سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کنجکاو بودن به یادگیری و یادآوری بهتر کمک می کند!



کنجکاو بودن ,کنجکاوی, تاثیر کنجکاوی

خواه پاسخ به سوالی جزئی، خواه حدس درباره ادامه لطیفه‌ای باشد، همه ما مرموزترین حدس‌ها را می‌زنیم. با توجه به ماهیت جذاب کنجکاوی، چه فعل و انفعالاتی در مغز رخ می‌دهد که ماهیت آن را رمزآلودتر می‌کند؟

نتایج مطالعات در زمینه تاثیر کنجکاوی بر توانایی‌های افراد در یادگیری و ذخیره اطلاعات در مغز و همچنین اطلاعاتی جدید درباره منشا حس کنجکاوی را در این مطلب می خوانید:

محققان به شرکت کنندگان لیستی از سوالات جزئی ارائه نمودند و از شرکت کنندگان پرسیده شد که تا چه میزان کنجکاو به دانستن پاسخ این سوالات هستند. سوالات در صفحه نمایش به آنها نمایش داده می‌شد و در عین حال از شرکت‌کننده‌ها MRI نیز گرفته می‌شد.


پیش از آنکه شرکت‌کنندگان پاسخ دهند، محققان تصویری نامربوط به موضوعِ سوال نیز در صفحه نمایش به آنها نشان می‌دادند. یک روز بعد از MRI، از تک تک شرکت کنندگان پرسیده شد که تا چه میزانی پاسخ سوالات و همچنین تصویری که متعاقبا ارائه شده بود را به یاد می‌آوردند.


محققان دریافتند که هرچه میزان کنجکاوی در افراد بیشتر می‌شد به همان میزان ذخیره اطلاعات در مغز افزایش یافته بود. هرچه میزان کنجکاوی شرکت کنندگان در پاسخ به سوالات بیشتر بود، پاسخ سوالات بهتر در ذهنشان مانده بود و به همان نسبت، میزان به یاد‌آوری عکسی که متعاقبا ارائه می‌شد، بیشتر بود.

دومین یافته بسیارمهم‌ بود، زیرا نشان ‌داد، مادامی که فرایند ذهنی درگیر کنکاش و کنجکاوی برای یادگیری است، به همان میزان هم درگیر دستیابی به پاسخ‌هاست . به عبارت دیگر، هر چه بیشتر انتظار یادگیری چیزی را داشته باشید، نه تنها آن را بهتر به یاد می‌آورید بلکه اطلاعات مرتبط و غیر مرتبط را هم بهتر به ذهن می‌سپاریم.


در حین اسکن جواب MRI، محققان دریافتند که کنکاش و کنجکاوی بیشترِ قدرت سیال ذهن، منجر به ترشح دوپامین برای فعال شدن هیپوکومپوس یعنی مرکز یادگیری در مغز می‌شود.
هیپوکومپوس بخش کوچک و اسب‌ مانندی در مغز است که متضمن شکل گیری اطلاعات جدید و به خاطرآوری مکان‌هاست. همچنین متوجه شدند که فعالیت این بخش از مغز عموما به ترشح دوپامین مرتبط است.


دوپامین ماده‌ای شیمیایی در مغز است که وظایف پیچیده‌ای برعهده دارد. یکی از وظایف آن وادار کردن مغز به قدردانی از دیگران می‌باشد. هنگامی که رویدادی جدید حسی خوشایند در ما پدیدآورد، دوپامین در مغز ترشح می‌شود.
در این صورت، دوپامین طی سینگال‌های به مغز خبر می‌دهد که اطلاعات مهمی در راه است. که این اطلاعات مهم باید در مغز ذخیره گردد.

محققان توجه خاصی به عصب‌هایی که دوپامین در آنها ترشح می‌شود، نشان می‌دهند زیرا بیماری‌های از قبیل پارکینگسون، افسردگی و شیزوفرنی وابسته به عملکرد و ترشح این ماده شیمیایی هستند. اما افزایش سن و زوال حافظه یا بروز مشکلات مغزی در اختلالات روانی خاص از آن دست موضوعاتی است که همچنان برای محققان ناشناخته مانده است.

این تحقیقات دال بر آن است که هرگونه اختلال در ترشح دوپامین منجر به کاهش کنکاش و کنجکاوی ذهنی خواهد شد و در نتیجه بسیاری از اطلاعات مهمی که باید در ذهن ذخیره شود به دست فراموشی سپرده می‌شوند.


اختلالات یادگیری هم در نتیجه همین اختلال ترشح دوپامین است. قابل توجه‌ترین بخش یافته‌ها این است که حتی بی‌ارتباط‌ترین اطلاعات در هم طی تلاش برای دست‌یابی به پاسخ‌ها در ذهن ذخیره می شود.
اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است تا دریابیم که میزان این اطلاعات ذخیره شده دقیقا تا چه حدی است، اما تحقیقات تا همین جا هم نشان ‌می‌دهد که کنجکاوی و کنکاش ذهنی منجر به به یادآوری بسیاری از اطلاعات می‌شود.
 منبع :آی بانو


ویدیو مرتبط :
به یادگیری بیشتر نیاز داریم یا به یادآوری؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موادغذايي براي کمک به بي خوابي وخواب بهتر



 

 

موادغذايي براي کمک به بي خوابي وخواب بهتر

 

براي اينکه خواب بهتري داشته باشيد، بدن تان نيازمند غذاهاي سالم و مواد مغذي است. مواد مغذي زيادي وجود دارند که خاصيت آرام بخشي براي سيستم عصبي دارند و به داشتن خواب بهتر کمک مي کنند.


همه غذاها حاوي مواد طبيعي براي بهبود خواب مي باشند اما مکمل هايي در دسترس هستند که مواد مغذي مناسبتري را براي بدن شما تامين مي کنند.

 

 

کلسيم
کلسيم يک مسکن طبيعي است. برخي احساس مي کنند که کلسيم در بعدازظهرها بهتر جذب مي شود، ما به شما پيشنهاد مي کنيم که يک ليوان شير را قبل از رفتن به رختخواب بخوريد. کلسيم طبيعي در فرآورده هاي لبني، سبزيجات سبز رنگ و کنجد است.
يک قاشق دانه هاي کنجد 10 برابر کلسيم بيشتري نسبت به يک ليوان شير دارد. اسفناج نيز حاوي مقدار فراواني کلسيم است(البته به دليل اگزالات ميزان جذب کمتري نسبت به لبنيات دارد) . روزانه 1000 ميلي گرم کلسيم مصرف کنيد.

 

موادغذايي براي کمک به بي خوابي وخواب بهتر

منيزيم
منيزم بايستي با کلسيم جذب شود. بسياري از مکمل هاي کلسيم شامل منيزيم هم مي شود. سولفات دومنيزى از منيزيم ساخته شده است. منيزيم براي ماهيچه ها خاصيت آرام بخش دارد همچنين براي متعادل کردن قندخون و فشار خون هم مفيد است. منابع طبيعي منيزم هاليبوت(نوعي ماهي)، بادام زميني، غلات، اسفناج، موز، آواکادو، مغزجات و آجيل است. ديابتي ها لازم است که مقدار مناسبي منيزيم جذب کنند(براي براي بالانس بهتر قند در خون)، و همچنين افرادي که داروهاي مدر(ادرار آور) مصرف مي کنندزيرا منيزيم با ادرار کردن فراوان اين اشخاص از بين مي رود. نشانه هاي کمبود منيزيم گرفتگي ماهيچه، حالت تهوع، و کم اشتهايي است.

 

 

ويتامين د
ويتامين د يکي ديگر از مواد مغذي مورد نياز بدن است که در بالا بردن کلسيم موثر است. فرآورده هاي شيري سرشار از ويتامين د هستند. تحقيقات نشان مي دهد که به دست آوردن ويتامين د با در معرض آفتاب بودن کمي مشکل است مخصوصا در ماههاي زمستان. بنابراين مکمل هاي آن توصيه مي شود.

 

موادغذايي براي کمک به بي خوابي وخواب بهتر


ال تينين
ال تينين يکي از اجزاي تشکيل دهنده چاي سبز است. اين ماده داراي خاصيت آرامبخشي است. تحقيقات نشان مي دهد که ال تينين باتحريک کردن امواج آلفا مغز را آرام مي کند. گذشته از خاصيت آرام بخشي آن، ال تينين همچنين فشار خون را پايين مي آورد.

 

 

اچ تي پي 5
اچ تي پي 5 مخفف کلمه هيدروکسليتريپتوفان ال 5 است. ال تريپتوفان يک اسيد آمينه است. اين ماده مغذي در بوقلمون به مقدار فراواني يافت مي شود و برخي گفته اند که براي خواب آلودگي هم موثر است. بعضي ها ترپتوفان را به عنوان يک تقويت کننده خلق استفاده مي کنند. همچنين اين ماده به مکانيزم هاي سروتونين در مغز کمک مي کند. يک کپسول اچ تي پي 5 بايد در صبح با شکم خالي خورده شود.

 



گابا
گابا يکي از انتقال دهنده هاي عصبي است.اين ماده در تنظيم کردن عضله ها و آرامش دادن اعصاب موثر است.