیان ان را ندارند و بازهم مانند گذشته بر این باورند که باکتمان امار میتوان واقعیات جامعه راهم انکارکرد.

دراخرین نمونه ان زمانی که یک عضو شورای شهر تهران میگویدکه نشاط و تحرک لازم در میان دانش آموزان مان نیست. متاسفانه تهدیدهایی مانند اعتیاد و استعمال دخانیات در مدارس ما بالفعل شده که باید جدی تر با آن برخورد شود.

بلافاصله علی یزدی خواه رئیس آموزش و پرورش شهر تهران پاسخ میدهد که در مدارس ما به هیچ وجه دخانیات و اعتیاد وجود ندارد، اینها اتفاقاتی است که در بیرون مدارس می افتد و دانش آموزان این موضوعات را در مدارس اعلام می کنند.

دراین مطلب قصد نداریم وارد بحث استعمال قلیان ونظایر ان در اماکنی چون قهوه خانه ها شویم که این روزها پاتوق جوانان وتفریح مد روز انها شده است , بلکه فقط به مساله کاهش سن استعمال دخانیات و گسترش مصرف ان دربین بانوان که زمانی قبح داشت خواهیم پرداخت.

درهمین راستا سراغ عضو کمیته کشوری مبارزه با دخانیات رفتیم که وی با تشریح میزان پیشرفت اجرای قانون مبارزه دخانیات و انتقاد از همکاری برخی دستگاهها گفت: شیوع مصرف مواد دخانی بین زنان طی سالهای اخیر از 1.4 درصد به حدود 4 درصد افزایش یافته است.

حسن آ‌ذری افزود: طی سالهای اخیر و بعد از تصویب قانون جامع مبارزه و کنترل دخانیات البته اقداماتی توسط برخی دستگاهها انجام شده است اما از طرفی برخی دستگاهها مانند وزارت بازرگانی، شورای اصناف کشور، شرکت دخانیات ایران و در مواردی شهرداری در اجرای این قانون همکاری مطلوب نداشته‌ا‌ند.

بنا بر یک گزارش نیز دریک اعلام خطر اجتماعی , مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر از کاهش سن اعتیاد از 23 به 15 سال خبر داده و گفته بودند که بر اساس تحقیقات انجام شده 12 میلیون نفر از افراد جامعه در معرض تهدیدات اجتماعی و اعتیاد قرار دارند.

این درحالی است که سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم٬ بر لزوم اجرای هر چه بیشتر طرح‌های آموزشی در مدارس تأکید کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش باید با برنامه‌ریزی و بررسی آمار مشخصی را در رابطه با استعمال سیگار دانش‌آموزان در مدارس اعلام کند.

سلیمان عباسی ٬ در واکنش به اظهارات مسئولان سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش‌پزشکی مبنی‌بر کاهش سن استعمال سیگار به 10 سال و کاهش سن استعمال مواد مخدر به 15 سال٬ افزود: این‌گونه آمارها باید از طریق مجاری قانونی و به‌صورت رسمی اعلام شود٬ در غیر این صورت نمی‌توان به‌این‌گونه آمار‌ها اعتماد کرد.

بازهم کاهش سن مصرف دخانیات

درهمین راستا یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، نسبت به کاهش روزافزون سن مصرف‌ دخانیات هشدار داد و گفت: مسئولان باید با ایجاد زیرساخت‌ها مضرات مصرف این مواد را برای جوانان مطرح کنند.

ضرغام صادقی ، با اشاره به آمار منتشر شده مبنی‌بر استفاده حدود 18/9 درصد از پسران و 9/9 درصد از دختران 13 تا 15 سال کشور از قلیان و مواد دخانی، بیان کرد: به‌طور حتم دوران نوجوانی و جوانی دوران بحران هویت هر انسان است که در آن امکان تقلید و اثرپذیری از هر کسی وجود دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از فقدان طرح‌های فرهنگی در محیط‌های آموزشی و مراکز مرتبط با جوانان و نوجوانان به خصوص مدارس٬ افزود: مسئولان باید با برنامه‌ریزی در جهت آگاه‌سازی جوانان درباره آثار و مضرات مواد دخانی تلاش کنند.

وی با بیان اینکه تفکر غلط در خانواده موجب افزایش اعتماد کاذب به جوانان می‌شود، یاد‌آور شد: خانواده‌ها به جای تفکرات قدیمی و خوش‌خیالی باید مسائل و خطرات جامعه امروز را دریابند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس٬ کمبود نشاط اجتماعی را یکی از علت‌های تمایل جوانان به مصرف دخانیات خواند و گفت: خانواده‌ها٬ نظام آموزشی٬ صدا و سیما٬ وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ آموزش و پرورش باید اجرائیات بیشتری در رفع این معضل داشته باشند.

ضرغام صادقی ٬ با اشاره به افزایش 20 درصدی میزان مصرف دخانیات در میان دختران 15 تا 20 ساله کلانشهرهای کشور٬ گفت: علت اصلی تمایل جوانان و نوجوانان به دخانیات٬ بی‌توجهی به نیازهای این گروه از جامعه است.

این نماینده مجلس نهم٬ کم توجهی خانواده‌ها و فضای آموزشی را از علت افزایش میزان تمایل جوانان به مصرف دخانیات خواند و اعلام کرد: به‌طور حتم جوانان ما در دوران بحران هویت هستند٬ از این رو امکان تقلید و تجربه از کارهای دوستانشان وجود دارد.