سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کشنده‌ ترین بیماری‌ های همه‌ گیر تاریخ


به مدت حداقل 500 سال، این بیماری تلفات فراوانی را در سراسر دنیا بر جای گذاشته بود و تنها در آمریکای جنوبی عملا باعث انقراض نسل جمعیت اینکاها شد. مرگ آوری سویه معمولی آن به طور میانگین 30 درصد بود و سویه های خطرناکتر 100 درصد مرگبار بودند.





مجله دانستنیها:


1- آبله مرغان

به مدت حداقل 500 سال، این بیماری تلفات فراوانی را در سراسر دنیا بر جای گذاشته بود و تنها در آمریکای جنوبی عملا باعث انقراض نسل جمعیت اینکاها شد. مرگ آوری سویه معمولی آن به طور میانگین 30 درصد بود و سویه های خطرناکتر 100 درصد مرگبار بودند. اغلب نجاتیافتگان نیز مجبور بودند تا پایان عمر جای زخم های بیماری را روی بدن خود تحمل کنند.

تعداد قربانیان: 300 تا 500 میلیون نفر

2- طاعون

استفراغ خونی، تومورهایی دردناک به اندازه سیب و قانقاریای سراسری اثرات مخوف طاعون هستند؛ بیماری که طی قرن های 13 تا 17 میلادی به طور مداوم تمام اروپا را درنوردید و به تنهایی یک سوم جمعیت اروپا را از پای درآورد. عامل این بیماری باکتری YERSINIA PESTIS است که در اثر گازگرفتگی کک به انسان منتقل شده و گره های لنفاوی گردن، زیر بغل و کشاله ران را هدف قرار می دهد.

تعداد قربانیان: 200 میلیون نفر

کشنده ترین بیماری ها و همه گیری های تاریخ

3- آنفلوآنزای اسپانیایی

طی دو سال پس از جنگ جهانی اول، این همه گیری جهانی یک نفر از هر چهار نفر را مبتلا کرد. این سویه خطرناک آنفلوآنزا را با ایجاد بیش فعالی سیستم ایمنی انسان، سبب می شد حدود 150 پادتن مختلف بدن همزمان به کار بیفتند. برخلاف آنفلوآنزاهای معمولی که بیشتر افراد ضعیف را مبتلا می کند. جوانانی با سیستم ایمنی قوی قربانیان اصلی ویروس بودند.

تعداد قربانیان: 50 تا 100 میلیون نفر

4- سل

سل مرگبارترین بیماری عفونی دنیاست. بیماری عمدتا به شش ها حمله می کند و باعث سرفه های شدیدی می شود که مشخصه بیماری سل هستند؛ سرفه هایی که به سرایت بیماری به قربانیان جدید کمک می کند. اگرچه در 50 درصد موارد این بیماری باعث مرگ قربانی می شود اما با استفاده از آنتی بیوتیک می توان آن را درمان کرد.

تعداد قربانیان: سالانه 3 میلیون نفر

5- مالاریا

هر ساله حدود 200 میلیون نفر در دنیا به مالاریا مبتلا می شوند. در آفریقا، مالاریا شایع ترین علت مرگ کودکان زیر پنج سال است. به دلیل همه گیری جهانی بیماری، کنترل آن بسیار دشوار است. اگرچه مالاریا درمان دارویی دارد اما هیچ واکسنی برای پیشگیری ندارد.

تعداد قربانیان: سالانه 650 هزار نفر

6- وبا

مهمترین دلیل مرگ کسانی که به این بیماری مهلک مبتلا می شوند آب زدایی است چرا که بیمار هر روز تا 10 درصد آب بدن خود را در اثر ابتلا به اسهال آبکی از دست می دهد. این بیماری بیشتر در مناطق با دسترسی محدود به آب تمیز شیوع دارد ولی با آب درمانی و الکترولیت درمانی منظم می توان بر آن غلبه کرد.

تعداد قربانیان: سالانه 200 هزار نفر

7- ایدز

این بیماری مدرن تنها طی 33 سال، حدود 25 میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است. با استفاده از رژیم دارویی سختگیرانه می توان این ویروس را مهار کرد اما قربانیانی که برنامه درمانی ندارند، با بیماری های ساده ای از دنیا می روند که سیستم ایمنی انسان سالم به راحتی از عهده مقابله با آنها برمی آید.

تعداد قربانیان: 25 میلیون نفر

8- حصبه

حصبه (تیفوس) را تب زندان نیز می نامند چرا که بیشتر در کمپ زندانیان و دیگر مناطقی شیوع دارد که افراد زیادی در شرایط غیربهداشتی نزدیک یکدیگر زندگی می کنند. حصبه را در مراحل اولیه می توان به کمک آنتی بیوتیک ها درمان کرد اما در صورت درمان نشدن عوارض جانبی آن باعث مرگ حدود 60 درصد از بیماران می شود.

تعداد قربانیان: 10 میلیون نفر

9- تب زرد

همانند مالاریا، تب زرد نیز توسط پشه منتقل می شود. در موارد خفیف، بیمار تنها دچار تب و درد عضلانی می شود اما در موارد مرگ آور، نارسایی کبدی و خونریزی بی وقفه بیمار را از پای درمی آورد. در این حالت یرقان شدید باعث تغییر رنگ پوست به رنگ زرد می شود که نام بیماری نیز از آن گرفته شده است.

کشنده ترین بیماری ها و همه گیری های تاریخ

تعداد قربانیان: سالانه 30 هزار نفر

10- فلج اطفال

ویروس فلج اطفال عمدتا کودکان زیر پنج سال را مبتلا می کند. مرگباری بیماری ناشی از فلج دیافراگمی است که با به هم ریختن تنفس فرد باعث مرگ می شود. برنامه واکسیناسیون جهانی تقریبا باعث ریشه کن شدن این بیماری شده بود اما به تازگی موارد شیوع مجدد این بیماری در 12 کشور مشاهده شده است.

تعداد قربانیان: نامعلوم


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کودکی با کلکسیون بیماری های کشنده +عکس



دیدن کودکی که دچار یک بیماری نادر و خاص شده است بسیار سخت خواهد بود. این کودکان هر لحظه در شرایط مرگ قرار می گیرند.
به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، بیماری های خاص هر ساله انسان های مختلفی را به خود مبتلا می کند. برخی از همان بدو تولد دچار مشکلات می شوند و عده ای دیگر در میانه راه زندگی بلایی سخت به جانشان می افتد.

کودکانی که دچار بیماری های متفاوت می شوند تعداد کمی ندارند، هر ساله نیز افزایش آمار آن ها قابل مشاهده است. بیماری هایی که این کودکان به ان مبتلا میشوند با توجه به قوای بدنی ضعیف‌شان بسیار کشنده اند.

"اتان استوارت" کودکی 4 ساله، اهل انگلستان است که محموعه ای از بیماری های کشنده را با خود حمل می کند. تمام مشکلات او نیز به خاطر لکه ای است که بر روی سرش از همان بدو تولد وجود داشته است.

بیماری این کودک به سه بخش تقسیم می شود.. بخش اول بیماری باعث می شود تا هر لحظه در خطر سکته مغزی باشد. مغزش به سکته در همان لحظه پاسخ می دهد و حتی یک ترس، هیجان و خواب سنگین هم او را می کشد.

تصاویر کودکی با انواع بیماری های کشنده , بیماری های کشنده یک کودک
بخش دوم به بیماری سرش مربوط می شود جایی که چندین رگ خونی به طور عجیبی سر از سرش در آورده اند و باعث به وجود آمدن لکه آبی رنگ شده اند. این رگ ها در فاصله زیادی از مغز هستند ولی از شریان های اصلی به حساب می ایند.

بخش سوم نیز باعث وجود سیگنال و شوک های الکتریکی است که هر از چند گاهی با صداهای زیاد یا حتی صدای زنگ در در مغز او ساطع می شود و می تواند باعث مرگش شود.

تصاویر کودکی با انواع بیماری های کشنده , بیماری های کشنده یک کودک
همه این بیماری ها در کنار هم می توانند باعث این شوند که او روزانه 10 بار دچار شک های مغزی و کشنده شود. شک هایی که برخی چند ثانیه و برخی دیگر بیش از چند دقیقه طول می کشد.

مادر این کودک می گوید پزشکان تا به حال راهی برای درمانش پیدا نکرده اند و تنها می گویند باید صبر و تحمل کنیم. او هر لحظه ممکن است جانش را ازدست بدهد به همین علت فشار زیادی روی مادر او وجود دارد.  پزشکان همچنین معتقد هستند زنده ماندن او تا به این سن یک معجزه واقعی بوده است..... /  yjc.ir