سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کنترل استرس در دانش آموزان



بازگشایی مدارس,کاهش اضطراب در کودکان

بازگشایی مدارس با فرا رسیدن فصل پاییز و بازگشایی مدارس نیاز به دانستن مطالب مفید در ارتباط با دنیای کودکان و نوجوانان به والدین کمک میکند تا نیازهای آنها را بهتر شناخته و قدمهای موثرتری در رفع مشکلات آنها دراین زمینه بردارند. در این یادداشت قصد داریم شما را با معضلی به نام " استرس " در کودکان آشنا کرده و راههای کنترل آن را به شما بیاموزیم. یک روانپزشک با اشاره به میزان بالای استرس  کودکان در آستانه بازگشایی مدارس، گفت: والدین میتوانند با کاهش اضطراب در کودکان تیکهای عصبی را در آنان کاهش دهند.


دکتر فربد فدایی گفت: تیک عصبی حرکتی است شامل حرکات غیرارادی عضلات صورت اطراف دهان، گردن و شانه‌ها که معمولا کوتاه مدت بوده و بعد از مدتی به صورت ناخودآگاه حذف میشود. وی ادامه داد: علاوه بر تیک‌های غیرارادی عضلات در گروهی از کودکان تیک‌های صوتی شنیده می‌شود که با سرفه کردن، بالا کشیدن بینی یا سوت زدن همراه است.

این روانپزشک بروز تیک‌های عصبی حرکتی و صوتی را عموما موقتی دانست و اظهار کرد: برخلاف نگرانی والدین بسیاری از تیک‌های عصبی نیاز به درمان نداشته  و پس از گذشت مدت زمانی برطرف می‌شوند بهترین راه درمان این تیکها آموزش کودک و حمایت خانواده از اوست. وی به نقش آشفتگی و اضطراب در تشدید تیک عصبی اشاره کرد و افزود: کاهش استرس محیطی در سطح خانواده تیکهای عصبی و صوتی و غیره را در کودکان درمان میکند.
فدایی ادامه داد: در صورتی که تیک‌های عصبی شدید و طولانی مدت باشند باعث خجالت کودک شود، می‌توان درمان‌های دارویی برای او تجویز کرد که اغلب طولانی مدت بوده و روند درمان چند سال طول میکشد. این روانپزشک درمورد تیکهای غیر ارادی گفت :  شدت و محدود کردن آن توسط شخص قابل کنترل نیست و تنها درمان  آن درمان دارویی است.

فدایی تنها برخی از تیک‌ها را نیازمند درمان دارویی دانست و گفت: اگر تیک‌های عصبی فرد هر روز تکرار شود و به شکلی جلب نظر کند این افراد باید برای درمان به پزشک مراجعه کنند ولی اگر خفیف باشد نیازی به درمان پزشکی وجود ندارد. این روانپزشک با اشاره به آغاز بازگشایی مدارس و استرس ناشی از آن برای دانش آموزان، گفت: خانواده باید با ارائه اطلاعات نسبی در رابطه با محیط جدید و روابط حاکم بر مدارس از استرس و تشویش کودکان برای شروع مدارس و قرار گرفتن در محیط جدید کم کنند.
منبع:پرداد

 


ویدیو مرتبط :
برگزاری جشن انقلاب توسط دانش آموزان پایه چهارم دببرگزاری جشن انقلاب توسط دانش آموزان پایه پنجم دبستان پسرانه مفتاح دانش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیک نوروزی بمب استرس دانش‌آموزان



اخبار,اخباراجتماعی ,پیک نوروزی

در این میان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ضعف پیک‌های نوروزی را ایجاد استرس و اضطراب در دانش‌آموزان دانسته و گفت: ایراد این پیک‌ها ایجاد استرس و اضطرابی است که بر دانش‌آموز و خانواده آنها وارد می‌کند.

روزهای اول تعطیلات نوروزی لذت خوش تعطیلی دو هفته‌ای و روزهای آخر آن دلهره سفید ماندن پیک نوروزی را به همراه دارد. پیک‌هایی که گاه با دشواری و گاه با لذت نوشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، از گذشته بود یا نبود تکلیف دانش‌آموزان برای ایام نوروز، مورد بحث آموزش و پرورش، کارشناسان نظام آموزشی و والدین بوده است. عده‌ای معتقدند که دادن پیک نوروزی، هیچ بار علمی و آموزشی برای دانش‌آموزان در تعطیلات نوروزی ندارد، اما برخی کارشناسان هم نبود تکلیف را در تعطیلات عید که اغلب حدود 20 روز به طول می‌انجامد، برای دانش‌آموزان مضر می‌دانند!

در سال‌های اخیر مسئولیت تولید پیک نوروزی به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها واگذار شده تا استان‌ها متناسب با جغرافیا، اقلیم و فرهنگ خود به طراحی و تولید این همراه دانش‌آموزی در ایام عید بپردازند تا پیک‌ها از جذابیت بیشتری برخوردار باشند. هفته آخر اسفند، برخی معلمان تکلیف نوروزی را ارائه می‌دهند که ممکن است در قالب پیک یا برنامه‌های دیگر مدرسه باشد.

حال چندی پیش مدیرکل دفتر آموزش دبستانی آموزش‌ وپرورش از جزئیات پیک نوروزی دانش‌آموزان در ایام تعطیلات نوروز ۹۴ خبر داد و گفت:‌ فعالیت‌های یادگیری ویژه‌ی دانش‌آموزان در ایام نوروز توسط استان‌ها طراحی می‌شود که در خصوص فعالیت‌های پیشنهادی می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف آب و فعالیت عملی درباره‌ی مدیریت مصرف و زمان اشاره کرد.

«صادق صادق‌پور» در خصوص فعالیت‌های یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی در ایام نوروز گفته است:‌ «برای جلوگیری از ایجاد وقفه در جریان یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان طی تعطیلات نوروز، فعالیت‌های یادگیری برای آنها طراحی شده است که محتوای آن توسط استان‌ها تولید می‌شود».

در این میان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ضعف پیک‌های نوروزی را ایجاد استرس و اضطراب در دانش‌آموزان دانسته و گفت: ایراد این پیک‌ها ایجاد استرس و اضطرابی است که بر دانش‌آموز و خانواده آنها وارد می‌کند.

«علیرضا منظری توکلی» با تأکید بر این‌که پیک‌های نوروزی نباید به‌عنوان یک منبع استرس برای دانش‌آموزان باشد، تصریح کرد: یکی از منابع مهم استرس گذشت زمان و انجام ندادن کارهای ناتمام است، از این‌رو خانواده‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی درست برای تفریح و تکالیف دانش‌آموزان در ایام تعطیلات، تأثیر مثبتی بر یادگیری و تکرار مطالب دانش‌آموزان ایجاد کنند.

نماینده‌ی مردم بافت در مجلس شورای اسلامی با بیان راهکارهای مهم برای جذاب و بهتر شدن پیک‌های نوروزی برای دانش‌آموزان، گفت: لازم است محتوای پیک‌ها برای دانش‌آموزان جذاب و مفید باشد تا انگیزه برطرف کردن این تکالیف را در دانش‌آموزان افزایش دهد هم‌چنین با تهیه‌ی پیک‌ها توسط افراد متخصص و تحقیق پیرامون آثار مثبت و منفی آنها برای دانش‌آموزان می‌تواند حائز اهمیت باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درج پرسشنامه برای ارزیابی میزان رضایت‌مندی دانش‌آموزان و والدین آنها را در پیک‌ها مهم دانست و گفت: بهتر است برای ارزیابی رضایت‌مندی خانواده و دانش‌آموزان در انتهای پیک‌ها پرسشنامه‌ای طراحی و تهیه شود که منبع تحقیقاتی روشن و محکمی برای کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش باشد.

منظری توکلی برنامه‌ریزی برای آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان را ضروری برشمرد و افزود: والدین با آموزش درست مهارت‌های زندگی به فرزندان، آنها را در مواجهه با مشکلات آینده، بیمه می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه‌بر خوشی‌ها دانش‌آموزان باید توان مقابله با سختی و مشکلات را نیز بیاموزند، از این‌رو باید این مهم از طرف خانواده و مسئولان آموزش و پرورش به دانش‌آموزان انتقال و آموزش داده شود.

نماینده‌ی مردم بافت در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تکرار در یادگیری نباید برای افراد خسته‌کننده باشد، گفت: یکی از فنون یادگیری برای دانش‌آموزان تکرار و تمرین است بنابراین بهتر است این مهم در فواصل مختلف باشد که برای دانش‌آموز خسته‌کننده نباشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر این‌که در تهیه پیک‌ها نظارت درستی انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: نظر این کارشناسان قابل تحقیق و بررسی است البته بهتر است آموزش و پرورش در تهیه این پیک‌ها از افراد کارشناس و کاردان استفاده کند. 

 

 اخبار اجتماعی  - ایسنا